Gå til innhold
Hundesonen.no

Old english sheepdogen Lunah


Kristina

Recommended Posts

  • Svar 199
  • Created
  • Siste svar
  • 1 month later...

I dag har jeg klipt Lunah (med saks). Brukte ca 5 timer eller noe. Finpussing gidder jeg ikke gjøre i dag, får se om jeg gidder en annen dag.

DSC00175.jpg

DSC00173.jpg

DSC00171.jpg

Tok bilder fort, sånn at dere skulle få se. Tar bedre bilder i mårra tenker jeg.

Endelig kan Lunah bade uten at jeg må sitte å gre ut floker i flere timer hver dag (også slipper hun å synke).

Da jeg var halvveis ferdig begynte saksa å hoste, men heldigvis fikk jeg overtalt den til å funke litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal IKKE barbere en hund i denne varmen! Pelsen beskytter mot varmen og hunden kan fort bli overopphetet i denne varmen... Skal du først barbere/klippe hunden helt ned så gjør det høst/vinter/vår.

Guro

vell, kom å se på hunden min da :)

det har vært fler tilfeller hvor faktisk hunden har trivdes bedre når den har blitt klipt. Bare les på feks OES forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og spør veterinæren din imorgen og se hva du får som svar.

Guro

Eh, jeg trenger ikke ringe vetten for å se at hunden min har det bedre nå.

Fra å ligge å pese hele tiden til å faktisk ikke pese i det hele tatt.

Gå å legg deg du, jeg gidder ikke lese sånn her i tråden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du som skulle stille på Bjerke. :P

Lang pels isolerer mot sola, det er riktig. Men innendørs og i skyggen spiller det vel ikke så stor rolle (min svarte, korthårete røytehund klarer seg utmerket i skyggen og inne, men ligger og peser med en gang hu kommer i sola), og Kristina er ikke akkurat den som drar med seg bikkja ut på mange timers turer midt på dagen i solsteiken.

Du burde klippe litt på hodet forresten, hun ser jo ikke ut med så store barter og pannelugg i forhold til resten av kroppen. Også har hun fått labradorhale! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Kristina.. Du ulydige lille.. Du er så dominerende!

Jeg sa du ikke fikk klippe Lunah nå som hun hadde fått så pen pels.. :)

Men.. Jeg må innrømme at jeg skjønner hvorfor. Sikkert deilig for Lunah. Men allikevel. Teita.

*klappe Lunah på skulderen og trøste for at pelsen er borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tøff hun ble da:D Guro, ærlig talt. Dette er tråden om Kristinas hund, ta kritikk på PM du. Dessuten vil en hund med mye pels bli mye mer funksjonell når den er nedklipt, uansett årstid. Nå kan hun svømme, herje og leke, og selv om pelsen isolerer i sola, så er som Ingvild sa, Kristina ikke helt typen som drar på lange joggeturer i sola, eller tar med Lunah på stranda i flere timer. Antar jeg:p Skjønn ble hun:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du som skulle stille på Bjerke. :P

Lang pels isolerer mot sola, det er riktig. Men innendørs og i skyggen spiller det vel ikke så stor rolle (min svarte, korthårete røytehund klarer seg utmerket i skyggen og inne, men ligger og peser med en gang hu kommer i sola), og Kristina er ikke akkurat den som drar med seg bikkja ut på mange timers turer midt på dagen i solsteiken.

Du burde klippe litt på hodet forresten, hun ser jo ikke ut med så store barter og pannelugg i forhold til resten av kroppen. Også har hun fått labradorhale! :P

Jeg kan vell stille en klipt OES i schnauzerklassen eller noe.

hæhæ.

Så tøff hun ble da:D Guro, ærlig talt. Dette er tråden om Kristinas hund, ta kritikk på PM du. Dessuten vil en hund med mye pels bli mye mer funksjonell når den er nedklipt, uansett årstid. Nå kan hun svømme, herje og leke, og selv om pelsen isolerer i sola, så er som Ingvild sa, Kristina ikke helt typen som drar på lange joggeturer i sola, eller tar med Lunah på stranda i flere timer. Antar jeg:p Skjønn ble hun:D

Nei, vi er ikke så mye ute i solsteiken gitt :P

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal IKKE barbere en hund i denne varmen! Pelsen beskytter mot varmen og hunden kan fort bli overopphetet i denne varmen... Skal du først barbere/klippe hunden helt ned så gjør det høst/vinter/vår.

Guro

Jeg syns det så deilig ut å bli kvitt noe av pelskåpa si! Hun var slett ikke klipt helt ned! Hun har ikke barbert, men klipt med saks! (Det kan være lurt å lese trådstart skikkelig før man kommer med pekefingeren!) Det var igjen akkurat passe til å isolerer mot solstrålene! Det er klart at det er godt å slippe altfor mye pels i varmen!

Klær beskytter jo også mot varme, men vil du foretrekke burka framfor shorts og singlet for det? Ja, jeg vet hva jeg snakker om! Bimbo bedlington var nyklipt hele sommeren i 13 år og hadde det aldeles utmerket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...