Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken farge på aussien ville du hatt?

Poter

Hvilken farge på aussien ville du hatt?  

104 stemmer

1. 1.

• Svart
      1
    • Svart og tan
      3
    • Svart tofarget (bicolor)
      6
    • Svart trefarget (tricolor)
      8
    • Rød
      1
    • Rød og tan
      3
    • Rød tofarget (bicolor)
      2
    • Rød trefarget (tricolor)
      8
    • Blue merle
      7
    • Blue merle og tan
      8
    • Blue merle og hvit
      15
    • Blue merle med hvit og tan
      18
    • Rød merle
      4
    • Rød merle og tan
      3
    • Rød merle og hvit
      7
    • Rød merle med hvit og tan
      10

Recommended Posts

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Blue merle med hvit og tan og svart tricolor:

DSC_0301-2.jpg

Mer svart tricolor:

arn1.jpg

arn2r.jpg

Blue merle med hvit og tan:

klov2.jpg

Blue merle med hvit og tan, svart tricolor og red merle med hvit og tan:

DSC_0155.jpg

Pittelitt tanfarge på en blue merle med hvit og tan:

seljeskog3-1.jpg

Rød tricolor:

kiruna20.jpg

Med to blue merle valper og en svart tricolor

Skrevet

IMG_0432.jpg

IMG_0435.jpg

IMG_0337.jpg

IMG_0572.jpg

Blue merle med hvitt og tan

IMG_0398.jpg

red tricolor, blue merle med hvitt og tan, blue merle med hvitt og tan, black bicolor

IMG_0676.jpg

blue merle med hvitt og tan(beina)

IMG_0655.jpg

IMG_0651.jpg

IMG_0857.jpg

red merle med hvitt og tan

IMG_0610.jpg

black bicolor

IMG_0789.jpg

black tricolor eller b/t ?!

IMG_0813.jpg

IMG_0840.jpg

red tricolor

IMG_0818.jpg

red bicolor

Skrevet

her var det mange FINE hunder ja :icon_redface: kunne serlig tenke meg de på bilde 6, 17 og 23 (minus noen bilder som var røde kryss). aussien har utrolig mange fine farger :lol:

er det noen annen rase som har så mange godkjente farge som aussien??

hadde ikke hørt om rasen før jeg kom inn på doggis jeg :icon_confused: men har fått skikkelig sansen for den rasen ;) virker som om aussieiere er fornøyde :icon_redface:

Skrevet

161108_030.jpg

Ace Ventura Gorzowska Panorama

Tror dette er den fineste fargen jeg har sett. :icon_confused:

Lånt fra psycholynx sin blogg.

er det noen annen rase som har så mange godkjente farge som aussien??

Litt OT, men hos whippeten er alle farger og fargekombinasjoner tillatt.

Skrevet
IMG_0398.jpg

red tricolor, blue merle med hvitt og tan, blue merle med hvitt og tan, black bicolor

IMG_0676.jpg

blue merle med hvitt og tan(beina)

IMG_0655.jpg

IMG_0651.jpg

IMG_0857.jpg

red merle med hvitt og tan

IMG_0840.jpg

red tricolor

IMG_0818.jpg

red bicolor

åååh, så peene farger! :icon_confused:

Skrevet
Hvilken halelengde vil folket ha da? Stump, halv, lang eller noe mellom?

Knis! :icon_confused:

Ja, dette har jeg ikke tenkt så igjennom.. men vil ikke ha lang (føler at jeg ikke får sett bevegelsene skikkelig når de har lang) men det er vel jeg som er sær :icon_redface:

Stump eller halv kanskje? :icon_redface:

Skrevet

Googlet opp på jakt etter disse spennende fargene i aussie verden :icon_confused:

Er denne vanlig?

Å hva med denne?

Det er jo snakk om fargene.. :icon_redface:

Er dette en vanlig red merle?

Å er det noen grunn til at denne ikke er godkjent farge?

Denne var jo rålekker Men siden den ikke er godkjent må det jo være en grunn til det og?

Masse spørsmål her nå.. hehe :icon_redface:

Skrevet
Googlet opp på jakt etter disse spennende fargene i aussie verden :icon_confused:

Er denne vanlig?

Å hva med denne?

Det er jo snakk om fargene.. :icon_redface:

Er dette en vanlig red merle?

Å er det noen grunn til at denne ikke er godkjent farge?

Denne var jo rålekker Men siden den ikke er godkjent må det jo være en grunn til det og?

Masse spørsmål her nå.. hehe :icon_redface:

Fargegenetikk er ikke min sterkeste side, men jeg kan svare på litt :lol:

Hvorvidt en farge er vanlig, synes jeg er vanskelig å svare på, for det er så mange forskjellige kombinasjoner av farger og ingen er like. De to du har bilde av er veldig mørke og uten noe særlig hvitt. Det er ikke flertallet som har det her i Skandinavia. De aller fleste har store, hvite krager. Disse hører til utstillingsvariantene eller allroundvariantene. Hundene fra mer utpregede gjeterlinjer har ikke store, hvite krager og har ofte mindre hvitt i seg. Men dette varierer også noe med hva som er populært og in.

Red merlen så for meg ut ganske vanlig.

Det står mer om godkjente og ikke godkjente farger her og hvorfor de ikke er godkjente.

Skrevet
Fargegenetikk er ikke min sterkeste side, men jeg kan svare på litt :icon_redface:

Hvorvidt en farge er vanlig, synes jeg er vanskelig å svare på, for det er så mange forskjellige kombinasjoner av farger og ingen er like. De to du har bilde av er veldig mørke og uten noe særlig hvitt. Det er ikke flertallet som har det her i Skandinavia. De aller fleste har store, hvite krager. Disse hører til utstillingsvariantene eller allroundvariantene. Hundene fra mer utpregede gjeterlinjer har ikke store, hvite krager og har ofte mindre hvitt i seg. Men dette varierer også noe med hva som er populært og in.

Red merlen så for meg ut ganske vanlig.

Det står mer om godkjente og ikke godkjente farger her og hvorfor de ikke er godkjente.

Takk for noe svar! :icon_confused: Lærer ikke uten å spørre! :icon_redface:

Skrevet

Jøss, det er virkelig stor forskjell mellom individer når det kommer til tanfarge! Da med utgangspunkt i bildene som er lagt ut av blue merle med hvitt og tan over her...

Skrevet
Hunder må jo ha en irriterende hale som feier stuebordet :brr: Jeg ville hatt lang hale om jeg skulle hatt Aussie.

Jeg synes stump er penest og mest praktisk. Arn har lang hale og det er titt og ofte han kommer logrende forbi stuebordet og en gang dyppet han halen ned i tekoppen og sprutet innholdet ut over sofaen, veggen, stolen, tv`en og sjenken *ler*

Skrevet
Jeg synes stump er penest og mest praktisk. Arn har lang hale og det er titt og ofte han kommer logrende forbi stuebordet og en gang dyppet han halen ned i tekoppen og sprutet innholdet ut over sofaen, veggen, stolen, tv`en og sjenken *ler*

Huffda :brr: Men jeg er helt enig, stump er både penest og mest praktisk. :brr: Tia har blitt tråkket på halen flere ganger på stappfulle busser eller når hun ligger og sover på toget, hadde vært mye bedre om det ikke var noen hale å tråkke på.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...