Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussien - for krevende for vanlige folk?


Aussieglis

Recommended Posts

Jeg diskuterer egentlig på det Tone skrev helt i begynnelsen tror jeg... At alle norske belgere og aussier klarer seg fint som familiehunder.

Og du har fortsatt ikke kommet med noe som tilsier at det ikke skal gå da..

For hva de burde ha av et aktivt liv er ikke det samme som at man ikke kan fungere hos den vanlige familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar
Jeg hadde en understimulert dalmatiner hos meg i 2mnd, han var en enkel sjel så lenge han fikk 1,5t skogstur uten bånd og litt småtrening inne (sitt, ligg, på plass - huslydighet?) og båndtrening. Han gikk fra å være en tannklaprende nervøs og trippende prikkesak til å bli en rolig hund som ikke stressa eller styrte, men slappet av og var en normal hund.. Aktiv ja, men bare når det var trening eller tur i lufta. For han var livet å løpe, gjerne sammen med en god venn :ahappy: En nabo av oss hadde 8 dalmatinere på det meste (det så merkelig ut ja..) og de fikk ikke annet enn litt lengre turer noen ganger i uka, ellers var det tissing i hagen..

Veit du hva? En god brukshund skal og være aktiv når det er trening eller tur i lufta - og slappe av når det ikke er det. Det er det som kalles "av-knapp" :ahappy:

At en hundeflokk på 8 blir stimulert av hverandre, er ikke spesielt for dalmisen det. Selv aussien ville syns at den actionen og dynamikken som er i en så stor flokk, var stimulerende nok..

DET er ikke nok for de fleste aussier håper jeg virkelig. Hvis det er sånn, så vet jeg ihvertfall at jeg aldri skal kjøpe hund i Norge ever.... :ahappy:

Men går man turer hver dag, i det minste NESTEN hver dag, hvor de får utløp for energien sin i tillegg til at man trener et eller annet med dem - så har de det som plummen i egget. Men de fleste familier gjør ikke det... og det er det jeg diskuterer utifra...

Øh.. De aller fleste jeg vet om som har hund, går turer med hundene sine hver dag. Opptil flere ganger om dagen, til og med. Og dette er utgangspunktet for denne diskusjonen, klipper fra førsteinnlegget:

Hunden skal hovedsakelig være turkamerat og følgesvenn. Men den skal ikke være noen sofa pute, den skal aktivt være med på lange turer hver dag i skogen og i terreng. Min venn ønsker også å trene den i lydighet, aglity og kanskje litt bruks. Det er forsåvidt ingen ambisjoner om å konkurre annet en å dra på en utstilling eller to.

Nei, en aussie vil neppe klare seg med lange turer hver dag i skog og terreng, hos en som ønsker å trene den i lydighet, agility og kanskje litt bruks.. Hva var det du sa om My igjen?

Jeg kan ikke la det gå en uke uten noe trening og mental aktivitet for min hund, da blir hun tussete og alt annet enn trivelig å ha i hus. Hun kan fint slappe av i flere dager i strekk med bare mosjon, men grensa er ganske tynn, og man merker veeeeeeeeeldig godt når grensa er nådd på en måte.

Hun er en litt bedagelig anlagt aussie hun da, kanskje? :lol:

2ne skrev:

Det gjorde jeg. Og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen.

naaw, den MÅ være søt, siden den heter Teddy :ahappy:

Men, Jeg får faktisk også følelsen av at Riesen er en enklere rase en Aussie her inne, men får det ikke til å stemme ellers.. rart det der.

... Jeg lurer virkelig på hva som egentlig kreves av en Aussie eier. For det virker som om du må være hjemmeværende, for gud hjelpes om hunden ikke får stimuli HELE dagen.. DA ALTSÅ!!

Nei helt seriøst Annikken. Om Aussie virkelig er sånn som du beskriver den, ja.. da faller **** meg drømmen min om en Aussie vekk, på tross av at jeg nå bor med 13 hunder av middels aktiv rase. Jeg trodde frem til jeg leste disse innleggene at jeg skulle kunne takle en Aussie, men nå gir jeg opp........

snakk om å lage kvalm for sin egen rase da..

Nå ser jeg at det ble på tide å ta kveld snart...

Hvor i all verden har jeg sagt at en aussie må aktiveres hele dagen? Vis meg er du snill...

Hvis du har tenkt til å trene og aktivisere hunden din ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle hatt en aussie? Men om det er for at du vil ha en pen blå hund uten hale til å gå tur med innimellom, som familiefolk ofte gjør, så syns jeg ikke det.. Skjønner du? :ahappy:

Her er rasestandaren til aussien, de som bryr seg kan jo skumme igjennom der.

CHARACTER

The Australian Shepherd is intelligent, primarily a working dog of strong herding and guardian instincts. He is an exceptional companion. He is versatile and easily trained, performing his assigned tasks with great style and enthusiasm. He is reserved with strangers but does not exhibit shyness.

Liker man ikke det som skal definere en rase, så kan man vel velge seg en annen da. Who cares?

En aussie burde bli trent, trimmet og elsket. Er det så utrolig mye? Er det det som gjør at dere tror jeg mener at aussien er for krevende for alle? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at det ble på tide å ta kveld snart...

En aussie burde bli trent, trimmet og elsket. Er det så utrolig mye? Er det det som gjør at dere tror jeg mener at aussien er for krevende for alle? :ahappy:

Ja det er like greit å ta kvelden for deg nå, nå har du jo bare rota deg så til de grader inn i salaten. Og du..fortjener ikke alle raser å bli trimma og elsket??

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone, når jeg skriver tur, mener jeg type: "ut i skogen, løpe løs, gå et godt stykke og være ute minst en time" ikke lufteturer på 20min. som nabohundene her i gata får...

Jeg siterer førsteinnlegget igjen, jeg..

Hunden skal hovedsakelig være turkamerat og følgesvenn. Men den skal ikke være noen sofa pute, den skal aktivt være med på lange turer hver dag i skogen og i terreng. Min venn ønsker også å trene den i lydighet, aglity og kanskje litt bruks. Det er forsåvidt ingen ambisjoner om å konkurre annet en å dra på en utstilling eller to.

Det høres ut som et helt fint liv for selv en hardcore og superheftig bruksaussie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjør de, men en aussie trenger å lære og bli trent i tillegg...

Virkelig glad jeg holdt meg unna gr 1 hund nå, høres ut som et rent h*lvette å ha de i hus. Nå har jeg skaffa meg en bedagelig bikkje som ikke trenger en dritt :ahappy: Noe så herlig... *ironi for de som ikke tok den* :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig glad jeg holdt meg unna gr 1 hund nå, høres ut som et rent h*lvette å ha de i hus. Nå har jeg skaffa meg en bedagelig bikkje som ikke trenger en dritt :ahappy: Noe så herlig... *ironi for de som ikke tok den* :rolleyes:

Nå er du barnslig, tollere trenger å bli trent og aktivisert de også! :ahappy: Det mener jeg helt oppriktig, når jeg skulle ha valp var rasevalgene aussie og toller faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjør de, men en aussie trenger å lære og bli trent i tillegg...

Vet du.. det er det en haug med andre raser som også har godt av, poenget er fortsatt om de kan være velfungerende til et normalt aktiv turliv hos en vanlig familie..

Det er ingen her som har sagt at en aussie ikke ville passe best hos noen som vil bruke den til noe, uenighetene oppstår ved at du skal gjøre rasen så heftig at ikke vanlig folk kan overleve med en sånn i huset.

Skulle virkelig ønske du kunne svare på alt som blir sagt jeg, istedenfor å sitte der å fable videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at det ble på tide å ta kveld snart...

Hvor i all verden har jeg sagt at en aussie må aktiveres hele dagen? Vis meg er du snill...

Hvis du har tenkt til å trene og aktivisere hunden din ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle hatt en aussie? Men om det er for at du vil ha en pen blå hund uten hale til å gå tur med innimellom, som familiefolk ofte gjør, så syns jeg ikke det.. Skjønner du? :ahappy:

Her er rasestandaren til aussien, de som bryr seg kan jo skumme igjennom der.

Liker man ikke det som skal definere en rase, så kan man vel velge seg en annen da. Who cares?

En aussie burde bli trent, trimmet og elsket. Er det så utrolig mye? Er det det som gjør at dere tror jeg mener at aussien er for krevende for alle? :ahappy:

Du har ikke sagt det, det er inntrykket mitt etter at DU har beskrevet Aussien :ahappy:

Men hvis jeg kan ha en Aussie, så kan alle andre det og, for jeg gjør nemlig ikke så mye mer en andre som har hund med min hund ser du. Jeg går turer, hvor hunden springer løst på stranden. Trener litt lydighet på hobbybasis, og trener utstilling.

Kjenner ingen familier som har hund som bare går tur innimellom ... lurer litt på hva slags familier du har vært borti jeg!?!

Jeg liker ikke DIN definisjon av rasen, men jeg liker rasen generelt!

Sorry altså, men det virker som om du prøver å fremstille deg selv som verdensmester fordi du har en aussie som krever det samme som min gårdshund krever.. Alle hunder krever trening, tur, kos og å bli elsket. damn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ingen super-belger hun heller (de finnes ikke, nemlig), men hun er en forholdsvis normal, aktiv terv-frøken.

Joho, det gjør de vel! :ahappy: *stikkefingreneiørene*

Det blir like overkill som at jeg skulle si til en stakkar som ønsker seg groenendael at det blir for mye for h*n, for det finnes en bruksoppdretter (okay da, en og en halv) av groeniser i landet.

Her føler jeg at det er en forskjell på aussie og belger, for på belger har du som du sier den ene rene bruksoppdretteren, mens på aussie føler jeg det er stor forskjell på hundene fra oppdretter til oppdretter selv om de ser ut til å avle etter de samme målene.

MEN, jeg ser poenget til 2ne, og med den aktiviseringen som trådstarter skisserer at hunden kommer til å få, ser jeg ingen problem med at denne vennen skal kunne klare både dalmis, aussie og belger. :ahappy: Min lille erfaring med aussie er faktisk at de er MYE tammere enn alle belgerne jeg noen gang har truffet på, så at de generelt er så voldsomt vanskelige har jeg vanskelig for å tro på.

Ser jo at Anniken har blitt trengt litt inn i et hjørne, noe som fort kan skje når en blir angrepet fra alle kanter og fører flere diskusjoner parallellt med flere personer - hvorpå disse siterer svar som egentlig er ment til andre. Skjønner jo forsåvidt hva Anniken vil frem til, men det er som 2ne sa, det er forskjell på hva man skulle ønske (at alle brukshundraser forble nettopp brukshundraser) og det som er, nemlig at svært få oppdrettere faktisk avler 'hardcore' brukshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du.. det er det en haug med andre raser som også har godt av, poenget er fortsatt om de kan være velfungerende til et normalt aktiv turliv hos en vanlig familie..

Det er ingen her som har sagt at en aussie ikke ville passe best hos noen som vil bruke den til noe, uenighetene oppstår ved at du skal gjøre rasen så heftig at ikke vanlig folk kan overleve med en sånn i huset.

Skulle virkelig ønske du kunne svare på alt som blir sagt jeg, istedenfor å sitte der å fable videre..

Vanlige folk? Hva er det? Er du og jeg vanlige folk?

Eller er foreldrene mine vanlige folk?

Foreldrene mine er vanlige hundeeiere. De lufter hundene sine hver dag, de går turer med dem så ofte de kan og hundene får løpe løse hver dag. Hundene får gå fritt i hele huset, men må sove i bur om natta. I helgene får de lange turer på opptil flere timer, men i ukedagene blir det kortere turer siden begge foreldrene mine jobber og har mye å gjøre.

Jeg hadde ikke solgt foreldrene mine en aussievalp om de så hadde tilbudt meg 10000000000,- for valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg kan ha en Aussie, så kan alle andre det og, for jeg gjør nemlig ikke så mye mer en andre som har hund med min hund ser du. Jeg går turer, hvor hunden springer løst på stranden. Trener litt lydighet på hobbybasis, og trener utstilling.

Jeg tror helt sikkert du kunne hatt flere raser, men med den aktiviseringen du beskriver her er det likevel linjer av 'bruksrasene' jeg ville styrt unna. For å ta min egen hund som eksempel, han ville spist opp huset ditt med så lite hjernetrim, og det finnes sikkert linjer av aussier som feks ville begynt å vokte unødvendig osv. Men det handler jo om å velge oppdretter ut i fra bruken en har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige folk? Hva er det? Er du og jeg vanlige folk?

Eller er foreldrene mine vanlige folk?

Foreldrene mine er vanlige hundeeiere. De lufter hundene sine hver dag, de går turer med dem så ofte de kan og hundene får løpe løse hver dag. Hundene får gå fritt i hele huset, men må sove i bur om natta. I helgene får de lange turer på opptil flere timer, men i ukedagene blir det kortere turer siden begge foreldrene mine jobber og har mye å gjøre.

Jeg hadde ikke solgt foreldrene mine en aussievalp om de så hadde tilbudt meg 10000000000,- for valpen.

fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi?

Fordi foreldrene mine ikke har interesse av å trene med hundene. Deres hundehold har ingenting med læring å gjøre. De trener ikke på noe. De gikk et valpekurs, men hundene kan såvidt sitte ordentlig... Oppstår det et problem, så vil de neppe prøve å trene på noe for å gjøre det bedre. De kommer til å godta det, og få et ****** stort problem til slutt, og i værste fall kvitte seg med problemet. For sånn er de.

Det er et sabla kjipt liv for en aussie :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke solgt foreldrene mine en aussievalp om de så hadde tilbudt meg 10000000000,- for valpen.

Jeg fatter ikke at du skal protestere så høyt jeg, leser du i det hele tatt hva jeg sier?? Det er INGEN her som har vært uenig med deg i at en aussie sikkert passer de som er noe i overkant mer aktive i mannen i gata, MEN det betyr ikke at en aussie ikke kan være en velfungerende hund hos folk flest.... Hva er det du ikke forstår ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder fortjener vel å ha et aktivt liv der de får brukt seg både fysisk og psykisk??

De aussiene jeg har møtt/vært på kurs med etc har vært mindre aktive/på høyde med mine hunder hva aktivitestnivå angår. Det finnes helt sikkert krevende aussier, på samme måte som det finnes krevende Collier, krevende settere, krevende Labradorer og krevende altmulig. Det er jo individforskjeller innen alle raser, selv om jeg så klart er enig i at enkelte raser krever mer enn andre.

Nå er vel uansett ikke dette en aussiediskusjon, men med de opplysninger TS gir om hva hunden får av aktivisering kan synes jeg at en aussie må passe, det være seg showlinjer eller brukslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt sikkert du kunne hatt flere raser, men med den aktiviseringen du beskriver her er det likevel linjer av 'bruksrasene' jeg ville styrt unna. For å ta min egen hund som eksempel, han ville spist opp huset ditt med så lite hjernetrim, og det finnes sikkert linjer av aussier som feks ville begynt å vokte unødvendig osv. Men det handler jo om å velge oppdretter ut i fra bruken en har tenkt.

Ja, jeg er helt enig. Derfor har jeg styrt unna slike raser :ahappy: Men jeg prøvde bare å si det at, en Aussie er ikke SÅ spesiell at det bare finnes fåtall som kan takle dem, og ha dem i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ett langt innlegg som ble borte... orker ikke quote alt igjen så svarer utfra hukommelsen her...

Jupp, aussien er ofte en usikker kontrollfreak. Hvertfall endel av dem jeg kjenner og de fleste er norskavlet, noen få fra sverige.

Dalmatinere er ikke noe enklere å ha en aussier siden man først sammenligner, men de krever da heller ikke allverden. Turer hver dag og enkel trening i form av øvelser eller godbitsøk i skogkanten. Og selvfølgelig oppdragelse som hunder flest.

Jeg vil ikke kalle aussien en spesielt bra brukshund, den kan brukes til søk osv... men det er noe annet i min verden.

Jeg syns heller ikke en times tur er spesielt lang tur, ganske normal tur for en normalt stor hund. Min er ikke tilfreds med en times tur, han krever en times trening i tillegg... hver dag. Hopper jeg over trening en dag så merker jeg godt at han har overskudd når vi går i gang med trening igjen. Trening en gang i uka er da ikke mer enn enhver bør bruke på sine hunder uavhengig av rase for å få en tilfreds, lydig hund i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at Anniken har blitt trengt litt inn i et hjørne, noe som fort kan skje når en blir angrepet fra alle kanter og fører flere diskusjoner parallellt med flere personer - hvorpå disse siterer svar som egentlig er ment til andre. Skjønner jo forsåvidt hva Anniken vil frem til, men det er som 2ne sa, det er forskjell på hva man skulle ønske (at alle brukshundraser forble nettopp brukshundraser) og det som er, nemlig at svært få oppdrettere faktisk avler 'hardcore' brukshunder.

Jeg ser og at Anniken blir trengt inn i et hjørne her, og det beklager jeg, det var ikke min mening når jeg begynte å diskutere hvor vanskelig det er å ha aussie/belger. Men samtidig så er jeg lei av at det skal skrives flere meter om hvor vanskelige disse hundene er for vanlige folk, når 90 % (minst) av dem ikke er spesielt vanskelige å ha i det hele tatt.

Joda, man får sikkert kjøpt aussier som krever en del, akkurat som at man får kjøpt belgere som krever en del. Men det er jo linjer, og det er realiteten. Jeg skulle ønske at belgere flest var aktive, små-krevende hunder som trenger eiere som jobbet med dem, det hadde vært kjempegøy med flere belgereiere i konkurranser. Men sånn er det ikke, det er en liten prosent som brukes aktivt, og det er bare en liten prosent av de igjen som ville vært uspiselige om de ikke fikk "all" den aktiviteten de får - bikkjer er enkle sjeler, stort sett, de er fornøyde med det de får - stort sett.. Selv aussier og belgere.. Og heldigvis for det, for det er bare ikke mange nok aktive (som i hundeaktiviteter) hundefolk til de hundene som produseres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og at Anniken blir trengt inn i et hjørne her, og det beklager jeg, det var ikke min mening når jeg begynte å diskutere hvor vanskelig det er å ha aussie/belger. Men samtidig så er jeg lei av at det skal skrives flere meter om hvor vanskelige disse hundene er for vanlige folk, når 90 % (minst) av dem ikke er spesielt vanskelige å ha i det hele tatt.

Joda, man får sikkert kjøpt aussier som krever en del, akkurat som at man får kjøpt belgere som krever en del. Men det er jo linjer, og det er realiteten. Jeg skulle ønske at belgere flest var aktive, små-krevende hunder som trenger eiere som jobbet med dem, det hadde vært kjempegøy med flere belgereiere i konkurranser. Men sånn er det ikke, det er en liten prosent som brukes aktivt, og det er bare en liten prosent av de igjen som ville vært uspiselige om de ikke fikk "all" den aktiviteten de får - bikkjer er enkle sjeler, stort sett, de er fornøyde med det de får - stort sett.. Selv aussier og belgere.. Og heldigvis for det, for det er bare ikke mange nok aktive (som i hundeaktiviteter) hundefolk til de hundene som produseres..

*Signeres*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et sabla kjipt liv for en aussie :ahappy:

Meget mulig det, men hvorfor må du på død og liv trekke fram at det er synd på aussien, aussien er så krevende og så videre hele tiden? Det er mange andre raser som er på sidelinje med aussien når det kommer til fysiske og psykiske behov, men måten du omtaler aussien på framstiller rasen som den mest vanskelige man kan få tak i...

Edit: og ja, jeg ser at du blir trengt opp i et hjørne her, det beklager jeg, men jeg klarer bare ikke å stille meg ukritisk til mange av påstandene du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi foreldrene mine ikke har interesse av å trene med hundene. Deres hundehold har ingenting med læring å gjøre. De trener ikke på noe. De gikk et valpekurs, men hundene kan såvidt sitte ordentlig... Oppstår det et problem, så vil de neppe prøve å trene på noe for å gjøre det bedre. De kommer til å godta det, og få et ****** stort problem til slutt, og i værste fall kvitte seg med problemet. For sånn er de.

Det er et sabla kjipt liv for en aussie :ahappy:

Unnskyld, men altså... det er ett sabla kjedelig liv for de fleste hunder det. Hunder er til for å gjøre noe og bare ett fåtall er lykkelige som rene sofahunder uten noen form for hjernetrim eller aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men altså... det er ett sabla kjedelig liv for de fleste hunder det. Hunder er til for å gjøre noe og bare ett fåtall er lykkelige som rene sofahunder uten noen form for hjernetrim eller aktivisering.

Næhæ? Sier du det?

Aussier har det sikkert akkurat likedan som mopser hvis de ikke har fått trent på 3 uker. Mopsen og aussien blir sikkert akkurat like vanskelige å ha i hus.

Jeg vil ikke kalle aussien en spesielt bra brukshund, den kan brukes til søk osv... men det er noe annet i min verden.

Takk for opplysningen. :) Du hadde jo lang tid på å finne ut av det ja? Var det mange uker du hadde han? Det er ikke mange aussier vil duge som gode brukshunder nei, ihvertfall ikke hvis de kommer fra linjer som er "made of show" ... Også må de jo trenes i det også da. :)

Var det ikke du som ikke klarte å kontrollere kontrollfreaken i den 8mnd gamle hanhunden du hadde i hus en stund? Var det ikke derfor han måtte gå? Var ikke han *gisp* av utstillingslinjer til og med?! Kan DE hundene virkelig ha vokt og slike negative egenskaper?? Trodde ikke det var mulig jeg... Er jo bare heftige renavla gjeterlinjer fra tyskland som har slike innabords! En showhund er jo en så enkel hund at hele doggis burde løpe å kjøpe en med en gang. De er helt uproblematiske, og har ingen diller og daller! Ikke sant? Egentlig kan alle bare få seg to.

Saken er, at mange showaussier sliter med nervøsitet, dårlig gemytt og mer til. Aussier som har slike "diller" - kan faktisk ha vakt/vokt SAMTIDIG; og en usikker hund med sine "guardian instincts" er ikke alltid verdens fineste kombinasjon. Det kan få riktig så kjedelige utfall.. Og de er det ingen som ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...