Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight pulling


Tyfonia

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Jeg har lyst til å prøve det med voffsen når han blir stor nok. Men det blir jo bare for morro skyld, og kommer ikke til å stille opp på noe organisert tror jeg.

Virker som om det er bra trening, og noe hunder synes det er gøy, så bare for å variere litt i hverdagen kunne det vært artig.

Men kunne være interessant å lære litt mer om dette da, hva slags utstyr det er best å bruke, hva man trekker etc, hvor mye kan man drive på med det, hva man må passe på, om det i det hele tatt er sunt for hunden?

Vet egentlig ingenting om det, har bare sett bilder av hunder som trekker dekk liksom, eller kjettinger. Så do tell, folk som driver med det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve det med voffsen når han blir stor nok. Men det blir jo bare for morro skyld, og kommer ikke til å stille opp på noe organisert tror jeg.

Virker som om det er bra trening, og noe hunder synes det er gøy, så bare for å variere litt i hverdagen kunne det vært artig.

Men kunne være interessant å lære litt mer om dette da, hva slags utstyr det er best å bruke, hva man trekker etc, hvor mye kan man drive på med det, hva man må passe på, om det i det hele tatt er sunt for hunden?

Vet egentlig ingenting om det, har bare sett bilder av hunder som trekker dekk liksom, eller kjettinger. Så do tell, folk som driver med det!

Det er ikke noe problem med han ikke kan trekke noe lett nå (5-10 kilo kjetting or so). Sånn at han får tilvenningen ved å ha på selen og at han faktisk drar noe bak seg. :P Ha gjerne en fin dæsj med selvironi, for jeg lover deg at du kan få mange fine spørsmål og sære blikk om du trener der det er folk. :P Jeg kan slenge med sele og kjetting, og gå en tur på de brede skogsstiene, just for the training and the fun of it.

Selvsagt er det best egnet med en dedikert WP-sele. Jeg bestilte min hos CD Pits i Canada (eller Harnesses by Carol over dammen). Men du får flere rundt i Skandinavia også. Spesielt Sverige, som f. eks Hardcore Harness eller Dirt Devil Design.

Her er vår og pelsen som trekker dekk.

2161651679_f0fdaaf139.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp begynt å la ham trekke på tur, altså at jeg ikke korrigerer ham når han drar i båndet (når han går i sele da). Bygge litt muskler bak, samtidig som jeg slipper og være så irritert på draing i bånd, også trener vi heller på å gå pent i halsbånd. Så da har du sikkert rett i at det ikke skader om han begynner å trekke litt lett nå, han kommer til å synes det er dritgøy da :P

Han kommer vel uansett til å rekke å bli litt eldre før jeg får somlet meg til selekjøp og kjetting.

Har sett litt på siden til CDpits, men har alltid lukket siden igjen, så så komplisert ut :P Men det får så være, viktig at det er ordentlig utstyr iallefall. Skal sjekke ut de andre du nevner, tusen takk.

Ha ha ser det for meg ja, går der med skranglekjettinger etter hunden på fortauet *flir* får gjøre det i nattens mulm og mørke når jeg ikke orker blikkene :P

Edit: hvorfor må det være så dyyyyrt! Men jeg vil ha vil ha vil ha!

Hva med nomesele, går det ann å bruke den til wp, siden det uansett ikke er snakk om stor vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, henger meg på "spørre anebanana" runden; Måtte selen igjennom tollen? (og hvor mye ble det ekstra isåfall?) For er jo dyr sele da, iallefall når man legger på porto og sånn.

Har sååå lyst på nå! :icon_cry: Til sommeren skal jeg bestille en, så kan vi begynne så smått utover høsten.

Kunne vært fint med et kurs og, hvor finner man slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som ikke virker riktig på deg da?

Alt med måte selvsagt, men vil tro det er en ypperlig måte for aktive hunder å slite seg ordentlig ut nå og da, og ikke minst bygge opp en bra kropp.

Men kunne godt tenke meg å høre litt mer om det, pros and cons osv.

Gleder meg iallefall til å begynne, for morro skyld.

Lurer også på, dere som trekker dekk, kjettinger osv, er det mulig å bruke en nomesele? Eller må man ha wp-sele? For Nomesele er jo lagd for trekk, og blir jo tunge ting der og (pulk fks.).

For jeg kommer nok uansett til å kjøpe en nomesele snart, til litt skitrekk og sånn, og da hadde det jo vært kjempefint om den kan brukes til litt annet trekk og, i begynnelsen vil det nok bli fks. en 5-liters kanne med vann i eller noe sånt. Så da skulle man jo kanskje tro at nomesele skulle holde uansett. Som sagt er det jo ikke snakk om å trekke dekk enda uansett, og med mitt tempo kommer jeg ikke til å somle meg til en WP sele før til neste år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som ikke virker riktig på deg da?

Alt med måte selvsagt, men vil tro det er en ypperlig måte for aktive hunder å slite seg ordentlig ut nå og da, og ikke minst bygge opp en bra kropp.

Ja, alt med måte, men en slik hard sport krever vel mye av hunden? Man bør jo ta hensyn til hundens helse, om den er frisk og fri for eventuelle "feil" som den har arvet eller pådratt seg i livets løp. Litt bekymret for at folk begynner med dette før hunden er fysisk og mentalt klar for dette. Må ikke man tenke på endringer i hundens kosthold ettersom dette krever energi og proteiner til muskelbygging.

Føler WP er litt for folk som skal vise hvor stor, sterk og utholdende hunden deres er. Som om det er en gjenstand...

Blir dette regnet som en seriøs sport på samme måte som agility?

Redd for at noen kan begynne for tidlig og kreve for mye av hunden. Folk uten erfaring som bare spenner ei sele på hunden i hagen og vil den skal dra hva det nå enn er de har, uten at hunden er forberedt på påkjennelsene eller er trent til det. Slik de har sett Amstaff- og pitbull- folk på youtube gjør.

Føler dette er en sport som mange mennesker blir litt ivrige i og kanskje presser hunden for mye. Greit nok at hunden blir muskuløs og får en bra kropp som dere sier, men er da andre måter å gjøre det på. Føler det blir på en måte mer en konkurranse som jeg ikke er sikker på dreier seg om båndet mellom hund og eier, men heller om kjettingen mellom hunden og traktordekket. Og hvorfor et traktordekk?

Vel... Antar det ikke er værre enn hundespann...

Jeg har så klart ingen erfaring med denne sporten, så alt jeg sier her er bare inntrykk jeg har fått av folka som driver med dette og filmene jeg har sett. Til og med oppdretteren min advarte meg litt om WP. Tyson-en min hadde nok gjørt det supert i WP når han hadde blitt voksen og dersom hadde fått en HD, AA fri- røndtgen.

Men tror vi satser på en mer annerkjent sport som ikke foregår i noens bakhage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, selvsagt er det jo folk som har lyst på bolehunder og. Men er ikke derfor jeg har lyst iallefall, og som sagt, jeg har heller ikke tenkt å drive med det organisert, blir jo bare for morro skyld, som kløv fks. Men helt enig, dette er jo ikke noe man skal begynne med før hunden er eventuelt rønket fri, og jeg kommer ikke til å belaste så mye før den tid. Men det hadde jeg ikke gjort uansett da, han er jo bare rett over året. Det blir rett og slett bare for at han skal få bruke seg på litt varierte måter, kjempebra trim at han løper mye løs på tur og sånn, men flott mer litt variert trening også.

Man må jo ikke konkurrere selv om man driver med WP vel, og jeg vil nå si at om eieren går ved siden av og roser hunden for at den trekker er da det bra kontakt, og vil da styrke båndet mellom hund og eier. Er jo ikke nødvendig med traktordekk engang, det kan jo være hva som helst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver med dette seriøst i (tar sverige som ett eksempel) sverige har jevnlig besøk av veterinær. Når det er konkurranser så kommer det en veterinær å sjekker hundene før de skal konkurere, er de i dårlig stand så får de ikke delta.

Fårt håpe det blir like seriøst i norge nå som det begynner å bli mere populært her også.

De som driver med dette seriøst presser ikke hunden sin til maks. De ligger ett godt stykke under det hunden klarer å trekke.

Kan ikke tenke meg at dette er så mye mere skadelig en agility.

Hva er det som ikke virker riktig på deg da?

Alt med måte selvsagt, men vil tro det er en ypperlig måte for aktive hunder å slite seg ordentlig ut nå og da, og ikke minst bygge opp en bra kropp.

Men kunne godt tenke meg å høre litt mer om det, pros and cons osv.

Gleder meg iallefall til å begynne, for morro skyld.

Lurer også på, dere som trekker dekk, kjettinger osv, er det mulig å bruke en nomesele? Eller må man ha wp-sele? For Nomesele er jo lagd for trekk, og blir jo tunge ting der og (pulk fks.).

For jeg kommer nok uansett til å kjøpe en nomesele snart, til litt skitrekk og sånn, og da hadde det jo vært kjempefint om den kan brukes til litt annet trekk og, i begynnelsen vil det nok bli fks. en 5-liters kanne med vann i eller noe sånt. Så da skulle man jo kanskje tro at nomesele skulle holde uansett. Som sagt er det jo ikke snakk om å trekke dekk enda uansett, og med mitt tempo kommer jeg ikke til å somle meg til en WP sele før til neste år :lol:

Jeg begynte å trene hunden min med nomesele,brukte ett trillebår dekk med kjetting inni. ville ikke hatt no særlig tyngre ting etter siden den på en måte drar hunden litt ned bak, men er nok perfekt for skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg også ser gøy ut.. Har prøvd med kjettinger på frøkna mi,og hun elsket det...Vanlige dekk er lette å få tak, trillebårdekk, eller hengerdekk er mye vanskligere- noen som har tips..¨

Ang sele, så lenge det ikke er for tungt, vil nok en Nome sele fungere fint, bare husk å altere mellom bakfeste,og sidefeste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bulldog WP miljøet i Norge er noe lite men det er noe på gang 30. Juni i HareStua d er alt jeg vet om d, må nok søke på nettet for mer info -

I Sverige er d mye større Miljø og jeg Skal dra å se på om ikke så alt for lenge husker ikke eksakt når d er men tror d var 6.6 i Norrkjøping men d er stadig noe på gang - hvis noe er int. heter d European Weight Pull League d er all info tipper jeg

Nå var d vell ingen som sa spesift Bulldog WP men d er d enest jeg vet noe om

Har deltatt en gang kunn, men øver masse og Alle hundene mine liker d og en av de Digger d, vil trekke hele tiden - Faren hennes trakk like under 1800kg i Belgia i fjor nok til 2. plass

Her er han -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker litt dekk med Nemi, bare for å holde ho i form, og fordi det er litt gøy. Har ikke noe mer vekt enn dekket enda, for ho trakk ganske jevnlig to dager i uka i en periode, men så ble ho parra, og da slutta vi med det. Etter at ho gikk tom har jeg bare ikke startet opp igjen enda, men regner med vi starter så smått til uka igjen. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du WP sele, Soppen? ( bare nysgjerrig om det er det mest vanlige, eller om folk bruker andre typer) :icon_confused:

Jeg bruker nomesele, tror jeg. Høhø :) En jeg kjøpte i sverige. *google, så jeg ikke juger* Ja, det ligna litt.

Edit: Jeg har skikkelig lyst på ordentlig WP-sele, da. Har bare skikkelig ikke råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...