Gå til innhold
Hundesonen.no

Tåfis-sko

Tonje

Recommended Posts

Jeg har den siste tiden vært plaget med illeluktende sko. Jeg har et par sorel-boots og et par gore-tex som jeg sliter mest med. De brukes mye og er derfor også ofte våte/fuktige, og sorel skoene bruker laaang tid på å tørke. Problemet ligger vel der+ litt tåfis på toppen :)

Prøvde å vaske de i maskina idag, men jaggu lukter de like pyton ennå! Hva fankern kan man gjøre med sånt? Har aldri vært plaget med sånn lukt før,og det er fryktelig plagsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på "Legene" på FEM her om dagen og da tok de opp dette problemet. Om du plutselig har begynt å lukte så skyldes det visst bakterier. For å få disse bakteriene vekk kunne man ifølge dem koke svart te (litt usikker på hva dette er..) og blande det med kaldt vann i et fotbad. Der skulle man sitte en halvtime. Dette skulle drepe disse bakteriene visst. Så skulle man gjenta dette hver kveld i en uke ca og etterpå ved behov...

Men hva du skal gjøre med skoene er jeg ikke så sikker på da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart te ja, hvor får man tak i sånt mon tro. De har jo sikkert noe jeg kan bruke på apoteket, men jeg liker å vite hva jeg skal ha før jeg går dit,så slipper jeg å stå å forklare og spørre foran kassen mens det hoper seg opp med folk bak som gjerne vil høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten kommer fra bakterier ja. De lager en type syre som lukter veldig sterkt. Om man kjøler ned bakteriene sterkt (legge dem en stund i fryseren) vil enzymene i minske aktiviteten og lammes, da vil bakteriene dø og syreprodukjsonen blir da borte. Kokende vann vil også gjøre samme nytte, men her vil enzymene bli ødelagt.

Prøv fryser eller kokende vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart te ja, hvor får man tak i sånt mon tro. De har jo sikkert noe jeg kan bruke på apoteket, men jeg liker å vite hva jeg skal ha før jeg går dit,så slipper jeg å stå å forklare og spørre foran kassen mens det hoper seg opp med folk bak som gjerne vil høre :)

Jeg tror heller på helsekostbutikker jeg! Og de kalte det bare svart te, så mulig det heter det.... :D Dette var visst mye mer effektivt enn alle remediene som fantes da påsto de... Sikkert billigere iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh så herlig! Føttene mine lukter syre <_< Jaja, fryseren skal prøves,men det fjerner jo bare lukta fra skoene. Hvis det er føttene som er hovedproblemet må jeg vel ha noe for det og. Får se om jeg finner noe lurt på apoteket.

Edit: Eller helsekost. Tusen takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten kommer fra bakterier ja. De lager en type syre som lukter veldig sterkt. Om man kjøler ned bakteriene sterkt (legge dem en stund i fryseren) vil enzymene i minske aktiviteten og lammes, da vil bakteriene dø og syreprodukjsonen blir da borte. Kokende vann vil også gjøre samme nytte, men her vil enzymene bli ødelagt.

Prøv fryser eller kokende vann :)

*flre* tror liksom ikke at kokende vann er så fryktelig smart i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren svart te får du som regel i vanlige butikker med et godt sortiment. All te er svart te (unntatt grønn og hvit..) som regel smakstilsatt med frukter, krydder, urter og aromaer. Men du burde finne ren sort te også. ( tror de der gule pakkene med te, sånn vanlig Wrighleys osv er ganske ren sort te)

Og fryseren pleier å fungere, men la de ligge der etpar dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg synes dette blir litt artig innimellom jeg da det snakkes om koke og fryse og te i samme slengen. Inni mitt hode ser jeg da for meg stakkars Tonje sitte med beina i fryseren over natta, eller i kokende vann.... Man skal lide for skjønnluften! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skoa tåler en runde i vaskemaskinen kjører man dem en runde der sammen med en god slump eddik.

Tåler de ikke maskinvask vasker man med en fuktig klut med eddik.

Det skal også hjelpe på sure tær om man tar fotbad med ...... eddik.

Som et alternativ til kokende vann og frosne tottelotter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
    • Ikke ta ting personlig. Opplysning om gjeldende lovverk er ikke et angrep på deg. Det er mange gæmliser her som har hatt hund før det var lover mot å la hundene løpe løse. Jeg (vi) kan relatere og forstår deg. Tror ikke du er et dårlig menneske. De lovene er forholdsvis nye, de er i konflikt med tradisjonelt hundehold på bygda og de står ikke på forsiden av avisene hver dag, en må søke etter dem eller få informasjon fra andre. Det er langt mellom lovverket og gjengs oppfatning av hva som er ok blant folk flest, utenfor typiske hundemiljøer. Folk flest bare har hund og gjør som alle andre rundt som også bare har hund. Slipper dem løse overalt fordi de synes de trenger å få løpe fra seg, helt uvitende om at det ikke er lov. ..men det er altså forbudt ved lov og kan medføre bøter ved overtredelse, selv om hunden ikke lager problemer for noen. Får dere til å sette opp en god løpestreng med retractable line som reduserer faren for at hunden vikler seg inn? Om det er folk hjemme som kan høre om hunden bjeffer, i tilfelle noe skjer, så kunne en sånn kanskje vært en løsning på morgenen, om ingen har tid til å lufte hunden godt nok. (Tror jeg. Den er ikke under FULL kontroll for den KAN vikle seg ut av selen eller noe kan løsne, men.. 🤷🏼‍♀️ Bedre enn å bare slippe den løs da) Så lenge opplegget holder hunden er den under kontroll.   
    • Nå har han hundegård da, men det er litt for lite for ham, så han får gå løs når vi har oversikt. Dit vi flytter om et år er det 4 mål tomt som vi planlegger å gjerde inn, det blir noe annet. Men dette synes jeg begynner blir tåpelig. Skal jeg fortelle hele livshistorien min mens vi holder på eller skrive en roman om livet og hunden min? Høres ut som mange her ville kjøpt den boken.
    • "Det gjelder ikke min hund" er dessverre en alt for vanlig unnskyldning. Helt til den dagen det gjør det. Gjerde inn tomta, problemet løst. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo uten trygg inngjerding for hund rundt boligen.
    • Dette vet jeg og hadde det vært tilfelle så hadde det vært noe helt annet, men for å repetere: det som er greia her er at et familiemedlem som ikke altid er helt enkelt å forholde seg til slipper ut bikkja om morgenen - uten tilsyn - mens jeg og et annet familiemedlem har sagt ifra om akuratt dette her flere ganger, men det går inn ene øret og ut det andre.  Og bikkja jager ikke vilt, han går og snuser i veikanten fordi andre hunder har gått der, dette begynte han med seint i vinter, det var ikke noe problem før da.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...