Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard, beardis, russisk sort terrier, noeheltannet - hjeeelp!


Raksha

Recommended Posts

Får starte med at jeg har valp (unghund?) på 8 mnd. Ergo er det trygt å drømme og fundere på andre raser, for det er MYE som skal klaffe før det kommer en hund til inn hos meg. Men det er nå engang så at jeg trives veldig godt med to hunder, så det er jo bare et tidsspørsmål.

Jeg er på jakt etter en hund som er:

- Stor

- Aktiv

- røyter lite, altså - slipper ferdige hybelkaniner for eksempel, ikke noe labradorrøyting

- gjerne pelshund, men fortrinnsvis ikke napperase (tror det holder med en)

- kan godt ha både jakt og vakt, eller gjeting i seg, men ikke ren jakthund

- skal være tur/kose/"familie"hund, treningskompis og lekekompis til en aktiv riesendame

Sånn eeeeegentlig så skulle jeg vel hatt en langhåra riesen?

Jeg har snoka litt på noen raser, men jeg kjenner lite til dem:

Bearded collie

Briard

Russisk sort terrier

Storpuddel

Bouvier

Er også veldig glad i schapendoes, men syns de er for små...

Riesen (salt/pepper) topper lista da, men der er det napping igjen.

Tips tas i mot med takk. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du greier å håndtere en riesen, så vil nok en briard bli et perfekt valg :lol:. OK - jeg bruker jo ikke å anbefale rasen min til folk som uten videre, men jeg tror at en briard vil passe bra inn i et hus med riesen. De er liksom litt på samme nivå, selv om de nok også kan være ganske forskjellige.

Det lureste er nok kanskje å treffe hunder av de aktuelle rasene (sort russisk terrier er kanskje ikke den enkleste å få tak i, men... hehehe). Vi stiller gjerne opp som testkaniner, vi altså *med fare for at briarden da utelukkes ganske fort - flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier veldig gjerne jatakk til å møte dine for å se dem i aksjon. :) Russer'n er nok ikke så lett å få sett - var vistnok noen av dem på hamar, men der var selvsagt ikke jeg.

Pm'er deg om en lekedate eller noe sånt når jeg er tilbake på riktig side av landet. Men du må gjerne fortelle mer om rasen enn så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle velge rase valgte vi bort schapendoes fordi alle oppdretterene mente at de ikke kan bo i leilighet og ikke kan være alene fordi de bråker sånn. Da ble vi litt skremt og gikk videre på lista. Ellers er newfoundlandshunder skikkelig flotte, men blir kanskje litt stor og tung?

Hadde kanskje valgt beardis over old engish sheepdog pga pelsen om jeg skulle valgt på nytt. OESpels er ikke moro :)

Briard er jo en nydelig rase, så skjønner godt at du har den på lista.

Husk at stor pelshund = sandkasse innendørs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare til bouvier fra lista di og den anbefales varmt. De to jeg har kjent hadde vel alt du ber om tror jeg.Store,vakre, pels,vakt(men ikke mye),snille og DE BLE GAMLE utrolig nok.Fjorten og seksten år.Og minner myyye om en forvokst riesen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei i hundeklubben her hadde en russisk sort terrier. (det er mange år siden, så den er sikkert død nå) Jeg tror den var en av Norges første eksemplarer.. Hunden, som var en hannhund, ble trent aktivt i lydighet. Han var veldig førerorientert, men rimelig vaktsom og skarp om ikke jeg husker helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at beardisen er en herlig hund å ha da. Alltid veldig glad og en typisk hoppe-opp-og-hilserase. Men man skal huske på at det blir mye pelsstell for det blir fort floker <_<

Ellers kan jeg se for meg at en riesen kanskje passer bedre sammen med en briard? (Er vel endel pelsarbeid på briarden også sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo en sånn konstruktiv diskusjon om forskjellene mellom beardis og briard for et par år siden, da Pippin&Symra skulle ha seg en hund til... Jeg er skikkelig dårlig på å søke her inne, så om noen kunne vært så elskverdige å finne fram den gamle diskusjonen, så hadde du fått mange innspill på de to rasene iallefall :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den tråden Siri nevner.

Jeg hadde nesten bestemt meg for briard da jeg begynte å tenke at det kanskje ble litt mye med en terrierhann og en briardhann for en nybegynner udi hundehold. Du står mye bedre rustet sånn sett Raksha. Men jeg er veldig fornøyd med rasevalget mitt! Jeg kommer helt sikkert til å fortsette med beardis, jeg tipper det blir en blå tispe neste gang. Makan til hoppende glade, snåle, rampete pelshauger skal man lete lenge etter!

Og ikke for å drive med rasereklame, men jeg synes ikke den pelsen er så vanskelig å ha med å gjøre. Det går veldig greit å børste gjennom med en grov børste hvis man ikke lar det gå for mye tid mellom hver gang. En gang annenhver uke går helt fint på Symra iallefall. Pippin får fortere vanskelige floker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skrive mer konkret etterhvert her - men jeg vil gjerne møte alle jeg kan, og gjerne "teste" dem sammen med Kahlo se om de "snakker samme språk". Denne gangen legger jeg en god del vekt på at hundene skal fungere sammen også, uten at jeg trenger å være veldig beskyttende med hensyn til lek og sånt, spesielt da i forhold til størrelse og "robusthet". Jeg har alltid hatt veldig forskjellige hunder sammen, nå vil jeg ha noen som passer sammen, litt samme type og sånt.

Collie er ikke på lista, nei - av flere grunner egentlig, jeg er ikke "klar" for en ny collie, mulig jeg blir det etterhvert så det er ikke utenkelig at den dukker opp på lista. Men da må jeg være veldig nøye med linjer, for en for myk og litt pinglete collie blir nok veldig fort overkjørt av Kahlo.

Weatenterrier vil jeg ikke ha. Syns de er for små, og de frister ikke, selv om det er flotte hunder. :) Størrelsen er en ting jeg tenker på med beardisen også - jeg syns de ser så små ut i rasestandarden, men stort sett så har de jeg har møtt vært ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får dra opp denne her igjen da. Nå har jeg fått møte Briarden - og duverden for noen herlige skapninger. :lol: Willy er jo bare helskjønn! Han hadde nok guts til å stå i mot galskapen min, og det virker som de komuniserer på samme måte. Ikke lot han seg pille på nesa heller. Stort pluss i boka for Briarden.

Må prøve å møte de andre og, men så langt likte jeg veldig godt størrelsen på briarden, ser for meg at jeg syns beardisen blir litt små. Men har en plan om å få møte beardisene også.

Russeren må jeg prate med oppdrettere om, de kan være rimelig skarpe om man skal tro rasebeskrivelser som ligger på nett, og jeg tror ikke eeegentlig jeg vil ha noe som er skarpere enn en riesen.

Har også konkludert med at det må nok bli en hanhund, jeg tror ikke at å sette en tøff tispe sammen med Kahlo og forvente at det skal gå bra, er noe særlig stort sjakktrekk. Og en veik tispe blir fort overkjørt av galskapen. Heldigvis er det lenge til det er aktuelt, akkurat nå har jeg nok med hormontrollet jeg har her, det holder - hun skal bli "ferdig" med alle sånne teite unghund nykker før det kommer noe nytt i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- sjekk ut vannhund/portis også da vel - den helt optimale allrounderen, som setter seg i respekt men likevel er håndterlig - inntil myk (varierer på individnivå) - å oppdra. Ingen røyting eller napping og minimalt pelsarbeid. Mellomstor/rundt 20 kg.

Til forskjell fra de andre du ser på her - i samme gata -, får du inn noe på kommunikasjons-siden /bevissthet som virker nokså unikt for akkurat denne rasen. En sånn "du-tror-det-ikke-før-du får-se-det"-egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- sjekk ut vannhund/portis også da vel - den helt optimale allrounderen, som setter seg i respekt men likevel er håndterlig - inntil myk (varierer på individnivå) - å oppdra. Ingen røyting eller napping og minimalt pelsarbeid. Samme størrelse som riesen/mellomstor.

Har titta litt på vannhund, men er ikke de godt under 60 i manken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj - sann - vi skrev visst om hverandre - mens jeg redigerte på str.-det gikk opp for meg at du skrev "riesen"! ......

Hvis jeg husker riktig i farta så rundt 50 cm. i rasestandard.

Selv var jeg på utkikk etter en mellomschnauzer da jeg "ramla over" - ante ikke at portiser eksisterte - min.

Har hatt mye hund oppigjennom - men dette er noe HELT annet fantastisk - samtidig nokså likt schnauzeregenskaper.

Du virker som du kan "håndtere hund", - så........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimalt pelsarbeid

Du skriver mye jeg kjenner igjen hos vannhunden, men dette er jeg ikke enig i. Jeg synes ikke det er minimalt med pelsstell, og det er det virkelig ikke hvis en skal holde pelsen i utstillingskondisjon, uansett om pelsen er såkalt "curly", "wavy" eller en mellomting. Jeg kjenner ingen med vannhund som påstår at det er minimalt i alle fall. Og selv kan jeg jo si at jeg bruker mye tid på akkurat det området.

Jeg syntes bare jeg burde korrigere deg litt der, for om folk ikke er klar over at det er en pelshund de kjøper seg, så vet man aldri hvordan det kan gå. Selvsagt er det enkelt å barbere ned, men nå tar jeg som utgangspunkt at denne hypotetiske hunden skal ha pelsen sin slik den er "fra naturens side" (kanskje også uten portisklipp - dvs. dobbelt så mye jobb).

Ellers tar du rasen på kornet hva gjelder andre spesielle egenskaper ved dem :lol:

Hannhunder er 52-57 cm i manhehøyde forresten. Men tispene foretrekkes under 50, så de er nok litt små for "Raksha" sin smak :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok-i-dok, Maria. Det er du som er spesialisten når det gjelder portis. :D

Nei, for all del! Jeg er overhode ingen ekspert på portis. :lol: Men jeg vet med meg selv at også jeg (og flere bekjente) ble litt overrasket over omfanget av pelsstell på rasen ift det jeg hadde forventet meg.

Men dette ble O.T. Beklager at jeg kupper tråden :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter en hund som er:

- Stor

- Aktiv

- røyter lite, altså - slipper ferdige hybelkaniner for eksempel, ikke noe labradorrøyting

- gjerne pelshund, men fortrinnsvis ikke napperase (tror det holder med en)

- kan godt ha både jakt og vakt, eller gjeting i seg, men ikke ren jakthund

- skal være tur/kose/"familie"hund, treningskompis og lekekompis til en aktiv riesendame

Hva med en beauceron, da? Mangler pelsen du sikkert ønsker deg, men ellers høres det ut som det burde passe rimelig bra.

Jeg skal la være å prøve å pushe min egen rase, sloughien, på deg! Det er både jakt og vakt i dem, og de passer utmerket sammen med andre store hunderaser, men jeg kan liksom ikke se for meg deg med en mynde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en beauceron, da? Mangler pelsen du sikkert ønsker deg, men ellers høres det ut som det burde passe rimelig bra.

Jeg skal la være å prøve å pushe min egen rase, sloughien, på deg! Det er både jakt og vakt i dem, og de passer utmerket sammen med andre store hunderaser, men jeg kan liksom ikke se for meg deg med en mynde... :)

Pelsen trekker ned på Beauceron ja, og jeg kjenner virkelig ikke til dem.

Jeg elsker mynder - virkelig! Men lurer på om muligens jeg hadde blitt mer enn nødvendig frustrert på de rare dyra. :) Og pelsen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...