Gå til innhold
Hundesonen.no

Brains OR beauty? Eller begge deler?


Mud

Hva søker dere etter i hundens linjer?  

32 stemmer

  1. 1.

    • kapasitet
      2
    • skjønnhet
      1
    • begge deler
      29


Recommended Posts

Kjeder vettet av meg.Venter på at Loke skal bli "klar"nok for neste treningstur(som om han noensinne ikke er klar :( ) og tenkte jeg skulle dra i gang en diskusjon.Sikkert blitt diskutert før men...

Tipper de fleste som er aktive med hundene sine her inne er enige om at arbeidskapasitet og intelligens kommer før utseende på hunden og kjøper hunder deretter.

Jeg er intet unntak:jeg hadde aldri kjøpt Groenendael av et annet oppdrett eller fra andre linjer,da hadde det heller blitt malle på meg og.

Men er det så veldig mye bedre å avle på hunder som er så "stygge" at de faller langt unna rasestandaren? Rasestandaren er jo stort sett satt med tanke på optimal funksjonalitet?Det hjelper fint lite at bikkja har kapasitet og hjerne til å jobbe hvis kroppen ikke kan yte maks?

Oppdretteren til Loke har satt fokus på brains AND beauty og gjort STOR suksess med det.Hundene hennes er berømte i hele Nord Europa både pga arbeidsevner og skjønnhet.Det ER faktisk mulig å få begge deler så hvorfor nøyer så mange oppdrettere seg med å avle på enten eller?Og hva med valpekjøperene?Jeg ville ikke hatt en hund som var så "feil" at den ikke kunne få et championat med mindre den var eneste av rasen på utstilling og dommeren var "idiot" på rasen.Nå kan det faktisk se ut som at Loke er 1cm for høy,men det håper jeg skyldes min kløning med målebåndet :oops:

Hva mener dere?

Mvh Annette :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Labradorens rasestandard virker ikke som er laget med tanke på de opprinnelige bruksområdene. Dvs at en labrador som er helt etter rasestandarden er ikke den beste labradoren til de opprinnelige bruksområdene. Derfor er labrador retriever delt i to: Du har jakt-labradorer (som Lisa som Charlotte her inne eier) og de kraftigere (men for al del ikke feite) utstillingslabradorene (som Tinka som jeg eier og Cita som Benedicte her inne eier).

Jaktlabradoren er slankere bygd og har lengre snute så de skal holde bedre på apporten. Utstillingslabradoren har for all del bruksegenskaper den også. De har fortsatt apporteringsinstinktet inntakt, og du kan delta på jaktprøver med en utstillingslabrador, men jaktlabradoren er bedre egnet til det.

Så er det flere som prøver å kombinere disse to linjene, og retrieverklubben har også laget en egen "premiekategori" for de som deltar/vinner på både utstillinger og jaktprøver. Tinkas oppdretter driver med oppdrett av sånne kombinasjonslinjer - dual purpose.

Hvorfor i alle dager jeg har skrevet alt dette veit jeg ikke. Svaret mitt er vel egentlig kort og godt at helse og stabilt, godt gemytt er viktigst, så kommer bruksegenskaper og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er gemytt, helse, hjerne, mentalitet osv. viktigst, men jeg føler jeg har funnet den perfekte hunden i Portisene, fordi de i tillegg til å være smarte, lærevillige og oftest stabile, er de utrolig pene :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nå kan jeg ikke akkurat si jeg kjøpte Diego pga hans bruksegenskaper.. :cry:

Han er jo innenfor kategorien Non-sporting dogs..

MEN etter jeg fikk han, så har lest mye om rasen, og sett på diverse oppdretters hunder.. Og syns de avler helt feil.

I begynnelsen så var jo Chow'en en altmulig hund. Alt fra gjeterhund på okser til jakthund på løver og ulver.

Så kom den til England og den ble avlet på, høyden sank og vekten gikk opp. Er dette ideelt? Nei, det syns jeg ikke..

Men nå har jo jeg vært ganske heldig med Diego.. :(

Og mine planer innen avl på Chow er store.. :oops:

(Først må jeg jo kanskje se hvor langt jeg kan komme med Diego da)

Men tilbake til spørsmålet. Jeg vil ha en hund fra folk som avler på

Brains AND beauty. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo vel og bra med begge deler,men det kan man sjelden få til. Tok begge deler, men skal jeg velde blir det bruks egenskapene. Eksteriøret er det minskt viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksegenskapene er kjempeviktige! Men det er ikke ideelt å ha en hund som avviker totalt fra rasestandard pga av bruksegenskapene (sier hun som eier en Bc som blir tatt for en husky.. hehe).. Det er ikke umulig å avle både brains og beauty (se på malle, terv, hollandsk gjeterhund, dansk-svensk gårdshund, fuglehundene osv), men jeg fatter ikke at man for eksempel vil ødelegge en sånn rase som schâfer med feil avl. DET blir galt! gemytt er med i bruksegenskaper pakken i mine øyne, noe som gjør den absolutt viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner:hvis man ikke ønsker å være aktiv med hunden sin (utstilling går ikke under aktiv for meg,sorry) hvorfor da velge en arbeidende rase?Da er man jo med på å ødlegge hele rasen i mine øyne.

Jeg snakker selvfølgelig ikke bare om å konkurrere etc men å trene hunden på et daglig basis.

Jeg har møtt Groenendaeler som ikke LIKER å trene og for meg er det da ikke lenger en belger.Jeg har også møtt eiere av min rase og andre fra gruppe 1 som faktisk skryter av at bikkja er så sofagris.

Jeg synes det er helt feil å tilpasse rasene etter alle de som synes rasen er pen,fascinerende etc,jeg synes heller kjøperene burde tilpasse seg rasen.

Ønsker du deg en pyntehund og turkamerat så kjøp deg det! Ligg unna arbeidsrasene!Her har selvfølgelig mange oppdrettere en stor del av skylda men det triste er at mange av dem ikke bruker hundene heller :P

Jeg synes det er trist at jeg stadig blir møtt med overaskede bemerkninger fra andre hundefolk som møter Loke,det sier litt når folk blir overasket over at groenendaelen virkelig er en sort langhåret malle.Samtidig synes jeg Mallen er i ferd med å bli direkte stygg...Altfor store ører og noen beinvinklinger som er litt vel kreative :P

Men dette gjelder ikke bare belgere:rottisen er halveis ødelagt her til lands,schæferen er blitt et sykdomsbefengt gjenferd av den stjernen den en gang var,dobermannen har blitt en sofapute etc...tilmed tolleren har de klart å ødlegge på kort tid!

Og da kommer working utgavene for oss som vil ha rasen slik den egentlig skal være...men er de det?Scæferen skal da ikke være grå og rettvinklet heller?Mallen skal da også se ut som en belger?Tollere skal ikke ha fly ører og noen som har sett en workingspringer?(ok,nå synes jeg faktisk at utstillingspingeren er mye styggere :P )

Nei,sofamennesker;kjøp sofaraser og la de som virkelig elsker rasene for det de ER få ha dem i fred...

Ihvertfall ikke begynn med sofaoppdrett på dem :P

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veit sikkert hva jeg mener, sånn som jeg messer om dette hele tiden.

Jeg mener bruksegenskaper er det viktigste av alt, og hvis det betyr at bikkja ikke ser helt ut som rasestandarsen - so be it. Kombinasjonen av eksteriør og egenskaper blir aldri helt topp verken for utstilling eller i det gjeldende bruksområde.

Det er synd at man avler arbeidsjern til å bli skjødehunder, jeg synes mange raser er blitt avlet ihjel og ødelagt. Labradoren er i mine øyne en ødelagt rase, og så alvorlig at jeg var nødt til å hente hund i England for å få en apportgal viltfinner av en labrador, noe som var det vanligste å få tak i før. Det samme gjelder golden og toller også. (Og flere, men jeg gidder ikke å ramse de opp fordi noen alltid blir sure fordi de mener rasen er helt tipp topp avlet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veit sikkert hva jeg mener, sånn som jeg messer om dette hele tiden.

Jeg mener bruksegenskaper er det viktigste av alt, og hvis det betyr at bikkja ikke ser helt ut som rasestandarsen - so be it. Kombinasjonen av eksteriør og egenskaper blir aldri helt topp verken for utstilling eller i det gjeldende bruksområde.

Det er synd at man avler arbeidsjern til å bli skjødehunder, jeg synes mange raser er blitt avlet ihjel og ødelagt. Labradoren er i mine øyne en ødelagt rase, og så alvorlig at jeg var nødt til å hente hund i England for å få en apportgal viltfinner av en labrador, noe som var det vanligste å få tak i før. Det samme gjelder golden og toller også. (Og flere, men jeg gidder ikke å ramse de opp fordi noen alltid blir sure fordi de mener rasen er helt tipp topp avlet)

Hvis kombinasjonen av ekstriør og arbeidsegenskaper aldri blir helt topp i din rase så må det jo være noe galt med rasestandaren isåfall?I min rase er det ikke uvanlig at høyt bruks og lydighetspremierte hunder er NUCH i tillegg.

Å være rasetypisk har jo med både egenskaper og utseende mener jeg...

Og det er jo det rasetypiske som gjør at man velger akkurat den rasen?

Men jeg er selvfølgelig enig i at egenskapene kommer før utseende,men jeg vil helst ha begge deler...

Mvh Annette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler, mener jeg :wink: Men bruksegenskapene og helsen er alltid først :wink: Men når jeg leter etter ny hund ser jeg etter begge deler :P Men så spørs det litt på hvilken rase det er også da. Skulle jeg ha hatt meg en BC som jeg skulle gjete med hadde jeg selvsagt valgt BC med gjeterlinjer, mye heller framfor eksteriør. Men dersom jeg skal ha en newfoundlandshund som ikke skal brukes til vannarbeid, men kun som "sofahund", turkamerat og utstilling, så hadde jeg sett en god del på eksteriøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner:hvis man ikke ønsker å være aktiv med hunden sin (utstilling går ikke under aktiv for meg,sorry) hvorfor da velge en arbeidende rase?Da er man jo med på å ødlegge hele rasen i mine øyne.

Jeg snakker selvfølgelig ikke bare om å konkurrere etc men å trene hunden på et daglig basis.

Jeg har møtt Groenendaeler som ikke LIKER å trene og for meg er det da ikke lenger en belger.Jeg har også møtt eiere av min rase og andre fra gruppe 1 som faktisk skryter av at bikkja er så sofagris.

Jeg synes det er helt feil å tilpasse rasene etter alle de som synes rasen er pen,fascinerende etc,jeg synes heller kjøperene burde tilpasse seg rasen.

Ønsker du deg en pyntehund og turkamerat så kjøp deg det! Ligg unna arbeidsrasene!Her har selvfølgelig mange oppdrettere en stor del av skylda men det triste er at mange av dem ikke bruker hundene heller :P

Jeg synes det er trist at jeg stadig blir møtt med overaskede bemerkninger fra andre hundefolk som møter Loke,det sier litt når folk blir overasket over at groenendaelen virkelig er en sort langhåret malle.Samtidig synes jeg Mallen er i ferd med å bli direkte stygg...Altfor store ører og noen beinvinklinger som er litt vel kreative :P

Men dette gjelder ikke bare belgere:rottisen er halveis ødelagt her til lands,schæferen er blitt et sykdomsbefengt gjenferd av den stjernen den en gang var,dobermannen har blitt en sofapute etc...tilmed tolleren har de klart å ødlegge på kort tid!

Og da kommer working utgavene for oss som vil ha rasen slik den egentlig skal være...men er de det?Scæferen skal da ikke være grå og rettvinklet heller?Mallen skal da også se ut som en belger?Tollere skal ikke ha fly ører og noen som har sett en workingspringer?(ok,nå synes jeg faktisk at utstillingspingeren er mye styggere :P )

Nei,sofamennesker;kjøp sofaraser og la de som virkelig elsker rasene for det de ER få ha dem i fred...

Ihvertfall ikke begynn med sofaoppdrett på dem :P

Mvh Annette

Sikter du til noen spesielle nå?

Eller måtte du bare få det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veit sikkert hva jeg mener, sånn som jeg messer om dette hele tiden.

Jeg mener bruksegenskaper er det viktigste av alt, og hvis det betyr at bikkja ikke ser helt ut som rasestandarsen - so be it. Kombinasjonen av eksteriør og egenskaper blir aldri helt topp verken for utstilling eller i det gjeldende bruksområde.

Det er synd at man avler arbeidsjern til å bli skjødehunder, jeg synes mange raser er blitt avlet ihjel og ødelagt. Labradoren er i mine øyne en ødelagt rase, og så alvorlig at jeg var nødt til å hente hund i England for å få en apportgal viltfinner av en labrador, noe som var det vanligste å få tak i før. Det samme gjelder golden og toller også. (Og flere, men jeg gidder ikke å ramse de opp fordi noen alltid blir sure fordi de mener rasen er helt tipp topp avlet)

helt enig med Charlotte :P Det går ikke ann å kombinere begge deler i de fleste tilfeller. Utstilling har ødelagt mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikter du til noen spesielle nå?

Eller måtte du bare få det ut?

He he..nei ingen spesielle.. :P

Men det er det som har ødelagt "min" rase..At veldig mange ønsker utseendet til belgeren ,men ikke bruksegenskapene...

Det synes jeg er utrolig trist. :P

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he..nei ingen spesielle.. :P

Men det er det som har ødelagt "min" rase..At veldig mange ønsker utseendet til belgeren ,men ikke bruksegenskapene...

Det synes jeg er utrolig trist. :P

Mvh Annette

Helt enig med deg.. Det er veldig synd!!

Men jeg er uenig med deg, Vicky, i at det er nesten umulig å kombinere utstilling og bruksegenskaper. Det er det IKKE. Man må begynne å avle på de hundene som har mest mulig funksjonell og rasetypisk kropp, både i forhold til rasestandard, og bruksegenskaper. Da må kanskje standarden forandres innen visse raser, og innen bruksrasene bør det være obligatorisk med et ferdighetsmerke i f.eks lydighet, bruks (opprinnelige bruksområder) osv for å få championat. Det er dessuten ikke ønskelig å beholde opprinnelige instinkter/bruksegenskaper innefor alle raser (tenker da på for eksempel kamphunder). Men for bruksrasene må man begynne å tenke rasetypisk=gode bruksegenskaper. Det er jo sånn hundene opprinnelig er avlet, og det var sånn rasestandard opprinnelig var, for at hunden best mulig skulle utføre de oppgavene den var satt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he..nei ingen spesielle.. :P

Men det er det som har ødelagt "min" rase..At veldig mange ønsker utseendet til belgeren ,men ikke bruksegenskapene...

Det synes jeg er utrolig trist. :P

Mvh Annette

Hehe.. ok..

Hvis noen raser har blitt ødelagt bruksmessig så er det Chow'en.. :P

Men utrolig dumt at folk ødelegger diverse raser.. :P

Og Belgerene syns jeg skal beholde bruksegenskapene, tåpelig å bare avle på utseende.. Hvorfor ikke prøve å kombinere begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Ole Brum: Ja takk, begge deler :P

Det er jo også det min rase er kjent for :P

Loke, jeg lurer bare på en ting, hvilke raser er det du tenker på når du sier: "Nei,sofamennesker;kjøp sofaraser"?

Selskapshund rasene , enkelte staffer og enkelte mollosser.Raser som er kjent for å kreve lite mosjon og mentalaktivisering.IKKE GR1 hunder og enkelte i GR6.

Selvfølgelig finner man aktive hunder blandt de rasene og,men ikke så mange som eierene av slike raser liker å påstå(etter min mening da :P )

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapshund rasene , enkelte staffer og enkelte mollosser.Raser som er kjent for å kreve lite mosjon og mentalaktivisering.IKKE GR1 hunder og enkelte i GR6.

Selvfølgelig finner man aktive hunder blandt de rasene og,men ikke så mange som eierene av slike raser liker å påstå(etter min mening da :P )

Mvh Annette

Har du noen gang hatt en selskapshund? :P

De fleste selskapshundene er jo miniatyrer, og de fleste av dem er vel kjent for å være ganske så aktive, så vidt jeg vet. Men jeg skal ikke snakke så mye for andre raser enn min egen. Papillon er i alle fall kjent for å kreve mye både av mosjon og mentalaktivisering, og de er særdeles aktive hunder, både inne og ute. Jeg vet av flere med såkalte rolige raser som merker en enorm forandring når de får en papillon i hus. Den får fres på selv de mest bedagelige.

Jeg kan forstå at raser som f.eks. pekingneseren passer din beskrivelse, men så veldig mange vil jeg ikke si at det er.

Er f.eks. dalmantineren en sofa-hund i dine øyne? De er jo også en "non-sportingdog".

Min mening er i alle fall at man ikke burde skaffe seg hund i det hele tatt hvis det er sofa-hund man vil ha, da skaffer man seg et kosedyr. Alle hunder trenger både mental og fysisk stimuli. Men selvfølgelig, som du sier, noen trenger mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapshund rasene , enkelte staffer og enkelte mollosser.Raser som er kjent for å kreve lite mosjon og mentalaktivisering.IKKE GR1 hunder og enkelte i GR6.

Selvfølgelig finner man aktive hunder blandt de rasene og,men ikke så mange som eierene av slike raser liker å påstå(etter min mening da :P )

Mvh Annette

Moahaha.. Diego er Gr. 5.. Da er han en aktiv rase.. :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...