Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrebutikk


turbogutten

Recommended Posts

Vel det har seg jo sånn at jeg har en pappa som er snekker og elsker å drive med prosjekter og generelt jobbe, også har jeg en mamma som driver med styling og også er veldig glad i prosjekter, også meg da, som jobber i dyrebutikk, elsker jobben min og vet dette er noe jeg har lyst til å fortsette med.

Vi har tulla en stund om dette med å starte en dyrebutikk, men det har vel godt over til å bli litt mer seriøst en bare tull. Så vi driver å tegner og titter litt rundt på diverse løsninger og sånn. Har vel kommet frem til at dette er det vi er mest interesserte i å ha i butikken:

- Hundeutstyr, mye bruks/lydighetsting, hovedsaklig ordentlige skinnbånd og slikt (ikke så mye "rosa dilldall" osv.", søsteren min har lyst til å prøve å sy dekken etterhvert og se om det kan bli populært.

- Katteutstyr, generelt katteleker og sånn, kloremøbler og slikt. Kattesand og andre ting som trengs.

- Smådyr, her blir det jo for og godbiter, høy og sånt, er usikker på om jeg ønsker å ha dyr i butikken da jeg ikke synes dette er ett verdig liv for ett dyr, tenker om jeg med årene starter opp igjen med kaniner kanskje starter med oppdrett og selger disse via butikken, altså ikke at de er i butikken men at jeg har så jeg har mulighet til å ha med kanin(er) på jobb om det er noen som skal se på de eller lignende hvis jeg har kaninunger for salg. Men dette er absolutt ikke tenkt ut enda.

- For, her tenker jeg iallefall royal canin, eukanuba og vom og hundemat, muligens hills hvis det viser seg å være noe marked for dette. Har også lyst til å prøve å få inn endel rått kjøtt og sånn, f. eks hjerter, haler og sånn.

- Fisk, her har jeg ikke bestemt meg helt, jeg liker jo fisk men føler ikke jeg er flink nok til å ha dette i butikken, men jeg kan jo ha blitt flinkere innen den tid, men hvis jeg skal ha fisk tror jeg nok at jeg kommer til å spesialisere meg innenfor en viss "kategori", kanskje jeg bare skal ha saltvannsfisk, eller ett par spesielle arter. Men dette er ikke noe som er bestemt. Må i første omgang bli flinkere på fisk :icon_redface:

Så det jeg egentlig lurer på er, hvordan vil deres "drømme dyrebutikk" sett ut, både utseendemessig, inndeling av "avdeligner", smarte løsninger, og selvfølgelig innhold.

Venter spent på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ønsker meg av en dyrebutikk er vel egentlig et bredt utvalg rett og slett.

Mange forskjellige halsbånd (jeg synes det er utrolig mye kjedelig dyrebutikkene tar inn), og er det noe "annerledes", så passer det bare til små bling bling hunder. Vi med store hunder vil jo også ha litt forskjellige halsbånd :icon_redface:

seler, ikke bare hurtta, men litt forskjellig slik man kan velge. Masse leker, ting som holder, kong leker fks.

Synes det er fint at du ikke skal ha levende dyr egntlig, det er så trist å se de små dyrene som sitter der i triste bur.

Men på den andre siden, hvis du nå skulle begynne med dyr, kunne du jo godt foran som et godt eksempel, gi undulatene store bur med leker og grener, og i det hele tatt alt det de fleste dyrebutikker ikke gidder spandere på. Er så mange som sitter der på en plastikpinne, stakkars småpippser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ønsker meg av en dyrebutikk er vel egentlig et bredt utvalg rett og slett.

Mange forskjellige halsbånd (jeg synes det er utrolig mye kjedelig dyrebutikkene tar inn), og er det noe "annerledes", så passer det bare til små bling bling hunder. Vi med store hunder vil jo også ha litt forskjellige halsbånd :)

seler, ikke bare hurtta, men litt forskjellig slik man kan velge. Masse leker, ting som holder, kong leker fks.

Synes det er fint at du ikke skal ha levende dyr egntlig, det er så trist å se de små dyrene som sitter der i triste bur.

Men på den andre siden, hvis du nå skulle begynne med dyr, kunne du jo godt foran som et godt eksempel, gi undulatene store bur med leker og grener, og i det hele tatt alt det de fleste dyrebutikker ikke gidder spandere på. Er så mange som sitter der på en plastikpinne, stakkars småpippser.

Ja det vil nok bli en butikk beregnet mer på raser med litt størrelse enn de aller minste miniatyrene :icon_redface: Synes halsbånd er litt vanskelig da folk har så utrolig vanskelig smak, ser jo det her jeg jobber nå også, noen ting faller utrolig i smak, mens andre ting ender vi opp med å selge på 70 % fordi det rett og slitt ikke går og selge ut.

Klart at skulle jeg hatt dyr skulle jeg hatt egen "lukket" avdeling, hvor småbarn og slikt ikke har mulighet til å slå på glasset og forstyrre, og selvfølgelig så bra bur som mulig, det gjelder jo alle dyr :)

Min "drømmebutikk" har egen avdeling for taranteller. :)

Ser for meg noe "mørkt" og eksotisk :) Fiskeavdeling, foravdeling.. osv.. er så lei dyrebutikker der det er konstant KAOS..

Oooh at jeg kunne glemme det! Klart jeg vil ha en egen avdeling for taranteller og slikt, men tror nok det blir den største avdelingen akkurat da jeg er ikke alt for trygg på de enda, men klart ett par stykker i store fine terrarier hadde vært noe! *skrive ned*

Ellers tror jeg nok at jeg vil dele opp i avdelinger ja, synes det er alt for mange dyrebutikker hvor alt er blandet i ett stort kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ønsker meg av en dyrebutikk er vel egentlig et bredt utvalg rett og slett.

Mange forskjellige halsbånd (jeg synes det er utrolig mye kjedelig dyrebutikkene tar inn), og er det noe "annerledes", så passer det bare til små bling bling hunder. Vi med store hunder vil jo også ha litt forskjellige halsbånd :icon_redface:

seler, ikke bare hurtta, men litt forskjellig slik man kan velge. Masse leker, ting som holder, kong leker fks.

Det høres kanskje rart ut, men jeg vil gjerne se en dyrebutikk som ikke har så bredt utvalg. :) Synes det er utrolig mye "dill" i mange dyrebutikker som det bare blir rot av - ti forskjellige typer kong synes jeg virkelig ikke er nødvendig, og gå-seler til katt og marsvin blir i beste fall komisk. :) Men det er kanskje smak og behag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he det høres litt rart ut ja :icon_redface:

Neida, men sånn hvis det er bare en type kong fks. i butikken, så drar jeg hjem og sjekker på nettet om det finnes noen andre typer som jeg heller vil ha, og ender gjerne med å bestille fra nettet og... (kong bare et eksempel)

Jeg tror at hvis butikkene skal klare å konkurrere med nettet, så er det viktig med et godt utvalg. Bare hva jeg tror, er slik jeg er iallefall, jeg elsker dyrebutikker med stort utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje rart ut, men jeg vil gjerne se en dyrebutikk som ikke har så bredt utvalg. :icon_redface: Synes det er utrolig mye "dill" i mange dyrebutikker som det bare blir rot av - ti forskjellige typer kong synes jeg virkelig ikke er nødvendig, og gå-seler til katt og marsvin blir i beste fall komisk. :) Men det er kanskje smak og behag...

Ja, er jo det jeg har fundert litt over å da, jeg har litt lyst til å kanskje holde meg til skinn halsbånd og bånd, pluss ett lite utvalg med utstillingsliner, forskjellige seler og noen litt "fancy halsbånd". Har jo lyst til etterhver å lære meg å lage ting selv, sy seler og lage kobbel og sånn, sånn at kunder kan bestille sin lengde og sånn :) Selvfølgelig som ett tillegg til det jeg bestiller fra leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he det høres litt rart ut ja :icon_redface:

Neida, men sånn hvis det er bare en type kong fks. i butikken, så drar jeg hjem og sjekker på nettet om det finnes noen andre typer som jeg heller vil ha, og ender gjerne med å bestille fra nettet og... (kong bare et eksempel)

Jeg tror at hvis butikkene skal klare å konkurrere med nettet, så er det viktig med et godt utvalg. Bare hva jeg tror, er slik jeg er iallefall, jeg elsker dyrebutikker med stort utvalg.

Joda sant det, men i de aller fleste butikker går det ann å få bestille inn de varene man ønsker, iallefall er det slik hos oss :) Mange kunder jeg viser katalogene våre til og dermed kanskje ser en kong-variant de heller har lyst på og da bestiller vi denne også får de den iløpet av en uke. Synes det er vanskelig hvis man skal ha alle former og varianter da jeg lett synes det blir rotete? Men kanskje du har ett smart system å komme med? kanskje man burde skaffe ett såpass stort lokale så man kan ha lager i endel av butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta inn minst mulig fra Trixie og den slags - da skiller dere dere godt ut. Dessuten er mye av trixie sitt kjedelig og DYRT! (I hvertfall blir det det på ut prisen). Savner butikker som kan spesialisere seg litt, tenker fortrinnsvis på hund fordi der finnes det ganske mange sporter. F.eks er det ikke bare bare å finne en butikk med gode pels produkter til uts, flere typer uts. bånd, samme med andre sporter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda sant det, men i de aller fleste butikker går det ann å få bestille inn de varene man ønsker, iallefall er det slik hos oss :)Mange kunder jeg viser katalogene våre til og dermed kanskje ser en kong-variant de heller har lyst på og da bestiller vi denne også får de den iløpet av en uke. Synes det er vanskelig hvis man skal ha alle former og varianter da jeg lett synes det blir rotete? Men kanskje du har ett smart system å komme med? kanskje man burde skaffe ett såpass stort lokale så man kan ha lager i endel av butikken?

Hvor jobber du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta inn minst mulig fra Trixie og den slags - da skiller dere dere godt ut. Dessuten er mye av trixie sitt kjedelig og DYRT! (I hvertfall blir det det på ut prisen). Savner butikker som kan spesialisere seg litt, tenker fortrinnsvis på hund fordi der finnes det ganske mange sporter. F.eks er det ikke bare bare å finne en butikk med gode pels produkter til uts, flere typer uts. bånd, samme med andre sporter også.

Okei det er notert :) Sitter faktisk med trixie katalogen i hendene nå så morsomt du nevner det hehe :P Ja jeg savner også skikkelige utst. bånd og sånn :P

Hvor jobber du? :P

hehe jeg jobber på dyrebutikken Furuset på furuset senter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snakke for mange kanineiere så er noe vi ønsker i en dyrebutikk god kvalitet på høyet uten blodpriser. Nå kan det jo koste 100 kroner for 2 kilo og det er alt for dyrt. Det er i tillegg surt å betale så mye når man åpner posen og ser at det bare er støv.. Spesielt når kaniner er så avhengig av grovt høy for at fordøyelsen skal fungere. Så grovt, grønt og friskt høy til en billig penge hadde vært supert, men da trenger du en avtale med en bonde eller lignende. Jeg kjøper ikke høy i dyrebutikk lenger, kjøper heller høyball på 25 kilo til 120 kroner nede på kaien her. Kaniner skal ha så grovt høy som mulig, som sagt over, dette kalles gjerne hestehøy. Det som kalles sauehøy er ikke like grovt, og er ikke å foretrekke.

En annen ting er kraftfôr til kanin. Her finnes det mange dårlige og direkte skadelige typer i mange dyrebutikker. Spesielt blandinger med korn, frø, mais, erter osv er ikke bra for kaniner. Det optimale kraftfôret for kanin er oxbow. Kanicare (kanicare.no) importerer dette fôret fra usa, så å få en avtale med dem hadde nok vært supert. Oxbow har også kvalitetsfôr til mange andre arter, se hjemmeside. I tillegg fører de critical care som er et pulver man blander ut med vann for å tvangsfôre kaniner og gnagere med dersom de ikke tar til seg næring selv. Den inneholder nok fiber til at kaninen kan opprettholde fordøyelsen og en god balanse i mage- og tarm. Jeg kan komme med flere eksempler på bra fôr dersom du er interessert. Dette med kraftfôr som er lite egnet for arten det er ment til gjelder for mange av gnagerene også, mer info på linkene under. Bla norsk tamrotteforening fører et fôr som egentlig blir brukt til labrotter fordi dette er korrekt sammensatt med tanke på rottens behov. Hadde kanskje vært noe å se nærmere på?

Ellers hadde det vært fint om man ikke fant så mye skadelig "snop" til kaniner og gnagere, sånn at folk slapp å gi det til dyrene sine. Men heller gi gode råd om hvilke grønnsaker de kan gi dem. For å lese mer om dette kan du se på www.kanin.org , www.tamrotter.com , www.chinchilla.no (degus likner chinchilla i matveien, men er mer intolerant i forhold til sukker og fett, feks frø, nøtter, rosiner osv) , www.hamsterforening.no. Youghurtdrops, pinner med frø + honning, og lignende er generelt sett ikke bra. Salat er bedre :D

Store gode bur til alle arter hadde vært fint. Feks kan man ha bur i dyrebutikk til kaniner som er større enn 150x50, det er nemlig ikke særlig stort til en så aktiv art, selv om man sjelden finner større bur enn dette. Mange små arter er intolerante overfor spon fordi det støver så fælt. Det gjelder spesielt rotte, men også kanin og chinchilla blant annet. Da er det bedre å selge pelletsstrø laget av papir eller tre, feks yesterdays news (papir).

Også unngå alle disse idiotiske tingene som gnagershampoo (hvorfor bade/vaske disse dyrene?), bånd til hamster (?!), osv. Båndene til kanin er ofte ikke gode, kanskje dere kunne fått tak i brystseler? Vet ikke hvem som lager dem lenger, men er veldig fornøyd med den jeg har. Dere kan også selge innhegninger til kanin, noe ala biltema sine kompostbinger. Disse er supre å ha ute i hagen om sommeren om man kan ha kaninen under tilsyn.

Tja, det var det jeg kom på i farten. Om jeg skulle startet dyrebutikk hadde jeg forhørt meg med de ulike norske foreningene om det enkeltes dyr behov, de har en helt spesiell interesse for de ulike artene og har masse viktig kunnskap. Da vil de kanskje også anbefale din dyrebutikk til sine medlemmer fordi du fører gode produkter. Feks sende ut en mail om hvilke produkter som er nødvendige for hver art, og om de kan foreslå et par merker av hvert produkt de kunne tenkt seg i en dyrebutikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg planlagt, startet opp og drevet min egen dyrebutikk jeg da. Hadde masse visjoner og tanker og vyer før jeg begynte som bare ikke fungertet i praksis... Skal du drive butikk MÅ du ta hensyn til hva som selger, uansett hva du måtte ha lyst til å selge selv (selvfølgelig innen noen grenser). Du kan ha lyst til å fokusere kun på store hunderaser, men om du da mister mange kunder fordi de fleste som kommer innom og vil bruke penger har små hunder så hjelper det lite. Du kan ha ønske om å selge kvalitetsfor til kaniner billig, men du er faktisk nødt til å tjene penger og til å ta hensyn til leverandører og prisene de kan tilby deg. Osv osv osv...

Jeg vil anbefale at om du er så nært i planlegging at muligheten for oppstart virkelig finnes så bør du registrere deg i Brønnøysund og få et organisasjonsnummer. Så tar du kontakt med dyrebutikker rundt i landet (gjerne ikke i nærheten av deg selv, ikke alle som vil hjelpe en kommende konkurrent) og spør hvilke leverandører de bruker og hvilke erfaringer de har med disse (jeg brukte selv en del som fremdeles eksisterer og et par som nå er nedlagt, spør evt på pm). Så ringer du rundt til leverandører og får tilsendt kataloger og prislister (dette får du ikke uten org.nr) og så får du planlegge ut fra det.

Er MYE papirarbeid og planlegging og mange søknader før du kan starte opp! Sjekke ut kundegrunnlaget og lage et realistisk budsjett vil ofte også være avgjørende for å få lån. Lykke til med planlegging, og evt oppstart! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske meg en dyrebutikk som hadde litt mer variert utvalg i halsbånd og seler. Her i området savner jeg virkelig et bredere utvalg i dyrebutikkene.. Feks er det ingen som selger trekkseler av ordentlig kvalitet, eller kombiseler feks..

Savner også gode brede nylonhalsbånd med klips.. lette i evigheter selv før jeg fant et halsbånd fra Hunter som er ok.. noen har også ezydog, men jeg skulle ønske meg et bedre utvalg.. foretrekker dette framfor skinnhalsbånd.

Vi har en skikkelig stor dyrebutikk i Bergen, da jeg kom meg dit forventet jeg et godt utvalg i hundeutstyr.. men de har akkurat det samme som alle andre, de har bare et ekstremt stort utvalg i ulike merker tørrfor.. Sukk :D

En annen ting jeg savner er et bredere utvalg i leker som tåler en trøkk.. Utenom en kong her og der er det veldig lite av hardføre leker ute og går syns jeg.

Dessuten er det jo ingen dyrebutikker her som selger ruffware utstyret - er det noen grunn til at jeg bare finner det på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal ha fôr for hvert smådyr. Kaninpellets til kanin - ikke blandinger, marsvinpellets - har hørt at pellets er bedre enn blanding, men kan ikke noe om dem, rotteblanding, hamsterblanding osv, slik at ikke en kanin og et hamster skal ha samme mat!

Heller ikke dårlige godbiter som youghurtdrops og slikt.

Og hvis du skal ha dyr i butikken, så ikke ha kanin og marsvin sammen!

Edit; Så at Ida/eple hadde skrevet en lengre versjon av dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt STORE ønske for alle dyrebutikker er at de har martingale halsbånd! Disse er superpraktiske! Har vel rundt 40 av de selv, men ingen kjøpt her til lands! Enten har jeg fått tak i de på nettet eller så har jeg sydd de sjøl. Men disse er jo så mye bedre enn kjettinghalvstupene, ihvertfall i mine øyne. Mer skånsomme også.

Og for de som ikke vet helt hva martingale er så kommer et par eksempel her

Vanlig nylon martingale

Premier_martingale.jpg

Og den mer fancye versjonen

dotspink2L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er kresen på hva jeg liker, derfor så syns jeg at dyrebutikker har myyyye å gå på før det blir bra. Det første budet er: Ikke ha det for fullt og uoversiktelig. Ryddig og heller få ting enn stappfullt. Lave hyller som gjør at man kan se hele lokalet.

Det andre er : Ikke ha levende dyr uansett art. Det er en av de tingene som byr meg i mot uansett om det er gnager, fisk eller fugl. De fleste som har interesse for disse dyrene utover "å såå søt" får tak i dem i spesialiserte akvariebutikker hvor de kan fisk, hos fugleoppdrettere som har kompetanse eller hos gnageroppdrettere hvor dyrene har bedre levevilkår.

Hvis du ønsker å selge for, så pass på at du har ett bredt utvalg av forets forskjellige utgaver. Det er ingenting som er mer irriterende at man er tom for hundemat og så må butikken bestille det pga plassmangel. Da er det bedre å ha få leverandører, men med bredt sortiment.

Leksaker, utstyr uansett hva du ønsker å selge, så er særlig hundeeiere mer opptatt av kvalitet enn pris. Jeg ville heller gått for godt kvalitetsutstyr som koster litt mer, enn billig juggel som bare er indisk lær og barnearbeid (i ytterste konsekvens). Ikke ta inn hesteutstyr, det er dyrt, tar mye lagringsplass, krever kompetanse og har liten fortjeneste.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha utstyr til småhunder også, men det trenger ikke være de "rosa dekkene med hjerter og stjerner" på liksom. Ha det samme utstyret til småhunder som dere har på store hunder (bare mindre størrelser liksom).

Puppia selene er populære.

Ha et stort utvalg av tørket godis som, griseører, tørka struper, oksepenis osv ..

Hva med det brukbart utvalg av bruks/lydighet utstyr? (forskjellige apporter, bite tøy osv)

Men det trekker folk og ha levende dyr også da .. Kan ikke drømme oss helt bort :wub:

(hva med og ha 2 kaniner eller marsvin i et stort bur, slik at ungene kan stå og se ned på dem, og klappe og kose)

Noe slikt: (bare mer vellykket, har slikt på de fleste dyrebutikkene :wub: )

kubebur3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ganske mange dyrebutikker i Oslo, da men... Det jeg kunne ønske meg var at det var litt hesteutstyr i vanlige dyrebutikker. Det var da det, før? Nå må vi på Horze eller andre spesialutsalg for alt mulig. Vi bor jo like ved en Horzebutikk, men ikke alle gjør det.

EDIT: Savner AG hindre, bruksutstyr, skikkelig sele- og dekkenutvalg i de vanlige dyrebutikkene. Jeg syns de drukner i bling og fjollerier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...