Gå til innhold
Hundesonen.no

Dogo Argentino til Norge


C.J
 Share

Recommended Posts

Hun hadde visstnok alle papirer i orden, og flyreisen var bestilt. Hunden hadde vel ikke fått plass på flyet dersom den ikke var lovlig å innføre? Men jeg synes det høres merkelig ut selv. Trodde ikke slike sertifikat var gjeldende i Norge :rolleyes2:

Flyselskapene gir selvsagt en lang goddag i hvilken rase bikkja er - det er faktisk lov å transportere blandingshunder også...

Slike veterinærer skulle det vært skuddpremie på.

De blir faktisk betalt av en hundeeier for å utføre en jobb, og skal da være lojale ovenfor sin oppdragsgiver.

De har ingen angiverplikt, og det kan diskuteres om det i det store og hele er lovlig å angi sine pasienter..

Mmmm - la oss importere ulovlige individer an mass, og skyte veterinærer i stedet. Hørtes ut som en glitrende plan.

Siden hun har bodd i utlandet en stund, kan det hende hun rett og slett ikke har fått med seg at rasen hennes er ulovlig i Norge. Jeg ville ganske enkelt spurt om hun VET at den er det?

Hun er fullt klar over det, men tror at spansk lov gjelder i Norge???

Verden er gudbevaremegvel full av i***ter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I hvor stor grad blir meldeplikten praktisert ? Nå bor jeg i en by med en stor del av ulovlige raser og vetrinæren min kunne fortelle at hos de på dyreklinikken kunne de ikke melde ifra dersom det

Hun er fullt klar over det, men tror at spansk lov gjelder i Norge???

Verden er gudbevaremegvel full av i***ter!

Dersom hun tror hunden er lovlig i Norge, hvorfor skulle hun gidde å skaffe seg tillatelse ifra Norske myndigheter?

Hva tror du ordet SERTIFIKAT betyr? Hun skaffet seg et SERTIFIKAT på å ha hunden i Norge... Er nok noen som er idioter her... og det er ikke denne kvinnen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun tror hunden er lovlig i Norge, hvorfor skulle hun gidde å skaffe seg tillatelse ifra Norske myndigheter?

Hva tror du ordet SERTIFIKAT betyr? Hun skaffet seg et SERTIFIKAT på å ha hunden i Norge... Er nok noen som er idioter her... og det er ikke denne kvinnen :rolleyes2:

Jeg har helt ærlig ikke hørt om noen som har fått lov til å ta med seg en forbudt rase til Norge, selv om de har hatt den i ett annet land før og er glad i hunden(e). Og jeg vet om flere som har søkt. Svaret som alle har fått er at rasen er forbudt å ha i norge, og forbudt å importere, uansett årsak. At da noen plutselig skal få lov synes jeg virker veldig rart og lurer virkelig på hvordan noen kan stå å si at "jo de får lov til å iportere/ta med seg en ulovlig rase til norge, men de får ikke selv om det er en helt lik situasjon".. Og hvor i svarte får man sertefikat fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun tror hunden er lovlig i Norge, hvorfor skulle hun gidde å skaffe seg tillatelse ifra Norske myndigheter?

Hva tror du ordet SERTIFIKAT betyr? Hun skaffet seg et SERTIFIKAT på å ha hunden i Norge... Er nok noen som er idioter her... og det er ikke denne kvinnen :rolleyes2:

Alle vet hva sertifikat betyr, men vet du hvilket sertifikat det er snakk om her? Du kjenner kanskje vedkommende du da? For jeg aner ikke, og det er derfor jeg lurer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike veterinærer skulle det vært skuddpremie på.

De blir faktisk betalt av en hundeeier for å utføre en jobb, og skal da være lojale ovenfor sin oppdragsgiver.

De har ingen angiverplikt, og det kan diskuteres om det i det store og hele er lovlig å angi sine pasienter..

For det første - en veterinær har meldeplikt når det skjer kriminelle ting. Å innføre eller avle på ulovlige hunderaser i Norge ER kriminelt. Da skal de aldeles ikke være lojale ovenfor oppdragsgiver som jeg antar du mener er hunde-eier.

For det andre - Det som ulovlig blir forsøkt innført i Norge er smugling ! Det kan være smugling ved å forfalske ett pass - gjemme x antall valper under setet på en bil etc - på lik linje med å smugle narkotika. Det er ikke få valper som har blitt avlivet på fergeleiet i Kristiansand etter at polakker har dopet dem og gjemt dem under setene.

Og til slutt - Det finnes aldeles ikke noe som heter sertifikat til å få med noe som helt ulovlig inn i Norge. For å komme lovlig inn i Norge må du ha et hundepass. Sertifikater var noe man brukte i "gamle" dager (veterinær sertifikat) Nå skal alle hunder ha pass - inkludert fra spania.

Og som jeg tidligere har sagt... kommer denne hunden inn i Norge - skjer det ikke på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da løy den strigla dama som hadde studert til å bli lege i utlandet om at hun hadde en tosamix som hun fikk lovlig inn?

Tvilsomt..Hun virket veldig ordentlig og hunden var snill som et lam.Gammel og koselig.

Jeg tror nok det går an,men om det går an/er lov i dette Dogo Argentino tilfellet aner jeg ikke.

Dama med denne tosamixen fikk den ihvertfall med seg pga at den var gammel og hun hadde hatt den hele livet.

Jeg hadde nok godtatt at et menneske fikk en ganske gammel ulovlig hund inn i landet,men aldri en som var mye yngre.

Syns folk som har hatt en hunden lenge bør få ha den til den dør,selv om de kommer til Norge igjen...

EDIT:Så alderen i startinnlegget nå.

Jeg hadde aldri sluppet inn en 18 mndr gammel Dogo,da den er såpass ung at den kan fint omplasseres.

Er stor forskjell på en gammel hund som man har hatt i år å dag og en unghund.Det mener hvertfall jeg.

Men hadde vært greit å visst hvordan saken ender..TS var det bare tilfeldig du snakka med dama eller kjenner du henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok godtatt at et menneske fikk en ganske gammel ulovlig hund inn i landet,men aldri en som var mye yngre. Syns folk som har hatt en hunden lenge bør få ha den til den dør,selv om de kommer til Norge igjen...

Og hvor mener du aldersgrensa går ? Når er en hund for ung til at den skal avvises, og når er den "så gammel" at man skal få lov liksom ?

Dette blir jo bare en helt tullete diskusjon. Hundeloven sier klart hvilke raser som ikke er tillatt å importere, holde, avle etc. Det gis ikke rom for dispensasjoner i denne loven, og den som tar inn en hund av ulovlig rase gjør dette ulovlig uansett hvilke papirer man har på hunden. SÅnn er det dessverre, og jeg ser heller ikke hvorfor det skal være mindre ulovlig med en dogo argentino enn en amstaff ? Tosa og dogo har jo "alltid" (var vel i 1991 det første raseforbudet kom om jeg ikke husker feil ?) figurert på lista over ulovlige raser her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun tror hunden er lovlig i Norge, hvorfor skulle hun gidde å skaffe seg tillatelse ifra Norske myndigheter?

Hva tror du ordet SERTIFIKAT betyr? Hun skaffet seg et SERTIFIKAT på å ha hunden i Norge... Er nok noen som er idioter her... og det er ikke denne kvinnen :lol:

Hvor står det at hun har fått sertifikat for å få hunden inn i Norge?

For det første - en veterinær har meldeplikt når det skjer kriminelle ting. Å innføre eller avle på ulovlige hunderaser i Norge ER kriminelt.

Ikke bare er det kriminelt - det er kriminelt DUMT... :lol:

Og til slutt - Det finnes aldeles ikke noe som heter sertifikat til å få med noe som helt ulovlig inn i Norge. For å komme lovlig inn i Norge må du ha et hundepass. Sertifikater var noe man brukte i "gamle" dager (veterinær sertifikat) Nå skal alle hunder ha pass - inkludert fra spania.

Og som jeg tidligere har sagt... kommer denne hunden inn i Norge - skjer det ikke på lovlig vis.

Nemlig. (Men jeg antar at du ikke når inn - det ser ikke ut til at lovteksten som er referert her er klar nok for enkelte debattanter...)

Dette blir jo bare en helt tullete diskusjon. Hundeloven sier klart hvilke raser som ikke er tillatt å importere, holde, avle etc. Det gis ikke rom for dispensasjoner i denne loven, og den som tar inn en hund av ulovlig rase gjør dette ulovlig uansett hvilke papirer man har på hunden. SÅnn er det dessverre, og jeg ser heller ikke hvorfor det skal være mindre ulovlig med en dogo argentino enn en amstaff ? Tosa og dogo har jo "alltid" (var vel i 1991 det første raseforbudet kom om jeg ikke husker feil ?) figurert på lista over ulovlige raser her til lands.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da løy den strigla dama som hadde studert til å bli lege i utlandet om at hun hadde en tosamix som hun fikk lovlig inn?

Tvilsomt..Hun virket veldig ordentlig og hunden var snill som et lam.Gammel og koselig.

Muligheten for at hun ikke fortalte hva slags mix det er, er vel der da, i og med at hun fikk den med seg hjem. Men som flere andre her sier, så gis det ikke dispensasjoner for sånt i det hele tatt.

Jeg syns dog at diskusjonen er "interessant". Folk flest har veldig mye i mot smugling av lovlige miniatyrhunder, men det er tydeligvis greit når det blir en av disse ulovlige rasene.. Det er sikkert logisk på en eller annen planet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mere "ha ha ha - JEG lurte tollen, jeg!" antar jeg.. Uten den minste tanke om at tollen faktisk ikke alltid greier å fange opp alt som er ulovlig å importere, slik at det blir en jobb for politiet istedenfor.

Det blir ikke lovlig bare fordi man har lurt tollvesenet, liksom... (Tenk f.eks. våpen eller narkotika - alt som florerer på gatene i Norge er faktisk importert - men likevel ulovlig)

Veterinærer pleier nok ikke å angi sine pasienter, de later vel heller som om de ikke vet, at det er en blanding, etc. Men de BURDE jo egentlig tipse om dette - på lik linje med at folk flest bør melde ifra om alle lovbrudd som de er vitne til.

At straffereaksjonen ovenfor hundeeieren skal være noe annet er en helt annen sak. (Jeg synes de burde få lov å sende hunden ut av landet - ikke være nødt til å avlive)

Men det å ta inn en ulovlig rase, er uansett årsak meget dumt og risikofylt for hunden. Men hvis man er villig til å avlive den, etter å kanskje bli bøtelagt, så vær-så-god for min del..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da løy den strigla dama som hadde studert til å bli lege i utlandet om at hun hadde en tosamix som hun fikk lovlig inn?

Tvilsomt..Hun virket veldig ordentlig og hunden var snill som et lam.Gammel og koselig.

Jeg tror nok det går an,men om det går an/er lov i dette Dogo Argentino tilfellet aner jeg ikke.

Dama med denne tosamixen fikk den ihvertfall med seg pga at den var gammel og hun hadde hatt den hele livet.

Jeg hadde nok godtatt at et menneske fikk en ganske gammel ulovlig hund inn i landet,men aldri en som var mye yngre.

Hvor lenge siden er dette? Hadde det vært lov hvis hunden var født før forbudet i 1991? Ellers tror jeg nok også hun har unnlatt å fortelle hvilke rase det var blanding av.

men dogo er jo ikke en så utsatt rase med hennhold til utsende. Det er få som kjenner den i norge og jeg tviler på at hvis hunden hadde oppført seg bra at det er noen som hadde anmeldt henne. En amstaff er jo mere kjent i norge en det dogo er og det er veldig mange som aldri har sett denne rasen. Så om hun greier å få den forbi tollen tviler jeg på at hun blir tatt om det ikke er veten som anmelder henne.

Det er jeg i høyeste grad uenig i!

Selv om folk flest nok ikke vil kjenne i selve rasen har den tilstrekkelig liketstrekk i bygning og hodeform til at den trolig vil aktivere "kamphundvarsellampene" og den karakteristiske hvite fargen kan tiltrekke enda mer oppmerksomhet. Hvis den kommer fra spania er den trolig også ørekupert (?) som vil fremheve det "skumle" utrykket, så med mindre hun kan overtale folk at det er en hvit ambull eller bokserblanding ligger nok hunden tynt ann. Enhvert hundemenneske med rasekunnskap vil koble utsagn om en "stor, hvit pitbull" til dogo argentino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..jeg er ikke for å forby raser i det hele tatt,men siden det nå engang er slik så ville jeg ikke sluppet inn en unghund nei.

Grensen er vel vanskelig å sette sånn sett,men forskjellen er stor på å få inn en gammel hund

(jeg regner gammel for å være over 8 år)og en unghund som er rett over et år.

Den hunden jeg snakker om var tydelig tosamix,og jeg kom i snakk med henne nettopp pga at hunden så mistenkelig ut.Hun sa at hun fikk ta den inn ihvertfall,så jeg regner med hun sa va det var blanding av.

Jeg kan jo ikke regne med at andre skulle se mistenkelig på den,så enkelte kunne nok latt den gå.

Nei det er egentlig umulig å diskutere tema,ettersom vi alle er enige i at loven skal overholdes.

Selv om forbud er tåpelig iforhold til fleres meninger,så bør man jo ikke overse dem for hundens beste.

Det er jo synd hvis hunden i denne saken blir avlivet pga loven,men mest pga at eieren ikke respekterer forbudet.

Får håpe hun virkelig vet hva hun gjør,og har ordnet det.Ikke mer å si enn det faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg besøk av ei som jobber på en kennel som får inn hunder som politiet konfiskerer. De hadde fått inn etpar hunder som lignet mest på buhund-blandinger, men som noen hadde påstått at var pitbull-blandinger. Hundene ble likevel konfiskert og plassert på kennel, til tross for at de ansatte på kennelen himlet med øynene og sa at enhver kunne se at de ikke så ut som pitbull-blandinger. Politiet bryr seg ikke om hvordan hunden ser ut, hvis de nå først bestemmer seg for å tro på at det er blandinger av ulovlige rase. Du kan ha en hund som er 25% pitbull og 75% chihuahua, og hunden vil likevel være ulovlig i Norge.

For ordens skyld: jeg mener at raseforbud er no' forbanna tull, men hundeloven er dessverre en realitet, og den gir politiet rett til å konfiskere en hvilkensomhelst hund, og så er det eierens jobb å bevise at den ikke er en blanding av en-eller-annen ulovlig rase. Imens står hunden på kennel, og kostnadene påfaller hundeeieren. I alle andre lover her i Norge er det politiet som må bevise at noen bryter loven, men når det gjelder hundeloven så er det altså eieren som må bevise at hunden IKKE er ulovlig. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Øh,nei jeg syns ikke du skal bry deg..Det er en hund som hun har hatt lenge såvidt jeg forstår,og har kanskje lov?

Uansett tror jeg nok hun har ordnet med myndigheter hvis hun sier det,og tar den inn uten å blunke.

Jeg traff ei dame for et par somrer siden som hadde en tosa mix,og hun hadde bodd i utlandet.Hunden var gammel og hun fikk ha dem med seg lovlig..Den var kjempekoselig.Tror den var 8-10 år.

Jeg mener det skulle bare mangle at folk får ha med seg hundene sine hjem...men det er meg da.

Hunden er 18 måneder og jeg ser du har fått det med deg nå...

Dersom hun tror hunden er lovlig i Norge, hvorfor skulle hun gidde å skaffe seg tillatelse ifra Norske myndigheter?

Hva tror du ordet SERTIFIKAT betyr? Hun skaffet seg et SERTIFIKAT på å ha hunden i Norge... Er nok noen som er idioter her... og det er ikke denne kvinnen :whistle:

Sånn for å drepe all synsing sendte jeg en mail til mattilsynet:

[

code]Min mail:

Gis det noen gang dispensasjon til å eie hund av rase som er forbudt innført til Norge? Og finnes det noen sertifikat ordning om man ønsker å ta med seg en hund hjem fra utlandet men hunden er av en rase som er forbudt innført i Norge?

Svar:

Nei, det gis aldri dispansasjon fra loven om forbud mot farlige hunder, og det finnes ingen type sertifikater som utstedes for hold av hunder som pr. definisjon i Norges lover er erklært for farlige hunder.

De eneste hunder av slike raser som kan oppholde seg lovlig i Norge og bringes ut og inn i henhold til gjeldene regler om import er hunder som var i landet før loven trådte i kraft.

Alle hunder som tas inn i Norge skal ha pass med vaksinasjonsdetaler, id-merking osv. i orden i henhold til de til enhver tid gjeldene lover og regler. Hunder som mangler slik dokumentasjon blir enten sendt tilbake til landet de kom fra eller tatt i forvaring av politiet og eier må innen en gitt tidsfrist sørge for at nødvendig dokumentasjon blir fremlagt. Dersom hunden ikke kan sendes tilbake og eier ikke kan dokumentere lovlighet og korrekt innførsel blir hunden avlivet.

Med vennlig hilsen

Jeg tolker svaret dithen at denne Dogo Argentinoen IKKE kan innføres lovlig til Norge og oppdages den på grensen så vil den bli avlivet eller returnert til Spania.

I går hadde jeg besøk av ei som jobber på en kennel som får inn hunder som politiet konfiskerer. De hadde fått inn etpar hunder som lignet mest på buhund-blandinger, men som noen hadde påstått at var pitbull-blandinger. Hundene ble likevel konfiskert og plassert på kennel, til tross for at de ansatte på kennelen himlet med øynene og sa at enhver kunne se at de ikke så ut som pitbull-blandinger. Politiet bryr seg ikke om hvordan hunden ser ut, hvis de nå først bestemmer seg for å tro på at det er blandinger av ulovlige rase. Du kan ha en hund som er 25% pitbull og 75% chihuahua, og hunden vil likevel være ulovlig i Norge.

....og du er sikker på at det ikke dreier seg om manglende papirer i forhold til vaksiner osv.?

Slike blir også konfiskert nemlig, og plassert i forvaring til eier har skaffet tilstrekkelig dokumentasjon.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia: Flott at du gadd å sende mail til dem, hadde jeg ikke tenkt på engang! Men da tror jeg at vi kan fastslå at denne hunden vil bli ulovlig innført til landet... Ikke at det har så mye å si, for jeg har ingen planer om å gå videre med dette. Vil vedkommende ta den risken, så får hun bare gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å drepe all synsing sendte jeg en mail til mattilsynet:

Nå er det ikke mattilsynet som treffer slike vedtak heller vel, det er det faktisk politimesteren i det aktuelle politidistrikt som gjør (Normalt er det i praksis vakthavende politijurist som beslutter dette på vegne av politimester)

Det er politiet som er utøvende myndighet hva gjelder farlige hunder, og det er da normalt også disse som gir evnt dispensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mattilsynet som treffer slike vedtak heller vel, det er det faktisk politimesteren i det aktuelle politidistrikt som gjør (Normalt er det i praksis vakthavende politijurist som beslutter dette på vegne av politimester)

Det er politiet som er utøvende myndighet hva gjelder farlige hunder, og det er da normalt også disse som gir evnt dispensasjon.

Feil! Politiet kan ikke gi dispensasjon fra gjeldende lover og forskrifter. Loven om farlige hunder er vedtatt av Stortinget etter utarbeidelse ved Justisdepartementet. Politiet kan ikke vedta noe på tvers av Norges Lover og de til enhver tid gjeldende forskrifter - de er kun satt til å håndheve dem.

Mattilsynet har det daglige ansvaret for forvaltningen av det lovverket som gjelder dyrehold i Norge, inkludert import og eksport. De er derfor den instansen man bør henvende seg til når det gjelder spørsmål om lover og forskrifter vedrørende import av hunderaser. Mattilsynet kontrollerer også at dyreeiere etterlever de lover og forskrifter som dreier seg om dyrehold. Politiet kommer og beslaglegger hunden din hvis det er tvil om du har rett til å inneha den, men det er Mattilsynet som har ansvaret for at saken vurderes opp mot lovverket. Det er på samme måten som at Barnevernet vurderer om foreldre er i stand til å ta vare på ungene sine, mens det er Politiet som kommer (sammen med Barnevernets representant) for å hente ungene når det antas å være nødvendig.

I saken om hvorvidt en Dogo Argentino kan tas inn i Norge, så er det altså Stortinget som har sagt nei til rasen ved lov, og det er Mattilsynet som forvalter denne loven. Politiets rolle er kun å dra hjem til eieren og beslaglegge hunden, og deretter skal Mattilsynet sammen med Politiet avgjøre, ved hjelp av bevisførselen, om hunden er lovlig eller ulovlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! Politiet kan ikke gi dispensasjon fra gjeldende lover og forskrifter. Loven om farlige hunder er vedtatt av Stortinget etter utarbeidelse ved Justisdepartementet. Politiet kan ikke vedta noe på tvers av Norges Lover og de til enhver tid gjeldende forskrifter - de er kun satt til å håndheve dem.

Politimesteren i et politidistrikt kan i en del tilfeller gi ymse dispensasjoner fra flere lover og forskrifter.

Hundeloven sier ganske klart i §20 at politiet KAN gi dispensasjon fra hundelovens §19.

Det er altså fastsatt av først Odelsting, deretter Lagtinget at politiet har mulighet til å gi dispensasjon i enkelttilfeller.

Har du ellers lest forarbeidene for den nye hundeloven med tilhørende forskrift?

Jeg har lest forarbeidene, jeg har lest loven, og jeg har lest forskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politimesteren i et politidistrikt kan i en del tilfeller gi ymse dispensasjoner fra flere lover og forskrifter.

Hundeloven sier ganske klart i §20 at politiet KAN gi dispensasjon fra hundelovens §19.

Det er altså fastsatt av først Odelsting, deretter Lagtinget at politiet har mulighet til å gi dispensasjon i enkelttilfeller.

Har du ellers lest forarbeidene for den nye hundeloven med tilhørende forskrift?

Jeg har lest forarbeidene, jeg har lest loven, og jeg har lest forskriften.

Da har du ikke lest godt nok :shocked:

hundelovens paragraf 19

Dispensasjon kan gis i forhold til 19a eller 19b

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a) er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,

b) er gitt trening i eller for å angripe andre hunder, eller

c) enkelthunder som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være farlige for mennesker eller dyr.

Er det tvil om en hund går inn under tredje ledd bokstav c, kan politiet ta hunden i forvaring og kreve at hundeholderen bekoster og medvirker ved en kyndig undersøkelse av hundens atferd for å avklare om den er vel avbalansert eller har en lav terskel for aggresjon eller andre farlige egenskaper mv. Politiet fastsetter hvem som skal undersøke hunden. Dersom ikke hundeholderen følger opp innen en rimelig frist satt av politiet, regnes hunden for å gå inn under tredje ledd bokstav c.

Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet.

----------------------------

Ang innførsel av hund som denne tråden diskuterer vil komme inn under paragraf 19 c.

Så sier paragraf 20

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a eller b hvis den er trent av politiet eller i særlige tilfelle av andre med politiets tillatelse, eller er innført i riket med politiets tillatelse.

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a hvis den er lovlig trent av en hundeorganisasjon før lovens ikrafttreden, eller etter lovens ikrafttreden av en hundeorganisasjon med tillatelse fra politiet. Hunden kan ikke selges eller omplasseres uten politiets tillatelse. Blir vilkårene overtrådt eller hunden angriper et menneske, skal den avlives etter vedtak av politiet, hvis ikke nødverge eller nødrett berettiget angrepet.

Dette gjelder ikke hunder etter paragraf 19 c

Dette gjelder hunder som er tjenestehunder - eller hunder i forhold til konkurranser etc.

Synes nok kanskje du burde lest forarbeidene litt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund :icon_confused: Liker ikke dette med å forby hunder, det er folkene som missbruker hunden som er farlige. Hvid det er en Dogo,så har antagelig hun skaffet et pass der det står et annet rasenavn enn det den er. Det finnes ikke noe "sertfikat" på å kunne holde hunder som strider mot loven! det er bare tull. men jeg syntes det er unødvendig å avlive en vakker og frisk hund pga rasen! Alle hunder kan være farlige uansett rase,det er eieren som er farlig hvis de kamper med hunden. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...