Gå til innhold
Hundesonen.no

Dogo Argentino til Norge


C.J
 Share

Recommended Posts

Jeg kom i snakk med en dame i dag, som sa at hun ventet på at sin 18 mnd. gamle dogo argentino skulle bli importert til Norge, fra Spania. Jeg ble riktignok svært nysgjerrig ettersom dette er en ulovlig rase, og lurte på hvordan dette kunne være lovlig. Hun har visst sertifikat på hunden, og hunden har gått gjennom et 6 mnd. langt dressuropplegg, og eieren er pålagt å ha munnkurv på hunden til enhver tid utenfor husets fire vegger.

Dette fikk meg til å tenke på en tråd vi hadde i debattkjelleren (?) for en tid tilbake, om slike "sertifikat" og hvilke krav som ble stilt til hunden/eieren. Prøvde å søke den opp, men fant den ikke.

Er dette lovlig eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I hvor stor grad blir meldeplikten praktisert ? Nå bor jeg i en by med en stor del av ulovlige raser og vetrinæren min kunne fortelle at hos de på dyreklinikken kunne de ikke melde ifra dersom det

Nei, dette er ikke lovlig. Kan ikke tenke meg at det er mulig å få sånn dispensasjon - høres merkelig ut. Men jeg skal selvsagt ikke si det 100% sikkert.
Hun hadde visstnok alle papirer i orden, og flyreisen var bestilt. Hunden hadde vel ikke fått plass på flyet dersom den ikke var lovlig å innføre? Men jeg synes det høres merkelig ut selv. Trodde ikke slike sertifikat var gjeldende i Norge :yes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde visstnok alle papirer i orden, og flyreisen var bestilt. Hunden hadde vel ikke fått plass på flyet dersom den ikke var lovlig å innføre? Men jeg synes det høres merkelig ut selv. Trodde ikke slike sertifikat var gjeldende i Norge :yes:

Flyselskapene har ingen oversikt over om det er lovlig import eller ikke. Høres rart ut at det skal gjøres unntak slik at vi får ulovlig rase inn i landet... Hvorfor MÅTTE hun absolutt ha en ulovlig rase når det er så mye annet å velge i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i snakk med en dame i dag, som sa at hun ventet på at sin 18 mnd. gamle dogo argentino skulle bli importert til Norge, fra Spania. Jeg ble riktignok svært nysgjerrig ettersom dette er en ulovlig rase, og lurte på hvordan dette kunne være lovlig. Hun har visst sertifikat på hunden, og hunden har gått gjennom et 6 mnd. langt dressuropplegg, og eieren er pålagt å ha munnkurv på hunden til enhver tid utenfor husets fire vegger.

Dette fikk meg til å tenke på en tråd vi hadde i debattkjelleren (?) for en tid tilbake, om slike "sertifikat" og hvilke krav som ble stilt til hunden/eieren. Prøvde å søke den opp, men fant den ikke.

Er dette lovlig eller ei?

I noen land kan man få disp fra loven om å holde ulovlige raser om man gjør diverse tiltak som nevnt over, men mener bestemt at man ikke kan få disp til det her i norge. En ulovlig hund er og blir en ulovlig hund mente jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde visstnok alle papirer i orden, og flyreisen var bestilt. Hunden hadde vel ikke fått plass på flyet dersom den ikke var lovlig å innføre? Men jeg synes det høres merkelig ut selv. Trodde ikke slike sertifikat var gjeldende i Norge :yes:

Høres ut som hun ikke har sjekka med riktige instanser. Eller ikke forteller sanheten helt. For som noen andre her påpeker, flyselskapet blåser i åssen hund man tar med seg, bare de har plass og får betalt. Skulle gjerne hørt fortsettelsen av denne saken altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i snakk med en dame i dag, som sa at hun ventet på at sin 18 mnd. gamle dogo argentino skulle bli importert til Norge, fra Spania. Jeg ble riktignok svært nysgjerrig ettersom dette er en ulovlig rase, og lurte på hvordan dette kunne være lovlig. Hun har visst sertifikat på hunden, og hunden har gått gjennom et 6 mnd. langt dressuropplegg, og eieren er pålagt å ha munnkurv på hunden til enhver tid utenfor husets fire vegger.

Dette fikk meg til å tenke på en tråd vi hadde i debattkjelleren (?) for en tid tilbake, om slike "sertifikat" og hvilke krav som ble stilt til hunden/eieren. Prøvde å søke den opp, men fant den ikke.

Er dette lovlig eller ei?

Dette du tenker på? doglaws in Spain

Ser Linda Marie har funnet rett link til deg. Har hatt Gubben med på ferie til Spania, og da må han bruke munnkurv i byer og større tettsteder, og alltid være koblet (det er han ellers også). Skulle jeg flytte dit med han, må vi gjennom et kurs for å dokumentere at jeg har kontroll på han, og noen steder vil han da få gå uten munnkurv. Alle store og såkalte farlige raser faller under denne regelen (GD pga størrelse, i Spania avles de mye kraftigere, mer molosser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene har ingen oversikt over om det er lovlig import eller ikke. Høres rart ut at det skal gjøres unntak slik at vi får ulovlig rase inn i landet... Hvorfor MÅTTE hun absolutt ha en ulovlig rase når det er så mye annet å velge i?
Eieren hadde visst bodd i Spania i flere år, og har hatt hunden fra den var valp.

Høres ut som hun ikke har sjekka med riktige instanser. Eller ikke forteller sanheten helt. For som noen andre her påpeker, flyselskapet blåser i åssen hund man tar med seg, bare de har plass og får betalt. Skulle gjerne hørt fortsettelsen av denne saken altså. :ahappy:
I'll keep you posted :P

Dette du tenker på? doglaws in Spain
Takker!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...40820-1204.html

"§ 1. Forbud mot farlige hunder

Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pitbullterrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du sikker på at det er en dogo argentino, og ikke en dogo canario!?

"damen" vil antagelig få hunden avlivet i tollen på flyplassen av mattilsynet og tollmyndigheter - og første veterinær hun eventuelt trenger til hunden hvis hun er så heldig å klare å få den inn - vil melde fra.

Noen burde si dette til "damen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"damen" vil antagelig få hunden avlivet i tollen på flyplassen av mattilsynet og tollmyndigheter - og første veterinær hun eventuelt trenger til hunden hvis hun er så heldig å klare å få den inn - vil melde fra.

Noen burde si dette til "damen".

Hvorfor ""??? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en rase som er helt ulovlig for innførsel i Norge. Så hvis ikke rasenavnet i passet er endret til noe som er lovlig å innføre - så skal den ikke kunne komme inn.

Men det forklarer vel ikke hvorfor du brukte "damen"....? Virket som du ikke trodde på historien til trådstarter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og første veterinær hun eventuelt trenger til hunden hvis hun er så heldig å klare å få den inn - vil melde fra.

Slike veterinærer skulle det vært skuddpremie på.

De blir faktisk betalt av en hundeeier for å utføre en jobb, og skal da være lojale ovenfor sin oppdragsgiver.

De har ingen angiverplikt, og det kan diskuteres om det i det store og hele er lovlig å angi sine pasienter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en dokumentar om dette på TV ang. ulovelige dyr, som måtte til veteriner :closedeyes: var flere der som behandlet ulovlige dyr (som reptiler og hunder) med bl.a ho vet. som pleier å være på god morgen Norge :)

de sa at deres jobb var jo å ta vare på kjeledyr til mennesker, ikke ta livet av dem :) synes det skulle vært flere slike veterinerer :D de som har dyr i dem er jo somregel veldig glad i dem=)

forklarte også at veldig mange var redd for å ta med disse dyra til vet. pga. de var redd for at dyret skulle bli tatt fra dem. noe de ikke skulle være redde for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke denne saken jeg...Var dama bosatt i spania i årevis og ville hjem til norge igjen,og fikk derfor ha med hunden??

Høh...fatta ikke dette jeg.

Vedkommende har bodd i Spania de siste årene og eier en dogo argentino, som jeg går ut i fra at er lovlig i Spania. Nå har vedkommende flyttet til Norge, og venter bare på at hunden skal komme etter. Flyet er bestilt og "alt ordnet", i følge henne.

er du sikker på at det er en dogo argentino, og ikke en dogo canario!?
Dogo argentino. Fikk se bilde av hunden.

Jeg vil bare understreke at jeg ikke ønsker å henge ut denne personen på noen som helst måte, jeg er bare nysgjerrig på om vedkommende faktisk har lov til å innføre denne hunden. Dersom dette ikke er lovlig, hva ville dere ha gjort? Bør jeg bry meg i det hele tatt??

EDIT: Det siste jeg vil er jo at en frisk og fin hund skal bli avlivet fordi den er ulovlig, så jeg tror jeg holder meg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare understreke at jeg ikke ønsker å henge ut denne personen på noen som helst måte, jeg er bare nysgjerrig på om vedkommende faktisk har lov til å innføre denne hunden. Dersom dette ikke er lovlig, hva ville dere ha gjort? Bør jeg bry meg i det hele tatt??

Siden hun har bodd i utlandet en stund, kan det hende hun rett og slett ikke har fått med seg at rasen hennes er ulovlig i Norge. Jeg ville ganske enkelt spurt om hun VET at den er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh,nei jeg syns ikke du skal bry deg..Det er en hund som hun har hatt lenge såvidt jeg forstår,og har kanskje lov?

Uansett tror jeg nok hun har ordnet med myndigheter hvis hun sier det,og tar den inn uten å blunke.

Jeg traff ei dame for et par somrer siden som hadde en tosa mix,og hun hadde bodd i utlandet.Hunden var gammel og hun fikk ha dem med seg lovlig..Den var kjempekoselig.Tror den var 8-10 år.

Jeg mener det skulle bare mangle at folk får ha med seg hundene sine hjem...men det er meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun har bodd i utlandet en stund, kan det hende hun rett og slett ikke har fått med seg at rasen hennes er ulovlig i Norge. Jeg ville ganske enkelt spurt om hun VET at den er det?
Det er hun fullt klar over.

Øh,nei jeg syns ikke du skal bry deg..Det er en hund som hun har hatt lenge såvidt jeg forstår,og har kanskje lov?

Uansett tror jeg nok hun har ordnet med myndigheter hvis hun sier det,og tar den inn uten å blunke.

Jeg traff ei dame for et par somrer siden som hadde en tosa mix,og hun hadde bodd i utlandet.Hunden var gammel og hun fikk ha dem med seg lovlig..Den var kjempekoselig.Tror den var 8-10 år.

Jeg mener det skulle bare mangle at folk får ha med seg hundene sine hjem...men det er meg da.

Som jeg skrev i edit'en på forrige innlegg, så er jo det siste jeg vil at en frisk og fin hund skal bli avlivet fordi den er ulovlig, så jeg skal holde meg unna... Satser på at eieren har fikset alt, og at alt er i skjønneste orden :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare understreke at jeg ikke ønsker å henge ut denne personen på noen som helst måte, jeg er bare nysgjerrig på om vedkommende faktisk har lov til å innføre denne hunden. Dersom dette ikke er lovlig, hva ville dere ha gjort? Bør jeg bry meg i det hele tatt??

EDIT: Det siste jeg vil er jo at en frisk og fin hund skal bli avlivet fordi den er ulovlig, så jeg tror jeg holder meg unna...

Det er vel nettopp derfor du burde bry deg!

Jeg har aldri hørt om en slik dispensasjon fra loven for "farlige og ulovlige hunder" og må innrømme at jeg er skeptisk. Jeg kan ikke helt se for meg senarioet hos mattilsynet/politiet "Åja - du har hatt hunden lenge, er glad i den og lover å holde den i bånd - jammen da er det greit!"

Det er veldig trist for eieren dersom hun får konfiskert og avlivet hunden sin på grunn av feilinformasjon og missforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dogo er jo ikke en så utsatt rase med hennhold til utsende. Det er få som kjenner den i norge og jeg tviler på at hvis hunden hadde oppført seg bra at det er noen som hadde anmeldt henne. En amstaff er jo mere kjent i norge en det dogo er og det er veldig mange som aldri har sett denne rasen. Så om hun greier å få den forbi tollen tviler jeg på at hun blir tatt om det ikke er veten som anmelder henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...