Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetråd


-Vilde-

Recommended Posts

Skrevet

Ja, da er det endelig min tur til å vente på valp! Det er både skummelt og kjempegøy. Jeg aner for det første ikke om det blir noen valp på meg, fordi jeg er bestemt på at jeg skal ha tispe, og fordi det er noen som ønsker, hvis det blir noen, en harlekin tispe fra dette kullet. Allikevel tror jeg at jeg gleder meg mer enn jeg tenker på at jeg kanskje ikke får noe valp.

Rasen er Berger des Pyrenees a poil long, eller Pyreneisk gjeterhund langhår. Jeg har tenkt på dette rasevalget lenge, og har funnet ut at dette virker som rasen for meg. Jeg er 100 % forelska i de livlige, morsomme pjusketrollene, rett og slett :flowers:

Tindra (Such Klubbvinnare-08 Blues des Drayeres) er nå ca. 4 uker drektig. Hun er, i følge oppdretter, en livlig, arbeidsvillig og snill frøken, og jeg gleder meg veldig til å treffe henne. Pappa, Aubisq (NLCH LUXCH JW-02 Lux Jeugdkampioen - 02, BW-04 Aubisqbleu du Val d´Ares) er også far til et kull i Norge, som kan sees her www.kennelrealscoop.com. Oppretter er Jomgarden kennel, og foreldrene kan sees her www.jomgarden.com .

Valpen vil hovedsaklig bli brukt til agility, men også litt spor og lydighet ved siden av :ahappy:

Så nå er det bare å krysse fingrene, for at det kommer en frisk og fin liten tispevalp til meg.

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Denne rasen har ikke jeg hilst på, spennende! Har lest litt på linkene du ga ut, og de høres skikkelig herlige ut!

Hvor vanlig er den korteste hårvarianten? Er Tindra en 'korthår' eller er hun også long poil?

Gleder meg til å følge dere, jeg venter også på en tispevalp som skal fødes i slutten av februar!

Skrevet
Legg ut bilde av foreldrene?

Det er bilde på forsiden av både mor og far til kullet :whistle:Kennel Jomgarden

Denne rasen har ikke jeg hilst på, spennende! Har lest litt på linkene du ga ut, og de høres skikkelig herlige ut!

Hvor vanlig er den korteste hårvarianten? Er Tindra en 'korthår' eller er hun også long poil?

Gleder meg til å følge dere, jeg venter også på en tispevalp som skal fødes i slutten av februar!

Tindra er en langhår. Hovedforskjellen er vel egentlig at langhår har mer pels i "ansiktet." De har også mer tovet (i mangel av bedre ord) og lenger pels. FR (face rase) er, i noen tilfeller, også større enn PL.

Iiiiik jeg skal ha valp :rolleyes2: Jeg gleder meg :drool:

Skrevet

Gratulerer! Virkelig spennende og morsomt dette med valp altså! :P

Jeg har ventet hele Januar på løpetid, og nå har Salsa endelig fått det! :lol: De drar til Stockholm tidlig i februar for og parre henne! :P *SUPER-SPENT*

Skrevet
Denne rasen har ikke jeg hilst på, spennende! Har lest litt på linkene du ga ut, og de høres skikkelig herlige ut!

Hvor vanlig er den korteste hårvarianten? Er Tindra en 'korthår' eller er hun også long poil?

Gleder meg til å følge dere, jeg venter også på en tispevalp som skal fødes i slutten av februar!

Tindra er en langhår. Hovedforskjellen er vel egentlig at langhår har mer pels i "ansiktet." De har også mer tovet (i mangel av bedre ord) og lenger pels. FR (face rase) er, i noen tilfeller, også større enn PL.

Iiiiik jeg skal ha valp :icon_clapping: Jeg gleder meg :whistle:

Tindra er PL jo, men av typen semilong, det er ganske stor variasjon selv innenfor PL.

Dessuten er jo Tindra import og i Frankrike driver de å parrer PL og FR hvis de mener kombinasjonen kan tilføre noe positivt. Ikke utenkelig at denne tispen har noe FR på linjene sine.

Får håpe evntuelle valper arver farens pels slik som Birk og Diesel gjorde (samme pappa) :hyper:

Lykke til med valp da Vilde, får håpe den innfrir forventningene dine :lol:

  • 2 weeks later...
Skrevet

Grattis Vilde, endelig er det bestemt :huh: jeg forventer litt valpesosialisering med Ludde altså, kanskje jeg burde skaffe meg valp jeg også så vi kan ha hundebryllup nr 2 ;)

Skrevet
Grattis Vilde, endelig er det bestemt :huh: jeg forventer litt valpesosialisering med Ludde altså, kanskje jeg burde skaffe meg valp jeg også så vi kan ha hundebryllup nr 2 ;)

Selvfølgelig skal vi ha valpesosialisering med onkel Ludde ;) Ja, skulle ikke du kanskje ha deg en sånn liten aprikos krøllert?

Iii, nå gleder jeg meg! Valpene er ventet ca. 2-3 mars!

Skrevet
Selvfølgelig skal vi ha valpesosialisering med onkel Ludde :P Ja, skulle ikke du kanskje ha deg en sånn liten aprikos krøllert?

Iii, nå gleder jeg meg! Valpene er ventet ca. 2-3 mars!

så er det dette med foreldre som ikke alltid er helt med på mine planer da ;) nei sosialisering med både katt og onkel ludde er bra :P

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...