Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

Oppdretteren min ringte og sa jeg skulle være med i oppdrettergruppe, greit det.. Men kan noen forklare hva jeg kan forvente,og kort hva jeg skal gjøre... Og kan alle hunder stille i oppdrettergruppa?? Dette har jeg ikke vært borti før...

Alle hunder som er fra oppdretter (med det kennelnavnet) kan delta. I teorien skal dommeren kunne se likheter og hva oppdretter har avlet på. Oppdrettergrupper stilles gjerne opp slik:

oppdrett2.jpg

Men man kan også stille opp etter hverandre som i vanlig bedømmelse. Man skal også løpe samlet som en gruppe. I utgangspunktet skal du bare vise hunden din frem som vanlig (stående og løpende), men dere skal nå vise dere som en gruppe. Håper det var forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
Takk takk

Men må alle hundene ha rød sløyfe for å være med i oppdrettergr?

Ps: der var jo Guro au jo..

Det står i utstillingsreglene, men kort fortalt:

En oppdretterklasse skal bestå av fire avlsdyr med samme oppdretter, de behøver ikke å være i slekt i det hele tatt. Dommer skal vurdere gruppen både som enkeltindivid og som helhet, og skal selvfølgelig vurdere dem som raserepresentanter, men også gruppens homogenitet - ser det ut som de er fra samme oppdrett, ser det ut som om oppdretter har et mål, ser det ut som om oppdretter har en type? Og er det gode raseindivid? Det hjelper ikke om de er homogene, hvis de samtidig er full av de samme feilene. En gruppe med fire veldig forskjellige hunder er heller ikke en bra oppdrettergruppe.

Samtlige dyr i oppdrettergruppa må ha vært påmeldt og bedømt i individuell konkurranse på samme utstilling.

Oppdrettergruppen skal kvalitetsbedømmes, altså fra førstepremie og nedover, og kan gies hederspris hvis dommer synes gruppen fortjener det. Er det flere grupper i rasen, skal de også rangeres.

En gruppe kan ikke ha mer enn fem poeng til sammen for å få førstepremie og HP.

En hund som har fått førstepremie i den individuelle bedømmelsen får et poeng, en hund som har fått andrepremie i den individuelle bedømmelsen får to poeng, en hund som har fått tredjepremie i den individuelle bedømmelsen får tre poeng. Altså kan en oppdretterklasse ha med seg tre hunder med rødt og en med blått, og likevel få HP - etter regelverket. Men en dommer må ikke gi HP, selv om gruppa har fire eller fem poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Er det noen som vet hva "amgulation" betyr? Fikk på kritikken til Diego i dag at han har good amgulation. Men jeg vet ikke hva det betyr :whistle:

det er ikke angulation da? Vinkling, tro jeg det betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg jo at det er det det står. Er ikke alltid lett å tyde skriften. Takk :whistle:

hehe. Det har du helt rett i. Sku tro de skrev med vibrerende penn noen ganger... må jo ha mastergrad i doktorskrift for og tyde hva som står :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Det har du helt rett i. Sku tro de skrev med vibrerende penn noen ganger... må jo ha mastergrad i doktorskrift for og tyde hva som står :whistle:

He he. Ja. Er et ord jeg ikke skjønner i hele tatt. Et eller annet som ikke er absolutt parallelt på han, men hva det er aner jeg ikke :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Rosa og lilla sammen er deltagersløyfe for valp. Rosa alene er ck (cert/champion kvalitet), lilla alene er hp (hederspremie).

Steil overarm: på denne skissen viser punkt 14 overarmen og punkt 16 albueleddet. Hvis overarmen er steil er det ikke nok vinkel fra punkt 14 til 16 sånn veldig kort forklart. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa og lilla sammen er deltagersløyfe for valp. Rosa alene er ck (cert/champion kvalitet), lilla alene er hp (hederspremie).

Steil overarm: på denne skissen viser punkt 14 overarmen og punkt 16 albueleddet. Hvis overarmen er steil er det ikke nok vinkel fra punkt 14 til 16 sånn veldig kort forklart. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=601

Okei, takk.

Når en valp(8måneder) har noe steil overarm, kan det bli bedre med alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål!

På valpeshow: hvis det er flere enn 4 stykker i klassen, eks. 10 stykker, er det bare de 4 beste som får plassering og de resterende (i dette eksempelet 6) ryker ut/blir vist ut?

Stemmer det :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk.

Når en valp(8måneder) har noe steil overarm, kan det bli bedre med alderen?

Det er iallefall sånn at selv om en dommer synes valpen har steil overarm, så trenger ikke de neste førti dommerene du møter på å mene det ... Det er lett å bli litt motløs når en valp får noe negativt i kritikken, men alle store utstillingshunder har nok hatt et og annet som ikke har vært så bra i kritikkene sine. Ikke gi opp du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall sånn at selv om en dommer synes valpen har steil overarm, så trenger ikke de neste førti dommerene du møter på å mene det ... Det er lett å bli litt motløs når en valp får noe negativt i kritikken, men alle store utstillingshunder har nok hatt et og annet som ikke har vært så bra i kritikkene sine. Ikke gi opp du.

Veldig sant! Jeg har opplevd å få knallkritikk på en spesifikk ting ene helgen, og å bli slaktet for det samme helgen etter. Dommere er forskjellige, enkelt og greit :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant! Jeg har opplevd å få knallkritikk på en spesifikk ting ene helgen, og å bli slaktet for det samme helgen etter. Dommere er forskjellige, enkelt og greit :rolleyes2:

Jeg syns det er enda morsommere på dobbel utstillinger å bli dømt nord og ned ene dagen, og rett opp i skyene andre dagen XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål!

På valpeshow: hvis det er flere enn 4 stykker i klassen, eks. 10 stykker, er det bare de 4 beste som får plassering og de resterende (i dette eksempelet 6) ryker ut/blir vist ut?

Men de 6 som da blir vist ut, får de blå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa og lilla sammen er deltagersløyfe for valp. Rosa alene er ck (cert/champion kvalitet), lilla alene er hp (hederspremie).

Steil overarm: på denne skissen viser punkt 14 overarmen og punkt 16 albueleddet. Hvis overarmen er steil er det ikke nok vinkel fra punkt 14 til 16 sånn veldig kort forklart. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=601

Hva er rosa og rød sammen da ? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall sånn at selv om en dommer synes valpen har steil overarm, så trenger ikke de neste førti dommerene du møter på å mene det ... Det er lett å bli litt motløs når en valp får noe negativt i kritikken, men alle store utstillingshunder har nok hatt et og annet som ikke har vært så bra i kritikkene sine. Ikke gi opp du.

Veldig sant! Jeg har opplevd å få knallkritikk på en spesifikk ting ene helgen, og å bli slaktet for det samme helgen etter. Dommere er forskjellige, enkelt og greit :rolleyes2:

Åh så bra! Takk for informasjon :)

Hva er rosa og rød sammen da ? ;)

Den fikk vi og, så det kan ikke være BIR som noen sa. Jeg tror det betyr at vi fikk 1 premie i den første runden. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...