Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

Mitt mål var å få Prada til Norsk Champion, og det klarte vi altså. Men hva nå da?

Jeg skjønner jo det at hun må stille i Championklasse, men vi får jo ikke noe cert der, så HVA er man ute etter der egentlig? *Blååånd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

når man har en champion, kan man kunn stille i championklassen da? :) så lurer jeg på en ting til.... skal jo ha 3 cert i Norge for å bli N uch, og når man er blitt det, så holder det med ett i Sverige osv for å bli S uch (hvis jeg har skjønt riktig). men hva skjer hvis man har 2 cert i Norge først, så ett i Sverige, for så å få det siste i Norge?? :P blir man da N og S uch?? eller bare N uch...

håper noen skjønte detta, litt dårlig forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål var å få Prada til Norsk Champion, og det klarte vi altså. Men hva nå da?

Jeg skjønner jo det at hun må stille i Championklasse, men vi får jo ikke noe cert der, så HVA er man ute etter der egentlig? *Blååånd*

rett å slett for å vise frem hunden og prøve å få den plasser lengst mulig opp (bir/bim, big, bis) som da er god reklame igjen. På nkk sine utstillinger så kan du prøve på cacib som hunden trenger for å bli international champion. Ikke mins for det er kjekt. Det er kjekt å stille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rett å slett for å vise frem hunden og prøve å få den plasser lengst mulig opp (bir/bim, big, bis) som da er god reklame igjen. På nkk sine utstillinger så kan du prøve på cacib som hunden trenger for å bli international champion. Ikke mins for det er kjekt. Det er kjekt å stille ut.

Takk for svar. Det var nyttig for meg i allefall :)

Cacib fikk hun i går, trenger hun flere slike, eller må vi utenlands for å hente dem nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli internasjonal champion (Int UCh) må hun få 4 stk CACIB, fordelt på 3 forskjellige land (spiller ingen rolle hvilke land det er), og det skal gå minst ett år fra det første til det siste tellende CACIB'et.

Susanne

Takk! Nå er jeg litt klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man har en champion, kan man kunn stille i championklassen da? :) så lurer jeg på en ting til.... skal jo ha 3 cert i Norge for å bli N uch, og når man er blitt det, så holder det med ett i Sverige osv for å bli S uch (hvis jeg har skjønt riktig). men hva skjer hvis man har 2 cert i Norge først, så ett i Sverige, for så å få det siste i Norge?? :P blir man da N og S uch?? eller bare N uch...

håper noen skjønte detta, litt dårlig forklart :)

Ja, du kan kun stille i championklasse i Norge, når hunden er norsk champion - inntil hunden er åtte år, da kan du velge å stille den i veteranklasse i stedet.

Spørsmålet ditt om cert i Sverige er litt komplisert:

Ja, cert tatt i Sverige er hvilende, som det heter - forutsatt at hunden har fylt to år. Så hvis din hund har cert i Norge, du drar til Sverige etter fylte to år, vinner cert, og senere blir norsk champion, så blir den samtidig svensk champion. Det blir den selv om du ikke har vunnet noen cert i Norge først. Det er for eksempel en utstilling i Sverige utover høsten med en fristende dommer, som jeg tenkte å dra på. X'en er ikke norsk champion, men hun er over to år, slik at et cert der ville være hvilende - ligge og vente - inntil hun eventuelt ble norsk champion. Det er altså viktig at hunden har fylt to år!

Det samme er ikke tilsvarende i Danmark, der må hunden være champion i et annet land for at det danske certet skal være gyldig.

Jeg ble med et usikker på hvordan det er i Finland, noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha takk for svar:) så da kan man stille i Sverige med en hund som er over 2 år, får man cert der, så venter det til man har tre cert i Norge, brått er man N S uch :) greit å vite :sint_01:

Du kan selvfølgelig stille i Sverige så mye du vil før hunden er to år, men det er litt "bortkastet" siden cert'ene ikke teller - med mindre du tar tre cert i Sverige, da - eller jakter på CACIB, eller for øvrig bare vil stille der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Er det noen somkan forklare hva bamseliste er for noe??

Det er årskonkurransen for NKKs utstillinger.

Hunder som plasserer seg i gruppa eller BIS'et på utstillinger arrangert av NKK får poeng, og ved årets slutt kåres en vinner.

Altså en prestisjefylt konkurranse, for du må først vinne rasen, og deretter plassere deg blant en av de fire i gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man må trekke påmeldt hund, av medisinske årsaker, får man tilbake alle, eller noen deler, av pengene da? Og hvordan går man frem for å få penger i retur? Kan man ringe inn og fikse det, eller må jeg møte opp på utstillingen?

Du får tilbake 75 prosent, mener jeg det er - arrangør kan beholde et administrasjonsgebyr.

Du sier fra på forhånd, eller du sier fra på utstillingen, eller du sender inn brev senest tre dager etter at utstillingen er avholdt - mener jeg det var, eller om det var senest ei uke?

Du må uansett vise veterinærattest som bekrefter medisinsk fravær, så det enkleste er bare å skrive et brev, legge ved kopi av attesten og gi dem kontonummeret ditt. Mulig de godtar bare telefon, men i regelverket står det at du må ha veterinærattest. Skal du likevel på utstillingen, kan du vise det i sekretariatet og ordne det der. Men du må ikke møte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbake 75% når Norma skadet seg i Stavanger i september, og dermed ikke fikk stilt. Jeg leverte veterinærattest på utstillingsplassen før rasebedømmelsen begynte, men Emma har nevnt de andre måtene man også kan gjøre det på :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
men jeg lurer på hvordan dommerene gjør det med utdeling av cert og CK, sånn i forhold til hverandre?? hvem får CK og cert av hundene og kan det deles ut ubegrenset antall av disse innen en rase?

CK deles ut når klassen plasseres, og gis til de hundene som dommer mener har championatkvaliteter. Det kan være alle i klassen, noen, en eller ingen.

De med CK går videre til beste hannhund-/tispeklasse, hvor dommer skal plassere fire (om fire hunder i det kjønnet har fått CK, vel og merke). Den beste hunden som ikke allerede er norsk utstillingschampion, får certet. Hvis de fire plasserte alle er champion, skal resten av hundene som har fått CK inn igjen i ringen, og den beste av disse får cert'et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CK deles ut når klassen plasseres, og gis til de hundene som dommer mener har championatkvaliteter. Det kan være alle i klassen, noen, en eller ingen.

De med CK går videre til beste hannhund-/tispeklasse, hvor dommer skal plassere fire (om fire hunder i det kjønnet har fått CK, vel og merke). Den beste hunden som ikke allerede er norsk utstillingschampion, får certet. Hvis de fire plasserte alle er champion, skal resten av hundene som har fått CK inn igjen i ringen, og den beste av disse får cert'et.

Trodde alle som fikk rød sløyfe i f.eks JK skulle videre til JKK, så beste tispe/hannhund klasse.... men det altså bare de som får CK??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skal prøve å forklare...

Alle som får rødt (1.premie) i JK går videre til JKK (eller 1.premie i UK går til UKK, AK til AKK, osv). I JKK konkurrerer hundene med hverandre og plasseres fra 1-4. HER vurderer dommeren om han synes noen av dem er gode nok for CK (certifikatkvalitet), HP (hederspremie) eller ikke noe mer.

Alle de som får CK her (+ i unghund konkurranseklasse, åpen konk.klasse, champion konk.klasse og veteran konk.klasse) går inn og konkurrerer i beste hannhund/tispeklasse.

Den høyeste plasserte i beste hannh.kl./tispekl. (som ikke Er N UCh) får automatisk tildelt Cert. Den har jo allerede vunnet CK, så det er ingen tvil om at dommeren synes hunden er verdt det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg lurer på hvordan dommerene gjør det med utdeling av cert og CK, sånn i forhold til hverandre?? hvem får CK og cert av hundene og kan det deles ut ubegrenset antall av disse innen en rase?

Så bra du spurte om dette, jeg lurte på akkurat det samme :aww:

Men er det ikke også slik at man kan få 1 JK, 1 JKK? Eller 1 kval. , 1 konk. ? hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du spurte om dette, jeg lurte på akkurat det samme :aww:

Men er det ikke også slik at man kan få 1 JK, 1 JKK? Eller 1 kval. , 1 konk. ? hva betyr dette?

Du melder hunden på i en klasse, og da får du først en individuell kvalitetsbedømmelse - som markeres i ruta for KVAL. Der får du 1, 2, 3, 4 eller 0. Får du en førstepremie, går du videre til konkurranseklassen, altså plassering i aldersklassen du meldte på i, hvor du konkurrerer med de eventuelt andre som fikk rødt (førstepremie). Det skal plasseres inntil fire, hvis så mange fikk rødt. I junior og unghund kan dommer velge å gi HP (hederspremie) til de unge hundene som virker lovende, har det lille ekstra, men ikke er bra nok for CK (championatkvalitet). I veteran kan også HP deles ut, da ikke fordi hunden er lovende, men som en hederspris til en gammel hund som holder seg godt. HP kan gis til en, noen, alle eller ingen i klassen (dog bare av de som har fått rødt). Til de beste hundene, som dommer mener har championatkvalitet, gis det CK (altså en bedre premiering enn HP). Dette kan også gies til en, noen, alle eller ingen i klassen.

Alle hannhunder med CK går videre til beste hannhundklasse, alle tisper med CK går videre til beste tispeklasse. Det plasseres inntil fire i hver av disse to, og de to vinnerne møtes for å kåre Best i Rasen og Best i Motsatt Kjønn.

Hvis det ikke deles ut CK, deles det heller ikke ut cert, og det kåres ikke beste hannhund/tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du melder hunden på i en klasse, og da får du først en individuell kvalitetsbedømmelse - som markeres i ruta for KVAL. Der får du 1, 2, 3, 4 eller 0. Får du en førstepremie, går du videre til konkurranseklassen, altså plassering i aldersklassen du meldte på i, hvor du konkurrerer med de eventuelt andre som fikk rødt (førstepremie). Det skal plasseres inntil fire, hvis så mange fikk rødt. I junior og unghund kan dommer velge å gi HP (hederspremie) til de unge hundene som virker lovende, har det lille ekstra, men ikke er bra nok for CK (championatkvalitet). I veteran kan også HP deles ut, da ikke fordi hunden er lovende, men som en hederspris til en gammel hund som holder seg godt. HP kan gis til en, noen, alle eller ingen i klassen (dog bare av de som har fått rødt). Til de beste hundene, som dommer mener har championatkvalitet, gis det CK (altså en bedre premiering enn HP). Dette kan også gies til en, noen, alle eller ingen i klassen.

Alle hannhunder med CK går videre til beste hannhundklasse, alle tisper med CK går videre til beste tispeklasse. Det plasseres inntil fire i hver av disse to, og de to vinnerne møtes for å kåre Best i Rasen og Best i Motsatt Kjønn.

Hvis det ikke deles ut CK, deles det heller ikke ut cert, og det kåres ikke beste hannhund/tispe.

Ok, så når det f.eks. bare er 1 i juniorklassen og den ikke er god nok til Ck, kan den da bare ende opp med 1 JK, 1 JKK, men skal altså ikke inn i ringen igjen å konkurrere om beste tispe/hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så når det f.eks. bare er 1 i juniorklassen og den ikke er god nok til Ck, kan den da bare ende opp med 1 JK, 1 JKK, men skal altså ikke inn i ringen igjen å konkurrere om beste tispe/hannhund?

CK skal du få fordi hunden er bra nok, ikke fordi den var påmeldt :aww:

Er det en i klassen, kan du altså få 1 JK, 2 JK (andrepremie), 3 JK (tredjepremie), 4 JK (KIP - kan ikke premieres) eller 0 JK. Dette kan du få uansett om det er en eller 25 i klassen.

Kun de med 1 JK går videre for å konkurrere om plassering i klassen. Er du alene i klassen og får rødt, blir du automatisk også 1 JKK. Du kan få HP, du kan få CK, eller det kan være at du ikke får noe mer. Det kommer an på hundens kvaliteter etter dommers vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...