Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye tror du at du bruker på hund i måneden?


Gjest

Recommended Posts

Jeg har hest og det er temmelig dyrt...

Nå lurer jeg på hvor stor forskjellen blir i forhold til hund!

Hvis du tar med fôr, utstyr, veterinær, treninger, påmeldingsavgifter, o.l hvor mye tror du at du ca bruker på hunden(e)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.... *tenke*

Mat: ca 70 kr

godbiter: tja, kanskje 70 kr inkl bein osv

vaksiner en gang i året blir omregnet til måned kr: 40 kr

utstyr er jo vanskelig å regne med, siden dette ikke er noe som blir kjøpt hver måned. Men la oss si i snitt 100 kr pr mnd da. Evnt 1200 en måned og ingenting de andre 11 mnd :D

treninger og påmeldingsavgifter er ikke noe å tenke på her. Eller, jo kanskje muligens nå fremover. Så om jeg tenker 50 kr pr mnd i snitt der da.

Da er vi oppe i 330 kr sånn ca? i snitt pr mnd i et år.

Nei, Bridie er ikke dyr å ha i hus hu... Men mulig jeg har glemt noe nå da. Jeg er fillern ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bea har vært litt dyr i hus da hun i perioder har vært en del syk og det derfor har vært en del veterinærutgifter.. men om jeg ikke regner med dette så blir det vel bortimot 400 i måneden.. vanskelig å regne egentlig. Kursavgifter og slike ting er jo i en engang.. og jeg glemmer så fort va ting koster, heh..

Utstyr bruker jeg ikke mye penger på.. men det kommer jo sånn inni mellom. Nå skal jeg feks kjøpe kløv og den er ganske dyr.. så kan det gå flere måneder mellom hver gang jeg kjøper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom du skal ha en hest til trening hos en travtrener er det for 15000.. :D

Tipper mange ligger rundt 200-300 kr for hund i mnd, mens andre sikkert kommer nærmere 1000 +..

Noen ukes kurs koster godt og kan dra opp snittet veldig. Hva jeg bruker er jeg slettes ikke sikker på. Går endel for til bikkjene. Noen leker har en tendens til å gå sin vei... borte blir de iallfall.. Halsbånd kobel.... de forsvinner også noen ganger.. Merkelig.. :P

Edit: Endret smily... fra :P til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet akkurat på det i forbindelse med at vi satte opp budsjett for året, og kom da frem til over 15.000 kr i året.. Vet ikke om det er en feil i regnestykket eller om vi bare er helt på jordet :D

Men med i regnestykket tok vi bla. med 5000 kr til kurs, så det drar jo opp litt da.

Mat: ca 70 kr

Hva forer du med til den prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kanskje 13 kroner dagen på fôr, så tilsammen blir det ca. 400 kr i tillegg til 100 kr for tørrfôr til dachsen. Jeg vil tro at jeg i gjennomsnitt bruker 600 kroner på mat og godbiter til hundene. Så kommer veterinærutgifter, utstyr, stevner, kurs o.l. i tillegg. Hva jeg bruker på det tør jeg ikke tenke på en gang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året gikk det ca 100000,- utover prisen for valp.

Av dette er det ca 30000,- i veterinærutgifter (ca 25000,- av disse ble refundert av forsikringssleskapet)

Ellers er det alt annet stæsj man trenger, vil ha osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg legger sammen alle utgifter for 1 år og deler på pr mnd blir nok gjennomsnittet på 1-3.000kr pr mnd

Det går mye penger på jakt og trening

( eks betalte jeg 2.500 SEK pr dag for å jakte i skåne ) Da går lappene fort

( ikke så rart man er blakk hele tiden kanskje :D )

I tillegg til hunden skal man jo selv ha div tur tøy og sko, hagle, ammo, trening på skytebanen etc

Tur tøy er jo ikke akkurat billig det heller.

Sånn i utgangspunktet koster ikke hunden mye, foret er vel 150kr mnd, 150kr i tyggesaker, det meste av utstyr har jeg.

Men å reise på konkurranser koster: 1 start koster nesen 400kr ( 800kr for en helg ) + bensin, mat og overnatting ( fort 2.000kr for en helg ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg tenke på det?

OK, alt i cirkapriser:

Forsikring: 175

Vaksine (inkludert rabies): 100

Mat: 600

Utstilling: 1100 (tre-fire utstillinger i måneden)

Kurs: 400

Medlemskap i klubber: 100

Leker, utstyr, godbiter: 150

Til sammen: 2625

Sambo betaler halvparten av alt i hverdagen, altså det utenom utstilling og klubbmedlemskap, også har han betalt halvparten for to av kursene i fjor siden han også deltok. Men tror ikke det blir noen praksis framover.

Ellers er det jo vanskelig å regne drivstoffutgifter for å kjøre på treninger, kurs, utstillinger - variablene er jo store, forskjell på å dra til Ekeberghallen og Birmingham. Skal ekstra bilforsikring for økt kjørelengde gå på hundekontoen? Overnatting er en variabel. Blir hunden syk, kommer det mer oppå.

Og hva med SMS og telefonsamtaler til andre hundevenner? Skal det inkluderes? Eller ekstra varme klær for å bruke på tidspunkt andre holder seg inne foran peisen?

Dessuten er det så mye som bare "slenger" med en glemmer. En flaske med raspolje til å ha over fõret for å gi blankere pels - hvor mye koster egentlig den, og hvor lenge varer den? Nei, jeg holder virkelig ikke regnskap, bare konstaterer at ting koster, det er det tryggeste. Det er greiest ikke å regne på det, og heller tenke at en hobby skal en ha, og dette er en sunn hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff, det får være måte på hva som går på hundekontoen.. :)

Hvis man ikke hadde brukt pengene på hund, er det vel ikke særlig sannsynlig at de hadde gått til noe bedre nei - godt poeng :D

Men har likevel fått er visst innblikk i hva det koster å ha hund, så takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper rundt 600 kr. Dette er en fôrsekk fordelt på sirka 1,5 mnd og godbiter. Denne mnd ble det litt mer da Electra fikk ørebetennelse...

Kjedelige ting når det dukker opp ting du ikke har regnet med. Men så er jo ikke mnd over enda, så kanskje det kommer enda flere overraskelser... (håper egentlig ikke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt jeg egentlig ikke vil regne på. Hun koster meg vel ca 450 kr mnd i mat, 200 i forsikring. Resten er variabelt. Alt etter om vi deltar på kurs, om jeg har mye pass til henne, om vi reiser mye på t-bane + gobiter og og og.... Nei - tror ikke jeg skal regne mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...