Gå til innhold
Hundesonen.no

Brains OR beauty? Eller begge deler?


Mud

Hva søker dere etter i hundens linjer?  

32 stemmer

  1. 1.

    • kapasitet
      2
    • skjønnhet
      1
    • begge deler
      29


Recommended Posts

Er litt enig i det som ble sagt over her. Det er ikke alle raser vi trenger å bevare egenskapene i.. men det er viktigere å klare å avle frem sunne hunder som også svarer til rasestandarden og har godt gemytt.

F.eks irsk ulvehund. Vi trenger jo ikke en ulvejagende hund nå! MEN rasen kunne trenge folk som avler dem mer på helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Er litt enig i det som ble sagt over her. Det er ikke alle raser vi trenger å bevare egenskapene i.. men det er viktigere å klare å avle frem sunne hunder som også svarer til rasestandarden og har godt gemytt.

F.eks irsk ulvehund. Vi trenger jo ikke en ulvejagende hund nå! MEN rasen kunne trenge folk som avler dem mer på helse.

Men hunder med navnet GJETERHUND burde jo fortsette å få være en gjeterhund. Det er gjeteregenskapene som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunder med navnet GJETERHUND burde jo fortsette å få være en gjeterhund. Det er gjeteregenskapene som teller.

Har jeg sagt noe annet da? :? Jeg sa bare at ikke alle rasene trenger å beholde sine opprinnelige bruksegenskaper, som for eksempel ulvehunden. Syns at Border Collie og Aussie for eksempel skal fortsette å ha gjeterinstinkter, ikke avles mildere fordi folk vil ha dem som familiehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er bra at noen hunder har blitt mildere, ellers kunne ikke jeg hatt sheepdogen. De var visst noen djevler før med tøfft gemytt og enormt vaktinstingt, siden de skulle holde rovdyr vekke.

Men da burde de heller dele rasene om de skal avle vekk bruksegenskapene dems.

show aussie og ranch aussie feks. så kan folk velge linjer selv. de avler jo etter etterspørsel, så når fler og fler vil ha familiehunder, så er det jo det de avler etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er bra at noen hunder har blitt mildere, ellers kunne ikke jeg hatt sheepdogen. De var visst noen djevler før med tøfft gemytt og enormt vaktinstingt, siden de skulle holde rovdyr vekke.

Men da burde de heller dele rasene om de skal avle vekk bruksegenskapene dems.

show aussie og ranch aussie feks. så kan folk velge linjer selv. de avler jo etter etterspørsel, så når fler og fler vil ha familiehunder, så er det jo det de avler etter.

tull og tøys spør du meg når det gjelder aussien. Den ble avlet spesiellt for å være arbeidshund, og å gjøre den til familiehund er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor man kan dele den i 2 raser. En arbeidshund for de som vil ha det' date=' og en familiehund for de som vil ha det. Så blir alle fornøyde.[/quote']

det er nettopp sånn man ødelegger gode raser. De er delt allerede,og se hva som har skjedd! de som vil ha en familiehund kan skaffe seg en golden retriever, istedenfor å deformere en god arbeidende gjeterhund. Akkurat som at man skulle avle frem en variant av husky som skulle være familiehund. idioti er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidene forandrer seg, vi trenger ikke like mange gjeterhuder lenger, fordi vi synns det er mye lurere og slippe sauene på fjellet uten tilsyn. buhunden er opprinnelig gjeter den også, men den er ikke "delt" enda, kjøper du buhund kan du forme den til hva du vil. slik mener jeg det burde være på alle raser. og jeg trur ikke gjeter-innstinktet til feks. BC`en noen gang kan avles helt bort :D

golden retrieveren er jakthund astrid :) var iallefall :) nå er den vel, på grunn av oppdeling, blitt en familiehund, som legger på seg, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidene forandrer seg, vi trenger ikke like mange gjeterhuder lenger, fordi vi synns det er mye lurere og slippe sauene på fjellet uten tilsyn. buhunden er opprinnelig gjeter den også, men den er ikke "delt" enda, kjøper du buhund kan du forme den til hva du vil. slik mener jeg det burde være på alle raser. og jeg trur ikke gjeter-innstinktet til feks. BC`en noen gang kan avles helt bort :D

golden retrieveren er jakthund astrid :) var iallefall :) nå er den vel, på grunn av oppdeling, blitt en familiehund, som legger på seg, :)

BC`n var utryddningstruet tidligere, derfor de måtte sette kravet at de må ha gjeterhundprøven. Syns det er en skam at nesten ingen aussies kan gjete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes jo fremdeles aussier med ranchlinjer da :? Så da er det jo folk som ikke har vett i skallen som avler på "feil" hunder. Men sånn er det vel innenfor de fleste raser..

det finnes omtrent ikke aussier med gjeter egenskaper. Det er jo derfor man må inportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes omtrent ikke aussier med gjeter egenskaper. Det er jo derfor man må inportere.

Nå sa du imot deg selv :) Hehe.. De finnes jo om man kan importere dem? Selv om de ikke er i Norge.. rasene er jo utrolig forskjellige fra land til land, og dommerne dømmer veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa du imot deg selv :) Hehe.. De finnes jo om man kan importere dem? Selv om de ikke er i Norge.. rasene er jo utrolig forskjellige fra land til land, og dommerne dømmer veldig forskjellig.

det finnes noen få kenneler i hele verden. Jeg vet kun om to. Det er Fairoaks og Mistretta. Dette er hvertfall stabile linjer. Så det er ikke mange. Aussien skal ikke være familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' den skal være være en hardbarka ranchhund? Da skjønner jeg ikke hvorfor "raseentusiastene" ikke gjør noe med problemet og avler på de riktige hundene i stedet.[/quote']

Man er nå i disse dager ofte nødt til å tilføre spesielle hormoner for at de skal kunne jobbe som de skal. det burde bli et krav om gjeterhund prøven. Det var eneste måten man kunne redde border collien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunder med navnet GJETERHUND burde jo fortsette å få være en gjeterhund. Det er gjeteregenskapene som teller.

Du kan umulig mene at man skal avle på feks schæferen og belgeren etter gjeteregenskaper?!

Hva i alle dager skulle det være godt for?

Dette er bruks og tjeneste hunder som er (eller i mange tilfeller var :) ) avlet i mangfoldige generasjoner med den ultimate vakt,tjeneste og brukshund som mål!

Som tidligere nevnt:man holder ikke husdyr på en slik måte at deres opprinnelige arbeidsegenskaper kan bli noe annet enn en kuriositet på rasespesialer el :)

En annen ting er jo at gjeting bare var en enkelt del av de opprinnelige arbeidsoppgavene.De ble også brukt som vakthunder jakthunder etc..

Border Collie (og sikkert aussie for alt jeg vet) er mye mer spesialiserte på bare gjeting. Og der kan jeg være enig...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden retriever er en jakthund. Pga det vennlig gemyttet økte populariteten, noe som gjorde at jaktegenskapene ble tynnet ut. I dag har du den vanlige utstillingsvarianten som er en vanlig familiehund, og du har den mye sjeldnere jaktgoldenen, som det finnes svært, svært få av i Norge.

Det du sier om at de som vil ha en familiehund kan skaffe seg en golden retriever, det motsier det du ellers sier om å dele en flott rase i to - en bruksdel som har de opprinnelige egenskapene inntakt, og en mildere utgave av rasen som passer bedre som familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...