Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H vs. Norwegian Polar


SiriEveline

Recommended Posts

Sau eller ikke sau. Det kan jeg ikke svare på. Jeg vet bare at NP lukter nøyaktig det samme og ser helt likt ut uansett årstd jeg kjøper det. Og ikke merker jeg noe forskjell på hundene om de spiser NP om sommeren eller om vinteren. Kan spørre brødrene Høysæth neste gang jeg snakker med de på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Guest Kåre Lise
Sau eller ikke sau. Det kan jeg ikke svare på. Jeg vet bare at NP lukter nøyaktig det samme og ser helt likt ut uansett årstd jeg kjøper det. Og ikke merker jeg noe forskjell på hundene om de spiser NP om sommeren eller om vinteren. Kan spørre brødrene Høysæth neste gang jeg snakker med de på telefonen.

Var det ikke NP som IKKE luktet som var så flott og fint da? :D

Men hør nå gjerne med de, det hadde vært intressant hva de sier, jeg hører jo bare på ryktene.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke NP som IKKE luktet som var så flott og fint da? :D

Men hør nå gjerne med de, det hadde vært intressant hva de sier, jeg hører jo bare på ryktene.. :D

Herre, slutt å vær så vanskelig da. Blir irritert bare av å lese det du skriver joh. Sarkastisk du? Neeeida. Selvfølgelig lukter det NOE, all mat lukter NOE. Men det lukter kanskje ikke så blod og gørr som v&h gjør?

Hadde vært morro å høre hva de sier ja, jeg ser jo lett at man får tak i lammekoteletter på sommeren? Sånn i grill-vær og sånn? Eller har du aldri hørt om det å grille kanskje..? Lammelår får man også tak i.. Tror nemlig de store merkeleverandørene av lammekjøtt vet hva de driver med for å få solgt lammekjøttet på sommeren, uten at det er hverken ulønnsomt eller halvråttent.. Så tror ikke NP har noen større vanskelighet med å få tak i sau, enn hva resten av Norge har.

Har tenkt å prøve NP etterhvert, ikke nå mens jeg jobber her jeg gjør og tjener det jeg gjør og har tilgang på billig ProPlan, så lenge bikkja fungerer bra på det hun får, får det være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor dra inn halvråttent du som snakker om å være sarkastisk... Er da ingen som har snakket om det her?

Hvis noen oppfatter det jeg skriver som at NP benytter halvråtne ingredienser så tar de skammelig feil og bør gå litt inn i seg selv. Det har aldri vært min agenda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Haha, jeg mente absolutt ikke at du mener at NP bruker halvråtne ingredienser, det var ikke i mine tanker engang. Beklager. Jeg mente bare at det er faktisk ikke så vanskelig å få tak i sauekjøtt gjennom hele året.

Jeg har heller aldri ment at det er umulig å få tak i gjennom hele året, grillet lammekoteller selv i sommer jeg. Men ser du på prisen utenom sesong så skjønner man kanskje at det ikke er førstevalg til hundefôr og pris er gjerne ett resultat av tilgang ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri ment at det er umulig å få tak i gjennom hele året, grillet lammekoteller selv i sommer jeg. Men ser du på prisen utenom sesong så skjønner man kanskje at det ikke er førstevalg til hundefôr og pris er gjerne ett resultat av tilgang ikke sant?

Selvfølgelig, men klarer man å lagre lammekoteletter til sommeren, så klarer man sikkert å lagre råvarer til hundefôr også. Jeg vet ikke, men regner med at de som produserer rått/varmebehandlet hundefôr, og faktisk starter opp for seg selv, tenker litt igjennom hva de gjør.(jeg håper iallefall de gjør det). Vi får vente og høre hva KristinR får til svar neste gang hun snakker med dem. ;)

Om hundene fungerer bra på fôret de får, så er vel egentlig det det viktigste? ;) Jeg fôrer kun tørrfôr nå, utenom litt kjøtt/fugl/fisk når jeg har det til middag, da skjærer jeg av litt til bikkja, litt til kattene, bittelitt til rottene, og så sitter jeg igjen med ca halve ytrefiléten(f.eks) selv. :D Og da kutter jeg jo tilsvarende ned på tørrfôret den dagen. Men når jeg bytter jobb engang, og får mer i lønn, da skal jeg over på enten v&h eller NP, og jeg må si at det jeg har sett av NP tiltaler meg mer enn det jeg har sett av v&h. Men, det kommer jo an på hva bikkja fungerer best på. :D

Edit: la til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forhandler av V&H så blir jeg vel fort satt i bås og sett på som "innhabil" :D Vil understreke at jeg aldri har benyttet NP selv, så det har jeg INGEN erfaring med. Men jeg kan allikevel komme med en historie fortalt av en av mine kunder som selv benyttet NP.

Hun det her er snakk om har en hund som er hyperallergisk mot kylling, noe som NP ikke inneholder. Så hun var kjempefornøyd med å finne ett for uten kylling som hunden funka bra på! Men så skjedde det noe... Hunden begynte å klø, og iløpet av få dager så hadde den igjen fått store veskende sår. :shocked: Hun tok kontakt med produsenten, og lurte på om det hadde skjedd noe med sammensetningen av foret, fordi hunden hennes nå reagerte noe forferdelig! De kunne da fortelle at tilgangen på sau var dårlig, og at de derfor isteden hadde tilsatt kylling - uten å informere sine kunder, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Lagre??? Er du klar over hvor mange tonn hundemat f.eks V&H produserer??? NP aner jeg ikke men det er nok ikke småtteri det eller så å fryselagre råvarer over en så lang periode vil nok være en stor kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forhandler av V&H så blir jeg vel fort satt i bås og sett på som "innhabil" :D Vil understreke at jeg aldri har benyttet NP selv, så det har jeg INGEN erfaring med. Men jeg kan allikevel komme med en historie fortalt av en av mine kunder som selv benyttet NP.

Hun det her er snakk om har en hund som er hyperallergisk mot kylling, noe som NP ikke inneholder. Så hun var kjempefornøyd med å finne ett for uten kylling som hunden funka bra på! Men så skjedde det noe... Hunden begynte å klø, og iløpet av få dager så hadde den igjen fått store veskende sår. :shocked: Hun tok kontakt med produsenten, og lurte på om det hadde skjedd noe med sammensetningen av foret, fordi hunden hennes nå reagerte noe forferdelig! De kunne da fortelle at tilgangen på sau var dårlig, og at de derfor isteden hadde tilsatt kylling - uten å informere sine kunder, dessverre!

Takk for info! Da fikk vi jo oppklart at de faktisk bruker andre ingredienser.

Lagre??? Er du klar over hvor mange tonn hundemat f.eks V&H produserer??? NP aner jeg ikke men det er nok ikke småtteri det eller så å fryselagre råvarer over en så lang periode vil nok være en stor kostnad.

Det har du jo rett i. Og nå fikk vi også oppklart at de bruker andre ingredienser, uten å informere om det. Så da trekker jeg meg fra den diskusjonen, du hadde rett, jeg tok feil(eller, jeg trodde/håpte/tenkte feil, noe sånt).

Etter å ha tenkt meg litt om, så kom jeg til å tenke på, v&h er kanskje bedre ifht variasjon? Roya har en tendens til å bli lei av maten sin sånn etterhvert, vi bytter mellom kylling/laks, eller tørt/vått. Samme med godbiter(om ikke annet, må jeg iallefall bytte mellom type pølser jeg bruker, bare kyllingwiener funker ikke, vi må bruke vanlig wiener iblant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE ut etter å rakke ned på NP, bare så det er sagt. Har INGEN erfaring selv, så jeg har intet grunnlag til å uttale meg om det foret. Men synes at det er greit at de som måtte ha allergihunder er klar over at ingrediensene kan variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små hunder, og lavt forbruk. Her går det i v&h, pølsene halvtines i vasken, puttes i egnede bokser, og fryses/kjøles. Jeg tar opp mat til ca 2-3 dager, og syntes ikke det er så grisete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at hunder som Barfes på skikkelig vis har bedre HD-statistikk enn de som fôres på kun tørrfôr. Men det er slikt jeg kun har hørt. Har ikke lest noen undersøkelse på det. Leste og en svensk undersøkelse et sted som viste at de hundene som fôres på mye hjemmelagd mat (hva nå det enn er?) hadde dårligere HD-statistikk enn de som fikk fullverdig tørrfôr.

Jeg er litt pinglete og fôrer den 4 måneders gamle valpen min på Royal Canin valpefôr. Hun får endel rå ein + NP i tillegg, men hovedvekten ligger på valpefôret. Jeg er så redd for å gjøre noe feil med fôringen under oppveksten og holder meg til det sikre. Selv om jeg egentlig ikke er noen tørrfôr-entusiast så får det bli slik frem til at hun nærmer seg året ihvertfall.

Jeg har også hørt noe lignende!

Ang. valper og foring: My sitt valpekull ble fort på valpefor (tørrfor) fra Robur (svensk merke tror jeg)

Oppdretter forer sine voksne hunder på rått kjøtt, men siden hun er fullt klar over at ikke alle blir å fore hundene sine på kjøtt når hun selger en valp så bruker hun tørrfor på valpene sine for at "overgangen" skal bli mildest mulig når de flytter til sine nye hjem. Jeg syns det høres lurt ut; ser for meg det må være hardt for en valpemage som er vant til rått kjøtt å plutselig komme til et helt nytt miljø hvor den plutselig må leve på tørrfor. Da tror jeg det er mye bedre for valpemagen at den har blitt vant til tørrfor fra begynnelsen av, så kan de som vil råfore begynne med det "halvt om halvt" når de får valpen sin hjem. Hadde vel blitt litt værre om alle valpekjøperne måtte kjøpe seg 20kg rått kjøtt for å gi valpen en myk overgang til sitt nye hjem (og sitt nye kosthold!)

Du vet ikke hvor rødekors har bruktbutikken sin forresten? Fikk tips om å dra dit for å se etter en brukt fryser til hundemat, men alle jeg spør aaaner ikke hvor den butikken er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken: Olav 5 gate ved byggmakker :D

Min hund har vært sensitiv i magen hele tiden, og urolig og varierende avføring. Vi tenkte at vi skulle bare gå direkte over på NP fratørrforet, og så holde ut en uke med diare (pga tilvenningen), men hunden har ikke hatt diare siden! Helt utrolig. Pelsen skinner, kommer lite avføring ut, og er så stabil i magen. *mer god reklame* hihi

Men uansett. Man må jo finne det som passer en selv best. Ikke alle hunder er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke sagt at NP lukter vondt for det gjør det ikke. Som svar på at de skifter ingredienser etter tilgangen på råvarer svarte jeg at NP lukter det samme året rundt. Men ikke vondt. Lukter litt grov leverpostei på et vis.

Mulig de skifter kjøttype etter årstid, men jeg har iallfall ikke merket noe forskjell på hundene eller på konsistens eller lukt.

Fôret skal inneholde storfe, sau eller gris. Står ikke noe om kylling, så det var rart om de har benyttet det. Skal høre med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE ut etter å rakke ned på NP, bare så det er sagt. Har INGEN erfaring selv, så jeg har intet grunnlag til å uttale meg om det foret. Men synes at det er greit at de som måtte ha allergihunder er klar over at ingrediensene kan variere.

Jeg kan bidra med litt info som kanskje kan være av interesse:

Her i Norge har vi en produsent av råvarer til kjæledyrfôr: Norsk Protein AS (http://www.norskprotein.no). De produserer bl.a. lammemel (varmebehandlet og tørket "mel" av kjøtt), svinemel og kjøttbeinmel. Men det såkalte "lammemelet" kan faktisk inneholde hele 20% kjøtt av storfe og svin (http://www.norskprotein.no/arch/_img/9072969.pdf), og likevel kalles lammemel.

Så om et tørrfôr inneholder dette lammemelet, og f.eks. kalles "lam og ris" eller lignende, så er det altså fullt mulig at det likevel inneholder betydelige mengder svine- og storfekjøtt (når jeg skriver "betydelig", så mener jeg at det vil være betydelig f.eks. i forhold til hunder som er allergiske mot svin og storfe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de 5kg pølser med v&h på alle utsalgsstedene i akershus? Noen som vet?

Ikke sikkert alle har det på lager, men jeg tror nok de bestiller opp for deg hvis du spørr om det.

På dyrebutikken her så har de kun 0,5kg pølser, men bestiller opp 1 og 5kg pølser hvis man spørr om det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt noe lignende!

Ang. valper og foring: My sitt valpekull ble fort på valpefor (tørrfor) fra Robur (svensk merke tror jeg)

Oppdretter forer sine voksne hunder på rått kjøtt, men siden hun er fullt klar over at ikke alle blir å fore hundene sine på kjøtt når hun selger en valp så bruker hun tørrfor på valpene sine for at "overgangen" skal bli mildest mulig når de flytter til sine nye hjem. Jeg syns det høres lurt ut; ser for meg det må være hardt for en valpemage som er vant til rått kjøtt å plutselig komme til et helt nytt miljø hvor den plutselig må leve på tørrfor. Da tror jeg det er mye bedre for valpemagen at den har blitt vant til tørrfor fra begynnelsen av, så kan de som vil råfore begynne med det "halvt om halvt" når de får valpen sin hjem. Hadde vel blitt litt værre om alle valpekjøperne måtte kjøpe seg 20kg rått kjøtt for å gi valpen en myk overgang til sitt nye hjem (og sitt nye kosthold!)

Du vet ikke hvor rødekors har bruktbutikken sin forresten? Fikk tips om å dra dit for å se etter en brukt fryser til hundemat, men alle jeg spør aaaner ikke hvor den butikken er :ahappy:

Jeg er også oppdretter og tenker på at valper skal ha en bra overgang med hensyn til foring i sitt nye hjem. Jeg halv forer selv med v&h på mine hunder. På mitt første valpekull fora jeg med bare tørrfor og la merke til at valpene ble utrolig lett bløt i magen om de ble litt kald osv. Jeg var absolutt ikke fornøyd. Neste kull fora jeg 100 % på v&h valpefor frem til de var 6 uker for så å venne dem gradvis på tørrfor. En helt smertefri overgang bortset fra at valpene driter dobbelt så mye når de får tørt kontra vått, men den overgang er det meg og vaskefilla det går utover ;) På de siste kullene har jeg ikke begynt med tørrfor før valpene har vært rundt 7 uker og overgang til tørrfor fra v&h er ikke eksisterende. Jeg ser bare plusser med å fore valpene på v&h. De er gode å tykke...eller velfødde som min veterinær sier så pent... :hyper: De har bedre pelser, vokser jevnt og fint. Jeg har ikke hatt en eneste valp med diare etter at jeg begynte på v&h. Og for å gjøre det enkelt for valpekjøperne mine så sender jeg med de noen kg tørrfor av det merket de har vært vant med og noen pølser med v&h og jeg har til nå ikke fått tilbakemelding fra noen valpekjøpere om at overgangen ikke har gått bra. Et annet pluss med å starte valpene med råforing synes jeg er at de blir mye mer hardføre i forhold til ting de spiser, de er alltid hard og fast i magen og har lite avføring.

Edit: Og jeg synes ikke blod og søl med v&h er noe problem. Jeg har en lukket boks i kjøleskapet og tar opp fra fryseren for en dag eller to i gangen. Bruker en stor skje og lasser det opp i mat skålene. Ikke noe blodsøl eller gris. Jeg har også en kjekk v&h forhandler som deler blokkene for meg om jeg ikke gidder å gjøre det selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en kjekk v&h forhandler som deler blokkene for meg om jeg ikke gidder å gjøre det selv :hyper:

Høres veldig deilig ut - du har ikke lyst å fortelle hvem denne forhandleren er? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...