Gå til innhold
Hundesonen.no

Tåfis-sko


Tonje

Recommended Posts

Jeg har den siste tiden vært plaget med illeluktende sko. Jeg har et par sorel-boots og et par gore-tex som jeg sliter mest med. De brukes mye og er derfor også ofte våte/fuktige, og sorel skoene bruker laaang tid på å tørke. Problemet ligger vel der+ litt tåfis på toppen :)

Prøvde å vaske de i maskina idag, men jaggu lukter de like pyton ennå! Hva fankern kan man gjøre med sånt? Har aldri vært plaget med sånn lukt før,og det er fryktelig plagsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på "Legene" på FEM her om dagen og da tok de opp dette problemet. Om du plutselig har begynt å lukte så skyldes det visst bakterier. For å få disse bakteriene vekk kunne man ifølge dem koke svart te (litt usikker på hva dette er..) og blande det med kaldt vann i et fotbad. Der skulle man sitte en halvtime. Dette skulle drepe disse bakteriene visst. Så skulle man gjenta dette hver kveld i en uke ca og etterpå ved behov...

Men hva du skal gjøre med skoene er jeg ikke så sikker på da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart te ja, hvor får man tak i sånt mon tro. De har jo sikkert noe jeg kan bruke på apoteket, men jeg liker å vite hva jeg skal ha før jeg går dit,så slipper jeg å stå å forklare og spørre foran kassen mens det hoper seg opp med folk bak som gjerne vil høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten kommer fra bakterier ja. De lager en type syre som lukter veldig sterkt. Om man kjøler ned bakteriene sterkt (legge dem en stund i fryseren) vil enzymene i minske aktiviteten og lammes, da vil bakteriene dø og syreprodukjsonen blir da borte. Kokende vann vil også gjøre samme nytte, men her vil enzymene bli ødelagt.

Prøv fryser eller kokende vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart te ja, hvor får man tak i sånt mon tro. De har jo sikkert noe jeg kan bruke på apoteket, men jeg liker å vite hva jeg skal ha før jeg går dit,så slipper jeg å stå å forklare og spørre foran kassen mens det hoper seg opp med folk bak som gjerne vil høre :)

Jeg tror heller på helsekostbutikker jeg! Og de kalte det bare svart te, så mulig det heter det.... :D Dette var visst mye mer effektivt enn alle remediene som fantes da påsto de... Sikkert billigere iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh så herlig! Føttene mine lukter syre <_< Jaja, fryseren skal prøves,men det fjerner jo bare lukta fra skoene. Hvis det er føttene som er hovedproblemet må jeg vel ha noe for det og. Får se om jeg finner noe lurt på apoteket.

Edit: Eller helsekost. Tusen takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten kommer fra bakterier ja. De lager en type syre som lukter veldig sterkt. Om man kjøler ned bakteriene sterkt (legge dem en stund i fryseren) vil enzymene i minske aktiviteten og lammes, da vil bakteriene dø og syreprodukjsonen blir da borte. Kokende vann vil også gjøre samme nytte, men her vil enzymene bli ødelagt.

Prøv fryser eller kokende vann :)

*flre* tror liksom ikke at kokende vann er så fryktelig smart i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart te ja, hvor får man tak i sånt mon tro. De har jo sikkert noe jeg kan bruke på apoteket, men jeg liker å vite hva jeg skal ha før jeg går dit,så slipper jeg å stå å forklare og spørre foran kassen mens det hoper seg opp med folk bak som gjerne vil høre :)

Ren svart te får du som regel i vanlige butikker med et godt sortiment. All te er svart te (unntatt grønn og hvit..) som regel smakstilsatt med frukter, krydder, urter og aromaer. Men du burde finne ren sort te også. ( tror de der gule pakkene med te, sånn vanlig Wrighleys osv er ganske ren sort te)

Og fryseren pleier å fungere, men la de ligge der etpar dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg synes dette blir litt artig innimellom jeg da det snakkes om koke og fryse og te i samme slengen. Inni mitt hode ser jeg da for meg stakkars Tonje sitte med beina i fryseren over natta, eller i kokende vann.... Man skal lide for skjønnluften! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skoa tåler en runde i vaskemaskinen kjører man dem en runde der sammen med en god slump eddik.

Tåler de ikke maskinvask vasker man med en fuktig klut med eddik.

Det skal også hjelpe på sure tær om man tar fotbad med ...... eddik.

Som et alternativ til kokende vann og frosne tottelotter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...