Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser du har lyst på?


Identity

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Har jo holdt på i over ett år i se etter ny rase, men er skikkelig vingle-petter...

DSG, mye sannsynlig dette blir neste rase

Maltese

Tibetansk terrier

Dverg Pincher

Miniatyr bull terrier

Staffordshirebull terrier

Avhengig av boforhold;

Presa Canario

amerikansk bulldog

Alaskan Malamute

Alano

Golden retriver

Den dagen tiden strekker til:

Kelpi

Australsk cattledog

BC

Malamuten burde kanskje også stå her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst på mange raser, men ser nok at det fortsetter med golden retrievere og cavalierer her i hus.

Kunne gjerne hatt:

- Nuffe

- Malamute

- Toller

- Aussie

- Shetland Sheepdog

- Riesen S.

- Lang håret knall mørk schæfer

- Welch Corgi Pembroke

- Collie langhåret

- Bichon Havanais

- Berner Sennen

- Chow Chow

- Finsk lapphund

- Mops.

Okei... Så var det et par raser jeg liker..... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er den eneste som svinger så mellom ulike raser føler jeg :rolleyes: alle andre har iallefall raser i cirka samme gruppe/størrelse/bruksomeråde...

Nja... Jeg vil vel ikke si at Löwchen og Dobermann har så mye til felles? :ahappy:

Jeg er litt overfladisk når jeg skriver raser jeg kunne tenke meg her. Jeg digger pelsraser, så en hund med mye pels liker jeg nesten uansett (da snakker jeg om type lang pels, ikke mye pels i malamuteforstand)! Derfor skiller jo dobermann seg litt ut. Vel og merke kommer jeg aldri til å skaffe meg dobermann, men har alltid vært veldig fascinert av rasen. Calina sine to svarte troll er ikke akkurat noe jeg ville sagt nei til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som hund nr 2; griffon, welsh corgi cardigan, whippet. Når loke pensjoneres; laekenois, face race, tervueren,men først og fremst en ny svarting.. Underlig nok er den eneste belgervarianten jeg aldri kunne tenkt meg malinois. De mangler liksom noe av sjarmen. Også for å være skikkelig kontroversiell; jeg kunne virkelig tenkt meg en ny bc/retriever blanding en gang i fremtiden *plystre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høm, har det ikke vært en slik tråd for en liten stund siden? Hadde vært moro og sett hva jeg svarte da, føler enkelte raser forsvinner ut og kommer tilbake på lista med jevne mellomrom. :)

De jeg kunne tenke meg å ha 'prøvd' i løpet av livet - med mindre jeg faller for en av dem såpass at jeg kan si jeg har funnet 'min' rase:

  • Dobermann - det blir min neste hund
  • Australsk Kelpie

Ehh, ja det ble jo en utrolig kort liste.. Hadde jo tenkt på malle og hollender korthår, men disse utgår da jeg bare ikke gidder alt det ekstra som følger med samtidig som evt skal ha familie. Schäfer er også er rase jeg liker, men synes nok de generelt er litt treigere enn sånn jeg foretrekker hunder. If all else fails, så blir det korthåret vorsteher.

Dersom/når jeg ikke har bruk for brukshunder lenger, står følgende raser på ønskelisten:

  • Greyhound
  • Saluki ('langhår')
  • Cairn terrier... har sneket seg litt inn, herlige små kruttønner...

Det er det jeg kommer på nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Aussie

- Amerikansk cocker spaniel (har hatt og vil ha igjen)

- Pomeranien

- Border Collie

- Golden retriever

- Boxer

- Vorsther (skrives det slik?)

- Kongepuddel

Også får jeg finsk lapphund om bare noen uker :ahappy::) :)

Edit: Damn glemte noen!

- Rottweiler

- Dobbermann

- Riesenschnauser

- Dvergschnauser

- Cairn terrier

- West highland terrier

- Belgisk fårehund

Sånn da tror jeg at jeg var i mål, jeg må leve lenge, eller få meg en gård utpå landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian husky

Siberian husky

Siberian husky

...x10 eller noe.

Alaskan Malamute

Lapsk vallhund eller hvordan detstaves

Labrador

Golden

Flat

Toller

Schäfer (jeg trodde jeg ikke likte dem helt til jeg så to iiiiinnmari fine for noen dager siden!)

Vorstehr? Vorsteher? Vorsteh? Vorster?

Nuffe

Men sånn seriøst, når jeg blir stor og voksen og lever litt annerledes skal jeg jammenmeg ha en polar trekkhund av noe slag. Eller en retriever. Eller begge deler. Jeg vet joggu ikke, men det er så oro å planlegge.

Edit: Åh, vorsteher ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian husky

Siberian husky

Siberian husky

...x10 eller noe.

Alaskan Malamute

Lapsk vallhund eller hvordan detstaves

Labrador

Golden

Flat

Toller

Schäfer (jeg trodde jeg ikke likte dem helt til jeg så to iiiiinnmari fine for noen dager siden!)

Vorstehr? Vorsteher? Vorsteh? Vorster?

Nuffe

Men sånn seriøst, når jeg blir stor og voksen og lever litt annerledes skal jeg jammenmeg ha en polar trekkhund av noe slag.

Edit: Åh, vorsteher ja!

Vorsteh/Vorstehhund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorsteh/Vorstehhund :ahappy:

Vorsteh = tysk ord, uttales "forster" :)

Du tar feil. Bare kikk i ordbøker du. :) Og Vorsteh uttales 'fårsjte', mens VorstehER uttales 'fårsjter'. Hvor får du R-endingen fra liksom?

Edit:

Link til bokmålsordbok - Vorstehhund - http

://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...n&renset=j

Vorsteher - http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Prøv å søk på Vorsteh og se hva du får opp. :)

Edit2: Ja, vorsteh er et tysk ord som ikke har noen sammenheng med hund hvis man ikke føyer til en ending. I Norge omtales hunderasen som jeg skrev lenger opp. Det aller mest riktige, og det som brukes i standarden er forøvrig vorstehhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med rasen jeg har, men kunne kanskje tenkt meg å prøve en korthår vorsther eller pointer om jeg skulle byttet fuglehund.

Ellers kunne jeg tenkt meg ( om jeg sluttet å jakte )

- Whippet

- Afgansk Mynde

- Toller

- Belgisk Fårehund- den brune ( terv ? ) *kremt* mener selvsagt den røde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Bare kikk i ordbøker du. :D Og Vorsteh uttales 'fårsjte', mens VorstehER uttales 'fårsjter'. Hvor får du R-endingen fra liksom?

Edit:

Link til bokmålsordbok - Vorstehhund - http

://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...n&renset=j

Vorsteher - http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Prøv å søk på Vorsteh og se hva du får opp. :brr:

Edit2: Ja, vorsteh er et tysk ord som ikke har noen sammenheng med hund hvis man ikke føyer til en ending. I Norge omtales hunderasen som jeg skrev lenger opp. Det aller mest riktige, og det som brukes i standarden er forøvrig vorstehhund.

Men norsk Vorstehhund klubb heter jo www.vorsteh.no? :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med rasen jeg har, men kunne kanskje tenkt meg å prøve en korthår vorsther eller pointer om jeg skulle byttet fuglehund.

Ellers kunne jeg tenkt meg ( om jeg sluttet å jakte )

- Whippet

- Afgansk Mynde

- Toller

- Belgisk Fårehund- den brune ( terv ? )

Røde??? :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg vil ha stor hund innen de nærmeste årene så har jeg sittet og skrevet litt slike lister over favoritt raser..

Min neste hund blir nok en av disse rasene... i riktig rekkefølge over hva jeg vurderer mest..

Bullmastiff ( ligger øverst på listen nå)

Boerboel (ligger høyt, meeen alikavel mer fjernt valg)

irsk ulvehund

Newfoundlandshund

Sankt bernhardshund korthår

Alaskan malamute ( ganske usannsynlig, men den står nå på listen, fordi jeg har altid vært fasinert av dem, så verdt og ta med til vurdering)

Om noen år hvishvis jeg ikke har små barn mer og masse tid osv... ( tilfeldig listet opp over favorittraser) så kunne jeg godt tenkt meg og vurdere en av disse..

Amerikansk bulldog

Cane corso

Dobermann

Rhodesian ridgeback

risenSchnauzer

rottis

Boxer

Labrador

Staffordshire bull terrier

blodhund

Greyhound

Og hvis valget skulle vært en "mindre" hund:

Basenji

miniatyr Bullterrier

Dansk-svensk gårdshund

Dvergpinscher

Fransk bulldog

Italiensk mynde

Jack Russel Terrier

shar pei

whippet

:brr: :brr: :D jada.. er veldig mye varierende raser her.. men skal jo unnsett ikke ha alle :P men det er min liste over raser jeg pr.dags dato kunne sett for meg hvis forhold og alt slikt ligger til rette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...