Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken setter ville du hatt?


Lola Pagola

Hvilken type foretrekker du?  

114 stemmer

  1. 1. 1

    • gordon
      42
    • engelsk
      25
    • Irsk
      47


Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

De bildene som er lagt ut er særdeles dårlige reprensentanter for rasene i Norge. Jeg mistenker bildet for å komme fra utenlandsk opprinnelse, for de ser alle ut som showhunder, ikke jakthunder.

Og jeg imponeres over hvor mange småhunder folk ser, jeg "vanker" i jaktmiljø og synes nå de fleste er rundt min og mye større jeg da. Min er 23 kg (på en god dag) og 60-61 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si engelsk Setter da forriga og første hunden min var det.Liker de mørke i fargen jeg også hun var veldig mørk(svart og hvit) kraftig bygd og bra høyde.Ser nå at mange særli tispene er utrolig lav og spinkle må til hann hunder for finne hunder som ligner hun jeg hadde.

Pelsen jeg har nå er jo mest Gordon setter og labrador så klart nydlig rase det og Irske også da;).Bare hun her ser ikke ut som det da:Kortbeint,Gordon fargene,pelsen til labrador og litt fasongen til labrador.Så her tror alle hun er Dobermann valp.Hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Dette kan umulig være realiteten for rasene i dag? :) Jeg møter stort sett hunder som er like høye som, eller bare litt høyere enn Tulla, og Tulla er ca 52 cm.

Tja... De setterne jeg treffer er kanskje ikke så høye som standarden sier, men hey, jeg er skikkelig dårlig på øyemål.. Uansett; alle setterne jeg har truffet her jeg bor (og det er en del) er ganske mye høyere enn Orry (han er ca 54-55 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... De setterne jeg treffer er kanskje ikke så høye som standarden sier, men hey, jeg er skikkelig dårlig på øyemål.. Uansett; alle setterne jeg har truffet her jeg bor (og det er en del) er ganske mye høyere enn Orry (han er ca 54-55 cm).

Jammen du møter sikkert bare Holmenkollenpudler! :) Jeg møter jo de som faktisk brukes på jakt.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, jeg liker ikke dverggordon! Vel, det største gordonbildet er greit, men den gordonen på bildet av de fire var ikke fin! Vår gordontispe var kanskje ikke verdens vakreste sånn ellers, men jeg likte størrelsen. 24-25 kg og ca. 59-60 cm. Synes ikke at gordonen er så fin med for mye ullete, filtete krøllpels, selv om vår hadde litt av det hun også :)

Og jo, ISen på bildet med alle rasene er virkelig stygg, om man kan kalle en hund stygg.

Dette er normale IS-ører vil jeg påstå. De skal ikke ha så mye hår, og skal ikke heeenge slik som springerører(bare sammenlign med ørene til ISen på bildet av de fire forskjellige rasene).

114_1436.jpg

Jeg snakket egentlig bare om gs på det største første bildet jeg, men synes egentlig den på bildet av alle typene var fin den og da.

Jo, enig, den irske setteren på det siste bildet med alle på, den synes jeg heller ikke var noe pen, den var nesten direkte stygg. Men ikke den på det store bildet, likte den litt jeg (bortsett fra at den har for lange ører).

Den på ditt bilde var fin, fine ører, også slik jeg synes de skal se ut på irsk setter. Blir for langt og tynt, og tjafsete noen ganger.

De bildene som er lagt ut er særdeles dårlige reprensentanter for rasene i Norge. Jeg mistenker bildet for å komme fra utenlandsk opprinnelse, for de ser alle ut som showhunder, ikke jakthunder.

Og jeg imponeres over hvor mange småhunder folk ser, jeg "vanker" i jaktmiljø og synes nå de fleste er rundt min og mye større jeg da. Min er 23 kg (på en god dag) og 60-61 cm

Ja, de er utenlandske. Turte ikke bruke noen norske jeg da, i tilfelle eiere er her inne og sånn, og fant egentlig ikke noen ok bilder der de vises ordentlig, bare masse settere som forsvinner inn i skogen.

Jeg ser utrolig mange små gs, men de andre setterne synes jeg ser ut som de alltid har gjort egentlig. Men gs har blitt liten, bustete og alt for spinkel, men det er kanskje slik at det varierer litt fra hvor man befinner seg. Og kan jo hende jeg ser de samme hundene om og om igjen he he :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er artig hvor mye små dyr folk ser jeg. Som GSeier er jeg jo mye rundt i miljøet med andre settereiere og jakthunder, min hund er akkurat høy nok til hannhund å være og de fleste vi møter er mye større. Så hvor alle de mikrodyrene som omtales her finnes undres jeg litt over. Er en del små tisper, men ikke så alt for mange mikrodyr her heller som jeg møter.

MEn vi har tydeligvis møtt forskjellige dyr .

Og 80% av "holmenkollpudlene" brukes også på jakt, bare så det er sagt liksom:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår har også en knøttliten GS tispe. Jeg er ganske så sikker på at hun er noen cm under 50, og veier iallefall ikke mer enn 12kg for hun er tynn. Hun spiser mye også, men legger bare ikke på seg. Hun ser ut som en unghund, men er ca 10 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen du møter sikkert bare Holmenkollenpudler! :) Jeg møter jo de som faktisk brukes på jakt.. :closedeyes:

*klipp*

Og 80% av "holmenkollpudlene" brukes også på jakt, bare så det er sagt liksom:P

Så det så! *geipe til Huldra*

Uansett (for å være litt seriøs igjen :)); det er MANGE settere her jeg bor, mange av de brukes på jakt (enkelte eiere gir meg et stygt blikk når jeg sier at mine springere ikke brukes til jakt nemlig...), men summa summarum så er 90% av setterne jeg treffer større enn Orry, og relativt nært standarden høydemessig. Dog ser de mindre ut, men det kommer nok av den slanke kroppsbygningen de har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det så! *geipe til Huldra*

Uansett (for å være litt seriøs igjen :) ); det er MANGE settere her jeg bor, mange av de brukes på jakt (enkelte eiere gir meg et stygt blikk når jeg sier at mine springere ikke brukes til jakt nemlig...), men summa summarum så er 90% av setterne jeg treffer større enn Orry, og relativt nært standarden høydemessig. Dog ser de mindre ut, men det kommer nok av den slanke kroppsbygningen de har?

Haha! Mulig de ser mindre ut pga slankere fasong enn våre kjære, men så høye som det påstås at de skal være, det tviler jeg fremdeles sterkt på! Kanskje er det noen oppdrettere her nord som avler små hunder..? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Mulig de ser mindre ut pga slankere fasong enn våre kjære, men så høye som det påstås at de skal være, det tviler jeg fremdeles sterkt på! Kanskje er det noen oppdrettere her nord som avler små hunder..? :closedeyes:

Er ikke en springer litt over 50 cm? Så på Orry til Anette og han står det at er 55cm, da vil jo en gstispe fra han og oppover være innenfor rasestandarden. Man blir lett lurt av bredden på hundene. En vennine av meg har en finsk lapphund som er nesten 10 cm lavere enn Rex. Men med all pels og bredde den hunden har, ser du det ikke før de er rett ved siden av hverandre. Leker de på jordet ser Aiko bare ut som om han er ett par cm lavere. Men, men er da noen hunder som ikke følger rasestandarden, det gjelder vel alle raser:P

Som en sammenligning veier min 60/61cm høye gordon 2 kg mer enn anettes 48cm høye springer... Snakket vi kroppsmasseforskjell?

GS på under 50 cm (Synne som skrev om?) er jo mikroskopisk til setter å være. Med de finnes vel de òg. dvergsetterne:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiin:Enig i at fargen på din er helt nydlig!Mi var også veldig mørk men,din er litt mørkere.Skal se om jeg får til legge ut et bilde.

Klart fine de nå til dags men,synes de blir litt "kjedlige" mange av dagens som nesten er helt hvit.Må si er sjelden se mørke hunder nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...