Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK, Bø i Telemark. Hvem skal?

Scarlet

Recommended Posts

• Svar 308
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Iiiik, 14 groenendaeler, jeg som trodde jeg skulle drite meg ut litt sånn for meg selv. :icon_confused:

Hehe, hvis du hadde planer om det så er vel ikke nkk utstilling akkurat der det pleier å være færrest påmeldte... :icon_cry:

Gleder meg til å se Cane gutten, det går helt sikkert bra :(

Skrevet

Oioioi 3 Ak påmeldt!

Hvem er den tredje? :icon_confused: Og jeg har for engangskyld ikke oppmøte før klokken 12! Tror jeg har opplevd det en gang før eller noe.

Men det betyr at jeg trenger handler til *host* Blaze om dem begge får CK.

Skrevet
Hehe, hvis du hadde planer om det så er vel ikke nkk utstilling akkurat der det pleier å være færrest påmeldte... :icon_confused:

Gleder meg til å se Cane gutten, det går helt sikkert bra :icon_cry:

Vel, i fjor var det kun én påmeldt groenendael, men det er jo veldig lite, da.

Det er 22 påmeldte tervueren og Chili er en av dem. Nå krysser jeg bare fingrene for at hun holder på pelsen frem til utstillingen. Med min flaks begynner hun vel å røyte på torsdagen eller noe sånt... Jeg har egentlig ikke så store forhåpninger, men hun står jo for championatet, da... (Dette blir tredje gangen vi prøver oss på storcertet og alle gode ting er jo tre, håper jeg.) :(

Skrevet
Hehe, hvis du hadde planer om det så er vel ikke nkk utstilling akkurat der det pleier å være færrest påmeldte... :icon_confused:

Gleder meg til å se Cane gutten, det går helt sikkert bra :icon_cry:

Hihi, det er jo lov å drømme. :( Joda, det går sikkert bra, målet er en blå sløyfe - håpet er en rød, så får vi se om vi klarer det. :lol:

Skrevet
Programmet til Bø er klart, så da kommer sikkert startnummer snart også.

*trenger lykkenummer*

Takk for at du sa i fra, jeg glemmer at PM gjerne kommer før startnummer...

Vi trenger forøvrig også lykkenummer!

Iiiik, 14 groenendaeler, jeg som trodde jeg skulle drite meg ut litt sånn for meg selv. :icon_confused:

Pøh, du har ingenting å klage på, jeg hadde vært overlykkelig om jeg bare hadde 13 konkurrenter <_<

42 springere, og selvfølgelig skal springeren først i ringen... Jeg blir trøtt bare ved tanken, samt at det blir hakket verre å overtale den eventuelle sjåføren *flir*

Skrevet
Pøh, du har ingenting å klage på, jeg hadde vært overlykkelig om jeg bare hadde 13 konkurrenter <_<

Jo, men altså.. har ikke noe i mot konkurransen som så sådan, det er bare det at jo flere flinke belgerutstillere der er jo teitere kommer jeg til å se ut. :icon_confused:

Skrevet
Jo, men altså.. har ikke noe i mot konkurransen som så sådan, det er bare det at jo flere flinke belgerutstillere der er jo teitere kommer jeg til å se ut. :icon_confused:

Det er heldigvis ikke kjempevanskelig å stille belger, så det går helt sikkert fint :icon_cry: Igjen, han må kunne stå på alle fire beina sine og trave pent, liksom.. hehe :(

Skrevet
Det er heldigvis ikke kjempevanskelig å stille belger, så det går helt sikkert fint :( Igjen, han må kunne stå på alle fire beina sine og trave pent, liksom.. hehe :lol:

...og når han klarte det som valp så klarer han det nå også! Ikke vær redd :icon_cry: Håååper så veldig jeg kan få sett dere in action jeg, men spørs om det kræsjer.. Vi må hvertfall sees der! Er der sikkert før hallen åpner og står i kø utenfor som vanlig, og har som nevnt oppmøte 10, så før det skal jeg svinse litt rundt og se etter folk :icon_confused:

Skrevet
Det er heldigvis ikke kjempevanskelig å stille belger, så det går helt sikkert fint :( Igjen, han må kunne stå på alle fire beina sine og trave pent, liksom.. hehe :lol:

Hihi, DET må vi vel klare! :lol:

...og når han klarte det som valp så klarer han det nå også! Ikke vær redd :lol: Håååper så veldig jeg kan få sett dere in action jeg, men spørs om det kræsjer.. Vi må hvertfall sees der! Er der sikkert før hallen åpner og står i kø utenfor som vanlig, og har som nevnt oppmøte 10, så før det skal jeg svinse litt rundt og se etter folk :icon_cry:

Ja, med deg var han kjempeflink, kritikken dagen etterpå når jeg stilte selv var ikke like bra, 'ønsker mer reisning, faller på fronten' osv, han gikk jo som et slakt. *ler* Men så var han jo ikke på utkikk etter mamman sin heller da, så jeg skylder på det. :icon_confused:

Håper nå virkelig vi får sett dere, og det får vi nok. Vi er helt sikkert ferdige 10.05 liksom. ;)

Skrevet

LØRDAG:

25 aussier og oppmøte 12.00 - Hurra! Men er første rasen i ringen da...

I LP elite har jeg oppmøte 11.00. Når utstillings for en gang skyld ikke er kl 9, så er også lydigheta sen... Er nødt til å være i første fellesdekk for å rekke det der, hvis ikke blir jeg nødt til å be om å gå sist... Liker ikke å gå sist...!

SØNDAG:

LP 2: 15 påmeldte - ganske få egentlig, i forhold til de andre klassene. Nå har ikke vi sjans i havet til å gjøre det spesielt bra, da vi har trent 4-5 ganger siden i sommer, men vi skal nok klare å skape en positiv opplevelse i ringen! :icon_confused:

EDIT: Ser ut til at LP elite-ringen og aussie-ringen (ring 16 og 15) er ved siden av hverandre! Det hjelper mye :icon_cry:

Skrevet

Snøkaos i år også? :)

yr.no sier dette om neste søndag:

Snø. Svak vind, 3,0 m/s fra nord-nordøst. 1 mm nedbør i døgnet

Skrevet
LØRDAG:

25 aussier og oppmøte 12.00 - Hurra! Men er første rasen i ringen da...

I LP elite har jeg oppmøte 11.00. Når utstillings for en gang skyld ikke er kl 9, så er også lydigheta sen... Er nødt til å være i første fellesdekk for å rekke det der, hvis ikke blir jeg nødt til å be om å gå sist... Liker ikke å gå sist...!

SØNDAG:

LP 2: 15 påmeldte - ganske få egentlig, i forhold til de andre klassene. Nå har ikke vi sjans i havet til å gjøre det spesielt bra, da vi har trent 4-5 ganger siden i sommer, men vi skal nok klare å skape en positiv opplevelse i ringen! :)

EDIT: Ser ut til at LP elite-ringen og aussie-ringen (ring 16 og 15) er ved siden av hverandre! Det hjelper mye :)

Så moro at du skal gå med begge da, det blir spennende ;)

Skrevet
Snøkaos i år også? :)

yr.no sier dette om neste søndag:

Snø. Svak vind, 3,0 m/s fra nord-nordøst. 1 mm nedbør i døgnet

Men det er da virkelig ikke neste søndag vi skal dit :) Det er vel om 14 dager..

Skrevet

Voffsen jeg egentlig skulle stille kan ikke väre med oppover allikevel, sä da er det bare ä skrike ut om noen vil "booke" handler, hehe :blink:

Skrevet
yuhu, oppmøte kl.11!

Da slipper vi å dra grytidlig!

Også 32wheatens da=)

Jaa, du husker hvor du måtte parkere i fjor da du hadde sent oppmøte? :blink:

Skrevet

Jeg har fått startnummer nå.

Bella har startnummer 1583, er hund nr. 67 i ringen, og berner nr. 48.

Skrevet
Jeg har fått startnummer nå.

Bella har startnummer 1583, er hund nr. 67 i ringen, og berner nr. 48.

Even og X'en er bernere 29 og 38, så det er jo en ganske jevn kjønnsfordeling. Ny trend ser det ut til, før var det jo gjerne 2/3 tisper.

Guest Belgerpia
Skrevet

Noah skal åpne ballet han - han er 1. mann i ringen klokken 0900 - så da får vi håpe Anne Grete er på plass så tidlig *ler*

Lilli skal inn som hund nummer 31 - og det betyr at det kan være inntil 9 hannhunder påmeldt, og det synes vi er fint *ler* - vi vil heller ha mange hanner enn tisper *fnise*

Skrevet

Chili er nummer nitten i ringen, så da satser jeg på at det er atten hanner før henne. :D I lydighetsringen er vi nummer 31, så da kommer vi vel med i første fellesdekk, tenker jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...