Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv i bånd


laikamor

Recommended Posts

Kurs er nok ikke tingen for dere. Prøv heller noen som tilbyr mer individuelle opplegg.

Foreslår i første omgang en tlf til Arne Arrestad ved Siddis Hundeskole

Jo før, jo bedre :)

Takk for tips, skal høre om mamma kan ringe :)

Håper sterkt på at hun er enig, og at hun vil ringe å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Veldig lenge siden jeg har skrevet noe her...

Jeg bare lurer på om dere tror kindereggøvelsen kan hjelpe? Av en eller annen grunn blir jeg alltid skikkelig motivert til å trene midt på natta :icon_confused:

Jeg har jo søkt på videregående skole nå, på hundelinje, men tror ikke jeg kommer inn der(Vest-Agder vil ikke sende ut elever). Men om jeg kommer inn, så kan jeg nok få litt hjelp der. Om ikke jeg kommer inn der, så skal jeg nok gå på KVS i Lyngdal. Da kan jeg kanskje begynne og trene med Lyngdal og Farsund hudneklubb, om mamma eller pappa bare kan kjøre Laika dit en gang i uken. Der tror jeg man er med en instruktør de første gangene, slik at h*n kan se hvordan hunden oppfører seg. De slipper aldri hundene. Tror jeg kunne fått litt mer hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i bare startsinnlegget (har ikke lest resten) tror jeg godt kindereggøvelsen kan hjelpe. Se en annen hund = få godbit av mamma. Jeg ville ikke rykket i båndet om hun bjeffer mot noe, da er det fort gjort å forbinde at det hun ser mot betyr at hun snart får noe ubehagelig. Ergo at det er den/hunden/barnet sin skyld, siden de lærer ved direkte assosiering. Da er det nok best å ta henne ut av situasjonen når den blir for mye for henne, for så å heller begynne i det små med de tingene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan jeg begynne og trene på denne måten. Har sluttet å nappe i båndet ol (ganske flau over å ha gjort det :aww: ), men har ikke prøvt kindereggøvelsen enda. Men, hhva gjør jeg om vi møter folk på en smal vei, hvor det ikke er mulighet til å få så stor avstand at hun ikke reagerer på det verste? De fleste steder er det innkjørsler ol, men ikke alle steder, så hvordan skal jeg da gjøre det når jeg møter folk der det ikke er mulighet til å gå ut til innkjørsler ol?

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan jeg begynne og trene på denne måten. Har sluttet å nappe i båndet ol (ganske flau over å ha gjort det :D ), men har ikke prøvt kindereggøvelsen enda. Men, hhva gjør jeg om vi møter folk på en smal vei, hvor det ikke er mulighet til å få så stor avstand at hun ikke reagerer på det verste? De fleste steder er det innkjørsler ol, men ikke alle steder, så hvordan skal jeg da gjøre det når jeg møter folk der det ikke er mulighet til å gå ut til innkjørsler ol?

Takker for svar :aww:

Snu? Det gjør jeg med min fryktagressive når vi møter andre hunder, og det er for smalt til at vi kan komme på god nok avstand. Hvis jeg rekker det før han ser den møtende hunden, så pleier jeg å løfte han opp og holde han foran øynene, for da ser han jo ikke den andre hunden. Da slipper jeg å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan snu :D Tenkte ikke så langt :D Eneste er om det er sykler, joggere ol. da rekker jeg nok ikke å snu før de kommer forbi. Men det er jo ikke alltid jeg rekker å gå ut til siden uansett da :aww:

Har også løftet henne opp noen ganger, når hun er på sitt verste, men hun blir SÅ tung når hun stritter imot. Altså, hun hører jo at vi møter noen, så da blir hun vill.

Jeg synes det har vært så greit nå i vinter, fordi det har ikke kommet noen syklende forbi. Nå, når snøen har forsvunnet, så kommer det nok bare flere og flere syklister, så det kan bli litt tungvindt. De kommer så fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan snu :D Tenkte ikke så langt :aww: Eneste er om det er sykler, joggere ol. da rekker jeg nok ikke å snu før de kommer forbi. Men det er jo ikke alltid jeg rekker å gå ut til siden uansett da :aww:

Har også løftet henne opp noen ganger, når hun er på sitt verste, men hun blir SÅ tung når hun stritter imot. Altså, hun hører jo at vi møter noen, så da blir hun vill.

Jeg synes det har vært så greit nå i vinter, fordi det har ikke kommet noen syklende forbi. Nå, når snøen har forsvunnet, så kommer det nok bare flere og flere syklister, så det kan bli litt tungvindt. De kommer så fort...

Kjenner til det :D , det er det som er problemet med denne type trening, at en ikke kan kontrollere omverdenen, så plutselig kommer det en hund rett rundt hjørnet sånn at en ikke rekker å fjerne egen hund før den reagerer. Lykke til, du vil nok se stor forbedring om du begynner med kindereggøvelsen, det er ihvertfall det eneste som har hjulpet på min hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper det fungerer :aww:

Det er bare litt dumt at vi har så masse prøver på skolen for tiden (ca. 2-3 uka), og da går pappa med hundene. Han kjefter på Laika (hun slutter da å bjeffe og utagere), men jeg har sagt han må slutte med det. Han hører ikke etter :D Jeg kan jo kanskje begynne å slutte av øvinga litt før, slik at jeg kan gå tur. Egentlig kunne jeg vel egentlig trengt hele tiden til å lese, menmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Lenge siden jeg har skrevet her, og er egentli nesten litt falu over metodene jeg brukte før. Men, nå har jeg fått mer erfaring, og bruker heller masse godbiter og klikker, i stedet for å kjefte, nykke i båndet osv.

Hver gang vi møter folk, hunder, sykler osv. klikker jeg om hun ser på dem vi passerer, eller på meg. Altså, jeg klikker så lenge hun ikke reagerer på dem vi møter. Hun er veldig flink, og utagerer nesten ikke lenger. Det eneste er om jeg ikke følger helt med, og det kommer noen folk litt brått på, men hun har blitt mye lettere å få kontakt med, så det går uansett mye bedre enn før :)

Har nettopp vært på hundeleir en uke, for 3. året på rad. De to årene vi har vært der før har hun omtrent stått å bjeffet konstant på de andre hundene og folkene. Meeen, i år utagerte hun kun et par ganger, og det var bare fordi jeg ikke fulgte helt med på henne :D Jeg er såååååå stolt :)

Nå kan vi også få besøk ol. uten at hun bjeffer på folkene, om jeg bare passer på å belønne henne og rose henne. F.eks i påska var vi på hytta, med besøk av ca. 35 stk. Folkene kom omtrent samtidig, så jeg gikk en tur med Laika mens folkene kom, og når jeg da kom tilbake gikk jeg litt rundt med Laika i bånd.Hun oppførte seg eksemplarisk, selv med barna. Jeg slapp henne, med båndet hengende etter, og siden dette også gikk fint, tok jeg av båndet helt. Hun lå bare helt avslappet hele tiden, utenom litt innimellom, da var hun å lekte med ungene som var der.

Hadde aldri trodd jeg kunne skrive dette, men heldivis kan jeg visst det :D Og med litt mer trening går det nok enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt så er jeg ganske så stolt over henne, hun har blitt så flink :D Kan bare ikke få sagt det nok ganger :P

Jeg syns faktisk du skal være veldig stolt av deg selv også jeg :yes:

Bra jobbet, og så fantastisk resultat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk du skal være veldig stolt av deg selv også jeg :yes:

Bra jobbet, og så fantastisk resultat :D

Har ikke sett denne tråden før i dag, og har nå lest igjennom hele.

Menst jeg leste kunne jeg kjenne igjen hvordan jeg hadde det med mixen min, man blir litt flau og ille berørt over at hunden ikke oppfører seg... men med trening går det bedre :)

Jeg synes du har gjort en kjempe jobb, som TeamTwo skriver, så skal du være stolt av deg selv også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Meg og Laika var meg på videregående kurs i agility. Hun var kjempeflink, og hun har en kjempestor fart. Instruktøren spurte om vi konkurrerte, eller om vi snart skulle starte, hun synes Laika så ut til å like det så godt. Det jeg lurer på, er om jeg til høsten kanskje skal starte uoffisielt med henne, bare for å se hvordan hun takler situasjonen. Hun utagerer fremdeles, og er ikke trygg på verken hunder eller mennesker. Men så er det det at mens vi løper så er hun såpass fokusert at hun ikke løper ut for å springe etter folk eller hunder. Problemet er helst resten av tiden, altså før og etter konkurranse. Jeg lurer på om det hadde vært egoistisk av meg å ta henne med på en slik setting, eller om det hadde gått bra?

Som sagt så tror jeg ikke selve konkurransen blir negativ for henne, men resten av settingen som hun blir stresset av. Så, hva synes dere?

Med tanke på utageringen har vi nok hatt litt tilbakegang, men håper det forbedrer seg til sommeren og høsten, når jeg flytter hjem igjen til henne og kan trene hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og Laika var meg på videregående kurs i agility. Hun var kjempeflink, og hun har en kjempestor fart. Instruktøren spurte om vi konkurrerte, eller om vi snart skulle starte, hun synes Laika så ut til å like det så godt. Det jeg lurer på, er om jeg til høsten kanskje skal starte uoffisielt med henne, bare for å se hvordan hun takler situasjonen. Hun utagerer fremdeles, og er ikke trygg på verken hunder eller mennesker. Men så er det det at mens vi løper så er hun såpass fokusert at hun ikke løper ut for å springe etter folk eller hunder. Problemet er helst resten av tiden, altså før og etter konkurranse. Jeg lurer på om det hadde vært egoistisk av meg å ta henne med på en slik setting, eller om det hadde gått bra?

Som sagt så tror jeg ikke selve konkurransen blir negativ for henne, men resten av settingen som hun blir stresset av. Så, hva synes dere?

Med tanke på utageringen har vi nok hatt litt tilbakegang, men håper det forbedrer seg til sommeren og høsten, når jeg flytter hjem igjen til henne og kan trene hver dag ;)

Hva om du tar henne med ut i lignende situasjoner(utstilling/konkurranse) uten at du starter og bare trener på og være på slike plasser før du skal ut og konkurrere? Fyll opp med masse gode godbiter ta henne med og la henne få noen gode assosiasjoner i denne settingen. Det er sikkert litt stressende, men som regel så må man jo utfordre de litt for at de skal bli bedre. Dra i rett tid på morgenen slik at du har god tid og ikke dra hjem før hun slapper av :) Det er iallefall hva jeg ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du tar henne med ut i lignende situasjoner(utstilling/konkurranse) uten at du starter og bare trener på og være på slike plasser før du skal ut og konkurrere? Fyll opp med masse gode godbiter ta henne med og la henne få noen gode assosiasjoner i denne settingen. Det er sikkert litt stressende, men som regel så må man jo utfordre de litt for at de skal bli bedre. Dra i rett tid på morgenen slik at du har god tid og ikke dra hjem før hun slapper av :) Det er iallefall hva jeg ville ha gjort.

Takk for tips :) Skal prøve på det da, når jeg flytter hjem igjen. Da skal vi også begynne å trene på fast basis, og satser på det også hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...