Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight pulling


Tyfonia

Recommended Posts

Masse kule bilder.

Digget de av chihuahuaen! :D

Når det kommer til at folk trekker slutninger mellom wp og hundekamper blir jeg nesten litt forbløffet. Det ene er å trekke tungt, det andre er å angripe andre hunder.

Ganske forskjellig adferd spør du meg. :D

Lurer nesten på om det er fordommer mot eierne som er mest grunnen jeg... At man tror wp er en eller annen super macho-sport med masse muskler og slit. Tøffe gutter som står og heier på tøffe hunder liksom. (Og selv hvis det hadde vært sånn så er det ganske fjernt fra å se hunder lide og drepe hverandre spør du meg :) ) Hvis man tror det, bør man se sporten litt (og ikke bare youtube, men på virkelig stevne) og bli kjent med de som driver med det.

Som med det meste så er det kanskje enkelt å synes ting ligne når man står langt unna og ikke kjenner til det egentlig.

Selv en hest og en okse vil se lik ut står man langt nok unna, to svarte prikker på horisonten som ligner litt ja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Kan få litt assosiasjoner med bodybuildere som løfter tungt på en måte. Sikkert flere som tenker slik og dermed blir det litt macho på en måte. hehe.

Syns forøvrig at de aller minste, lettbygde rasene ikke har noe der å gjøre. Noen raser er ikke bygd for å trekke slike voldsomme tyngder. tenker da på mynder feks. Greit nok, å trekke litt på ski eller med litt vekt for å absolutt skal få mer muskler på en, går greit (selv om de bygger lett muskler på andre måter), men når det bli WP nivå, skurrer det litt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Assosiasjonen mellom wp og hundekamper kommer vel fordi at folk som driver med hundekamper trener opp muskulatur ved å få hundene til å trekke store bildekk o.l. Det er jo sånt en ser i forskjellige dokumentarer og videoer.
Helt Off Topic men i "hine hårde dager" - for ca 6 - 7 år tilbake ble det påstått at hundeeiere i et avgrenset område i Oslo-øst trente sine "bulle-hunder" ved å tvinge dem til å henge etter grener og bite seg fast i et tau for å gjøre dem ekstra sterke og utholdende i hundekamper. Det ble plutselig ganske tyst da noen viste endel YouTube-klipp hvor mange typer hunder helt uoppfordret slang seg etter grove taustumper som var festet til toppen av en påle og lot seg svinge fram og tilbake som Tarzan i en liane. Det var helt tydelig at hundene hadde stor moro av leken. Mari har muligens noen linker til slike klipp på lager - jeg husker ikke lengre betegnelsen på den sporten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Fantes you tube for 6-7 år siden ?
Vårherre vet :rolleyes2: Klippene lå etter det jeg minns på YouTube engang i fortiden som sluttet ca år 2004 :whistle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forøvrig at de aller minste, lettbygde rasene ikke har noe der å gjøre. Noen raser er ikke bygd for å trekke slike voldsomme tyngder. tenker da på mynder feks.

Ja, huff. Jeg tenker det samme når jeg ser en Berner gå agility f.eks. Hvor skal de på død og liv holde på sånn liksom, de hr da ingenting der å gjøre! :ahappy:

Men seriøst, folk bruker da selvsagt vett her. Hunder trekker ikke mer enn de har forutsetninger for, og de er da trente til dette. Samma om det er mynde eller terrier vel? Det blir da lagt til rett for at de skal lykkes og at de skal ha det gøy mens de holder på.

En mynde har selvsagt ikke like gode forutsetninger som en malamute til å gjøre det bra innen sporten som f.eks en Staff, men de er selvsagt ikke så dårlig bygd at de ikke klarer et trekk eller to med belastning. Og de er definitivt i stand til å synes at dette kan være kjempekult.

Greit nok, å trekke litt på ski eller med litt vekt for å absolutt skal få mer muskler på en, går greit (selv om de bygger lett muskler på andre måter), men når det bli WP nivå, skurrer det litt i mine øyne.

Men wp driver man med fordi det er moro, ikke for å skade hunden. Det er aktivisering på samme måte som agility er aktivisering. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så mye bedre at hunden trekker på skiturer enn at de trekker et par enkelttrekk. Det er bare to forskjellige måter å trekke på, det ene er ikke noe bedre enn det andre og begge er potensielt skadelig om man ikke bruker litt sunt vett. Det ene er utholdenhet, det andre er styrke. Begge deler er helt legitimt.

Jeg tror fortsatt at denne sporten ikke hadde vært like uglesett og fordomsbelastet om det ikke var for bullehundene. Det er veldig urettferdig synes jeg.

Igjen, jeg håper de som har gjort seg opp en mening om sporten uten å ha noe mer innblikk i det enn å ha sett noen bilder eller youtube klipp, kan ta seg en tur på wp konkurransen som arrangeres i august. Dere kommer til å få en solid dose lykkelige hunder, trivelig stemning, masse hyggelige folk og veldig lite macho-faktor. Og mange flotte bullehunder! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke en av de som ugleser sporten, men det er jo raser som passer bedre til dette en andre. Det samme gjelder jo andre hundesporter feks IPO, hundekjøring, jakt osv. Selvfølgelig kan man se utradisjonelle raser i det meste,men ser man en rase som ikke "passer inn", er det naturlig å reagere. Jeg syns det kan se rart ut med en saluki blandt huskyer i et hundespann, eller en dobermann på elghundjakt, eller en liten terrier hengende i armen i IPO, på samme måte som en chihuaua under WP.

At eierne velger å gjøre dette, er deres sak, men det viktigste er jo at hundene trives og er aktiv, samme hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet:

Ja, huff. Jeg tenker det samme når jeg ser en Berner gå agility f.eks. Hvor skal de på død og liv holde på sånn liksom, de hr da ingenting der å gjøre! :icon_redface:

Nemlig! Hvorfor kan ikke folk bruke hunden til det den er ment for, en berner f.eks. er en trekkhund, og kan brukes til WP... :getlost:

Jeg tror fortsatt at denne sporten ikke hadde vært like uglesett og fordomsbelastet om det ikke var for bullehundene. Det er veldig urettferdig synes jeg.

Tiltredes!

Igjen, jeg håper de som har gjort seg opp en mening om sporten uten å ha noe mer innblikk i det enn å ha sett noen bilder eller youtube klipp, kan ta seg en tur på wp konkurransen som arrangeres i august. Dere kommer til å få en solid dose lykkelige hunder, trivelig stemning, masse hyggelige folk og veldig lite macho-faktor. Og mange flotte bullehunder! :blink:

When - where?? Wanna come!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Det er helgen 14-16 august, på Viubråtan - Harestua. Bare å troppe opp!

Det pleier å komme masse folk og det er alltid veldig god stemning! :P

Følg med på Amerikansk Bulldog Klubb Norges hjemmeside for mer informasjon etterhvert.

.:P ..ghhhneeeeeiii... er opptatt hele den helgen.... Takk for svar Mari, legger du ut bilder eller??? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helgen 14-16 august, på Viubråtan - Harestua. Bare å troppe opp!

Det pleier å komme masse folk og det er alltid veldig god stemning! :P

Følg med på Amerikansk Bulldog Klubb Norges hjemmeside for mer informasjon etterhvert.

.:P ..ghhhneeeeeiii... er opptatt hele den helgen.... Takk for svar Mari, legger du ut bilder eller??? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult!

Du som kjøpte den ja :)

Jeg har kjøpt Mari sin jeg. Og nå som HD bildene ser ut til å være fine, skal vi sette i gang litt trening med tøtta :icon_cry: Håper å få trent nok til å delta på wp'en (og håper hun ikke får løpetid på den tia!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whut! :) Grattis da, nå må du legge inn bilder her :whistle:

Jaaa, altså, nå håper vi at Nemipemi er drektig da, og da vil ikke jeg trekke med ho. :) Men jeg kan stikke til Stine og Kåre på besøk når jeg får kameraet mitt tilbake, så kan jeg ta bilder av dems boxere som trekker med min sele. :)

Så kult!

Du som kjøpte den ja :lol:

Jeg har kjøpt Mari sin jeg. Og nå som HD bildene ser ut til å være fine, skal vi sette i gang litt trening med tøtta :innocent: Håper å få trent nok til å delta på wp'en (og håper hun ikke får løpetid på den tia!)

Jess, jeg kjøpte den. :whistle: Vi skal bare hobbytrekke da, men det holder i massevis, det! Krysser fingrene for at løpetiden holder seg unna litt til for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg trener wp med min dogo canario.

grunnen til at jeg gjør det er at jeg synes hun ser mye bedre ut og mer rasetypisk ut med litt muskulatur, hun liker å jobbe, og for å få henne litt sliten. hun er en aktiv frøken, og jeg tror hun har godt av å slite seg ut litt innimellom.

men det er ikke snakk om noe voldsom vekt eller mengde. Hun trekker ca 9 kg dødvekt ca 100-200 m et par ganger i uka.

hvis man setter seg inn i sporten, og gjør det på riktig måte, ikke overdriver, så kan jeg ikke se hva som er negativt med det. :whistle:

også er det jo viktig at man vet at hunder har gode ledd og god helse da, særlig om man bruker en litt større rase.

litt bilder fra wp-treninger..

180370-5-1241985724651-n500.jpg

180370-5-1241986028364-n500.jpg

180370-5-1241986235970-n500.jpg

leela, min tispe

180370-5-1241986697112-n500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...