Gå til innhold
Hundesonen.no

Pusser dere tenner?


Midas

Recommended Posts

Jeg har pusset tennene hans en gang... også glemte jeg bare av det egentlig.

Men hadde jeg vært flinkere og gjort det regelmessig, hadde han fått ben likevel. Kjøper egentlig ikke ben med tanke på tannhelse, det er fordi han skal ha noe å gjøre, og kose seg med. :wub: Men at det er bra for tennene er jo et pluss da.

Han har alltid tyggeben liggende, pluss at han pleier å få denta stix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt tannkrem hos veterinæren. Jeg burde bli flinkere der jeg også, vet at det hjelper! Min yngste har veldig flotte tenner, selv uten puss, mens eldstemor nok burde pusses rgelmessig. Tyggeben har de alltid tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noe flink på å pusse tennene på hundene mine. Ingen av de har hatt noe problemer med tannstein eller tannproblemer. Dina har alltid tilgang på tyggebein, da går det i vanlige harde bein, i tillegg til denta stix som hun får ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å pusse minst en gang i uka (helst hver dag, men vi får se hvor lenge det varer). I tillegg vil hun selvfølgelig få bein og kanskje sånne dentastix også.

Familiehunden pusses tenna på hver gang jeg er hjemmom som kan variere veldig. Men ellers får han dentastix hver gang han er på besøk hos bestemor (som alltid sørger for å ha noen på lur).

Jeg bruker tannkrem kjøpt i dyrebutikk, og jeg tror den funker vel så bra. Og der har de også noen greie tannbørster for hund, selvom jeg er sikker på at en vanlig mennesketannbørse fungerer like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tannkrem og tannbørster på felleskjøpet også.

Men kommer bare til å kjøpe en billig first price børste neste gang, trenger jo ikke noe annet enn det egentlig.

En gang om dagen ja bjørni, lykke til ha ha ha :wub: slike prosjekter får jeg aldri gjennomført iallefall, får ikke gjort det en gang i uken engang... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke bruke energi på å pusse tennene til bikkjedyret som elsker å tygge på tannbørsten og som elsker hundetannkrem. Det blir nesten like mye styr som det det er å pusse tennene på min snart to år gamle lillebror - skrik og skrål (sånn bortsett fra at Chessea elsker å pusse tennene, mens brorsan hater det). Jeg gir henne heller margbein, greenies, hudbein eller andre ting som rensker opp i tennene. Dessuten strør jeg på plaque off på maten, kun for å forebygge dannelse av plakk.

Chessea er 3,5 år, men har svært god munnhygiene. Ingen tannstein, så og si helt fri for plakk. Vond ånde har hun heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har pusset tennene sine én gang i løpet av 6 år, Norma har aldri pusset tenner. Orry har bittelitt tannstein, mens Norma har kritthvite fine tenner fremdeles. Jeg kommer ikke til å pusse tennene i framtiden heller, det holder lenge med tyggebein og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser heller ikke tenner, og har ikke planer om å starte med det heller. Aynï har fine tenner så langt, Tulla får derimot lett tannstein. Tyggebein og dentastix får de begge to, men det tror jeg ikke hjelper (på Tulla i alle fall). Ikke hjalp Plaque Off heller. Så jeg bruker heller tannskrapen når det har kommet "nok" tannstein, og før det blir betennelse i tannkjøttet, noe jeg *bankibordet* aldri har hatt på hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger tenkt tanken at jeg skulle pusse tenner, men det har ikke blitt noe av før i sommer. En av hundene her har veldig lett for å få tannstein, så jeg ble lei av å skrape tenner. Nå pusser jeg tenner på alle tre hver kveld og tennene er helt fri for all tannstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har gjort det litt iblant på familievofsen (en gang i uka ca.) og han har fått mye bedre ånde og tennene ser friske og fine ut.

Men har får jo tyggebein og sånt også. Med valpen holder jeg på å venne henne til å bli pusset tenna på, men det er ikke så morsomt foreløpig. Men hun får alle mulig rare tyggebein og greenies og dentastix.. og har jo fortsatt bare melketenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det finnes en slags gelé eller noe som man bare smører på med fingerene eller noe sånt. Den skal visst beskytte tennene på en måte, må visst smøres på med jevne mellomrom (husker ikke om det var hver dag eller uke eller noe). Dette virker jo supert da, så slipper man å venne hundene til tannpuss.. men sikkert mye dyrere da.

Jeg har ihvertfall tenkt å venne Tinka til tannpuss, hun skal jo tåle at folk ser på tenna hennes så en tannbørste inni der skal heller ikke være noe farlig (mener nå jeg).

Faktisk så tenker jeg at vi går å trener litt mer nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store planer om å begynne å pusse nå som jeg har valp, men nå når jeg leste denne tråden kom jeg på at jeg har glemt det helt! :P Men det skal jeg jaggu begynne med! Bikkjene har jo tenner som er bygd opp akkurat som våre og de får hull akkurat som oss, og jeg har trekt ut tenner (eller det vil si veterinæren trakk for meg :P ) på en eldre hund før og det var jaggu dyrt. Selv om tennene ser pene ut, uten tannstein og det ikke er noen dårlig ånde, så kan tennene være råtne, ødelagte og kjempevonde der man ikke ser - det var akkurat det som skjedde med gamlingen vår. *ta seg selv i nakken og finne frem tannbørsten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser tennene på My når jeg husker det, men har vært slapp de siste 2mnd. Bruker hundetannbørste men ikke tannkrem..

Dere som bruker hundetannkrem: hvilken bruker dere? Noen som har en å anbefale? :P Brukte petosan før, men ingen av hundene mine har hært smaken på den. Emma flekker tenner bare hun kjenner lufta :P og My snur hodet så langt vekk hun kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...