Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H vs. Norwegian Polar


SiriEveline

Recommended Posts

For og imot på begge fór..

Jeg har fóret med V&H nå en periode, men jeg merker at det er litt grisete. Men har forstått at NP er noe av det samme, bare ikke like grisete. Så jeg er litt fristet til å bytte fra V&H til NP..

Men hva er fordelene ved fórene? Er det ene bedre enn det andre? Hvordan er prisene i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Guest Kåre Lise

NP er varmebehandlet. Selvom det sies at det bare er dampkokt er det fremdeles varmebehandlet og kan derfor pr. definisjon ikke være del av råfôr-diett. NP er også tilsatt mais som er korn og det er tvil om hvorvidt hunder har behov for en sånn karbohydratkilde.

Prisene er ganske jevne det er vel lokale variasjoner hos forskjellige forhandlere uten at noe er betydelig dyrere enn det andre.

Hva angår V&H og griseri, det er grisete å ha hund generelt. Såpass bør man tåle og blodet er bare deilig saus for voffsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt NP mer eller mindre i 6 år. Kan absolutt anbefale det. Har kun gode erfaringer med fôret. Prøvde Vom & Hundemat en periode. For bikkjas del var jeg like fornøyd, er et bra fôr det og. Men det nytter ikke hva mange av dere andre sier. Det er noe griseri syns jeg. Det renner blod og lukter pyton.

NP har konsistens som litt hard leverpostei og lukter ikke så annerledes enn det heller. Mais er tilsatt fodi det er stivelse og kun for at fôret skal ha en behagelig konsistens. Mais trenger nok ikke hunden, men de har ikke vondt av de prosentene mais som er tilsatt heller.

Hunder reagerer ulikt på fôr. Jeg har brukt NP på 2-3 hunder gjennom flere år og kan si meg veldig fornøyd. Det koster litt mer pr kilo enn V%H, men til gjengjeld gir jeg litt mindre av NP enn jeg måtte gi av V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positivt å si om NP. Har ikke prøvd Vom, men ut ifra de som jeg har snakket med som har prøvd dette, har dette vært endel griseri, mer jobb og hakke opp, lukter stygt, og at noen hunder ikke tåler kjøttet like bra (at det blir for hardt for magen og lett bakterier osv).

Så derfor valgte jeg NP pga brukevennligheten, og at folk har vært fornøyde med det. Det eneste negative er at det er vanskelig å ta med på reise, at man må ha fryser tilgjengelig osv, men det er jo ikke enkelt med kjøttet heller sånn sett.

Så jeg vil absolutt fortsette med NP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det er så mange som synes at v & h er så grisete? Personlig er jeg ganske var for både gris og dårlig lukt :D, men opplever ingen av delen med v & h. Nå skal det sies at jeg bruker pølsene som veier 500 g og tiner en hver dag i en dertil egnet plastboks i kjøleskapet. Det rekker liksom ikke å bli verken grisete eller illeluktene ...

Blir det mer gris om man kjøper større kvanta, er det det dere mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Blir det mer gris om man kjøper større kvanta, er det det dere mener?

Hvis du tiner for flere dager kan det renne litt blod, det er alt. akkurat som når du tiner frossen kjøttdeig eller andre kjøttprodukter så bør du legge det på noe.. Lukt er heller ikke noe problem med mindre du legger det i solsteika.. Jeg har en boks i kjøleskapet, aldri merket noe lukt. Noen er tydeligvis mer pysete enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper 5 kg's pølser frossen V&H. Legger en til tining i vasken, halvtiner og deler i to. Deretter en del i en plastbakke i kjøleskapet og en tilbake i fryser'n. Det renner litt blod hvis den tiner helt, men stort sett rekker den ikke det da jeg har flere hunder som skal ha mat :D Om det renner blod blander jeg det inn i maten, det er snaskens.

Jeg syntes ikke det er noe gris, ikke mer enn mine egne biffer som også blør når de er tint (og stekt) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge deler, valgte å bruke V&H i og med at det ikke var varmebehandlet, og så ble ikke min hund noe bedre i pelsen på NP. Jeg kjøper stort sett kun 20 kg om gangen. Nå har jeg ingen plasser å dele opp 20 V&H, jeg har ikke utstyr til å dele den opp mens den er helt frossen, klart man kan jo sette kjøttet hvor som helst til tining og oppdeling, men det blir alltid litt kjøtt sprut :D når jeg deler det, bruker øks, så nå har jeg tenkt å begynne på NP da det er letter å dele opp. Det trenger man ikke å tine opp noe i forveien. Jeg opplevde at det luktet noe av og til av V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke var for lukter og slik. Da jeg forsøkte meg på V&H kjøpte jeg ikke pølsene. De er omtrent dobbelt så dyre. Og har man flere hunder så forsøker man å spare der man kan. Jeg fant aldri noen boks med lokk som egnet seg til å oppbevare V&H i kjøleskapet. Med flere hunder så trengte jeg å ta opp iallfall et par kilo om gangen.

Nå kjøttet hadde tint begynte det å renne av det. Og det er ikke trivelig å få slikt i kjøleskapet, gulvet eller benken på kjøkkenet. Sikert bare mine rutiner eller slik det er noe gærnt med, men jeg fikset det liksom aldri. Og når NP fungerer vel så bra så var valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjempefornøyd med NP, og oppdretteren min bruker bare dette til sine hunder og er veldig fornøyd. Men jeg har gått over til V&H fordi tuppelure er en ordentlig sær jente. Hun spiser alltid V&H, da det går an å variere med typene (f.eks. kylling, vom, laks osv). Hadde hun spist like godt hvis hun fikk NP hadde jeg heller brukt det pga. at det ikke er så grisete, faktisk. Jeg takler ikke lukten, spesielt av den med bare vom, av V&H. Så pinglete er jeg liksom. Rått kjøtt går greit, men jeg fikser ikke rennende blod over alt. Hva gjør man ikke for hundevoffen :D

Jeg tenkte å legge til en ting.. Oppdretteren min har laget en slags statistikk over avkom fra egen kennel, HD-status og fôr. Hun mener å kunne se en sammenheng mellom at samtlige av dem som har blitt foret på V&H/NP helt siden de ble levert fra oppdretter og til de ble HD-røntget har fått A på hoftene. Det er en interessant observasjon synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har laget en slags statistikk over avkom fra egen kennel, HD-status og fôr. Hun mener å kunne se en sammenheng mellom at samtlige av dem som har blitt foret på V&H/NP helt siden de ble levert fra oppdretter og til de ble HD-røntget har fått A på hoftene. Det er en interessant observasjon synes jeg.

Ja, det er en intr observasjon, men hva sier statistikken om de som ikke er fòret på dette?

Sånn til sammenligning liksom :D

Personlig fòrer jeg mine valper på V&H, +++, fra de begynner å spise fast føde, mor får det hele veien, og har hittil bare gode erfaringer både prestasjonsmessig, pels, klør, tenner etc etc.

Jeg kan ikke si noe om hvorvidt de hadde vært like gode på tørt da de ikke får dette, men jeg tror råmaten har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at hunder som Barfes på skikkelig vis har bedre HD-statistikk enn de som fôres på kun tørrfôr. Men det er slikt jeg kun har hørt. Har ikke lest noen undersøkelse på det. Leste og en svensk undersøkelse et sted som viste at de hundene som fôres på mye hjemmelagd mat (hva nå det enn er?) hadde dårligere HD-statistikk enn de som fikk fullverdig tørrfôr.

Jeg er litt pinglete og fôrer den 4 måneders gamle valpen min på Royal Canin valpefôr. Hun får endel rå ein + NP i tillegg, men hovedvekten ligger på valpefôret. Jeg er så redd for å gjøre noe feil med fôringen under oppveksten og holder meg til det sikre. Selv om jeg egentlig ikke er noen tørrfôr-entusiast så får det bli slik frem til at hun nærmer seg året ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mer og mer over til NP den siste tiden og jeg er kjempefornøyd. Det er mye mindre grisete enn V&H, spesielt siden jeg må dele en 500 grams pølse i 4, NP pølsen deler jeg i 6 og står ingen blodsprut eller gugg ut av den pølsen når den deles opp. NP har også bedre holdbarhet har jeg hørt (men jeg har ikke testet det ut), det kan tåle opptil 6-7 dager i kjøleskapet mens V&H stinker etter 2 dager synes jeg. NP er dyrere men hunden skal ha mindre av det, så det går vel sånn ca opp i opp.

Det viktigste for meg er uansett at Sølve spiser maten sin, han mener nemlig at han ikke trenger mat for å leve, spesielt om V&H er det eneste han blir servert. Sølve liker generelt ikke rå mat så godt, han vil helst ikke spise det, mens NP går ned på helkant.

For min del er det ikke noe "must" å fore rått, men jeg vil vite eksakt hva som er i maten jeg gir hunden min uten i tillegg bekymre meg for lagermidd og tilsetningsstoffer, og da er NP et bedre alternativ for meg enn V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
For min del er det ikke noe "must" å fore rått, men jeg vil vite eksakt hva som er i maten jeg gir hunden min uten i tillegg bekymre meg for lagermidd og tilsetningsstoffer, og da er NP et bedre alternativ for meg enn V&H.

Her sier du jo selv en god grunn til å ikke fôre med NP som visstnok inneholder sau. Sau er sesongbetont og blir erstattet med andre ingredienser utenom sesong. Det er ikke oppgitt hvor mye av hva det inneholder.

V&H derimot inneholder spesifiserte ingredienser. Vitaminiseringen er fast ( INGEN tilsetningsstoffer ) og nr 33 betyr 33% ( eller 33,33333333 ) av de tre ingrediensene mens 25 er 25% da den også inneholder laks. 100 dividert med 4 er 25, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier du jo selv en god grunn til å ikke fôre med NP som visstnok inneholder sau. Sau er sesongbetont og blir erstattet med andre ingredienser utenom sesong. Det er ikke oppgitt hvor mye av hva det inneholder.

V&H derimot inneholder spesifiserte ingredienser. Vitaminiseringen er fast ( INGEN tilsetningsstoffer ) og nr 33 betyr 33% ( eller 33,33333333 ) av de tre ingrediensene mens 25 er 25% da den også inneholder laks. 100 dividert med 4 er 25, enkelt og greit.

Hvor står det at NP inneholder sau? Har du en kilde på det?

Det hjelper meg uansett fint lite at V&H er "bedre" når hunden min helst ikke spiser det...

EDIT: Jeg fant at NP inneholder sau, men ikke at det er sesongbetont?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en intr observasjon, men hva sier statistikken om de som ikke er fòret på dette?

Sånn til sammenligning liksom :D

Nå har ikke oppdretter mange HD-avkom fra sin kennel (ingen med sterkere grad enn C), men det er faktisk flere av de som har fått grad C som faktisk HAR brukt ulike typer tørrfôr (deriblant labb, Eukanuba etc.). Enkelte har, dessverre, også fått pedigree pal/friskies.

Hadde vært interessant å gjøre en slik undersøkelse i et større omfang, da oppdretters tall ikke kan si noe bestemt - det er ikke snakk om et så stort antall hunder at undersøkelsen kan sies å være vitenskapelig korrekt liksom.

Men dette ble O.T.. Kanskje noe å lage en egen tråd om? :D

Blondiemamma: Jeg tror nok det griser mindre altså. Blant annet setter jo blodet i V&H flekker i bartene til bartedyr. Så om du "sliter" med misfarget bart, ville jeg testen NP. Som nevn flere ganger over her har den konsistens som leverpostei og er kokt, dvs at den ikke er knallrød, men leverposteibrun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende innlegg.. Veldig spennende det med råforing og HD...Link til mer info??

Ellers bruker jeg vogh, jeg får blokker, hakker de opp litt tinte, legger i plastposer på ca kg i frysa.. Det holder i ca to dager til min tuppe,og ja det lukter.. Men det er kun mens du holder på med foret. I kjøleskapet ligger det i plastbeholder,og lukter ingenting...

Synes også det holder seg litt dårlig, fort lukt..

NP får jeg ikke tak i her på sørlandet(arendal) så det er ingen mulighet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
EDIT: Jeg fant at NP inneholder sau, men ikke at det er sesongbetont?

Alle som er oppvokst utenfor Oslo's bomring vet at sauen tilbringer sommerhalvåret på beite som rovdyrmat og de overlevende slaktes på høsten når de har spist seg fete. Akkurat som de tre bukkene bruse:) Spiser du fårikål året rundt du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er oppvokst utenfor Oslo's bomring vet at sauen tilbringer sommerhalvåret på beite som rovdyrmat og de overlevende slaktes på høsten når de har spist seg fete. Akkurat som de tre bukkene bruse:) Spiser du fårikål året rundt du kanskje?

Men NP fryses jo, kanskje det produseres store mengder i riktig sesong som konserveres og lagres utover det halvåret når det ikke er like stor tilgang på sauekjøtt? Jeg vet ikke, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke oppdretter mange HD-avkom fra sin kennel (ingen med sterkere grad enn C), men det er faktisk flere av de som har fått grad C som faktisk HAR brukt ulike typer tørrfôr (deriblant labb, Eukanuba etc.). Enkelte har, dessverre, også fått pedigree pal/friskies.

Hadde vært interessant å gjøre en slik undersøkelse i et større omfang, da oppdretters tall ikke kan si noe bestemt - det er ikke snakk om et så stort antall hunder at undersøkelsen kan sies å være vitenskapelig korrekt liksom.

Men dette ble O.T.. Kanskje noe å lage en egen tråd om? :D

Mulig litt OT ja, så lag gjerne en egen tråd. Jeg syntes iaf det er uhyre intr, rått kontra tørt og diverse sykdomer etc etc.

Har ikke all verdens å bidra med selv, men derfor er jeg intr i å lese hva andre tror, tenker og mener og evt vet :D

Vil NP klisse mindre i barter og skjegg enn V&H siden det er fastere, eller klisser begge deler? (vurdere å barbere puddelklipp på bartedyret ja :rolleyes: )

Enig med Maria så lenge V&H er tint, men det går fint å gi det halvtint også, sånn før blodet begynner å renne ;)

(eller kanskje du skal blande i så mye vann at bartedyret kan bruke sugerør ;) )

Men om NP funker like bra er det vel et fett egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er oppvokst utenfor Oslo's bomring vet at sauen tilbringer sommerhalvåret på beite som rovdyrmat og de overlevende slaktes på høsten når de har spist seg fete. Akkurat som de tre bukkene bruse:) Spiser du fårikål året rundt du kanskje?

Som oppvokst godt utenfor bomringen, nesten på landet, vet jeg at mesteparten av lammet slaktes i september og oktober. Men du har altså ikke hørt om oppfinnelsen fryseboks, mulig det er bygdefenomen eller kanskje NP også har hørt om "nyvinningen"? :D Hver sommeren griller jeg deilige lammekoteletter marinert i rosmarin og hvitløk, utenfor sesongen ja, men veldig godt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondiemamma: Jeg tror nok det griser mindre altså. Blant annet setter jo blodet i V&H flekker i bartene til bartedyr. Så om du "sliter" med misfarget bart, ville jeg testen NP. Som nevn flere ganger over her har den konsistens som leverpostei og er kokt, dvs at den ikke er knallrød, men leverposteibrun.

Ja hun blir veldig rød og misfarget og bartene lukter helt :D :D Men hun får av og til for det, men da er det rett i dusjen å vaske barter etterpå.. Hun eeelsker det stakkars. Så sånn sett skulle jeg ønske jeg kunne gitt henne det hver dag..

(studere om anatomien på dvergschnauzer og puddel er veeldig ulike, sånn like nok til å stille henne som dvergpuddel ;) .. Hadde Blondie kledd puddelklipp tror dere?? ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Som oppvokst godt utenfor bomringen, nesten på landet, vet jeg at mesteparten av lammet slaktes i september og oktober. Men du har altså ikke hørt om oppfinnelsen fryseboks, mulig det er bygdefenomen eller kanskje NP også har hørt om "nyvinningen"? :D Hver sommeren griller jeg deilige lammekoteletter marinert i rosmarin og hvitløk, utenfor sesongen ja, men veldig godt. :D

Selvom jeg og er oppvokst på bondelandet uten BIutdannelse forstår jeg lekende lett at det er dårlig butikk å fryse ned ett års forbruk av sau til hundemat.

Det er nok en naturlig grunn til at NP ikke spesifiserer innholdet nærmere da man kan praktisere "man tager hva man haver" så lenge næringsinnholdet holder seg nogenlunde i vater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...