Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

HJELP! glemte å melde på valpis til vikersund :shocked: fristen gikk ut 4. april, noen som veit om det er håp for oss?? :wub: hvor jeg eventuelt kan ringe/sende mail?? vil så gjerne stille der!

på forhånd takk!

Det er umulig å svare presist på, annet enn arrangør?

Hvor skulle påmeldingen vært sendt?

Mange arrangører har forlenget frist til dyrere påmeldingsavgift, har du sjekket om de har den muligheten og at den fristen ikke er gått ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
den skulle vært sendt til NGDK v/Borgild Moen...

står bare ved sen innbetaling blir det 50% tillegg i prisen... jeg betalte 300,- til kontoen dit pengen skulle.... så skal jeg sende papiret i efta nå!

Da ordner det seg sikkert, de tar sikkert imot til spesialen et par dager etter fristen, det gjør i hvert fall mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! Godt å lære mer :wub:

Nitro ble bitt av en hund for noen uker siden og fikk et sår på nesen. Etter at skorpa falt av, ble det en hvit flekk der, og jeg er usikker om det kommer til å vokse ut pels der igjen.. Men hvis det ikke skulle det, er dette noe man får trekk for på utstilling? Den er ganske iøyenfallende.

nitroface2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer til ustillingsstedet, hva må man gjøre? Er det bare å møte opp ved den ringen man skal gå i eller må man gjøre noe annet først?

Må man ha med noen andre papirer en vaksinasjonskortet?

Du må ha papiret med deres nummer på (det du får i posten / mail og skriver ut selv), og det eneste du trenger å gjøre før utstillingen er å komme i god tid, roe ned mens du finner en plass å sitte på - og feste det papiret på en eller annen måte på klærne dine. Slettes ikke noe trolldom :wub:

@ djervekvinnen, så vet jeg dessverre ikke, men det kan hende det vokser ut igjen. Oppdretteren min var veldig bekymret for at Lunas vepsestikk ikke skulle vokse til - det gjorde det. Noe unødvendig, mtp at bikkja ikke ble noe utstillingsemne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer til ustillingsstedet, hva må man gjøre? Er det bare å møte opp ved den ringen man skal gå i eller må man gjøre noe annet først?

Må man ha med noen andre papirer en vaksinasjonskortet?

Hvis du har betalt og alt er i orden, er det bare å møte opp ved ringen din. Hvis du ikke har betalt, må du i sekretariatet for å betale og få papirene dine.

Det er greit å passe på at hunden er godt luftet før du går inn i hallen, og beregn god tid så verken du eller hunden din må stresse.

Både i papirene du får før utstillingen, i katalogen og på ringen står det i hvilken rekkefølge rasene skal bedømmes, så du kan følge med på når det er din tur og gjøre deg klar. Ringsekretær roper inn det startnummeret som til enhver tid skal inn, men det er jo greit å være klar så en ikke blir tatt helt på senga.

Lykke til!

Takk for fine svar! Godt å lære mer :icon_confused:

Nitro ble bitt av en hund for noen uker siden og fikk et sår på nesen. Etter at skorpa falt av, ble det en hvit flekk der, og jeg er usikker om det kommer til å vokse ut pels der igjen.. Men hvis det ikke skulle det, er dette noe man får trekk for på utstilling? Den er ganske iøyenfallende.

http://i14.photobucket.com/albums/a345/dje.../nitroface2.jpg

Nei, det der skal ikke dommerne bry seg om - hunder er hunder, og de har av og til arr og merker etter å ha levd et liv. Det er jo ingen eksteriør eller anatomisk feil, og for meg stiller det i samme kategori som at hunden har litt kortere pels på labben etter barbering - altså ingen betydning overhode.

Hvor lang tid før utstilling pleier man å få informasjon om tid osv? Jeg skal på utstilling neste søndag (26 april), men har ikke fått noe info enda. Kommer dette i posten?

Papirene pleier å komme cirka en uke før. Meldte du på elektronisk via NKK.no, kommer papirene på mail. Meldte du på på annen måte, kommer de i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid før utstilling pleier man å få informasjon om tid osv? Jeg skal på utstilling neste søndag (26 april), men har ikke fått noe info enda. Kommer dette i posten?

Vi har vel meldt på til samme utstilling, og jeg har heller ikke fått noe info enda. Si fra hvis / når du har hørt noe da :asmile:

Så til mitt neste spørsmål, bør jeg trekke Ellie fra utstillingen?

Jeg har egentlig ikke lyst til det pga at det er en så fin sosialiseringsmulighet og treningssituasjon for oss begge to.

Hun har altså forstrukket leddbåndene i haseleddet, men det går veldig fint med henne. Hun kan jo ikke vises frem i raskt trav, men kan skritte / småtrave rundt - og vi kan jo øve på oppstilling, samt det å bli tatt på og tannvisning.

Jeg skal høre med veterinæren min om det samme når vi skal på neste kontroll, og høre om hun er enig i min vurdering at skaden ikke vil forverres av å være med.

Men hvordan er reglene og normene når det kommer til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel meldt på til samme utstilling, og jeg har heller ikke fått noe info enda. Si fra hvis / når du har hørt noe da :asmile:

Så til mitt neste spørsmål, bør jeg trekke Ellie fra utstillingen?

Jeg har egentlig ikke lyst til det pga at det er en så fin sosialiseringsmulighet og treningssituasjon for oss begge to.

Hun har altså forstrukket leddbåndene i haseleddet, men det går veldig fint med henne. Hun kan jo ikke vises frem i raskt trav, men kan skritte / småtrave rundt - og vi kan jo øve på oppstilling, samt det å bli tatt på og tannvisning.

Jeg skal høre med veterinæren min om det samme når vi skal på neste kontroll, og høre om hun er enig i min vurdering at skaden ikke vil forverres av å være med.

Men hvordan er reglene og normene når det kommer til dette ?

Hvis ikke dommeren kan se på hunden din i riktig gangart så vil du antakelig få KIP (kan ikke premieres) fordi han den dagen ikke kan vurdere hundens bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men er det dumt å stille likevel med tanke på at det er fin trening for valpen ?

Eller er det en sånn tittel som det kan være veldig negativt å ha fått, hvis folk tolker det feil?

Og man får heller ingen kritikk, selv på det som kan bedømmes da regner jeg med?

(Håper det ikke høres ut som om jeg vil stille henne for en vær pris, for det er ikke det, heller det at jeg ikke vil gå glipp av sjansen til å trene / få en hyggelig opplevelse. Dommeren skulle jo være så fin med valper også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM har kommet,og den skal skrives ut...flott når dingsen som heter skriver står helt alene uten noen som kan bruke den. Kan jeg sende alt til en annen maskin? Like blank på pc som på utstilling jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel meldt på til samme utstilling, og jeg har heller ikke fått noe info enda. Si fra hvis / når du har hørt noe da :asmile:

Så til mitt neste spørsmål, bør jeg trekke Ellie fra utstillingen?

Jeg har egentlig ikke lyst til det pga at det er en så fin sosialiseringsmulighet og treningssituasjon for oss begge to.

Hun har altså forstrukket leddbåndene i haseleddet, men det går veldig fint med henne. Hun kan jo ikke vises frem i raskt trav, men kan skritte / småtrave rundt - og vi kan jo øve på oppstilling, samt det å bli tatt på og tannvisning.

Jeg skal høre med veterinæren min om det samme når vi skal på neste kontroll, og høre om hun er enig i min vurdering at skaden ikke vil forverres av å være med.

Men hvordan er reglene og normene når det kommer til dette ?

PM for søndag er ikke klart, men normalen er en uke før, så jeg ville ikke stresset enda.

Hvis hun kan bevege seg normalt, altså at det ikke er til belastning for henne, kan du jo vurdere å ta det som trening. Mye av den sosiale treningen, miljøtreningen, får du jo også bare ved å være i hallen. Jeg ville ikke stilt en valp som haltet, også fordi smertene i verste fall kan gjøre at den assosierer utstilling med vondt i beinet.

Det er mange valpeshow utover, du får mange nye sjanser. Men samtidig kan mye skje på en uke, så jeg ville ikke tatt avgjørelsen før kvelden før. Kan hun bevege seg normalt - da stiller jeg. Halter hun - da stiller jeg ikke. Ellie er vel slik jeg forstår det midt i mellom av dette; halter ikke, men kan ikke trave normalt?

Ok. Men er det dumt å stille likevel med tanke på at det er fin trening for valpen ?

Eller er det en sånn tittel som det kan være veldig negativt å ha fått, hvis folk tolker det feil?

Og man får heller ingen kritikk, selv på det som kan bedømmes da regner jeg med?

(Håper det ikke høres ut som om jeg vil stille henne for en vær pris, for det er ikke det, heller det at jeg ikke vil gå glipp av sjansen til å trene / få en hyggelig opplevelse. Dommeren skulle jo være så fin med valper også..)

Valperesultat registreres ingen steder, så det er ingen tittel eller premiering eller diskvalifisering som henger ved deg. Kritikken kan bli sendt til raseklubben (og da sendes alle valpene som sokner til raseklubben, altså), men det skal framgå av kritikken hvorfor du eventuelt fikk KIP.

Du skal få en fullstendig kritikk, dommer skal bedømme det som kan bedømmes. Om det kun er halting/dårlige bevegelser, skal dommer kunne si noe om alt annet på hunden. Om så hunden biter av dommer hånda, har en i følge utstillingsreglene krav på full bedømmelse av det dommer kan vurdere utover bitt og gemytt.

Siden jeg ikke ser hvordan Ellie går, hvor mye det påvirker henne, vil jeg ikke svare verken ja eller nei til å stille henne. Det kan jo være at hun bare jumper litt urent framfor trav, noe mange valper gjør. Eller det kan være hun støkker merkbart på beinet. Men som sagt, det er lenge til søndag.

PM har kommet,og den skal skrives ut...flott når dingsen som heter skriver står helt alene uten noen som kan bruke den. Kan jeg sende alt til en annen maskin? Like blank på pc som på utstilling jeg.

Kom ikke PM på mail? Da kan du jo videresende det til en annen epostadresse, eller videresende det til den samme epostadressen og sjekke på annen maskin.

Teskjeversjonen: Hvordan sjekker du mail? Går du inn på internett og sjekker webmail, eller laster du ned mailen i for eksempel Outlook eller Eudora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god forklaring!

Hvis hun kan bevege seg normalt, altså at det ikke er til belastning for henne, kan du jo vurdere å ta det som trening. Mye av den sosiale treningen, miljøtreningen, får du jo også bare ved å være i hallen. Jeg ville ikke stilt en valp som haltet, også fordi smertene i verste fall kan gjøre at den assosierer utstilling med vondt i beinet.

Det er mange valpeshow utover, du får mange nye sjanser. Men samtidig kan mye skje på en uke, så jeg ville ikke tatt avgjørelsen før kvelden før. Kan hun bevege seg normalt - da stiller jeg. Halter hun - da stiller jeg ikke. Ellie er vel slik jeg forstår det midt i mellom av dette; halter ikke, men kan ikke trave normalt?

Det var et godt poeng, vil jo ikke at hun skal forbinde det med noe negativt.

Hun halter ikke nei, men går ikke helt rent.

Men da tar jeg valget når det nærmer seg og etter å ha hørt hva veterinæren mener :)

Valperesultat registreres ingen steder, så det er ingen tittel eller premiering eller diskvalifisering som henger ved deg. Kritikken kan bli sendt til raseklubben (og da sendes alle valpene som sokner til raseklubben, altså), men det skal framgå av kritikken hvorfor du eventuelt fikk KIP.

Du skal få en fullstendig kritikk, dommer skal bedømme det som kan bedømmes. Om det kun er halting/dårlige bevegelser, skal dommer kunne si noe om alt annet på hunden. Om så hunden biter av dommer hånda, har en i følge utstillingsreglene krav på full bedømmelse av det dommer kan vurdere utover bitt og gemytt.

Ok takk for nyttig informasjon!

Nå føler jeg meg bedre 'skikket' til å ta et ordentlig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel meldt på til samme utstilling, og jeg har heller ikke fått noe info enda. Si fra hvis / når du har hørt noe da :asmile:

Så til mitt neste spørsmål, bør jeg trekke Ellie fra utstillingen?

Jeg har egentlig ikke lyst til det pga at det er en så fin sosialiseringsmulighet og treningssituasjon for oss begge to.

Hun har altså forstrukket leddbåndene i haseleddet, men det går veldig fint med henne. Hun kan jo ikke vises frem i raskt trav, men kan skritte / småtrave rundt - og vi kan jo øve på oppstilling, samt det å bli tatt på og tannvisning.

Jeg skal høre med veterinæren min om det samme når vi skal på neste kontroll, og høre om hun er enig i min vurdering at skaden ikke vil forverres av å være med.

Men hvordan er reglene og normene når det kommer til dette ?

Til Drammen du skal også? Skal du stille lørdag eller søndag? Jeg har ikke hørt noe enda. Si fra hvis du hører noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Drammen du skal også? Skal du stille lørdag eller søndag? Jeg har ikke hørt noe enda. Si fra hvis du hører noe :)

Søndag. Men det er altså ikke helt sikkert da, men skal uansett se på! Så kanskje vi sees :asmile:

Skal si fra ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke PM på mail? Da kan du jo videresende det til en annen epostadresse, eller videresende det til den samme epostadressen og sjekke på annen maskin.

Teskjeversjonen: Hvordan sjekker du mail? Går du inn på internett og sjekker webmail, eller laster du ned mailen i for eksempel Outlook eller Eudora?

Teskjeversjonen likte jeg :) Sender mail'en ut i verden og får den skrevet ut der et sted jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Sikkert dumt spm men :)

Skal melde Diego på en utstilling 13 juni, han er født 21 november og blir 7 mnd 21 juni.

Jeg skal da melde han på 4-6 mnd klassen?

Nei.

I det øyeblikk han fyller seks måneder må han gå i klassen 6-9 måneder. Den dagen han fyller ni måneder må han over i juniorklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg lurer på en ting... fortalte oppdretter i Sverige om våre resultater i ringen, og da sa han at det var dumt vi ikke var med i fargekonkurransen!? :) kan vlper være med på det i Norge eller er det slik i Sverige??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg lurer på en ting... fortalte oppdretter i Sverige om våre resultater i ringen, og da sa han at det var dumt vi ikke var med i fargekonkurransen!? :) kan vlper være med på det i Norge eller er det slik i Sverige??

Fargekonkurranse er ikke offisielt, det er en tilleggssak arrangører kan ha på sine spesialer - på samme måte som noen klubber også kårer beste hode, beste bevegelser, beste haleføring, gladeste valp, osv.

"Reglene" (i gåseøyne, siden det er uoffisielt og det ikke finnes noe formelt regelverk) settes av hver raseklubb, så du må i så fall høre med NGDK hva de har for aldersgrenser.

Jeg antar neste mulighet er på spesialen neste år, og da er dere jo ikke valp lenger uansett.

Det er mye en skal sette seg inn i i utstillingsverdenen, og når enkelte klubber også har tilleggskåringer blir en jo ekstra forvirret, siden det ikke alltid blir forklart noe regelverk i forkant, men simpelthen er en etablert praksis i klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

I det øyeblikk han fyller seks måneder må han gå i klassen 6-9 måneder. Den dagen han fyller ni måneder må han over i juniorklasse.

Takk for svar. Men da lurer jeg på en ting til. Skal på en utstilling 16 august, også blir han 9 mnd 21 august. Da skal han fortsatt gå i 6-9 mnd klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men da lurer jeg på en ting til. Skal på en utstilling 16 august, også blir han 9 mnd 21 august. Da skal han fortsatt gå i 6-9 mnd klassen?

Ja, siden han ikke har fylt ni måneder, må han stille på valpeshow i 6-9 månedersklassen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min ringte og sa jeg skulle være med i oppdrettergruppe, greit det.. Men kan noen forklare hva jeg kan forvente,og kort hva jeg skal gjøre... Og kan alle hunder stille i oppdrettergruppa?? Dette har jeg ikke vært borti før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...