Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du kristen?


HildeM

Er du kristen?  

97 stemmer

  1. 1. Eller ateist, agnostiker, eller noe annet?

    • Kristen
      26
    • Ateist
      42
    • Agnostiker
      24
    • Annen religion
      5


Recommended Posts

:)

Derfor synes jeg det er dumt at folk sier ting som at humanistisk konfirmasjon bare er en etterligning, og at det ikke er noe poeng i å konfirmere seg humanistisk. Det er både nyttig, gøy og fint å konfirmere seg humanistisk. :) 

Det finnes mye uvitenhet her i verden vet du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Navnet har jo blitt forandret, ja, men jeg har ikke merket noe forskjell på faget i seg selv.

Hvis du ser lenger ned på linken jeg linket til så står det ikke noe om at det er godkjent ny læreplan (og dermed nytt innhold i undervisningen). Bare at det har blitt sendt til behandling. Tror ikke det har blitt satt i drift noen sånne endringer enda... Men så er heller ikke jeg lærer så skal ikke si for mye.. :banana: Sorry OT i tråden forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor synes jeg det er dumt at folk sier ting som at humanistisk konfirmasjon bare er en etterligning, og at det ikke er noe poeng i å konfirmere seg humanistisk. Det er både nyttig, gøy og fint å konfirmere seg humanistisk. :banana: 

Hvorfor kalle det konfirmasjon, når det ikke har noe med stadfestelse/bekreftelse av noe å gjøre? Jeg har ingenting imot at folk markerer overgangen fra barn til voksen, eller hva dem nå gjør, men finnes det ikke et annet navn som beskriver handlingen/feiringen bedre?

Jeg er kristen, og trives veldig godt med det. Per idag er det ingenting som kan få meg til å gå bort fra troen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kalle det konfirmasjon, når det ikke har noe med stadfestelse/bekreftelse av noe å gjøre? Jeg har ingenting imot at folk markerer overgangen fra barn til voksen, eller hva dem nå gjør, men finnes det ikke et annet navn som beskriver handlingen/feiringen bedre?

Jeg er kristen, og trives veldig godt med det. Per idag er det ingenting som kan få meg til å gå bort fra troen min.

Du bekrefter jo at du "blir voksen". Men ærlig talt synes jeg ikke navnet har så mye å si. Dessuten er konfirmasjon et navn folk kjenner til, og forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bekrefter jo at du "blir voksen". Men ærlig talt synes jeg ikke navnet har så mye å si. Dessuten er konfirmasjon et navn folk kjenner til, og forstår.

Fra gamledager av, og i de fleste kulturer, så finnes det ritualer hvor man feirer at man blir voksen uten at det har noe religiøst over seg. Dette er noen man absolutt kunne hatt i Norge også, men å kalle det for en konfirmasjon ødelegger hele poenget med feiringen. Men for all del, hvis flere velger å konfirmere seg borgelig når man kaller det for en konfirmasjon, så er det jo klart at det ikke kalles for noe annet. Human-Etisk forbund tjener jo på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri tenkt skikkelig over om jeg er kristen, men jeg tror ikke det. Jeg er døpt og konfirmert i kirken.

Jeg har noen venner som er "skikkelig kristne". Klarer ikke å forstå at folk klarer å være så frelste. De kan synge en sang om Jesus og veive med henda i lufta. Minner meg skikkelig om amerikanske filmer om gudstjenester hvor hele menigheten er skikkelig "praise the lord!" :banana:

Faget har bare skiftet navn til RLE, ingenting annet er forandret, så vi bruker ennå KRL-bøkene.

edit: Jeg synes at det blir litt feil at det heter "borgerlig konfirmasjon". Konfirmasjonen er jo en bekreftelse av dåpen, men hva bekrefter man i borgerlig konfirmasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble døpt i en alder av 14 år, noe som var en egen avgjørelse. Ble også konfirmert kristelig. Ingen av mine foreldre er kristne.

Jeg er jo selv konfirmasjonsleder, og har snakket med en del av konfirmantene. Mange sier det rett til meg at de ikke konfirmerer seg i kirken fordi de nødvendigvis er kristne men at konfirmansjonstiden og opplevelsene rundt dette er noe man husker og er en veldig fin opplevelse. Mange oppdager også under konfirmansjonstiden at de er kristne.

Jeg er som dere sikkert har skjønt kristen. Det var mitt valg. Kristendommen for mange ungdommer handler ikke bare det om å gå i kirken på søndager lenger men det samholdet man har i kirken og i menigetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men er foreløpig medlem av statskirken. Jeg kommer nok til å melde meg ut, men har enda ikke "fått ut finger'n".

Men ang. humanistisk "konfirmasjon". Betyr ikke bare konfirmasjon bekreftelse? Eller betyr det bekreftelse av gud/troen eller noe i den duren? Mulig en slik "konfirmasjon" skulle hatt et annet navn, men hvis ordet bare betyr bekreftelse (som det gjør i følge ordnett.no), så er det vel helt greit? Bekreftelse at man går over i de voksnes rekker/blir voksen eller kall det hva du vil...

Personlig synes jeg det er helt greit at folk tror hva de vil, men jeg vil aller helst ikke ha noe med religion å gjøre i det hele tatt. Noe som har drept så mange mennesker og laget så mye j*velskap vil ikke jeg forbindes med i hvertfall. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et inntrykk av at mange ungdommer konfirmerer seg kristent uten å tro på Gud. Grunner kan være penger, ønsker fra familien eller hva vennene velger. Hva synes du om dette? 

Du som krysser av for ateist - er du fortsatt medlem av statskirken?

Hva synes dere om at Norge har statskirke?

I norsk skole lærer vi mye mer om kristendom enn andre religioner. Hva synes du om dette?

Åh, dette opptar meg ganske mye! Morsom tråd!

Jeg er vel Agnostiker, eller kanskje Ateist... er litt i tvil. Jeg tror liksom ikke at vi mennesker VET alt hva som foregår mellom himmel og jord, så jeg kan liksom ikke fornekte noe, slik ateismen gjør. Men guder, det tror jeg ikke på...

Konfirmasjon: Når vi skulle konfirmeres kom det en mann fra kirken og sa at men trengte overhodet ikke tro på gud for å konfirmere seg i kirka :wub: Tåpelig spør du meg... man sverger jo på å leve i den kristene tro når man velger den type konfirmasjon. Ikke noe vanskelig for meg å velge borgelig akkurat!

Statskirken: jeg ble døpt av foreldrene mine (selv om de ikke er kristene) fordi besteforeldrene mine (og særlig oldemoren min) mente det var djevelsk å ikke gjøre det og sånn... :rolleyes: Så for å ikke skape splid mellom ungene og besteforeldra allerede før de tenkte selvstendig, fikk det bare bli slik. Men for noen år siden, meldte jeg meg ut av statskirken (det samme gjorde søskene mine).

Besteforeldrene mine forandret nok litt av sitt kristene syn etterhvert, for de har ikke hatt noen problemer med at både jeg og søskenene mine meldte oss ut av statskirken og konfirmerte oss borgelig.

Skolen: Jeg synes (faktisk!) at det er ok at det er litt mer kristendom i skolen enn andre religioner, siden det tross alt er den religionen som er dominerene i landet og har hatt stor betydning for hvorfor Norge er blitt slik det er idag. Men det burde ikke være MYE mer om det enn andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet 'konfirmasjon'

...kommer fra latin (confirmatio)og betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske verbet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse, styrkelse og å støtte og styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet.

Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke døpt og har aldri vært medlem av statskirka - mamma og pappa valgte å ikke døpe meg selv om min storesøster er døpt. Jeg har vokst opp i et ikke-kristen hjem (både mamma, pappa og søster har meldt seg ut av statskirka), og er en ateist med "tro på" naturvitenskap, samfunnsvitenskap, valg og tilfeldigheter. Jeg får ikke til å tro på verken guder, skjebne, overnaturlige fenomener eller astrologi og horoskoper.

Jeg konfirmerte meg borgerlig - jeg var tretten år da jeg tok det valget, og som trettenåring har man ikke lyst til å gå glipp av muligheten til å få 15-20 000 kroner + gaver... Så enkel er verden, liksom. For meg var det allikevel totalt uaktuelt å konfirmere meg kristelig, og gjennom den borgerlige konfirmasjonsundervisninga ble jeg bedre kjent med meg selv samtidig som jeg hadde det gøy med andre (det var veldig "forfriskende" å bli kjent med andre enn de jeg hadde gått på skole med i åtte år!).

Når det gjelder undervisning i skolen, er det logisk at vi lærer mer om kristendommen enn vi gjør om for eksempel buddhismen, rett og slett fordi kristendommen har lange tradisjoner i landet vårt. Dessuten er det veldig mange som står som medlemmer i statskirka som burde få lære mer om den religionen de således indirekte sier de tilhører. På den andre siden syns jeg det er relevant at vi også lærer mer om islam - og dette ser vi jo også at er en gjeldende tankegang (med Kunnskapsløftet har vi i religion på vg3 fordypning innenfor kristendom, islam og en valgfri religion).

Jeg syns forøvrig at Norge bør skille kirke og stat - religion bør taes ned på et personlig nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt (ikke i kirke, men det spiller nok ingen rolle) og konfirmert i kirken, så ja, jeg er kristen. Synes det er teit at folk som ikke er kristen konfirmerer seg i kirken. Selv om jeg skjønner jo at pengene er forlokkende.

Jeg er ikke en av disse hyperkistne som går i kirken hver søndag og hver julaften. Er kun i kirken i dåp, bryllup og begravelser. Jeg tror ikke man må være i en kirke for å "være nært Gud" hvis dere forstår (selv om det uttrykket ble litt for pompøst for meg :wub: ). Jeg både banner, drikker og alt "sånt" selv om jeg er kristen. Har ikke noe i mot at folk ikke tror på Gud, flere av mine beste venner er anti-kristne.

Av og til er jeg 3 % agnostiker, for det er viktig å være kritisk. Selv til ting man har fått inn med morsmelka :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor kan man ikke kalle humanetisk konfirmasjon, for konfirmasjon? Bare fordi man "tradisjonelt" har brukt ordet om bekreftelse av gud? Me do not understand?!

Akkurat. Jeg skjønner ikke hva som er så galt med det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt (ikke i kirke, men det spiller nok ingen rolle) og konfirmert i kirken, så ja, jeg er kristen. Synes det er teit at folk som ikke er kristen konfirmerer seg i kirken. Selv om jeg skjønner jo at pengene er forlokkende.

Jeg er ikke en av disse hyperkistne som går i kirken hver søndag og hver julaften. Er kun i kirken i dåp, bryllup og begravelser. Jeg tror ikke man må være i en kirke for å "være nært Gud" hvis dere forstår (selv om det uttrykket ble litt for pompøst for meg :P ). Jeg både banner, drikker og alt "sånt" selv om jeg er kristen. Har ikke noe i mot at folk ikke tror på Gud, flere av mine beste venner er anti-kristne.

Av og til er jeg 3 % agnostiker, for det er viktig å være kritisk. Selv til ting man har fått inn med morsmelka :)

Hvordan kan du regne deg som kristen når det klart og tydelig står i bibelen at man ikke skal misbruke Guds navn og at du ikke skal drikke deg full, men likevel gjør du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du regne deg som kristen når det klart og tydelig står i bibelen at man ikke skal misbruke Guds navn og at du ikke skal drikke deg full, men likevel gjør du dette?

Skjønner hva du mener og du har et godt poeng. Men når jeg sier jeg regner meg som kristen, så mener jeg at jeg tror på Gud, i motsetnig til ateister og agnostikere. Jeg kan ikke si at jeg mener det å drikke (Jesus drakk jo også vin) eller å banne er det verste vi syndige mennesker kan gjøre.

Samtidig så poengterer Ingvild også et godt poeng, at jeg er ikke enig i alt som står i bibelen (nå har ikke jeg LEST bibelen, da.), og det som står der er jo preget av syn på ting dengangen. Og det er ikke Gud i egen høye person som har skrevet ned, men faktisk fra andre personer, som også kan ha hatt sitt syn på ting komme til syne når de skrev ned alt på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du regne deg som kristen når det klart og tydelig står i bibelen at man ikke skal misbruke Guds navn og at du ikke skal drikke deg full, men likevel gjør du dette?

Spør som Ingvild:

Følger du/tror du på/er du enig i alt som står i bibelen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du regne deg som kristen når det klart og tydelig står i bibelen at man ikke skal misbruke Guds navn og at du ikke skal drikke deg full, men likevel gjør du dette?

Følger du det som står i det gamle og nye testamentet til punkt og prikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som krysser av for ateist - er du fortsatt medlem av statskirken?

Nei. Jeg har heller aldri vært det.

Hva synes dere om at Norge har statskirke?

Sikkert fint for de som vil ha det, dog jeg aldri har skjønt årsaken til å ha en statskirke da.

I norsk skole lærer vi mye mer om kristendom enn andre religioner. Hva synes du om dette?

Det synes jeg er fint egentlig, fordi det blir som i andre land, man underviser i den religionen som er landets reliogion. Norge er kristent enkelt og greit. Islamiske land underviser i Islam og i mange tilfeller ingenting annet. Skandinavia er veldig flinke til å informere om forskjellige religioner og bruker tid på de aller største ja, men det er jo mere å omfatte rundt de og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du regne deg som kristen når det klart og tydelig står i bibelen at man ikke skal misbruke Guds navn og at du ikke skal drikke deg full, men likevel gjør du dette?

Hvor står det at man ikke skal drikke seg full? Det som er poengtert er vel at kroppen skal være et Guds tempel? Og hva da med alle som spiser seg feite, som røyker, som ikke trener og holder kroppen frisk, som utsetter seg selv for både det ene og det andre skadelige, som ikke følger det aller nyeste innen kosthold og kosttilskudd? Hvor går egentlig grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du regne deg som kristen når det klart og tydelig står i bibelen at man ikke skal misbruke Guds navn og at du ikke skal drikke deg full, men likevel gjør du dette?

Hva synes du om disse sakene da?

* DEUTERONOMY 22:13-21

If it is discovered that a bride is not a virgin, the Bible demands that she be executed by stoning immediately.

* DEUTERONOMY 22:22

If a married person has sex with someone else's husband or wife, the Bible commands that both adulterers be stoned to death.

* MARK 10:1-12

Divorce is strictly forbidden in both Testaments, as is remarriage of anyone who has been divorced.

Og hva med homofile?

(Bare noen eksempler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...