Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
En ting har jeg lurt på: Har en person utenfor ringen lov til å snakke med en handler som står i ringen? Gi tips om handlingen, liksom? Eller gi tegn? (Det bruker Sara og jeg å drive med ... :wub: ).

Altså, det står ikke noe konkret i regelverket om det - det står at det ikke er lov til å få hjelp av person på utsiden til å påvirke hunden, altså dobbelthandling - du har ikke lov til å rope på Selma så hun spisser ørene (hvis hun skal ha det) eller så hun strammer seg opp. Men det skjer da stadig vekk at noen kommer med en hjelpende kommentar. Spørsmålet er mer hvordan det gjøres. Si at jeg står i line up med X'en, og ikke ser at hun har flyttet det bakbeinet nærmest dommeren langt innunder seg. Hvis da en kompis roper ut tvers over ringen at jeg må flytte på beinet er det upassende, det tar seg ikke ut. Men om jeg får øyekontakt med kompisen som med håndsignal peker på beinet så jeg blir obs på det og flytter det - så er det helt greit.

Jeg synes jeg oftest ser det tydeligst når en hund passer, da kan det komme tips ringside som sies høyt, for eksempel "løp fortere" (vanlig tips for å få hund til å slutte å passe).

Hvis kommentarene forstyrrer dommer, er det ufint. Hvis det gjør at dere mister oppmerksomhet og glemmer når dere skal gå bort til dommer for bedømmelse, er det upraktisk. Men å gå bort til den andre når den ikke blir bedømt og hviske i øret at du bør løpe litt fortere, det er helt greit.

Ble du noe klokere? Det meste er lov, så lenge det ikke forstyrrer dommer, ødelegger for andre eller åpenbart er dobbelthandling. Even ble dobbelthandlet i mange år, men ingen kunne se det. Han var da en real mammadalt, men ikke mot meg, så min mor passet på å stå så han kunne se rett på henne, da ble han fornøyd. Hun sto og snakket med de andre som sto der, gjorde ingenting annet ut av seg enn at hun sto der. Hvem kan si noe på det? Det er forskjell på det, og å kaste baller, løpe rundt, rope navnet til hunden (jeg har sett det bli gjort i klasser hvor flere dyr het det samme - full forvirring), pipe med pipedyr, vifte med biteleker, holde løpetidstispe rett foran ringen, og andre noe mer markante tiltak... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg ikke vi gjør noe galt. Sara bruker å nikke hvis Symra står pent eller vise med små tegn at hun må opp med hodet eller ta et skritt fram for å rette opp ryggen. Jeg er ikke allverdens flink til å se slikt selv når jeg står med Symra i ringen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hva må man tenke på når man stiller i juniorklassen i stedet for valpeklassen? Hva er forskjellen?

Valpeshow er uoffisielt og juniorklasse er offisielt, og det er derfor helt andre premieringer - er det det du mener? Eller tenker du på handling og hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow er uoffisielt og juniorklasse er offisielt, og det er derfor helt andre premieringer - er det det du mener? Eller tenker du på handling og hunden?

Tenker vel på premieringene. Det er vel bare et hvis antall som går videre? Og da går man til konkurranseklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel på premieringene. Det er vel bare et hvis antall som går videre? Og da går man til konkurranseklassen?

I valpeshow er det ingen kvalitetsbedømming, de plasseres som nr 1, nr 2, nr 3, nr 4. Er det f.eks. fire påmeldte i 4-6 mnd hann, fire påmeldte i 6-9 mnd hann, så konkurrerer den beste hannen fra hver klasse om BHK (altså beste hannvalp), samme med tispene - så er det BIR og BIM valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel på premieringene. Det er vel bare et hvis antall som går videre? Og da går man til konkurranseklassen?

Det er i juniorklasse som på valpeshow, at kun fire i hver klasse plasseres. Si det er syv påmeldt i din hunds klasse. En får tredjepremie - gult, og en får andreremie - blått, da er de ferdige. De fem andre får rødt, men dommer skal kun plassere fire. Altså er det en som blir uplassert. Men dommer kan gi hederspremie (HP) og championatkvalitet (CK) til så mange h*n vil - ingen, noen eller alle. Så også den femte, som ikke fikk plassering, kan få HP eller CK.

Hvis du ser under Artikler på min hjemmeside (trykk på banner) har jeg der skrevet noen artikler som forklarer hva som skjer i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på vår første utstilling(eller valpeshow) om 20 dager, og jeg lurer veldig på hva jeg må huske på å ha med meg(av alt mulig) og huske på til denne dagen.

Tja, en kan jo pakke for krise og uforutsette naturkatastrofer, eller pakke det en må ha.

Et minimum er nå vannskål og vannkanne, utstillingsbåndet, eventuelt pelsutstyr, vaksinasjonsattest og utstillingspapirer, penger (det er sjelden de tar kort i pølsebua), bæsjeposer og klær etter føre og værmelding + litt ekstra (er det innendørs, forresten). Jeg anbefaler å ta med en stol, om det blir en lang dag. Mange bruker et bur hunden kan slappe av i, hvis dagen blir lang. Fotoapparat for å forevige gode øyeblikk? Penn for å skrive i katalogen resultat og annet. Niste om du ikke vil kjøpe pølse i brød til 30 kroner. Godbiter om du bruker det. Håndkle, i fall hunden blir klissvåt, møkkete i leire, osv. Jeg drar alltid med meg veldig mye, men mye ligger fast i bilen og kan hentes ved behov - for eksempel regntøy og ekstra sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i juniorklasse som på valpeshow, at kun fire i hver klasse plasseres. Si det er syv påmeldt i din hunds klasse. En får tredjepremie - gult, og en får andreremie - blått, da er de ferdige. De fem andre får rødt, men dommer skal kun plassere fire. Altså er det en som blir uplassert. Men dommer kan gi hederspremie (HP) og championatkvalitet (CK) til så mange h*n vil - ingen, noen eller alle. Så også den femte, som ikke fikk plassering, kan få HP eller CK.

Hvis du ser under Artikler på min hjemmeside (trykk på banner) har jeg der skrevet noen artikler som forklarer hva som skjer i ringen.

Takk for bra svar. Og det var mange bra artikler med mye bra info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en kan jo pakke for krise og uforutsette naturkatastrofer, eller pakke det en må ha.

Et minimum er nå vannskål og vannkanne, utstillingsbåndet, eventuelt pelsutstyr, vaksinasjonsattest og utstillingspapirer, penger (det er sjelden de tar kort i pølsebua), bæsjeposer og klær etter føre og værmelding + litt ekstra (er det innendørs, forresten). Jeg anbefaler å ta med en stol, om det blir en lang dag. Mange bruker et bur hunden kan slappe av i, hvis dagen blir lang. Fotoapparat for å forevige gode øyeblikk? Penn for å skrive i katalogen resultat og annet. Niste om du ikke vil kjøpe pølse i brød til 30 kroner. Godbiter om du bruker det. Håndkle, i fall hunden blir klissvåt, møkkete i leire, osv. Jeg drar alltid med meg veldig mye, men mye ligger fast i bilen og kan hentes ved behov - for eksempel regntøy og ekstra sko.

Tusen takk det hjalp mye :) Vet faktisk ikke om det er ute eller inne.. hmm.. det bør jeg prøve å finne ut av. Ikke vet jeg helt heller hva som er normalt å gjøre med pelsen til mopsen, hvis noe i det hele tatt..

Jeg har ett par sprm. til og. :D

Jeg har nå bare et vanlig tynt sort helstrup bånd. Vi har ikke trent så mye enda, men når vi har trent har det gått fint, men er det noen kriterier på hvordan båndet skal være? Har jo sett mange med sånn kjetting osv, men har ikke kommet over noen enda..

Også lurte jeg på, jeg vet vikrelig NADA om dette, vil jeg få beskjed om når jeg skal løpe, opp på bordet, ut av ringen osv?

Og, til slutt(eller kommer vel flere spørsmål men) Hvor pent må jeg kle meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk det hjalp mye :D Vet faktisk ikke om det er ute eller inne.. hmm.. det bør jeg prøve å finne ut av. Ikke vet jeg helt heller hva som er normalt å gjøre med pelsen til mopsen, hvis noe i det hele tatt..

Jeg har ett par sprm. til og. :)

Jeg har nå bare et vanlig tynt sort helstrup bånd. Vi har ikke trent så mye enda, men når vi har trent har det gått fint, men er det noen kriterier på hvordan båndet skal være? Har jo sett mange med sånn kjetting osv, men har ikke kommet over noen enda..

Også lurte jeg på, jeg vet vikrelig NADA om dette, vil jeg få beskjed om når jeg skal løpe, opp på bordet, ut av ringen osv?

Og, til slutt(eller kommer vel flere spørsmål men) Hvor pent må jeg kle meg?

Hvilken utstilling er det? September er en vanskelig måned, for noen begynner å flytte seg inn, mens andre enda er ute. Men det pleier å stå i annonsen, at den og den klubben arrangerer utstilling i den og den hallen eller der og der.

Pels på mops aner jeg ingenting om, men det er jo andre her med mops, de vet sikkert. Men du skal neppe klippe og gre veldig mye på utstillingsdagen! :D

Det er ingen regler eller krav til lenke, men det er penest å bruke et som ikke er altfor dominerende - du går ikke inn i ringen med flexiline. Men et tynt sort bånd høres ypperlig ut, det er det jeg bruker på mine. Jeg bruker ei lenke med løkke som strammes med klemme på den ene og jeg bruker en tynn kjetting på den andre, for de er veldig forskjellige i krefter og løpesett. Hvis den lenka du har fungerer fint på din hund - bruk den. Skal du prøve noe nytt, ville jeg gjort det før eller etterpå, ikke i ringen - la mest mulig være kjent, trygt og vanlig i ringen for hunden din.

Det er tre personer i ringen - dommeren dømmer, skriveren skriver og ringsekretæren gjør resten. Ringsekretær roper for eksempel opp startnummer (husk nummerklype, om du har, eller sikkerhetsnål e.l) til de som til enhver tid skal inn i ringen. Dommer bestemmer om h*n vil se hundene stående eller løpende, og når og hvor - så bare hør på hva dommer sier. Men om du ikke er første hund i ringen, kan du følge med på hva h*n gjør med de andre hundene, hver dommer har gjerne sitt mønster. Men det vanlige er at alle hunder i din klasse kalles inn og stilles opp på bakken/gulvet. Dommer ser kjapt på hver enkelt for å få et førsteinntrykk, så løper alle samlet en runde eller to. Deretter begynner den individuelle bedømmelsen av hver enkelt, og med mops vil jeg tro at du skal på bordet med en gang. Dommer ser så på det h*n skal se på der, så vil du trolig få beskjed om å løpe fram og tilbake, i en trekant eller i en sirkel. Så kan du stille opp hunden din på nytt foran dommerbordet, mens siste rest av kritikken dikteres. Og når du stiller opp foran dommerbordet, kan neste hund plasseres på trimmebordet, for å være klar for dommeren, samt at hunden får 15 ekstra sekunder til å roe seg på bordet. Altså kan du sette din hund på bordet når du er neste hund og forrige hund er ferdig på bordet. Skjønte du det? Var det tungt forklart?

Angående klær: Folk kler seg i så mye forskjellig. Dommer har gjerne pyntet seg litt (menn dømmer ofte i dress, damer kanskje i en drakt eller pen langbukse), så jeg liker også da å ha pyntet meg litt. Men jeg skalerer etter utstilling - norsk vinner pynter jeg meg mer for enn en liten utstilling på en fotballbane. Det viktigste er at du har på deg klær som er passende - sko du kan løpe i (flate gjerne, hæler er ikke godt å løpe i, du kan snuble, kanskje tråkke på hunden, skremme hunden med klikk-klikk-lyder), en bukse som tåler at du bøyer deg og setter deg på knær uten å vise rørleggersprekk eller spjære, en overdel du kan bøye deg med uten å vise alle puppene, osv. Olabukse og en ren genser fungerer helt fint for en vanlig utstilling, ikke føl noe klespress. Det jeg kanskje ville tenkt på var at hvis du har sort mops ville jeg ikke hatt på meg sort bukse, for da er det vanskeligere å se hunden din, særlig når det er en liten mops. Sort hund foran sorte klær forsvinner. Jeg forsøker også å unngå hvite klær på utstilling, for de blir jo møkkete med en gang... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh takk!

Det er valpshowet i askim den 19.

Jeg får vel kanskje info om det er inne eller ute når jeg får startnummer osv?

Kan man forresten kjøpe sånn clip til startnummer på utstillingen?

Det var veldig bar forklart. Skjønnte alt. Nå ble jeg faktisk litt roligere inni meg kjennte jeg, nå som jeg vet sånn halveis hva som foregår :D

Ja, liten og liten hund, det kan diskuteres. Neida :D

Ja, det var det jeg tenkte. litt ordentlig kledd, men ikke for pyntet, Det er jo ikke akkurat en stor utstiling heller.

Takk for at du deler kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh takk!

Det er valpshowet i askim den 19.

Jeg får vel kanskje info om det er inne eller ute når jeg får startnummer osv?

Kan man forresten kjøpe sånn clip til startnummer på utstillingen?

Det var veldig bar forklart. Skjønnte alt. Nå ble jeg faktisk litt roligere inni meg kjennte jeg, nå som jeg vet sånn halveis hva som foregår :D

Ja, liten og liten hund, det kan diskuteres. Neida :)

Ja, det var det jeg tenkte. litt ordentlig kledd, men ikke for pyntet, Det er jo ikke akkurat en stor utstiling heller.

Takk for at du deler kunnskap :D

Jeg vil tro den utstillingen er ute, mener å huske det var det i fjor. Så forbered deg på det - ta med varme klær og regntøy og sko, og kle heller av deg om været blir bra. Og regner det er det ingen som tenker på om en er pent kledd, folk vil tvert imot se på deg om du går i et pent skjørt, pene sko og fin singlet i storm og sludd! En klær seg etter forholdene, men klærne kan jo være rene når en drar hjemmefra :D

Nå er dette en liten utstilling, så jeg ville ikke forventet at det var mange stands der - se heller om de har nummerklype i zoobutikken. Ellers fester du det bare med en sikkerhetsnål, og kjøper klype på en større utstilling om det ikke er stands der. Nummerklyper kommer i ulike design, det er en "standard" som du i så fall finner i zoobutikken og flere stands, men det går også an å få med bilde eller tegning av rasen din på, til 150 kroner mer, men ille fiiine!

Bare spør om det er noe mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei :) Men da skal jeg kle meg fornuftig :D

Dumme hunden som absolutt må være sort da, så jeg ikke kan gjøre det samme :D

Ja, har ikke sett noen i dyrebutikkene her, men kom jo på at jeg kan jo sjekke nettet :D

¨Takk for alle svar, bra du er tolmodig, det gjør at man får lyst til å spørre igjen, selvom det kanskje er dumme spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste i artikkelen din emma=) bra beskrevet :D men ang. å stille junior, så jeg at man ikke kunne få CACIB... men kan man få CERT?? og kan man få CACIB i unghundklassen??

og hvor mye HARDERE/strengere er dommeren når hunden blir junior osv oppover i klassene?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Takk for alle svar, bra du er tolmodig, det gjør at man får lyst til å spørre igjen, selvom det kanskje er dumme spm.

Ingen spørsmål er dumme når en ikke kan ting - må spørre for å lære.

leste i artikkelen din emma=) bra beskrevet :D men ang. å stille junior, så jeg at man ikke kunne få CACIB... men kan man få CERT?? og kan man få CACIB i unghundklassen??

og hvor mye HARDERE/strengere er dommeren når hunden blir junior osv oppover i klassene?? :)

Cert kan du motta i junior, unghund, åpen og veteran klasse. CACIB kan du kun motta i unghund, åpen og champion klasse.

Dommerne er generelt litt mildere med juniorer enn unghunder og åpen klasse - en aksepterer mer av valpete oppførsel, tenåringstrass, umodenhet, uferdig kropp, osv. Men det varierer også fra dommer til dommer. Jo eldre hunden er, jo mer forventer en av både psykisk og fysisk modenhet og utvikling. I junior og unghund er du ung og lovende, i åpen klasse konkurrerer du med de som er helt ferdig. Så det er litt strategi i valg av klasse. Har du en ung hund, er det greit at ikke konkurrentene er så mye eldre, for da virker din hund enda mer uferdig. Så jeg ville ikke stilt en hund på 15 måneder i åpen klasse selv om det er mulig, med mindre den var eksepsjonell, og de færreste er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja - man konkurrerer om cert'et allerede fra juniorklassen. Og CACIB fra unghund (de int. reglene sier at man må være over 15 mndr for å kunne ta imot CACIB).

I en "perfekt verden" er ikke dommeren strengere etterhvert som hunden blir eldre - den skal vurdere hunden utifra alderen der og da. Men ja, en eldre (og mer velutviklet) hund vil nok ha lettere for å få både HP og/eller CK.. Men en superlekker junior får da stadig vekk cert, i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja - man konkurrerer om cert'et allerede fra juniorklassen. Og CACIB fra unghund (de int. reglene sier at man må være over 15 mndr for å kunne ta imot CACIB).

I en "perfekt verden" er ikke dommeren strengere etterhvert som hunden blir eldre - den skal vurdere hunden utifra alderen der og da. Men ja, en eldre (og mer velutviklet) hund vil nok ha lettere for å få både HP og/eller CK.. Men en superlekker junior får da stadig vekk cert, i alle fall.

Susanne

Jeg er ganske sikker på at det er mange juniorer på 15 måneder som får mer i juniorklasse enn de ville fått om de stilte i åpen klasse, de ser flotte ut sammenlignet med sine konkurrenter i junior, men er ingenting i åpen klasse. Det er jo derfor vi har aldersklasser også, ellers kunne jo alle blitt sendt inn med en gang.

En kan jo også se dommere bli så bergtatt av en fin junior at den kommer høyt av den grunn - så flott til å være bare ti måneder, neppe bedre enn alle andre som er voksne og ferdig, men har imponert dommeren. Men jeg har også stått med en junior hvor dommer sa at du har en knallfin hund, men hun er for ung til å få cert, jeg vet ikke hvordan hun er som voksen - dommer er enehersker i ringen, en må bare akseptere det, selv om en blir sint og frustrert. En skal jo bedømmes den dagen, ikke om to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på vår første utstilling (valpeshow 4-6mnd) siste helgen i sept, vi gruegleder oss! Heldigvis stiller vi på søndag, så vi kan miljøtrene litt på lørdagen :ahappy:

Kommer ikke på noen spm nå, utenom en ting; kan man bruke blitz når utstillingen er inne, eller vil dette forstyrre mye?

Og jo, en ting til; kan man gå og småsnakke med hunden så mye man vil?

Kommer sikkert flere mer fornuftige spm etterhvert som det nærmer seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bur - Ja, man kan godt dra med seg et bilbur inn på utstillingen - men det er vel både tungt og upraktisk, vil jeg tro.. På Plantasjen, Europris og div. andre steder (ikke dyreforretninger) selges det kjipe bur som er mer egnet enn et bilbur.. Ellers vil det sikkert være klart enklere med flybag'en - som du sier.

Det går også helt greit uten bur, da.

Ang- fotografering/blitz så er det ikke noe fotoforbud på utstillinger, så det fotograferes villig vekk rundt ringene. Jeg vet om et par hunder som er LIVREDD blitz - og eierne til disse har forbannet fotografer mer enn en gang, ja.. Ha ha ha

Men nei - såpass må de tåle, synes jeg.

Bare man bruker litt skjønn og vanlig folkeskikk så går det nok bra, skal du se.

Godsnakking med hund - ja, det er det neppe noen som klager på at man gjør. Men en enetale heeeeele tiden, og babling til hunden sin vil kanskje bli litt irriterende for alle rundt ringen... Selv hunden går nok lei, vil jeg tro.

Men det er absolutt lov, ja - så lenge det ikke er plagsomt (eller ødeleggende) for de andre hundene i ringen.

Og ang. sorte buker til sort hund kontra mops - nå pleier man vel å stå foran mopsen når man står foran dommeren, så da vil ikke evt benklær være så forstyrrende på hundens siluett som hvis man hadde sått bak den...

Så det er neppe noe stort problem å stille i sorte bukser...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...