Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussien - for krevende for vanlige folk?


Aussieglis

Recommended Posts

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar
Jeg stemmer for en spaniel eller retriever!

Angående aussiepraten, så syns jeg aussien er en relativt enkel rase. Jeg kjenner mange som ikke har store peilingen på hund eller ikke gir hunden spesielt mye mental stimuli, men allikevel håndterer en aussie supert.

Her i heimen er labradoren en 100 ganger bedre brukshund enn aussien forresten. Det finnes nok aussier som har mye bedre grunnlag for å bli gode brukshunder enn min, men allikevel syns jeg aussien blir skrytt helt opp i skyene som gode brukshunder, men veldig få aussier har klart å gjøre det spesielt bra.

Kanskje ikke så rart siden din aussie kommer fra et renavlet utstillingsoppdrett? :ahappy:

Det er vel knapt en håndfull aussier her i Norge som gjør det virkelig bra innen bruks eller redning og disse tror jeg er importert. I Sverige og Finnland er det flere, inkludert de som gjør det bra på gjeterhundprøver (for aussier). Så ja, de norske aussiene er kanskje slik som de fleste her inne har inntrykk av. Desverre. Det overrasker meg likevel at "alle" skal dømme en rase ut fra den snevre genpoolen som er av aussier sør for Polarsirkelen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for en spaniel eller retriever!

Angående aussiepraten, så syns jeg aussien er en relativt enkel rase. Jeg kjenner mange som ikke har store peilingen på hund eller ikke gir hunden spesielt mye mental stimuli, men allikevel håndterer en aussie supert.

Her i heimen er labradoren en 100 ganger bedre brukshund enn aussien forresten. Det finnes nok aussier som har mye bedre grunnlag for å bli gode brukshunder enn min, men allikevel syns jeg aussien blir skrytt helt opp i skyene som gode brukshunder, men veldig få aussier har klart å gjøre det spesielt bra.

... Og det finnes en del forskjellige linjer ikke sant?

Jeg har ikke sagt at aussien er verdens beste brukshund heller i denne diskusjonen, skjønner ikke hvor det kommer fra... Men vil man ha en aussie for å stå øverst på resultatlinjene innen bruks burde man vel også velge en valp fra linjer som har prestert veldig bra innen alt annet enn utstilling, tror du ikke? Hvis man da er en god hundetrener (for ja, superhunder blir ikke superhunder helt av seg selv) så har man et veldig godt utgangspunkt tror jeg.

EDIT:

Lone, var det jeg også tenkte :ahappy: Godt å se deg på nett igjen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og det finnes en del forskjellige linjer ikke sant?

Jeg har ikke sagt at aussien er verdens beste brukshund heller i denne diskusjonen, skjønner ikke hvor det kommer fra... Men vil man ha en aussie for å stå øverst på resultatlinjene innen bruks burde man vel også velge en valp fra linjer som har prestert veldig bra innen alt annet enn utstilling, tror du ikke? Hvis man da er en god hundetrener (for ja, superhunder blir ikke superhunder helt av seg selv) så har man et veldig godt utgangspunkt tror jeg.

Men det er da ikke dette som diskuteres? Du mener at en Aussie er for krevende for så og si alle. Og du er en av de få som faktisk klarer å håndtere en Aussie?!

Virker som om aussien er en av de vanskeligste rasene en kan ha, og det tviler jeg virkelig at stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Dessuten kan du slutte å dra inn mine hunder.. Det eneste jeg har sagt om mine hunder her i denne tråden er at man ser stor forskjell på min aussie når hun ikke har fått noe særlig til trening og tur på en stund. Da blir hun mer bjeffete, hun går på "jakt" etter sokker og andre ting man kan rive istykker og hun blir vill hvis hun hører ordet "trening" "tur" eller 78478 andre ord som er positive for henne... Hun blir ikke "ekkel" - hun bare finner på sine egne små eventyr for å underholde seg selv. Også blir hun på en måte mer intens i alt hun gjør, som om hun bobler litt over? Akkurat som det står overalt på nettet, i bøker, og som alle andre aussie-eiere kan beskrive. Med noen unntak såklart, det finnes jo innen alle plasser.. Noen aussier kan jo sikkert leve et helt liv i en sofa med tisseturer i hagen.. Men det hørtes trist ut.. :ahappy:

Jammen, dette er da ikke et fenomen du KUN ser på aussien? Både rase og individ spiller inn her; noen krever mer enn andre. Mange har garantert inntrykket av at en springer er en enkel hund, og det er helt greit, men Norma er verken en enkel springer eller en enkel hund. Hun har en del diller som er utrolig frustrerende, som igjen blir forsterket om hun er litt understimulert. Din aussie, eller andre aussier for den saks skyld, er ikke unike på det området der...

Jeg synes du gjør aussien til noe mer enn den faktisk er, og ja, jeg har truffet en god del aussier. Mitt inntrykk er totalt motsatt av ditt, og i følge deg burde man jo nesten ha lisens for å få kjøpt rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke dette som diskuteres? Du mener at en Aussie er for krevende for så og si alle. Og du er en av de få som faktisk klarer å håndtere en Aussie?!

Virker som om aussien er en av de vanskeligste rasene en kan ha, og det tviler jeg virkelig at stemmer.

Nei, jeg opplyser om de negative egenskapene med rasen. Det står faktisk i standaren... :ahappy:

Jeg har som sagt ingen superaussie med evig nok av alt - jeg har en helt alminnelig "godt og blandet" en - men som er fra en kennel som ikke fokuserer på utstillingsresultater. Der er det utseendet som kommer sist tror jeg..

Og jeg har ikke sagt at en aussie er for krevende for alle, jeg har sagt at det ikke er en rase som PASSER alle... Hvis det ikke hadde vært sant: hvorfor har ikke ALLE en aussie da? Siden den jo passer for alle??

Jeg er en av de som klarer å håndtere MIN aussie kan jeg si deg. Du hadde sikkert klart å håndtert henne du og, hvis du liker den slags. Jeg vet ikke... Bryr meg ikke... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart siden din aussie kommer fra et renavlet utstillingsoppdrett? :ahappy:

Det er vel knapt en håndfull aussier her i Norge som gjør det virkelig bra innen bruks eller redning og disse tror jeg er importert. I Sverige og Finnland er det flere, inkludert de som gjør det bra på gjeterhundprøver (for aussier). Så ja, de norske aussiene er kanskje slik som de fleste her inne har inntrykk av. Desverre. Det overrasker meg likevel at "alle" skal dømme en rase ut fra den snevre genpoolen som er av aussier sør for Polarsirkelen i Norge.

Ja, noen har mye bedre grunnlag enn min til å bli en god brukshund, men jeg syns ikke andre norske aussier har utmerket seg som gode brukshunder eller som spesielt vanskelige hunder. Temaet i denne tråden er jo at man skal finne en rase som passer til en aktiv person, og jeg syns ikke en gjennomsnittlig norsk aussie er et heltpåtryne-valg da (for nei, jeg regner ikke med at personen importerer hund fra de tøffeste linjene i utlandet heller, de er det ikke så mange av i norden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg diskuterer bare fordi dere diskuterer på det jeg sier jeg da :ahappy: :ahappy:

Det er faktisk sånn idag, at hvis man ikke er veldig forsiktig med hvor man kjøper valp - så kan man faktisk kjøpe seg et problem.. Og det er ikke til å stikke under en stol faktisk.. Og det problemet kan bli ganske stort når man kjøper en valp som er en aussie.. Også i norge. :ahappy:

Men jeg er enig i at en renavlet utstillingsaussie fra en eller annen seriøs SHOWoppdretter (altså, at de prioriterer helse og GEMYTT i tillegg til de flotte utstillingstitlene) så kan man sikkert få en fin familiehund. Men jeg liker ikke å innrømme det må jeg innrømme. *ler*

Jeg syns jo ikke at bruksegenskapene, GJETERHUNDEN, og alt det skal bli borte... Jeg er litt ny-forelsket enda, selv om jeg ikke har verdens heftigste superaussie faktisk. Kanskje jeg har blitt en sånn sprø rase-entusiast. Men så får jeg vel bare være det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke jeg har sett èn tråd her på sonen, der noen av dere har annbefalt en aussie, uannsett hvor aktiv vedkommende er ..

Setteren er også en krevende og ikke det sanser enkel hund, og den krever MYE, den krever sikkert like mye som en aussie.

Aussien krever bruks/aktivsering, setteren krever jakt/tur/stimulering ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke sagt at en aussie er for krevende for alle, jeg har sagt at det ikke er en rase som PASSER alle... Hvis det ikke hadde vært sant: hvorfor har ikke ALLE en aussie da? Siden den jo passer for alle??

Jeg er en av de som klarer å håndtere MIN aussie kan jeg si deg. Du hadde sikkert klart å håndtert henne du og, hvis du liker den slags. Jeg vet ikke... Bryr meg ikke... :ahappy:

For det første.. gjelder ikke det før alle raser??

Og du får det igjen til å høres ut som din rase krever lisens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første.. gjelder ikke det før alle raser??

Og du får det igjen til å høres ut som din rase krever lisens...

Skjønner ikke hvor det kommer fra.. Det eneste jeg skriver er det jeg står for..

Jeg syns ikke aussier skal avles mtp utseende og bare det. Jeg syns det burde være en sportshund, en brukshund, en gjeterhund, en familiehund... Men ikke bare det siste. Hvis man finner et individ som fungerer som det, så ja flott, man skal jo ikke avlive friske hunder... Men jeg syns ikke man skal AVLE OPP hunder som bare skal se fine ut og som er beregnet på alle. Det har man evig nok av andre raser å bruke til.. De kalles vel selskapshunder/raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor det kommer fra.. Det eneste jeg skriver er det jeg står for..

Jeg syns ikke aussier skal avles mtp utseende og bare det. Jeg syns det burde være en sportshund, en brukshund, en gjeterhund, en familiehund... Men ikke bare det siste. Hvis man finner et individ som fungerer som det, så ja flott, man skal jo ikke avlive friske hunder... Men jeg syns ikke man skal AVLE OPP hunder som bare skal se fine ut og som er beregnet på alle. Det har man evig nok av andre raser å bruke til.. De kalles vel selskapshunder/raser?

Men det er den enkle type aktive familiehund med lite vokt (og kanskje mer varsling) som blir resultatet i Norge og de fleste andre nordiske landene. Derfor tror jeg denne personen fint kan ha en aussie uten at det skal by på noe problemer. Selvsagt må man sette seg inn i at rasen krever mye aktivitet, men det er det ikke bare aussien som gjør akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor det kommer fra.. Det eneste jeg skriver er det jeg står for..

Du skjønner ikke fra hvor?? Du sier aussien ikke passer alle, men det gjelder vel alle raser, så rasen din utmerker seg vel ikke på akurat det vel??

Med det samme lurer jeg på, hva eksakt er det ved din aussie som gjør at du mener den ikke passer inn hos en vanlig familie som nøyer seg med vanlige turer?? Har ikke lest stort om bikkja di her inne, å lurer derfor på hva som gjør den så spesiell siden du høyt og tydelig skreiv at du hadde kontroll/håndterte din Aussie??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke jeg har sett èn tråd her på sonen, der noen av dere har annbefalt en aussie, uannsett hvor aktiv vedkommende er ..

Setteren er også en krevende og ikke det sanser enkel hund, og den krever MYE, den krever sikkert like mye som en aussie.

Aussien krever bruks/aktivsering, setteren krever jakt/tur/stimulering ..

Joda, har da det :ahappy: Men skal ikke fortsette med OT`en her.

Av sports -og familiehunder i størrelse middels er det et hav å velge i mellom. Man får tenke på om man vil ha en med vokt/vakt, en som har lett for å bjeffe eller ikke, pelslengde, røyting, hvor sosial den er med andre mennesker og andre hunder osv. Da snevrer det seg straks inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at My er uhåndterlig eller superheftig. Det er ikke henne jeg beskriver liksom. Hun er ikke en superaussie i mine øyne. Hun har mange mangler, jeg er ikke blind... Men for MEG og mitt bruk er hun jo perfekt! Du ser den? :ahappy:

EDIT: Dessuten kan du slutte å dra inn mine hunder.. Det eneste jeg har sagt om mine hunder her i denne tråden er at man ser stor forskjell på min aussie når hun ikke har fått noe særlig til trening og tur på en stund. Da blir hun mer bjeffete, hun går på "jakt" etter sokker og andre ting man kan rive istykker og hun blir vill hvis hun hører ordet "trening" "tur" eller 78478 andre ord som er positive for henne... Hun blir ikke "ekkel" - hun bare finner på sine egne små eventyr for å underholde seg selv. Også blir hun på en måte mer intens i alt hun gjør, som om hun bobler litt over? Akkurat som det står overalt på nettet, i bøker, og som alle andre aussie-eiere kan beskrive. Med noen unntak såklart, det finnes jo innen alle plasser.. Noen aussier kan jo sikkert leve et helt liv i en sofa med tisseturer i hagen.. Men det hørtes trist ut.. :ahappy:

Det er vanskelig å "slutte å dra inn dine hunder" når du skriver:

Jeg kan ikke la det gå en uke uten noe trening og mental aktivitet for min hund, da blir hun tussete og alt annet enn trivelig å ha i hus. Hun kan fint slappe av i flere dager i strekk med bare mosjon, men grensa er ganske tynn, og man merker veeeeeeeeeldig godt når grensa er nådd på en måte.

Men for all del - jeg kan bruke Norris som eksempel jeg, så slipper du å føle deg angrepet.

Hun er ingen vanskelig hund, selv om hun tenker fort og mye (og belgere burde ikke tenke), og hun både er kreativ og oppfinnsom og hun kjeder seg lett. Hun er aktiv, ikke vanskelig. Hun kunne fint bodd hos en som "bare" gikk tur, så lenge de skjønte at hun er kreativ og oppfinnsom når hun kjeder seg - da er det jo bare å passe på at hun ikke kjeder seg. Hun kan ikke "ligge" i ei uke da, da engasjerer hun seg veldig i hva som finnes i sofatrekket eller inni putene mine f.eks - men jeg syns ikke hun er krevende jeg. Hun er ingen super-belger hun heller (de finnes ikke, nemlig), men hun er en forholdsvis normal, aktiv terv-frøken.

Hun har egne meninger, Norris - og det kunne blitt krevende hos en som ikke skjønte poenget med konsekvent. Men du trenger ikke å være erfaren hundeeier for å skjønne det, og du skjønner ikke nødvendigvis det selv om du har hatt flere hunder. Det gjelder forøvrig for ganske mange raser - også utover de såkalte bruksrasene.. En cocker spaniel f.eks, trenger stort sett en veldig fast og konsekvent oppdragelse, til tross for at de som oftes ikke er avlet for annet enn utstilling.

En dalmis, som du mente var en snill og grei hund, er en aktiv hund den og. Den har muligens ikke belger/aussie-fantasi til å finne på ting når den kjeder seg, men dæven så motbydelig en understimulert prikkehund kan bli - akkurat som de fleste andre raser. Og sorry, samme hvor mye du siterer en eller annen amerikansk side om aussien, så får du meg bare ikke til å tro at den gjennomsnittelige aussien i Norge er så heftig at den ikke kan bo hos en "turgåer". Det blir like overkill som at jeg skulle si til en stakkar som ønsker seg groenendael at det blir for mye for h*n, for det finnes en bruksoppdretter (okay da, en og en halv) av groeniser i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke sagt at en aussie er for krevende for alle, jeg har sagt at det ikke er en rase som PASSER alle... Hvis det ikke hadde vært sant: hvorfor har ikke ALLE en aussie da? Siden den jo passer for alle??

Og igjen; ingen raser passer for alle, så nei, aussien er ikke unik på det området heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dalmis, som du mente var en snill og grei hund, er en aktiv hund den og. Den har muligens ikke belger/aussie-fantasi til å finne på ting når den kjeder seg, men dæven så motbydelig en understimulert prikkehund kan bli - akkurat som de fleste andre raser. Og sorry, samme hvor mye du siterer en eller annen amerikansk side om aussien, så får du meg bare ikke til å tro at den gjennomsnittelige aussien i Norge er så heftig at den ikke kan bo hos en "turgåer". Det blir like overkill som at jeg skulle si til en stakkar som ønsker seg groenendael at det blir for mye for h*n, for det finnes en bruksoppdretter (okay da, en og en halv) av groeniser i landet.

Jeg hadde en understimulert dalmatiner hos meg i 2mnd, han var en enkel sjel så lenge han fikk 1,5t skogstur uten bånd og litt småtrening inne (sitt, ligg, på plass - huslydighet?) og båndtrening. Han gikk fra å være en tannklaprende nervøs og trippende prikkesak til å bli en rolig hund som ikke stressa eller styrte, men slappet av og var en normal hund.. Aktiv ja, men bare når det var trening eller tur i lufta. For han var livet å løpe, gjerne sammen med en god venn :ahappy: En nabo av oss hadde 8 dalmatinere på det meste (det så merkelig ut ja..) og de fikk ikke annet enn litt lengre turer noen ganger i uka, ellers var det tissing i hagen..

DET er ikke nok for de fleste aussier håper jeg virkelig. Hvis det er sånn, så vet jeg ihvertfall at jeg aldri skal kjøpe hund i Norge ever.... :ahappy:

Men går man turer hver dag, i det minste NESTEN hver dag, hvor de får utløp for energien sin i tillegg til at man trener et eller annet med dem - så har de det som plummen i egget. Men de fleste familier gjør ikke det... og det er det jeg diskuterer utifra...

2ne skrev:

Det er mulig du legger noe helt annet i "enkel hund" enn jeg gjør, men denne opphausinga av aussie og belger som noe klin umulig noe å ha i hus om du ikke ønsker noe mer enn et "normalt" hundehold (for normalen for de aller aller fleste raser er tur- og familiehunder - også hos langhårsbelger og aussie), blir litt i overkant for meg, du trenger ikke å være hverken supermann eller hundehvisker for å kunne ha de fleste av gruppe1-rasene.

Flere av oppdretterne jeg har vært i kontakt med har sagt at de ikke unner en aussie et liv uten trening og aktivitet. Og de mener IKKE at tur er nok for en aussie ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går man turer hver dag, i det minste NESTEN hver dag, hvor de får utløp for energien sin i tillegg til at man trener et eller annet med dem - så har de det som plummen i egget. Men de fleste familier gjør ikke det... og det er det jeg diskuterer utifra...

Dette ble skrevet i TS innlegg:

"Hunden skal hovedsakelig være turkamerat og følgesvenn. Men den skal ikke være noen sofa pute, den skal aktivt være med på lange turer hver dag i skogen og i terreng"

Så kanskje bestemme deg om hva du egentlig mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en understimulert dalmatiner hos meg i 2mnd, han var en enkel sjel så lenge han fikk 1,5t skogstur uten bånd og litt småtrening inne (sitt, ligg, på plass - huslydighet?) og båndtrening. Han gikk fra å være en tannklaprende nervøs og trippende prikkesak til å bli en rolig hund som ikke stressa eller styrte, men slappet av og var en normal hund.. Aktiv ja, men bare når det var trening eller tur i lufta. For han var livet å løpe, gjerne sammen med en god venn :ahappy: En nabo av oss hadde 8 dalmatinere på det meste (det så merkelig ut ja..) og de fikk ikke annet enn litt lengre turer noen ganger i uka, ellers var det tissing i hagen..

DET er ikke nok for de fleste aussier håper jeg virkelig. Hvis det er sånn, så vet jeg ihvertfall at jeg aldri skal kjøpe hund i Norge ever.... :ahappy:

Å basere en hel erfaring utifra et individ av en rase er ganske utrolig syns jeg..

Og angående naboens hunder, det er ikke dermed sagt at dalmatinere ikke trenger mere en tissetur i hagen liksom.. det er faktisk en aktiv rase.(hatt selv). Men det ga jo et godt poeng mot det du skriver egentlig.. at like gjerne en aussie kan fungere uten det helt store aktive livet.. akurat som dalmatinerne til naboen din gjorde med tisseturer i hagen.. :ahappy:

Du svarer jo ikke på noe som blir svart til deg, du famler deg bare videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble skrevet i TS innlegg:

"Hunden skal hovedsakelig være turkamerat og følgesvenn. Men den skal ikke være noen sofa pute, den skal aktivt være med på lange turer hver dag i skogen og i terreng"

Så kanskje bestemme deg om hva du egentlig mener?

Jeg diskuterer egentlig på det Tone skrev helt i begynnelsen tror jeg... At alle norske belgere og aussier klarer seg fint som familiehunder.

Det er mulig du legger noe helt annet i "enkel hund" enn jeg gjør, men denne opphausinga av aussie og belger som noe klin umulig noe å ha i hus om du ikke ønsker noe mer enn et "normalt" hundehold (for normalen for de aller aller fleste raser er tur- og familiehunder - også hos langhårsbelger og aussie), blir litt i overkant for meg, du trenger ikke å være hverken supermann eller hundehvisker for å kunne ha de fleste av gruppe1-rasene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste aussier jeg "kjenner", bor hos "normale" folk med "normalt" hundehold. Dvs hos aktive mennesker som går mye TURER. De aller fleste belgere jeg kjenner, bor hos likedanne - aktive turmennesker. Og de aller aller fleste takler både sine aussier og belgere helt uten de store problemene, muligens fordi de aldri er innom på forum som dette og får vite at de skal være så ****** vanskelige å ha med å gjøre.

Du kan ikke la det gå en uke uten mental trening.. Du får det til å høres ut som at DET gjør My en krevende hund. Det er det ikke. Jeg har hatt en belger som trengte mental trening HVER dag, jeg - EN belger, av fem. Resten av dem kunne helt fint levd som vanlige familiehunder hos vanlige folk (kanskje bortsett fra Zarten, men det var fordi han var paranoid, ikke fordi han var så ****** heftig). Selv Norris kunne det, brukshåpet mitt.. Oppdragelsen hennes ville nok vært anderledes hos "normale" folk, men jeg vil at hun skal være litt ubeherska, med kamplyst og jaktlyst - jeg har ikke tenkt å dressere det vekk, jeg har ikke lyst til å dempe henne. Men at det er mulig - selvsagt er det det.

Men sånn som det prates om aussier særlig på dette forumet her, så høres de ikke ut som gode brukshunder syns jeg. De høres ut som usikre fjollebikkjer (omtrent som en dårlig belger, med andre ord). Hverken belgeren eller aussien er avlet for å være brukshunder (som bruksmalle, bruksschäfer og kelpiene er) først og fremst, de er avlet for å være trivelige, aktive familiehunder. At en og annen gjør det bra i en eller annen hundesport, gjør dem ikke til brukshunder av den grunn.. Ikke at de en gang for 50 år siden var avlet for ett eller annet bruk, heller..

Amen.

Riesen høres befriende enkel ut i forhold til aussien som blir beskrevet her. De aussiene jeg har møtt har heldigvis ikke vært så ille. Er forøvrig verdens skjønneste aussie på landslaget i ag. Gode fine Teddy. :ahappy:

Men tilbake til topic, er mange fine mellomstore raser å velge mellom, men er vel ikke så fryktelig mange av dem som er nevnt her.

naaw, den MÅ være søt, siden den heter Teddy :ahappy:

Men, Jeg får faktisk også følelsen av at Riesen er en enklere rase en Aussie her inne, men får det ikke til å stemme ellers.. rart det der.

Men det er da ikke dette som diskuteres? Du mener at en Aussie er for krevende for så og si alle. Og du er en av de få som faktisk klarer å håndtere en Aussie?!

Virker som om aussien er en av de vanskeligste rasene en kan ha, og det tviler jeg virkelig at stemmer.

... Jeg lurer virkelig på hva som egentlig kreves av en Aussie eier. For det virker som om du må være hjemmeværende, for gud hjelpes om hunden ikke får stimuli HELE dagen.. DA ALTSÅ!!!

Nei helt seriøst Annikken. Om Aussie virkelig er sånn som du beskriver den, ja.. da faller **** meg drømmen min om en Aussie vekk, på tross av at jeg nå bor med 13 hunder av middels aktiv rase. Jeg trodde frem til jeg leste disse innleggene at jeg skulle kunne takle en Aussie, men nå gir jeg opp........

snakk om å lage kvalm for sin egen rase da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...