Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg helt på en snurr? Raser og eiers kjønn


thomas84

Recommended Posts

Jeg sier "man har ikke en skikkelig mann i hus, før man har en som med hevet hode tusler på tur med en hårball på 3kg" "Alle menn kan gå tur med en rottis og føle seg stor, ikke alle takler en selskapshund"

Bra!

Ja... jeg fniser litt eller prøver å holde øya for meg selv. Husker en gang på Hamar ved hotellet, som kommer til å sitte i hodet mitt til evig tid. I en kul sort diger bil kommer det en diger mann, skallet og muskuløs. Åpner bakluken og alle vi lp folket forventet vel noe digre greier ut av den bilen. Neeeeeeeeeei da, ut velter det MOPS! Vi slet noe alvorlig med å holde på masken da altså. "Søte" mannen tok to på armen resten var i bånd og han gikk inn med langt matcho skritt. Da datt vi litt sammen altså, det var så feil i våre hoder det der!

Du vet du er hundenerd når "på Hamar, ved hotellet" selvfølgelig handler om en utstillingssetting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du, hvis jeg ser et svært mannfolk med en liten tibetansk spaniel med rosa bånd og et babyrosa dekken det står 'Princess' på med glitrende bokstaver, da forbeholder jeg meg retten til å fnise litt. Og det er forøvrig en sann historie.

hihi^^ da ler jeg og! har ikke set så mange av de, men noen lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha staff, slik som Camo over her...hanhund jeg også...veit ikke om det er en typisk guttehund egentlig, mer unisex kanskje...men den ser jo litt tøff ut, så er mange som blir overrasket når jeg som jente sier at jeg vil ha staff...får den forresten til våren jeg da...

Jeg synes det er en litt typisk guttehund. Selv om flesteparten her på øya som har Staff er damer. Men det er vel vanligst blandt jenter å velge tisper, føler jeg.

Jeg har alltid foretrukket hannhunder. Vet ikke hvorfor, egentlig.

Edit: Så kjekt at du får staff da! :) Lykke til med lille krokkodillen når den kommer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, jeg er full av fordommer! *innrømme*

Ei venninne av meg møtte en fyr på nettet for en god stund siden. Fyren var søt (type veeeeldig søt!) og hyggelig og de snakket om at de skulle møtes, men at det var litt vanskelig da ingen av dem hadde bil og de bodde et par timer fra hverandre. Så hun ringte for å fortelle om fyren, sendte bilder osv.

En av tingene hun fortalte var at han har pomme.

Ja, mora si da, sikkert?

Nei...

Så jeg spurte henne om hun var sikker på at han var heterofil....... :)

De har nå vært kjærster i et par år, kjøpt en pomme til sammen - og han ER heterofil!

....eller muligens bifil?? *fremdeles litt skeptisk* :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fordommer egentlig..

Mine raser har jeg inntrykk at alle er eid mest av jenter faktisk..Det er mest jenter som oppdretter dem også...

Jeg flirer godt når jeg ser menn som går med små italienske mynder el.men synes det er topp at folk velger det de vil ha!

Jeg er enig i at GD er en jentehund i forhold til at jeg alltid har truffet jenter med rasen,og synes de dominerer i ringen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fordommer egentlig..

Mine raser har jeg inntrykk at alle er eid mest av jenter faktisk..Det er mest jenter som oppdretter dem også...

Jeg flirer godt når jeg ser menn som går med små italienske mynder el.men synes det er topp at folk velger det de vil ha!

Jeg er enig i at GD er en jentehund i forhold til at jeg alltid har truffet jenter med rasen,og synes de dominerer i ringen også.

GD er nok jente- ev familiehund. Det er uhyre få single gutter med GD, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine tidligere forelesere ville garantert sagt at humoren folk her inne (og ellers) opplever ved menn med små selskapshunder er en indikasjon på at menn fortsatt oppleves som det sterke kjønn, og at småhunder oppleves som assosiert med det feminine og dermed svakelige. Bare tenk på hvor mye humor som dreier seg om å latterliggjøre sterke personer og fremstille dem som svake: Politikere, kjendiser, kongehus osv. Tenk også på hvordan menn i kvinneklær ofte vekker latter - kvinner i herreklær blir liksom aldri like morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo sett etter ny hund i over ett år nå, og det skal jo bli samboer sin litt mer(om dere skjønner) og da blir det ofte spøkt med at vi vil vekke latter på tur. Først kommer jeg med min Simba som er ca 60 kg og ganske muskuløs, og så kommer samboer med en kineser eller pomme eller annen liten selskapshund ;) Det er jo litt på spøk og tror ikke det vil bli så ''drastisk'' forskjell på hunden han ønsker seg, men han vil ha en liten...

Husker jeg så en skikkelig svær mann i byen(120 kg størrelsen), han gikk i dongeribukse og hadde skjegg og så ganske så macho ut, men så hadde han en chiuahua(stave?) på armen, klarte ikke la vær å stirre litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er litt tøft når menn har en anderledes type hund enn hva som forventes av han! Kjenner en 50 år gammel mann som har en Pomme på 8 år, de er aller bestevenner og du ser de aldri uten hverandre. Det er mer koselig enn rart for meg.

Ellers så reagerer jeg nok mer når jeg ser en mann med en chihuahua, enn en dverg pincher foreks. Men jeg synes det er tøft at de tørr og være anderledes og innrømme at de ikke trenger, nødvendigvis, en rottweiler bare for å ligge på sofaen og gå små turer.

Da jeg møtte kjæresten min hadde han golden retriever hannen vår fra før av. Han er vokst opp med rottweiler og golden og liker mye bedre goldenen. Kjæresten min er da 2 meter høy og veier glatt hunde kg, type trenings idiot.

Han elsker lille cavalieren vår, og vil gjerne leie henne på tur! Når hun skal stilles for første gang i februar, er det han som skal gå med henne, fordi han vil så gjerne ha kull på henne etterhvert.... he he.

Det var meg som ønsket en liten hund siden vi flyttet i leilighet, han levde under inntrykket av små hunder ikke er ordentlige hunder, men det er godt motbevist!

Vi har ikke noe rosa, lilla, o.l halsbånd eller dekken, så han har ikke noe slikt å bli flau for :)

Men jeg ser ingenting uvanlig i å treffe en dame med en rottweiler, staffe eller lignende, det er noen av de her.

Treffer færre kvinner med mastiffer og skikkelig svære hunder og tror jeg hadde sett lengre etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er jo en i overkant stor belger og med holdningen og gangelaget hans ser han enda større ut. Når han i tillegg er litt voldsom av seg og ikke har den samme lange pelsen som andre belgerhannhunder ser han ut som en i overkant stor svart og smågal schäfer for folk som ikke kjenner rasen. Har fått noen komentarer på jobb om jeg ikke kunne finne en enda større og skumlere hund liksom og om at bikkja sikkert er større enn meg står han går på 2 bein.. Blir litt irritert for han er ikke så stor føler jeg, og jeg vet jeg ikke ville fått de spørmålene hvis jeg var gutt. Men samtidig har jeg selv lett for å flire når jeg ser menn med små selskapshunder så jeg er like fordomsfull selv desverre hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser ingenting uvanlig i å treffe en dame med en rottweiler, staffe eller lignende, det er noen av de her.

Det samme her.

I dag har jeg faktisk møtt 2 damer med tilsammen 3 staffer, med mindre jeg skal regne med jentungen som gikk tur med staff og far da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ett par år siden når jeg fikk york nummer to satt jeg ute på benken på øvrevoll i solskinn. Så kommer det en skikelig manne mann bort til meg stor var han skjeg og litt sånn motorsykkel inpirert. Han nærmest løp bort til bikjenne mine løftet opp hun ene (den mest sosiale) og begynnte å GRÅTE! Ja da tenkte jeg dette blir morsomt men han fortalte meg etterpå at den 17 år gamle yorken han hadde hatt ble avlivet for to dager siden da skjønte jeg. Og han sa at yorken var rasen for han og at det ikke fantes en bedre rase en yorkshire terrier så det så.

Jeg solgte den fineste hann valpen jeg hadde fra siste kullet til en alene pappa og datter på ti år som begge skulle gå agility med lille og pappaen skulle bruke han som gårdshund mens han jobbet på gården.

I etterkant ble jeg mer og mer oppmersom på menn i vårt rase miljø og spesielt i utlandet finnes det maange mannlige oppdrettere. Og mannnen min er deffinitivt ikke flau av å gå i ringen eller ut på tur med alle sammen. :D

Så det jeg har lært er at det ikke finnes stereotyper og at man skall slutte å dømme folk og la dem ta de valgene de selv vil her i livet uten at de trenger å bli mobbet for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

En velkjent "skikkelse" i "testemiljøet" i midt-norge har "selvsakt" en macho-hund. Men i sommer hold jeg på å "gjøre på meg", var på en utstilling og der står den kraftige mannen... med en Wippet. Jeg visste jo at de hadde wippeter også, men der sto han, utenfor Rottweiler-ringen, med den ene hånden (som båndet til hunden var i) løftet opp til brystet og med lillefingeren stående rett ut *ler*

Og noen sekunder senere ser jeg på min sambo, str ca 2m og 110+ kg, med ett knallrosa bånd. I enden av båndet var valpen som han holdt for vår fôrvert :D Han var "litt" flau *rotflmao*

Noe som jeg synes er "moro" er når man er på div hundetilstelninger, er ikke hvilke hunder menn/kvinner har, men størrelsen på hundene i forhold til eierne. Virker nesten som om jo større hund desto mindre eier. Har enda tilgode å se en mann på ca 2m gå i ringen med f.eks. en pyreneerhund (tror det er overvekt av damer str. 1,7 m og mindre i de ringene). Og jo større og kraftigere eierne er, desto mindre er hunden(e). Ikke uvanlig å se store kraftige menn med dverg/toy puddel osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at det er flest damer som har GD. Schæfer, f.eks, er liksom mer sånn familiehund i mine øyne. Mens jaktbikkjer er det mest menn som har(her hos oss), også er en del av dem familiehunder da.(fuglehunder, harehunder, elghunder osv)

Samojed, pyreneer og springer ser jeg flest jenter med, faktisk. Huskyer også. Og engelsk bullmastiff. :D

Men må jo innrømme at jeg kikker litt ekstra etter en mann med bichon frisé med rosa leiebånd. :D Det er det som er fint med å ha Roya, om jeg putter på henne noe tøft, naglebåndgreier, så er det akseptert pga utseendet hennes, om jeg putter på henne noe søtt, så er det akseptert fordi hun er tispe og jeg er jente. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...