Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussien - for krevende for vanlige folk?


Aussieglis

Recommended Posts

Ville kanskje ikke valgt aussie hadde jeg vært han.. Din aussie er vel kanskje det eneste han har av erfaring med rasen, og du sier jo selv at din hund kanskje ikke er helt rasetypisk? Aussien kan jo være alt annet enn sosial og enkel å ha i hus. Man kan jo være heldig, men man kan også være veldig Uheldig... Fallhøyden er jo generellt høyere med en brukshund enn en "enklere" hund som f.eks dalmatiner. Aussien har jo også voktingen som kan være ganske knøvlete å få kontroll på med mindre man har en god plan og litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar
Ville kanskje ikke valgt aussie hadde jeg vært han.. Din aussie er vel kanskje det eneste han har av erfaring med rasen, og du sier jo selv at din hund kanskje ikke er helt rasetypisk? Aussien kan jo være alt annet enn sosial og enkel å ha i hus. Man kan jo være heldig, men man kan også være veldig Uheldig... Fallhøyden er jo generellt høyere med en brukshund enn en "enklere" hund som f.eks dalmatiner. Aussien har jo også voktingen som kan være ganske knøvlete å få kontroll på med mindre man har en god plan og litt erfaring.

Sorry, men dalmisen er ikke nødvendigvis en enkel hund. Det er enkelte linjer der og som ikke er helt stødige mentalt (eller var, det er mulig de har avlet bort det på de 15 åra jeg ikke har hatt kjempekontakt med rasen), og hannhundene kan være hannhund-aggressive.

Det er mulig du legger noe helt annet i "enkel hund" enn jeg gjør, men denne opphausinga av aussie og belger som noe klin umulig noe å ha i hus om du ikke ønsker noe mer enn et "normalt" hundehold (for normalen for de aller aller fleste raser er tur- og familiehunder - også hos langhårsbelger og aussie), blir litt i overkant for meg, du trenger ikke å være hverken supermann eller hundehvisker for å kunne ha de fleste av gruppe1-rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men dalmisen er ikke nødvendigvis en enkel hund. Det er enkelte linjer der og som ikke er helt stødige mentalt (eller var, det er mulig de har avlet bort det på de 15 åra jeg ikke har hatt kjempekontakt med rasen), og hannhundene kan være hannhund-aggressive.

Det er mulig du legger noe helt annet i "enkel hund" enn jeg gjør, men denne opphausinga av aussie og belger som noe klin umulig noe å ha i hus om du ikke ønsker noe mer enn et "normalt" hundehold (for normalen for de aller aller fleste raser er tur- og familiehunder - også hos langhårsbelger og aussie), blir litt i overkant for meg, du trenger ikke å være hverken supermann eller hundehvisker for å kunne ha de fleste av gruppe1-rasene.

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med verken aussie eller belger, men det jeg har sett av de har liksom ikke virket "hårreisende vanskelig". Jeg har heller ikke møtt så himla mange dalmatinere, men de jeg har møtt har IKKE vært enkle hunder! Takke seg til en gjeterhundrase som faktisk bryr seg litt om hva folk sier, enn en dalmatiner som hopper og spretter hit og dit og ikke eier hemninger. :ahappy:

Nåja, ikke ta alt jeg skriver for god fisk, men jeg ville bare si meg enig med 2ne om at dalmatinere ikke alltid er så utrolig enkle. Og det er de færreste aussier/belgere som får fire timer mental trening pluss tre timers heftig fysisk tur hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men dalmisen er ikke nødvendigvis en enkel hund. Det er enkelte linjer der og som ikke er helt stødige mentalt (eller var, det er mulig de har avlet bort det på de 15 åra jeg ikke har hatt kjempekontakt med rasen), og hannhundene kan være hannhund-aggressive.

Det er mulig du legger noe helt annet i "enkel hund" enn jeg gjør, men denne opphausinga av aussie og belger som noe klin umulig noe å ha i hus om du ikke ønsker noe mer enn et "normalt" hundehold (for normalen for de aller aller fleste raser er tur- og familiehunder - også hos langhårsbelger og aussie), blir litt i overkant for meg, du trenger ikke å være hverken supermann eller hundehvisker for å kunne ha de fleste av gruppe1-rasene.

Nei, jeg har vel aldri sagt at man må være supermann heller, MEN man burde ha erfaring med hunder som MENER en del - og aussier kan faktisk være nokså skarpe iblant. Aussier kan ha en veldig "alvorlig" side, som jeg har fått inntrykk av at belgeren (iallefall terv og gronnis) har mindre av. Aussier kan vise aggressivitet mens de vokter, og de kan ta over kontrollen om de får sjangsen til det... Se på MH-diagrammene til flere av aussiene som er blitt testet så ser dere det med egne øyne. Det er UTROLIG stor forskjell på individene, linjene osv.

Og han som er ute etter hund har antagelig fått truffet trådstarters hund, som er en ung sosial aussietispe med ingen diller og daller - en rimelig enkel hund slik jeg har forstått det. Det kan gi et veldig feil inntrykk, noe som jeg tror er grunnen til at mange aussier omplasseres... Folk treffer et eller to hyggelige og enkle eksemplarer av rasen, tenker "Åja, en sånn kan jo jeg også ha!" og løper og kjøper... Så blir aussien 12mnd, og plutselig er den ikke like enkel å ha i hus lengre. Det har man sett mye av i det siste...

Finnes sikkert "vanskelige" dalmatinere også, men MITT inntrykk er at de fleste Dalmatinere er ganske enkle sjeler - som ikke krever stort mer enn en god tur om dagen, og som gjerne trener og koser seg med det men som ikke TRENGER det for å være fornøyd.

Jeg kan ikke la det gå en uke uten noe trening og mental aktivitet for min hund, da blir hun tussete og alt annet enn trivelig å ha i hus. Hun kan fint slappe av i flere dager i strekk med bare mosjon, men grensa er ganske tynn, og man merker veeeeeeeeeldig godt når grensa er nådd på en måte.

Og aussier røyter. Veldig veldig veldig mye :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså *kremt*, du har jo ikke hatt sånn kjempeerfaring med hunder som "mener en del" du heller før du fikk My, Anniken..

Har ikke noe tro på at Aussien skal være en så vanskelig rase som noen skal ha det til.

Ja det vet jo du mye om :ahappy: Jeg vokste opp med en hund som mente litt for mye, og jeg har alltid hatt 2 schæfere som nærmeste nabo... I tillegg så hadde jeg møtt noen flere aussier enn en stk før jeg fikk min egen, og jeg snakket med nesten alle oppdretterne i hele landet + halvparten av de i sverige OG noen i danmark før jeg begynte å få en anelse om hvilke linjer jeg burde satset på. Jeg var innom utrolig mye forskjellig, og idag ser jeg helt klart at jeg har valgt riktig linjer i forhold til det jeg trenger - og jeg ser også at jeg har vært i kontakt med flere oppdrettere som kanskje hadde hunder som hadde blitt for mye for meg.

Det handler om å vite hva man leter etter, mener jeg. :ahappy: Å ikke minst vite hva som kan bo i en rase man ønsker seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså *kremt*, du har jo ikke hatt sånn kjempeerfaring med hunder som "mener en del" du heller før du fikk My, Anniken..

Har ikke noe tro på at Aussien skal være en så vanskelig rase som noen skal ha det til.

Vel, kanskje det, men for en mer eller mindre uerfaren person er det kanskje en litt dum sjanse å ta? For hundens del, ikke minst. Jeg har alltid betraktet både Aussie og belger som litt over middels vanskelige, jeg trur de tross alt trenger mer enn normalen, og at "konsekvensene" av å ikke gi de det de trenger fullt ut muligens er større på slike raser enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså *kremt*, du har jo ikke hatt sånn kjempeerfaring med hunder som "mener en del" du heller før du fikk My, Anniken..

Har ikke noe tro på at Aussien skal være en så vanskelig rase som noen skal ha det til.

Jepp, egentlig kan nok alle ha en aussie - er ikke så viktig at de blir brukt til noe slik at de ikke utvikler masse diller, og det har ingenting å si om man vet hvordan man takler en aussie som ikke mener at besøkende har noe i ditt hus å gjøre, eller når aussien flyr etter en ennen hund fordi den passerte tursekken din. Det er jo sånne koselige ting som alle burde oppleve!

Er sikkert veldig koselig for de som har hatt en aussie med mye i hodet, og som har måttet avlive hunden sin fordi den fløy på et menneske som kom inn døra uten forvarsel.

:rolleyes:

Aussier kan være kjempe enkle hunder ja, men de er ikke kjempe enkle hunder hos alle, og det finnes individer som trenger utrolig mye mer enn en aktiv hundeeier kan gi dem. Noen aussier blir for mye for folk som har hatt rasen i mange år...

Tror dere virkelig at folk sitter og finner på slike ting for at folk ikke skal få seg rasen?? Jeg vil VELDIG gjerne at flere skal få seg aussie, men jeg mener man burde være veldig klar over hva en aussie ER før man i det hele tatt tenker tanken - og man burde vite hva man kan ende opp med!

For det trenger ikke være en lykkelig, blå hund med kort hale som elsker alle mennesker den ser... Det KAN bli et lite blått monster som ser på alle fremmede som en potensiell fare, og som ikke tenker seg om to ganger før den handler.

EDIT: Aussien ER ikke en hund for alle.. Det er en brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>snip<

De aller fleste aussier jeg "kjenner", bor hos "normale" folk med "normalt" hundehold. Dvs hos aktive mennesker som går mye TURER. De aller fleste belgere jeg kjenner, bor hos likedanne - aktive turmennesker. Og de aller aller fleste takler både sine aussier og belgere helt uten de store problemene, muligens fordi de aldri er innom på forum som dette og får vite at de skal være så ****** vanskelige å ha med å gjøre.

Du kan ikke la det gå en uke uten mental trening.. Du får det til å høres ut som at DET gjør My en krevende hund. Det er det ikke. Jeg har hatt en belger som trengte mental trening HVER dag, jeg - EN belger, av fem. Resten av dem kunne helt fint levd som vanlige familiehunder hos vanlige folk (kanskje bortsett fra Zarten, men det var fordi han var paranoid, ikke fordi han var så ****** heftig). Selv Norris kunne det, brukshåpet mitt.. Oppdragelsen hennes ville nok vært anderledes hos "normale" folk, men jeg vil at hun skal være litt ubeherska, med kamplyst og jaktlyst - jeg har ikke tenkt å dressere det vekk, jeg har ikke lyst til å dempe henne. Men at det er mulig - selvsagt er det det.

Men sånn som det prates om aussier særlig på dette forumet her, så høres de ikke ut som gode brukshunder syns jeg. De høres ut som usikre fjollebikkjer (omtrent som en dårlig belger, med andre ord). Hverken belgeren eller aussien er avlet for å være brukshunder (som bruksmalle, bruksschäfer og kelpiene er) først og fremst, de er avlet for å være trivelige, aktive familiehunder. At en og annen gjør det bra i en eller annen hundesport, gjør dem ikke til brukshunder av den grunn.. Ikke at de en gang for 50 år siden var avlet for ett eller annet bruk, heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste aussier jeg "kjenner", bor hos "normale" folk med "normalt" hundehold. Dvs hos aktive mennesker som går mye TURER. De aller fleste belgere jeg kjenner, bor hos likedanne - aktive turmennesker. Og de aller aller fleste takler både sine aussier og belgere helt uten de store problemene, muligens fordi de aldri er innom på forum som dette og får vite at de skal være så ****** vanskelige å ha med å gjøre.

Du kan ikke la det gå en uke uten mental trening.. Du får det til å høres ut som at DET gjør My en krevende hund. Det er det ikke. Jeg har hatt en belger som trengte mental trening HVER dag, jeg - EN belger, av fem. Resten av dem kunne helt fint levd som vanlige familiehunder hos vanlige folk (kanskje bortsett fra Zarten, men det var fordi han var paranoid, ikke fordi han var så ****** heftig). Selv Norris kunne det, brukshåpet mitt.. Oppdragelsen hennes ville nok vært anderledes hos "normale" folk, men jeg vil at hun skal være litt ubeherska, med kamplyst og jaktlyst - jeg har ikke tenkt å dressere det vekk, jeg har ikke lyst til å dempe henne. Men at det er mulig - selvsagt er det det.

Men sånn som det prates om aussier særlig på dette forumet her, så høres de ikke ut som gode brukshunder syns jeg. De høres ut som usikre fjollebikkjer (omtrent som en dårlig belger, med andre ord). Hverken belgeren eller aussien er avlet for å være brukshunder (som bruksmalle, bruksschäfer og kelpiene er) først og fremst, de er avlet for å være trivelige, aktive familiehunder. At en og annen gjør det bra i en eller annen hundesport, gjør dem ikke til brukshunder av den grunn.. Ikke at de en gang for 50 år siden var avlet for ett eller annet bruk, heller..

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har vel aldri sagt at man må være supermann heller, MEN man burde ha erfaring med hunder som MENER en del - og aussier kan faktisk være nokså skarpe iblant. Aussier kan ha en veldig "alvorlig" side, som jeg har fått inntrykk av at belgeren (iallefall terv og gronnis) har mindre av. Aussier kan vise aggressivitet mens de vokter, og de kan ta over kontrollen om de får sjangsen til det... Se på MH-diagrammene til flere av aussiene som er blitt testet så ser dere det med egne øyne. Det er UTROLIG stor forskjell på individene, linjene osv.

Og han som er ute etter hund har antagelig fått truffet trådstarters hund, som er en ung sosial aussietispe med ingen diller og daller - en rimelig enkel hund slik jeg har forstått det. Det kan gi et veldig feil inntrykk, noe som jeg tror er grunnen til at mange aussier omplasseres... Folk treffer et eller to hyggelige og enkle eksemplarer av rasen, tenker "Åja, en sånn kan jo jeg også ha!" og løper og kjøper... Så blir aussien 12mnd, og plutselig er den ikke like enkel å ha i hus lengre. Det har man sett mye av i det siste...

Finnes sikkert "vanskelige" dalmatinere også, men MITT inntrykk er at de fleste Dalmatinere er ganske enkle sjeler - som ikke krever stort mer enn en god tur om dagen, og som gjerne trener og koser seg med det men som ikke TRENGER det for å være fornøyd.

Jeg kan ikke la det gå en uke uten noe trening og mental aktivitet for min hund, da blir hun tussete og alt annet enn trivelig å ha i hus. Hun kan fint slappe av i flere dager i strekk med bare mosjon, men grensa er ganske tynn, og man merker veeeeeeeeeldig godt når grensa er nådd på en måte.

Og aussier røyter. Veldig veldig veldig mye :ahappy:

Hva legger du i ordet "skarp"?

De aller fleste aussier jeg "kjenner", bor hos "normale" folk med "normalt" hundehold. Dvs hos aktive mennesker som går mye TURER. De aller fleste belgere jeg kjenner, bor hos likedanne - aktive turmennesker. Og de aller aller fleste takler både sine aussier og belgere helt uten de store problemene, muligens fordi de aldri er innom på forum som dette og får vite at de skal være så ****** vanskelige å ha med å gjøre.

Du kan ikke la det gå en uke uten mental trening.. Du får det til å høres ut som at DET gjør My en krevende hund. Det er det ikke. Jeg har hatt en belger som trengte mental trening HVER dag, jeg - EN belger, av fem. Resten av dem kunne helt fint levd som vanlige familiehunder hos vanlige folk (kanskje bortsett fra Zarten, men det var fordi han var paranoid, ikke fordi han var så ****** heftig). Selv Norris kunne det, brukshåpet mitt.. Oppdragelsen hennes ville nok vært anderledes hos "normale" folk, men jeg vil at hun skal være litt ubeherska, med kamplyst og jaktlyst - jeg har ikke tenkt å dressere det vekk, jeg har ikke lyst til å dempe henne. Men at det er mulig - selvsagt er det det.

Men sånn som det prates om aussier særlig på dette forumet her, så høres de ikke ut som gode brukshunder syns jeg. De høres ut som usikre fjollebikkjer (omtrent som en dårlig belger, med andre ord). Hverken belgeren eller aussien er avlet for å være brukshunder (som bruksmalle, bruksschäfer og kelpiene er) først og fremst, de er avlet for å være trivelige, aktive familiehunder. At en og annen gjør det bra i en eller annen hundesport, gjør dem ikke til brukshunder av den grunn.. Ikke at de en gang for 50 år siden var avlet for ett eller annet bruk, heller..

Helt enig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste aussier jeg "kjenner", bor hos "normale" folk med "normalt" hundehold. Dvs hos aktive mennesker som går mye TURER. De aller fleste belgere jeg kjenner, bor hos likedanne - aktive turmennesker. Og de aller aller fleste takler både sine aussier og belgere helt uten de store problemene, muligens fordi de aldri er innom på forum som dette og får vite at de skal være så ****** vanskelige å ha med å gjøre.

Du kan ikke la det gå en uke uten mental trening.. Du får det til å høres ut som at DET gjør My en krevende hund. Det er det ikke. Jeg har hatt en belger som trengte mental trening HVER dag, jeg - EN belger, av fem. Resten av dem kunne helt fint levd som vanlige familiehunder hos vanlige folk (kanskje bortsett fra Zarten, men det var fordi han var paranoid, ikke fordi han var så ****** heftig). Selv Norris kunne det, brukshåpet mitt.. Oppdragelsen hennes ville nok vært anderledes hos "normale" folk, men jeg vil at hun skal være litt ubeherska, med kamplyst og jaktlyst - jeg har ikke tenkt å dressere det vekk, jeg har ikke lyst til å dempe henne. Men at det er mulig - selvsagt er det det.

Men sånn som det prates om aussier særlig på dette forumet her, så høres de ikke ut som gode brukshunder syns jeg. De høres ut som usikre fjollebikkjer (omtrent som en dårlig belger, med andre ord). Hverken belgeren eller aussien er avlet for å være brukshunder (som bruksmalle, bruksschäfer og kelpiene er) først og fremst, de er avlet for å være trivelige, aktive familiehunder. At en og annen gjør det bra i en eller annen hundesport, gjør dem ikke til brukshunder av den grunn.. Ikke at de en gang for 50 år siden var avlet for ett eller annet bruk, heller..

Men du har jo bare belger må vite. Ikke en skarp, utrolig krevende aussie med kjempemye vokt! :ahappy:

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig, jeg tror Australsk Kelpie er en enklere hund en Aussi liksom utifra den beskrivelsen. Men den overlever som aktiv familliehund, kanskje den har bedre av knapp eller noe? Begynner nesten å lure...

Den beskrivelsen som blir gitt av Aussi har ingenting med at det er en brukshund å gjøre. Det handler mer om dårlig avl ov mentalitet når en hund holder på slik.

Tror desverre ikke at det er så enkelt. Har man en aussie som har mye vokt, og den får lite aktivisering, så finner de sine egne jobber - derav overdreven vokting osv.

Men sånn som det prates om aussier særlig på dette forumet her, så høres de ikke ut som gode brukshunder syns jeg. De høres ut som usikre fjollebikkjer (omtrent som en dårlig belger, med andre ord). Hverken belgeren eller aussien er avlet for å være brukshunder (som bruksmalle, bruksschäfer og kelpiene er) først og fremst, de er avlet for å være trivelige, aktive familiehunder. At en og annen gjør det bra i en eller annen hundesport, gjør dem ikke til brukshunder av den grunn.. Ikke at de en gang for 50 år siden var avlet for ett eller annet bruk, heller..

Feil... I norge avles de fleste aussier for utstillingsfolk, og deretter som familiehund... Men også i Norge har vi heldigvis noen som avler frem brukshunder som er ment for å brukes i hundesport, men som OGSÅ skal være hyggelige familiehunder.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tror desverre ikke at det er så enkelt. Har man en aussie som har mye vokt, og den får lite aktivisering, så finner de sine egne jobber - derav overdreven vokting osv.

Totalt OT, men har stilt spørsmålet før og enda ikke fått noe skikkelig svar: Hva er "vokt"?

Til TS: Jeg tror at de fleste hunder under 40 cm som ikke er jakthunder passer til den beskrivelsen og da er det jo ett utall raser å velge mellom. Mitt råd er be de om å se i en hundebok og lag en liste med raser som de syns tiltaler dem, så kan man heller hjelpe dem med valget når man har begrenset utvalget litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er en hund som vokter en hund som "passer på" og tar ansvar selv i det den tror den må "passe på" - og har egne meninger om hvordan ting skal foregå. F.eks "den hunden får ikke passere min bil, det mennesket får ikke røre min sekk, det mennesket får ikke komme inn i min hage"

Noen aussier nekter å slippe folk inn på eiendommen, og noen kan vise aggressive tendenser under "seansen" - men det man VIL ha er jo en hund som har nok mot til å ikke reagere og føle at den må "kontrollere" ALT.

Ikke alle aussier har særlig til vokt, de fleste vakter dvs. sier ifra når det kommer folk osv. Det er vel mer et rop om hjelp fra flokken enn noe annet da :ahappy:

Men jeg tenker på, er at en aussie med "litt" av disse egenskapene som havner hos feil person kan bli en tikkende bombe. For hvis ingen tar kontroll over en aussie som har fått det for seg at den må passe på det meste, så kan det fort vokse seg mye større enn man skulle tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil... I norge avles de fleste aussier for utstillingsfolk, og deretter som familiehund... Men også i Norge har vi heldigvis noen som avler frem brukshunder som er ment for å brukes i hundesport, men som OGSÅ skal være hyggelige familiehunder.

Jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre? TS spurte da ikke hvilken rase det var lurt å importere? Nedover i Europa finnes det både terv og groenendael som er langt skarpere enn de er her til lands også, men norske valpekjøpere som spør om råd på norske hundeforum, er neppe ute etter bruksavla og små-skarpe hunder, håper jeg. Så da får vi kanskje prøve å holde oss til den norske realiteten? Og der er hverken aussie eller belger noen hyper hund man trenger å være hunde-ekspert for å oppdra. Like it or not..

EDIT: Ah, men da har Dina bøtter og spann med vokt.. Den stakkaren som åpner døra til henne, fortjener egentlig å få både bil og evt invetar i huset, for hun har veldig egne meninger om hvordan ting skal foregå, og hun syns virkelig hun burde få lov til å hevde dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre? TS spurte da ikke hvilken rase det var lurt å importere? Nedover i Europa finnes det både terv og groenendael som er langt skarpere enn de er her til lands også, men norske valpekjøpere som spør om råd på norske hundeforum, er neppe ute etter bruksavla og små-skarpe hunder, håper jeg. Så da får vi kanskje prøve å holde oss til den norske realiteten? Og der er hverken aussie eller belger noen hyper hund man trenger å være hunde-ekspert for å oppdra. Like it or not..

Tror det er der vi er uenige. Jeg mener en god aussie ikke skal være så enkel at hvem som helst skal kunne ha en. :ahappy: Og jeg mener også at veldig mange aussier i Norge ikke er det jeg forbinder med en aussie. Men det er jo min mening daaa... Like it or not. :ahappy:

EDIT:

Most well bred, properly socialized Australian Shepherd will guard their territory and protect their pack (if they feel they are part of a pack.) Managing this trait requires a skilled handler, one who can anticipate what a dog views as a threat. It can be legally problematic if you own a dog that you have intentionally trained as a protection dog.

The Australian Shepherd standard describes the dog as having 'strong guardian instinct.' You can rightfully expect this from even the most peaceable dog. Dogs with less socialization or weaker characters may also bite if afraid, threatened or demanded of. It is a dead wrong assumption to believe an Aussie will never bite because he is 'laid back' or 'so friendly.' If your couch potato mistakenly thinks your neighbor's son is assaulting your son with a baseball bat, or you and your spouse are fighting rather than engaging in horseplay, there may be some 'intervention.' Be aware and PREPARED.

Fra: DON'T BUY AN AUSTRALIAN SHEPHERD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er der vi er uenige. Jeg mener en god aussie ikke skal være så enkel at hvem som helst skal kunne ha en. :ahappy: Og jeg mener også at veldig mange aussier i Norge ikke er det jeg forbinder med en aussie. Men det er jo min mening daaa... Like it or not. :ahappy:

Herremåne.. Nei, vi er ikke så innmari uenige, men jeg ser forskjell på hva jeg ønsker meg og hva som faktisk er.

Btw.. Hadde aussien vært så heftig som du ønsker deg, så hadde du neppe fått kjøpt en av en seriøs oppdretter. For hva slags planer har du for My? Hva trener dere mot? Hvorfor trenger du en nærmest uhåndterlig - for "vanlige folk" - brukshund til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er en hund som vokter en hund som "passer på" og tar ansvar selv i det den tror den må "passe på" - og har egne meninger om hvordan ting skal foregå. F.eks "den hunden får ikke passere min bil, det mennesket får ikke røre min sekk, det mennesket får ikke komme inn i min hage"

Noen aussier nekter å slippe folk inn på eiendommen, og noen kan vise aggressive tendenser under "seansen" - men det man VIL ha er jo en hund som har nok mot til å ikke reagere og føle at den må "kontrollere" ALT.

Ikke alle aussier har særlig til vokt, de fleste vakter dvs. sier ifra når det kommer folk osv. Det er vel mer et rop om hjelp fra flokken enn noe annet da :ahappy:

Men jeg tenker på, er at en aussie med "litt" av disse egenskapene som havner hos feil person kan bli en tikkende bombe. For hvis ingen tar kontroll over en aussie som har fått det for seg at den må passe på det meste, så kan det fort vokse seg mye større enn man skulle tro

Hvorfor blander du inn mot her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste aussier jeg "kjenner", bor hos "normale" folk med "normalt" hundehold. Dvs hos aktive mennesker som går mye TURER. De aller fleste belgere jeg kjenner, bor hos likedanne - aktive turmennesker. Og de aller aller fleste takler både sine aussier og belgere helt uten de store problemene, muligens fordi de aldri er innom på forum som dette og får vite at de skal være så ****** vanskelige å ha med å gjøre.

Du kan ikke la det gå en uke uten mental trening.. Du får det til å høres ut som at DET gjør My en krevende hund. Det er det ikke. Jeg har hatt en belger som trengte mental trening HVER dag, jeg - EN belger, av fem. Resten av dem kunne helt fint levd som vanlige familiehunder hos vanlige folk (kanskje bortsett fra Zarten, men det var fordi han var paranoid, ikke fordi han var så ****** heftig). Selv Norris kunne det, brukshåpet mitt.. Oppdragelsen hennes ville nok vært anderledes hos "normale" folk, men jeg vil at hun skal være litt ubeherska, med kamplyst og jaktlyst - jeg har ikke tenkt å dressere det vekk, jeg har ikke lyst til å dempe henne. Men at det er mulig - selvsagt er det det.

Men sånn som det prates om aussier særlig på dette forumet her, så høres de ikke ut som gode brukshunder syns jeg. De høres ut som usikre fjollebikkjer (omtrent som en dårlig belger, med andre ord). Hverken belgeren eller aussien er avlet for å være brukshunder (som bruksmalle, bruksschäfer og kelpiene er) først og fremst, de er avlet for å være trivelige, aktive familiehunder. At en og annen gjør det bra i en eller annen hundesport, gjør dem ikke til brukshunder av den grunn.. Ikke at de en gang for 50 år siden var avlet for ett eller annet bruk, heller..

:ahappy: Der skrev du akkurat det jeg sett og skulle formulere i et innlegg her nå. Helt enig med deg. Jeg synes tidvis her inne at aussien blir forhøyet til et nivå som tilsier at ingen andre enn svært dyktige hundemennesker med masse kapasitet kan eie slike hunder. Hva er det som gjør aussien så veeeldig spesiell i forhold til andre raser hva gjelder særegne egenskaper, da? Jeg henger ikke med på den helt - de aller fleste raser har vel visse rasebetingede "greier" i mer eller mindre grad, egenskaper som ofte ikke passer enkelte/alle hundeeiere.

Forresten.. Der jeg har hytte/sommerhus er det veldig masse "gamlinger" med renavla gjeterhundlinje-border collies som familiehunder. De går tusleturer og leker i hagen med barnebarna - oppdrettet i lokalt nærmiljø av bonden sjøl. Rart at disse hundene ikke er klin gale hele gjengen.

Men det ble OT..

Hva gjelder portis synes jeg kriteriene passer godt til rasen (ref til startinnlegget). Det eneste er dette med pelsstell, som flere har nevnt. Bortsett fra det høres det ut som at portis kan være verdt å lese mer om.

Jeg synes det er snodig at enkelte her inne ikke har tro på at folk kan like en rase selv om den er allergivennlig (og "stygg"). JEG synes portisen og puddelen er pene hunderaser, derimot er jeg ikke veldig stor fan av golden retriever (som jo må være en av de mest vanlige hundene rundt om). Folk er forskjellige og det må man nesten bare godta. Om noen ikke liker utseendet på en rase burde vel uansett være irrelevant i en sammenheng som denne der poenget er å reflektere rundt raser med de egenskapene som kan passe den gitte beskrivelsen i startinnlegget.

EDIT: så benedicte skrev under meg her og. Det er akkurat det du skiver jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for en spaniel eller retriever!

Angående aussiepraten, så syns jeg aussien er en relativt enkel rase. Jeg kjenner mange som ikke har store peilingen på hund eller ikke gir hunden spesielt mye mental stimuli, men allikevel håndterer en aussie supert.

Her i heimen er labradoren en 100 ganger bedre brukshund enn aussien forresten. Det finnes nok aussier som har mye bedre grunnlag for å bli gode brukshunder enn min, men allikevel syns jeg aussien blir skrytt helt opp i skyene som gode brukshunder, men veldig få aussier har klart å gjøre det spesielt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremåne.. Nei, vi er ikke så innmari uenige, men jeg ser forskjell på hva jeg ønsker meg og hva som faktisk er.

Btw.. Hadde aussien vært så heftig som du ønsker deg, så hadde du neppe fått kjøpt en av en seriøs oppdretter. For hva slags planer har du for My? Hva trener dere mot? Hvorfor trenger du en nærmest uhåndterlig - for "vanlige folk" - brukshund til?

Jeg har ikke sagt at My er uhåndterlig eller superheftig. Det er ikke henne jeg beskriver liksom. Hun er ikke en superaussie i mine øyne. Hun har mange mangler, jeg er ikke blind... Men for MEG og mitt bruk er hun jo perfekt! Du ser den? :ahappy:

EDIT: Dessuten kan du slutte å dra inn mine hunder.. Det eneste jeg har sagt om mine hunder her i denne tråden er at man ser stor forskjell på min aussie når hun ikke har fått noe særlig til trening og tur på en stund. Da blir hun mer bjeffete, hun går på "jakt" etter sokker og andre ting man kan rive istykker og hun blir vill hvis hun hører ordet "trening" "tur" eller 78478 andre ord som er positive for henne... Hun blir ikke "ekkel" - hun bare finner på sine egne små eventyr for å underholde seg selv. Også blir hun på en måte mer intens i alt hun gjør, som om hun bobler litt over? Akkurat som det står overalt på nettet, i bøker, og som alle andre aussie-eiere kan beskrive. Med noen unntak såklart, det finnes jo innen alle plasser.. Noen aussier kan jo sikkert leve et helt liv i en sofa med tisseturer i hagen.. Men det hørtes trist ut.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...