Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv i bånd


laikamor

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

nå gikk gjestene nettopp, og det har gått veldig bra med ungene :)

laika var en del på verandaen, og det ene søskenbarnet mitt er veldig glad i hunder. han fikk med godbiter ut, og ga disse til laika. han spente også litt ball med henne. etter hvert gjorde han også litt triks med henne. de tre andre barna fikk også noen godbiter til å gi henne, og hun var veldig snill med dem :) er kjempefornøyd... hun var snill, men det var noen ganger ungene sprang litt, og da var hun ikke helt fornøyd, men jeg sa til dem at dem måtte gå en ann plass å springe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå gikk gjestene nettopp, og det har gått veldig bra med ungene :)

laika var en del på verandaen, og det ene søskenbarnet mitt er veldig glad i hunder. han fikk med godbiter ut, og ga disse til laika. han spente også litt ball med henne. etter hvert gjorde han også litt triks med henne. de tre andre barna fikk også noen godbiter til å gi henne, og hun var veldig snill med dem :) er kjempefornøyd... hun var snill, men det var noen ganger ungene sprang litt, og da var hun ikke helt fornøyd, men jeg sa til dem at dem måtte gå en ann plass å springe :P

Så flott. :P Syns dere var flinke både du og hunden. Det var kjempebra at du fikk barna til å ta hensyn til henne. Fortsetter det sånn, skal du se at det snart går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er kjempefornøyd :)

må bare trene videre, og håpe at hun slutter med det etter hvert, men det må vel en del trening til...

Ja, ting tar jo tid, men jo mer hun erfarer at det er koselig med barn, andre hunder, besøk osv, jo større sjanse er det for at hun vil bli trygg i disse situasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har vi besøk av nabogutten (6 år).. laika bjeffet på han med en gang han kom inn (som hun gjør med alle folk som kommer inn), men etter det har hun ikke gitt fra seg en eneste lyd. jeg ga henne godbiter når han kom. guttene gikk ut på kjøkkenet å lekte litt, og jeg gikk også ut og satte meg på en stol på andre siden av bordet med laika ved siden av meg. hun sa ingenting... ga henne godbiter da også.

var nettopp på tur også, og der var det to jenter som hoppet paradis. hun bjeffet, men når jeg holdt gobit foran snuten på henne sluttet hun. rett etter det møtte vi en veldig leken hund, og den ville hun ta. jeg ga henne godbit, så gikk vi videre.

egentlig så er jeg ganske fornøyd med Laika sin fremgang. før tidde hun ikke stille et sekund når vi hadde barnebesøk. har ikke trent på dette heller, det var bare i bursdagen jeg ga henne masse godbiter, og ungene ga henne godbiter.

det går veldog mange godbiter på dette her, men det er nok verdt der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på torsdag var vi på hundetreff. den ene border collien der stirrer på hunndene helt til de klikker. Laika klikker veldig lett på slikt. bordeer collien har røket på Laika og en sheltie der før.

vi sto ca 20-25 meter fra boder collien (og alle de andre folkene og hundene). Laika så border collien, og hun klikket. jeg prøvde å stille meg foran Liaka, slik at hun ikke så border collien. hun glefset, og hun traff hånden min. det silblødde. det var ikke så stort sår, men det var litt djupt. det var ingen som så det, men etter litt kom det bort ei, og litt etter kom hun med sheltien (som har blitt angrepet av border collien før) bort.

de anbefalte meg å prøve grime på Laika. har tenkt å prøve, men lurer på hva dere mener om det? kommer det til å hjelpe?

vi trener, og gir masse godbiter når hun er rolig blandt hunder, men med en gang hun ser border collien klikker hun.

hun er slik mot en del andre hunder også, men ikke så ekstremt. hun gir seg ikke på den.

skal begynne å bare snu, og gå vekk litt når hun bjeffer og er sinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn du bruker for å få bedre kontroll på hodet (gå-pent grime).

vet det ikke hjelper mot glefsing og biting, men da får jeg hvertfall bedre kontroll på hodet hennes, og hun drar forhåpentligvis ikke så når hun klikker. det er jo slik at når hunden drar i grimen vendes hodet bakover (til siden), og da vender det jo også bort fra den hunden hun klikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn du bruker for å få bedre kontroll på hodet (gå-pent grime).

vet det ikke hjelper mot glefsing og biting, men da får jeg hvertfall bedre kontroll på hodet hennes, og hun drar forhåpentligvis ikke så når hun klikker. det er jo slik at når hunden drar i grimen vendes hodet bakover (til siden), og da vender det jo også bort fra den hunden hun klikker på.

Hmm, har selv ingen erfaring med det, men sånn i prinsippet kan jeg jo se at de kunne virke. Men det er sikkert noen som vet det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den rasesammensetningen kan utageringen bunne i både frustrasjon (hun vil gjete barn/hunder, og blir frustrert når hun er i bånd og mister kontrollen) og usikkerhet. En god blanding av de to tingene er normalt på BC og blandinger av disse.

Er fint å belønne hunden med gobiter, men å bare stappe i henne mat vil ikke fikse alt :icon_redface: Med en slik hund ville jeg gjort to ting: Gitt henne gode erfaringer med barn (Der kan de jo fore henne) og trent mer LYDIGHET.

Om du lærer hunden din en 100% bra PÅ PLASS kommando hvor hunden skal følge med på deg UANSETT (dvs holde kontakten), kan du senere kommandere hunden PÅ PLASS (eller FOT eller hva du velger bruke) når det kommer hunder, og ta den om den bryter kommandoen. Usikre hunder blir mye tryggere når de VET hva de skal gjøre, og de skjønner hvorfor de blir korrigert om det er en øvelse de virkelig kan.

Hunden din blir bare bedre og bedre i utagering om hun får mange sjanser til å utøve det, og det er vanskelig å lære inn en alternativ adferd på hilsing fordi du ikke kan kontrollere andre hunder. En stirrende hund er uhøflig og skremmende uansett.... Hadde hun derimot holdt kontakt med deg, hadde hun ikke sett de stirrende øynene fra den andre hunden, og stresset hadde ikke bygget seg opp.

Hunder som er usikre, er det fordi de ikke vet hva de skal gjøre, eller de tør ikke velge en "fornuftig" måte å reagere på. Går man inn å kontrollerer de, forteller de hva de skal gjøre, vil de roe seg mye mer.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker ikke som hun prøver å gjete noen på noen som helst tidspunkt.

kunne jo prøvd på å lære henne ordenlig fot, men er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal lære henne for ordentlig. hun kan det litt, men hun går ikke slik hun skal gå. hun går litt foran meg, og om noe annet skjer, er det mer interessant enn meg. har belønnet henne for å holde kontakten. når vi går tur (hjemme), har jeg begynt å slippe båndet ned på bakken, slik at hun kan gå fot. det har fungert bra, men jeg må hele tiden passe på at ikke vi møter noen. når jeg går tur går jeg med Laika og den andre hunden vår samtidig, og når jeg trener fot med Laika da, vimser den andre hunden midt i veien for Laika. det gjør han for at han vil ha godbit. om nødvendig kan jeg gå to turer, med en hund om gangen for å lære henne fot. når vi går tur har jeg også prøvd på å få henne til å gå fot når vi møter folk, men hun vil ikke gå fot om vi møter hunder. trener litt fot i hagen også, men hun kan det ikke ordenlig, og ikke med forstyrrelser.

så om noen kan komme med tips blir jeg veldig glad :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har ment at hun skal fòre bikkja som treningsmetode i seg selv? Men det var fornuftig det flyfilla kom med og det er klart du må lære hunden alternativ atferd til utfall. Men hvis hun er blitt flydd på av denne BC tispa, er det jo ikke så merkelig at hun ikke liker henne. Kanskje du skulle finne noen andre å trene med. Det er da merkelig at hundene skal bortpå hverandre i det hele tatt når de trener.

EDIT:

Kom på sist vi var i en situasjon som kunne blitt litt guffen. Jeg gikk tur med hundene på jordet i nørheten her, da det kom en dame med en liten svart JR blanding. Han var superleken og vi slapp hundene sammen. Men først trakk jeg meg litt unna med Fbi, slik at hun kunne få sitte bak meg og observere gutta som lekte, uten å være midt i styret og dermed oppleve at hun måtte ordne opp. Hun var også løs og det var ingen kommando på dette, men en tydelig markering av at bak meg var dett "lekefritt". Hun satt da bak beina mine og titta på leken, uten å blande seg. Da hun hadde sjekka ut fremmedkaren lenge nok, byksa hun fram og begynte å leke med Scilos. Hun overså den svarte guttevofsen totalt, men plutselig ble hun voldsomt hyggelig og leken mot "lillebror".

Dette er jo heller ikke atferd som er kommet av seg selv, men hun har lært at bak meg får hun være i fred. Det er jo forpliktende for meg også, i og med at jeg stopper all viming og tilnærming mot henne, så lenge hun holder seg bak meg. Hun stoler på at jeg holder fremmede hunder unna henne, til hun er trygg nok til å hilse og jeg stoler på at hun ikke oppfører seg som en tulling. Det ligger jo masse trening bak dette og hun kan være en skikkelig drittbikkje i andre situasjoner (særlig i bånd), men med en usikker hund er det mye jobbing og ikke alltid så mye lønn for strevet.

Jeg syns du burde få skikkelig hjelp med hunden din. Hun trenger hjelp til å mestre sosiale settinger og å trene med en uforskammet stirrehund som atpåtil har flydd på henne, er kanskje ikke det aller beste, sånn til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du bør skaffe hjelp jeg...

Selv proffe instruktører vil ha hjelp av andre med egen trening, da man ikke alltid ser seg selv, bikkja og omgivelsene på en gang.

Det beste er om du hadde fått profesjonell hjelp, gått ett eller fler ordentlige hundekurs. Da får man system på treninga, og slipper å lære inn øvelser feil.

Den andre hunden skal IKKE ødelegge treningen for hunden du trener. Uerfaren slurvetrening hjemme i egen hage fører sjelden noen vei for å si det sånn :-) Å få hjelp over nettet er en fin tilleggsgreie, men når det gjelder trening av levende hunder OG eiern, bør det gjøres live ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til før natta. Det bittet du fikk, er en såkalt overslagshandling og regnes ikke for bitt i den forstand. Sannsynligvis var ikke hunden klar over din tilstedeværelse i det hele tatt og ville bare fjerne det som hindret henne i å forsvare seg selv i en for henne uholdbar situasjon. Hvorfor du deler blodet og plastringen så inngående med oss, vet jeg ikke, men en hund med panikk gjør paniske ting og du må få henne vekk fra det som trigger dette. Gå så langt tilbake som nødvendig for å få kontakt, kan du trene inn på plass, eller hva du nå velger som alternativ til utfall.

Uansett er jeg enig med flyfilla (morsomt navn). Få hjelp utenifra. Ikke fra en du kjenner som kan mye om hund, for det er ikke alltid de vet mye om det din hund trenger, men fra en annerkjent hundeskole eller atferdsviter. Og husk at du har en redd hund, ikke en sint hund og allerede der ligger det et hav av ulike tilnærmingsmåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De fleste kurs ligger på 1500-2500 kr. Da pleier det være 8-10 kurskvelder. Visse adferdsproblemer retter seg ved vanlige kurs. Ellers gir mange hjelp utenom kurset.

Mange syns hundekurs er dyrt, men det er en investering i hunden man skal ha i mange år. 2000 kr er ikke mye fordelt på 10 år.En lydig problemfri hund er en lykkelig hund, med en ennå lykkeligere eier :wub:

Visse adferdsproblemer, ulydighet osv kan forøvrig føre til fysiske plager senere. (F eks trekking i båndet kan gi nakke og ryggplager, stress sliter på nyrer osv) Og veterinærutgifter er myye høyere enn kurs. Det er også noe man kan ta med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Lenge siden jeg har skrevet noe her...

Jeg føler ikke jeg kommer noen vei med Laika, og jeg lurer på om dere kan anbefale noen som har privattimer for hunder (eller, det er vell helst for eierene)? Hva pleier prisene å ligge på?

Jeg bor i Flekkefjord (Vest.Agder), og det må jo da være noen som kan reise hit å ha privattimer for oss.

Har prøvd å googlet litt, men jeg er ikke så flink til sånn, så jeg fant ikke så mye info om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det jeg fant da jeg googlet "hundeklubb flekkefjord" (bare merk deg at jeg ikke aner noe som helst om disse kan hjelpe dere, men kanskje de kjenner noen som kan hjelpe til): Link

Ellers kan det hende at dere må kontakte f.eks. Gry Løberg (ved Manimal) el.l., og reise dit med Laika. Mulig at det er noen andre ved andre hundeklubber i nærheten som kan hjelpe, f.eks. Dalane Hundeklubb som visstnok ligger en times kjøring unna Flekkefjord.

Hvis dere må reise med Laika til en konsultasjon så vil de som regel be om at dere filmer problemet hvis det er mulig, sånn at de får se hvordan det arter seg.

Håper dere finner ut av det! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det jeg fant da jeg googlet "hundeklubb flekkefjord" (bare merk deg at jeg ikke aner noe som helst om disse kan hjelpe dere, men kanskje de kjenner noen som kan hjelpe til): Link

Ellers kan det hende at dere må kontakte f.eks. Gry Løberg (ved Manimal) el.l., og reise dit med Laika. Mulig at det er noen andre ved andre hundeklubber i nærheten som kan hjelpe, f.eks. Dalane Hundeklubb som visstnok ligger en times kjøring unna Flekkefjord.

Hvis dere må reise med Laika til en konsultasjon så vil de som regel be om at dere filmer problemet hvis det er mulig, sånn at de får se hvordan det arter seg.

Håper dere finner ut av det! :whistle:

Ja, jeg er medlem av Kvinesdal og Flekkefjord hundeklubb, men de kan ikke så veldig mye om sånt.

Skal diskutere med mamma hva vi kan gjøre angående å reise dit, men jeg har veldig lyst til å få hjelp fra noen som virkelig kan det, og som kan vise meg hvordan jeg skal gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...