Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken farge er det mest av?


civga

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

På Mops finnes det fire farger. Fawn, Sort, Sølv og Aprikos.

Aprikos og sølv er dessverre nesten utdødd. De få som er reg som de fargene er mest sannsynlig ikke de fargene..

Fawn er den mest vanlige.

Var på utstilling på Hamar der var det 35 Mopser. Hvorav 5 var sorte,resten fawn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun er det absolutt flest av.

Svart

Blå/fawn

Brun & Tan

og sist Sort & Tan.

For øyeblikket tror jeg at det er flere tan fargete i sverige enn blå eller fawn fargete. Men på verdens basis er det færre av dem.

Helt sist kommer Blå & tan og Fawn & tan, men det er ikke godkjente farge varianter. Men blir ikke avlsperret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er flest svarte/svarte med hvite avtegn. Deretter brune/brune med hvit avtegn, deretter particolor hvitt med svart (ikke godkjent farge), så particolor hvitt med brunt (ikke godkjent farge) og til slutt ensfarget hvit. De ensfragede hvite finnes det kun noen få av på verdensbasis, så de er jo litt eksklusive :) Det finnes faktisk flere svarte/brune som er overtegnet med hvitt enn det finnes hunder med ensfarget (krem)hvit pels.

Som hos Kelpie er ikke de feilfargede hundene avlssperret. Og årsaken til at det er flere svarte enn brune er nok først og fremst av svart er dominant ovenfor brunt, det samme gjelder hvite markeringer (som forekommer veldig ofte i større eller mindre grad). Jeg vet ikke hvordan det er med hvitt, men jeg tror hvitt viker for både brunt og svart faktisk. To brune foreldre kan få hvite valper så vidt jeg har skjønt. Det samme kan to svarte. To hvite får ikke annet enn hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "min" rase, gordonsetter, er nok Black/ tan mest vanlig og den eneste som er ønskelig. Men grunnet innblanding av engelsk setter i tidligere år og nær slektskap kommer det fra tid til annen både røde ( som irskesetter, men kroppen er som gs), tricolor og "lyse" gs. De siste blir litt som de brune dobbermanhundene. Synes egentlig de kan være ganske fine, men det er jo en feilfarging da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart tør jeg påstå, dog er jeg jaggu ikke sikker. :)

Gul kan det være, iallefall ikke brun.

Jo, svart er det sikkert siden det er en dominant gen :)

Jepp - det er flest svarte labradorer, deretter gule og til sist brune (selv om brunfargen forsåvidt er mer dominant enn den gule fargen, men det har litt med bærere og sånt og gjøre - flere svarte labradorer er bærere av gult enn av brunt, hvis de ikke er "helsvarte").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flest sort/sølv (eller hva LinKr? ) Dvergschnauzer kommer i hvertfall i fargene sort, hvit, sort/sølv og salt/pepper :)

Med fare for å kverulere, men disse er jo ulike raser - de registreres som ulike raser og møtes ikke i utstillingsringen, som for eksempel puddel, dachs eller grand danois gjør. Dere krysser vel heller ikke fargene på tvers?

Men når jeg har deg "på tråden": Er det kun dvergen som er hvit? Jeg kan ikke huske å ha sett eller hørt om hvit mellom eller riesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt/pepper hvis man skal ta utgangspunkt i antall registrerte valper pr år, med sort/sølv på en god andreplass. Deretter sort og så hvit.

aha.. da tok jeg feil :) Men regnet med at det var en av de to, men synes det virker som om sort/sølv har blitt veldig populære i det siste :)

Med fare for å kverulere, men disse er jo ulike raser - de registreres som ulike raser og møtes ikke i utstillingsringen, som for eksempel puddel, dachs eller grand danois gjør. Dere krysser vel heller ikke fargene på tvers?

Men når jeg har deg "på tråden": Er det kun dvergen som er hvit? Jeg kan ikke huske å ha sett eller hørt om hvit mellom eller riesen.

Nei det er jo i grunn sant det.. De er jo ikke av samme "rase" sånn sett :) Men ja det er bare dvergen som er hvit. .Eller hvertfall GODKJENT som hvit :P (gud vet hva slags farger som finnes på riesen/ og schnauzer i feks Amerika :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å kverulere, men disse er jo ulike raser - de registreres som ulike raser og møtes ikke i utstillingsringen, som for eksempel puddel, dachs eller grand danois gjør. Dere krysser vel heller ikke fargene på tvers?

Det kommer an på. I Storbritannia bl a går alle fargene som samme rase, i USA er de jo i terriergruppen og også der går de vel som samme rase. Fargene krysses ikke på tvers i Norge, men det gjøres i mange andre land. Det er f eks mange som har kjøpt seg sorte dverger i Sverige og fårr salt/pepper eller sort/sølv valper. Hvite valper kan også forekomme i sorte kull da det er fra sort den hvite fargevarianten komer.

Blondiemama: jeg tror også at vi vil se at sort/sølv tar over som den mest tallrike fargevarianten etterhvert. De var jo ganske like i antall på Hamar, med et knapt flertall på s/s over s/p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke så godt å si på boxer. Vil gjette på flest tigrete, deretter røde, så hvite. Men så kan man dele de ytterligere opp i med eller uten hvite avtegn. Så da blir det etter min ikke kvalifiserte gjetting. Flest tigre uten tegninger, så røde uten tegninger, Så tigrete med tegninger, deretter røde med tegninger og til sist de hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...