Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight pulling


Tyfonia

Recommended Posts

Zænks :)

Har skikkelig ikke råd jeg heller! Men vil ha :)

La oss starte en innsamling også bestiller vi sammen! :P Kan synge på gata ellerno. Eller sitte og se stakkarslig ut, med en lapp som det står "Vil du ikke heller hjelpe dine landsmenn? :) " på. :icon_confused:

Sånn seriøst, så syns jeg nomesela funker fint. Tror den kosta 350-400 kr på den heste/dyrebutikken på Nordby ved Svinesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes det er morsomt sålenge hunder har interesse og iver for å trekke.Selv har jeg fått sydd en spesialsele til frøkenen min,og hun elsker det å bruke kroppen sin.Så jeg kommer til å drive med det på privaten for treningens skyld.

Et miljø jeg var innom drev med dette,men jeg fikk inntrykk av at de ikke var så engasjerte egentlig,og det var sjelden folk møtte opp på trening,noe som gjorde at jeg sa takk for meg.

Enkelte av hundene der var ikke det spor fornøyde,eller ivrige på å trekke så jeg mener at man bør se an hunden.Det skal jo være gøy for begge parter og blir feil om hunden blir pressa inn i det fordi eieren synes det er kult!

Så Basenjii,Papillon,staffer,amstaffer og akitaer på trening bla,og alle fikk vekt etter sin størrelse,og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss starte en innsamling også bestiller vi sammen! :) Kan synge på gata ellerno. Eller sitte og se stakkarslig ut, med en lapp som det står "Vil du ikke heller hjelpe dine landsmenn? :) " på. :icon_confused:

Sånn seriøst, så syns jeg nomesela funker fint. Tror den kosta 350-400 kr på den heste/dyrebutikken på Nordby ved Svinesund.

Ja! Jeg spilte cello i sin tid! :)

Blir nok nomesele her og før det blir WP sele ja. Kan liksom bruke den til litt mer og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lyst til å innta WP- miljøet med en liten chihuahua :) Tror mange hadde blitt overrasket :lol:

Jeg tror du hadde blitt overrasket over hvor positivt du ville ha blitt mottatt.

Min erfaring med WP miljøet er en haug av hyggelige folk som liker å være aktive og ha det gøy med hunden sin. Det har vært masse trivelige hunder og eierne har hatt relativt høy kompetanse på (fysisk) trening av hund. Og om de ikke har hatt det, så har de fort blitt styrt i riktig retning. Noen idioter innimellom, men for det aller meste mye bra folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du hadde blitt overrasket over hvor positivt du ville ha blitt mottatt.

Min erfaring med WP miljøet er en haug av hyggelige folk som liker å være aktive og ha det gøy med hunden sin. Det har vært masse trivelige hunder og eierne har hatt relativt høy kompetanse på (fysisk) trening av hund. Og om de ikke har hatt det, så har de fort blitt styrt i riktig retning. Noen idioter innimellom, men for det aller meste mye bra folk.

Ja, jeg hører så mye positivt hvor enn jeg snur meg. Da jeg startet denne tråden var jeg skeptisk til WP, men etterhvert har det snudd. Jeg ønsker å oppleve det på nærmere hold.

Edit: Jeg håper det er lov til å finne hvilken side man står på i sin egen tråd. Jeg spurte hva folk mente fordi jeg trengte innlysning til min egen skepsis. Ville vite synspungt og enda har jeg ikke hørt eller lest noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Har litt lyst til å innta WP- miljøet med en liten chihuahua :wub: Tror mange hadde blitt overrasket :wub:

Apropo dette, lenge siden du skrev det men fant disse bildene på det svenske wp forumet så syntes det var litt gøyalt :whistle: Beviser iallefall at chihuahuaer kan de å ;D Denne hunden veier ca 3 kg og drar her mellom 90 og 100 kg!

13april14.jpg

13april15.jpg

13april16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan weight pulling være trening av hunden i forhold til hundekamper ? Ikke med Papillon, men med noen av de andre rasene som er nevnt. Det er så definitivt en assosiasjon som dukker opp.

Kan ikke helt se hva som kan være bra med wp i forhold til hundekamp.. syns det er leit att mange assosierer wp med hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assosiasjonen mellom wp og hundekamper kommer vel fordi at folk som driver med hundekamper trener opp muskulatur ved å få hundene til å trekke store bildekk o.l. Det er jo sånt en ser i forskjellige dokumentarer og videoer.

Nå kan wp sikkert være en helt legitim og grei hundesport som mange driver med uten tanke på hundekamper, spesielt når en da ser at det omfatter mange raser som ikke forbindes med kamp.

Jeg stilte et spørsmål - slo ikke fast noe. Men alikevel får jeg en litt utrygg magefølelse av wp, hva er det godt for ? Og hva er årsaken til at noen ønsker å ha hundene sine så enormt muskuløse ? Kan sporten få eiere til å gi hundene boler ? Og hvor sunt er det? Foretas det dopingtester ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assosiasjonen mellom wp og hundekamper kommer vel fordi at folk som driver med hundekamper trener opp muskulatur ved å få hundene til å trekke store bildekk o.l. Det er jo sånt en ser i forskjellige dokumentarer og videoer.

Hehe, det er ganske så mange her inne som har hunder som trekker bildekk. De fleste av dem har ikke korthårede muskelhunder engang. Jeg tror ikke noen av de driver med hundekamper for å si det sånn. Jeg kommer også til å tenke på trekkhundmiljøet.

Nå kan wp sikkert være en helt legitim og grei hundesport som mange driver med uten tanke på hundekamper, spesielt når en da ser at det omfatter mange raser som ikke forbindes med kamp.

Klart det er en helt legitim og grei hundesport, og jeg tror ikke noen som driver med wp har noe som helst med hundekamper å gjøre her i Norge. Det er jo veldig merkelig at man skal tenke hundekamper i en sport bare fordi man ser hunder som historisk sett blandt annet har blitt brukt til det formålet, jeg synes det er litt misvisende og veldig ukorrekt. Jeg synes det er trist om jeg skal få kamphund stempelet om jeg trener fysisk med min hund kun fordi han er en amstaff. Han blir ikke kamphund av å trekke kjetting, han blir kamphund om jeg setter ham i en hundekamp. De to har ingenting med hverandre å gjøre.

Men alikevel får jeg en litt utrygg magefølelse av wp, hva er det godt for ?

Trening og aktivisering. Moro for hund og eier. Mange hunder synes det er utrolig kult å presse seg selv litt og å lykkes med det. Det er helt herlig å se på. :D Dette gjelder jo alle hundesporter.

At du ikke ser hva det er godt for gjør ikke sporten hverken luguber eller spekulativ, det er jo bare en personlig preferanse.

Og hva er årsaken til at noen ønsker å ha hundene sine så enormt muskuløse ?

Poenget med wp er jo ikke å få hundene så enormt muskuløse. (Jeg tror ikke folk legger så mye verdi i dét som du virker å tro.) Men at hundene skal være i optimal fysisk form slik at de kan trekke så mye de klarer. Da kreves det naturlig nok muskler.

Jeg for min del synes det er helt utrolig vakkert å se en bullehund i fantastisk god form. Det innebærer selvsagt synlig muskeldefinisjon. For meg handler det om å ha en sunn hund som også skal representere den atletiske, sterke og smidige hunden den skal være, og jeg har selv sett på mine egne hunder hvor mye bedre de trives av å være i super kondisjon. Dessuten har jeg det veldig moro når jeg utarbeider og setter til verks treningsprogram for hunden min, og jeg har lært utrolig mye av det. :D

Kan sporten få eiere til å gi hundene boler ?

Eh, nei? Ikke noe mer enn i andre hundesporter som krever god fysisk form?

Og hvor sunt er det?

Hvor sunt det er å være i god fyskisk kondisjon? Det er veldig sunt.

Foretas det dopingtester ?

Ja, det er mulighet for å ta stikkprøver på konkurranser. Jeg vet ikke i hvilken grad det brukes i Europa.

Jeg synes det er veldig trist at folk hopper til konklusjonen om hundekamper og anabole sterioder når de ser på wp. Jeg synes det er forutinntatt, generaliserende, fordomsfullt og ikke minst fullstendig feil. Det er ikke spesifikt ment til deg altså. Det er bare veldig kjipt med slike feiloppfatninger som mistenkeliggjør både eiere og hunder.

Det blir arrangeres wp konkurranse på Amerikansk Bulldog Klubb Norges rasespesial i august. Jeg håper du kan ta deg en tur så får du sett mere hva dette dreier seg om. Jeg tror du hadde blitt overrasket og positivt innstilt til sporten. Kanskje du til og med hadde fått litt lyst til å prøve selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Kan weight pulling være trening av hunden i forhold til hundekamper ? Ikke med Papillon, men med noen av de andre rasene som er nevnt. Det er så definitivt en assosiasjon som dukker opp.
All trening kan vel sies være en fordel i alle sporter hvor man trenger muskelstyrke. I Jack London sine Alaska-romaner fortelles hvordan gullgraverne veddet på hvilken trekkhund som kunne flytte en slede med tung last over en gitt avstand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ganske så mange her inne som har hunder som trekker bildekk. De fleste av dem har ikke korthårede muskelhunder engang. Jeg tror ikke noen av de driver med hundekamper for å si det sånn.

Min hund er en korthårs muskelhund! Men om naboene mine assossierer whippeten min og tilhengerdekket hans med hundekamp er vel heller tvilsomt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at noen blir usikker og spør om dette. Det blir akkurat det samme som med IPO. Folk som ikke er inne på det, tror det er noe helt annet fordi de ser hunder henger å dingler i en arm og kan lett trekke gale konklusjoner om at disse hundene er farlige og angriper. Så man må jo spørre for å oppklare :) personlig syns jeg det er bra med trekking som trening, men jeg syns det kan se litt voldsomt ut når hundene trekker de voldsomste lassene. Og blir hundene for bulete syns jeg også det virker litt "over the top"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om dere hadde hatt de samme innvendingene om det var like vanlig med alle disse rasene i Norge også?

weight_image002.jpg

(Bilde tatt fra den amerikanske raseklubben for St. Bernhard)

LukeToddShehan.jpg

(Fra pulldoggies.com)

weightpull3.jpg

(Fra Organization for the Working Samoyed)

Levi%20Harness%20Pic.JPG

Basil%20in%20Harness.JPG

P2117339%20(Small).JPG

(bilde av Italiensk Mynde, Springer Spaniel og JRT fra harnessesbycarol.com)

missypull.jpg

(bilde fra thewholedog.com)

weight1.jpg

picfor19.jpg

(Grosser og Löwchens fra romanreign.com)

http://www.workingdogs.com/weightpulling.htm (Australian Cattle dog)

Det er mulig jeg virker litt sår altså, men jeg håper jo ikke det. Jeg blir bare litt lei av å bli stigmatisert innimellom, og må bare prøve å understreke at det er ingen grunn til å ha disse fordommene mot sporten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
[--] må bare prøve å understreke at det er ingen grunn til å ha disse fordommene mot sporten. :)

Det er vel liten grunn til å tro at noen "omvendes" av slike bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...