Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg helt på en snurr? Raser og eiers kjønn


thomas84

Recommended Posts

Merker at jeg har ganske klare oppfatninger av hva som er jente-raser og hva som er mer unisex-raser. F.eks. små søte/fluffy raser som chihuahua, pomeranian osv. Og chinese crested som jeg så en gutt med. Er det unormalt å reagere på at gutter/menn er eier av slike raser?

Kan være familiehunder og ei jente/kvinne som har valgt rasen og har hovedansvaret, men tror ikke det alltid er tilfelle. Er også mange flere raser som jeg reagerer på.

Sjeldent tilsvarende tankegang på større og "tøffere" raser, kanskje med unntak av Rottweiler (av de "vanlige" rasene) som blir litt maskulint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mange som har slike "fordommer"

Jeg er jente og har fuglehund. Standar spørmål er selvsagt om jeg bruker hunden og noen folk blir ganske overrasket når jeg sier at selvsagt jakter jeg ( masse til og med ). Det tror de ikke vi jentene kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du, hvis jeg ser et svært mannfolk med en liten tibetansk spaniel med rosa bånd og et babyrosa dekken det står 'Princess' på med glitrende bokstaver, da forbeholder jeg meg retten til å fnise litt. Og det er forøvrig en sann historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du, hvis jeg ser et svært mannfolk med en liten tibetansk spaniel med rosa bånd og et babyrosa dekken det står 'Princess' på med glitrende bokstaver, da forbeholder jeg meg retten til å fnise litt. Og det er forøvrig en sann historie.

Min mann ville ikke ha klær på italieneren vi hadde når han skulle på luftetur alene med henne, iallefall ikke den røde helbobledressen hun hadde :rolleyes: han sa rett ut han følte det hele litt pinlig... syntes dem var ganske så søte jeg da :D bredskuldra høye mannen min og det lille knøtten på 2.5 kg på fyrstikkbein.. hihi

Må sies han var en del år yngre den gang vi hadde henne, nå derimot bryr han seg ikke mye om hva hundene skulle hatt på seg på tur..

Men tror gjerne det er slik med alle ting, er jo noe vi selv skaper ved og fokusere mye på hva som er femenint og hva som er maskulint.. Og media har jo altid brukt små fluffye raser og puddler feks i sammensetning med damer på høye hæler, så er jo det bilde de fleste sitter i med ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo er litt lett å tenke slik må jeg innrømme. På samme måte som at folk kanskje tenker at jeg lufter bikkja for typen min. :D

Jeg legger egentlig mer merke til menn med chihuaua enn en jente med rottweiler feks. Jeg har hørt mange ganger at menn sier at jenter ikke takler rasen jeg har, og at de må ha en mann som bestemmer over seg. ja masse rart egentlig. Så det er endel fordommer ute å går ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du, hvis jeg ser et svært mannfolk med en liten tibetansk spaniel med rosa bånd og et babyrosa dekken det står 'Princess' på med glitrende bokstaver, da forbeholder jeg meg retten til å fnise litt. Og det er forøvrig en sann historie.

Var ikke slik jeg mente som damehunder. .. :D Bare selve rasen uten ett lass med pynt og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "man har ikke en skikkelig mann i hus, før man har en som med hevet hode tusler på tur med en hårball på 3kg" "Alle menn kan gå tur med en rottis og føle seg stor, ikke alle takler en selskapshund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "man har ikke en skikkelig mann i hus, før man har en som med hevet hode tusler på tur med en hårball på 3kg" "Alle menn kan gå tur med en rottis og føle seg stor, ikke alle takler en selskapshund"

Er en selskapshund noe som ikke fungerer til annet enn sofakosing? Trodde det meste utenom utehunder var selskapshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en selskapshund noe som ikke fungerer til annet enn sofakosing? Trodde det meste utenom utehunder var selskapshunder.

Tenkte mer på gruppe 9 :selskashunder, som innunder denne tråden ofte kanskje ses på som såkalt "jente-raser"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange søte fordommer ute og går ja.. Har selv ved flere anledninger sett en gutt gå og rope på "princess" i parken hvorpå en liten papillion kommer løpende.. Har fnist litt noen ganger, og man ser tydelig at han føler seg ubekvem, er sikkert kjærestens hund vil jeg tro.

Selv har jeg opptil flere ganger fått høre at folk er overrasket når jeg sier at Bea er min hund.. og mange tror at det er samboeren min som er sjefen men faktisk så hører hun mer på meg, siden det er jeg som har hovedansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke så mye til hunder her jeg bor, men hvis jeg hadde sett en mann med en liten "damehund", så hadde jeg trodd at han luftet den for dama. Men jeg må innrømme at jeg synes det hadde vært litt rart hvis en mann på egenhånd hadde skaffet seg en chihuahua eller en liten rase med masse hår. Hadde kanskje tenkt at han hadde gjort det for å få oppmerksomhet av jenter når han gikk på tur.

Damer med maskuline eller generelt store hunder som f.eks. rottweiler, tenker jeg ikke spesielt over engang. Synes ikke det er uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først ble sammen syntes kjæresten min (type svær og langhåret biker) at det var smått pinlig å lufte dvergpinscheren for meg. Nå liker han den femkilos kruttønna såpass godt at dp'en er med han på vaktrunder på jobb innimellom, og typen skryter av han til alle som vil høre på - for selv om bikkja er liten er han kjempetøff nemlig! *flire*

Vi har nylig fått en presa i hus også, etter at jeg har ønsket meg en i flere år. Og man skulle jo tro at mannen i huset heller ville gå med han ute enn å leie på dvergpinscheren. Men nei, det er jeg som tar meg av "machobikkja" - gubben går gladelig med lille gale dp, han. Og det ser kanskje litt snodig ut for folk, ihvertfall etterhvert som presalille vokser til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først ble sammen syntes kjæresten min (type svær og langhåret biker) at det var smått pinlig å lufte dvergpinscheren for meg. Nå liker han den femkilos kruttønna såpass godt at dp'en er med han på vaktrunder på jobb innimellom, og typen skryter av han til alle som vil høre på - for selv om bikkja er liten er han kjempetøff nemlig! *flire*

Vi har nylig fått en presa i hus også, etter at jeg har ønsket meg en i flere år. Og man skulle jo tro at mannen i huset heller ville gå med han ute enn å leie på dvergpinscheren. Men nei, det er jeg som tar meg av "machobikkja" - gubben går gladelig med lille gale dp, han. Og det ser kanskje litt snodig ut for folk, ihvertfall etterhvert som presalille vokser til :rolleyes:

Eddie og Gubben din er utrolig herlige sammen da. :)

Men ja, merker at jeg har en "gutterase" - så bare når jeg var på tur med en kompis i helga - gikk en ganske populær tursti, og selv om det var jeg som gikk med Galskapen, så var det konsekvent kompis folk snakka til om de ville prate med oss, og spurte om rasen og greier. Han kan knapt opp og ned på hunder og syns i grunnen de er litt skumle, så han stod der som et stort spørsmålstegn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddie og Gubben din er utrolig herlige sammen da. :D

Men ja, merker at jeg har en "gutterase" - så bare når jeg var på tur med en kompis i helga - gikk en ganske populær tursti, og selv om det var jeg som gikk med Galskapen, så var det konsekvent kompis folk snakka til om de ville prate med oss, og spurte om rasen og greier. Han kan knapt opp og ned på hunder og syns i grunnen de er litt skumle, så han stod der som et stort spørsmålstegn. :P

Ja, de er liksom gutta boys de to der :)

Det tenkte jeg ikke på å nevne, men det skjer jamen her og! Selv om det er jeg som går med presalille så er det gubben folk henvender seg til om de lurer på noe om hunden. Folk er rare :)

Stakkars kompisen din da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "man har ikke en skikkelig mann i hus, før man har en som med hevet hode tusler på tur med en hårball på 3kg" "Alle menn kan gå tur med en rottis og føle seg stor, ikke alle takler en selskapshund"

Veldig bra sagt det. :-)

Jeg tenker lite over hva slags kjønn eieren av ulike raser er, men jeg merker jeg er kasnkje litt "skeptisk" til menn som går tur med Golden Retriever. Men, det er jo bare tullete fra min side, basert på "merksnodige" opplevelser med menn som går rundt med en Golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har da opplevd at flaten var for tynn, vorsteh å jøss jakter du. og ja men det skal da være min sønn den hørte best på(noe som ikke stemmer) og at jeg drev med dyremisshandlig så ja det finnes da fordommer men vi får i grunnen flire av det hele for den flaten var da aldri for tynn, og jeg kjøpte meg da vorsteh for å bruke henne.

Jeg er da så glad i hunder at hvis jeg ser en spesiel sammensetning så har jeg en tendens til å bare måtte prate med dem hihi. Og da blir dem gjerne ikke så spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg fniser litt eller prøver å holde øya for meg selv. Husker en gang på Hamar ved hotellet, som kommer til å sitte i hodet mitt til evig tid. I en kul sort diger bil kommer det en diger mann, skallet og muskuløs. Åpner bakluken og alle vi lp folket forventet vel noe digre greier ut av den bilen. Neeeeeeeeeei da, ut velter det MOPS! Vi slet noe alvorlig med å holde på masken da altså. "Søte" mannen tok to på armen resten var i bånd og han gikk inn med langt matcho skritt. Da datt vi litt sammen altså, det var så feil i våre hoder det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg har sånn typisk gutte/mannfolk bikkje, egentlig, i tillegg til at det ikke er en tispe... og at han heter Tyson :)

Men han har en søt genser med leopard-mønster på og sort strikke-krage på. Den liker ikke manne-mannen min så godt, nei :) Men jeg har fått mange koselige kommenarer på den når jeg lufter lille "minigrisen" min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

Skal ha staff, slik som Camo over her...hanhund jeg også...veit ikke om det er en typisk guttehund egentlig, mer unisex kanskje...men den ser jo litt tøff ut, så er mange som blir overrasket når jeg som jente sier at jeg vil ha staff...får den forresten til våren jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...