Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard, beardis, russisk sort terrier, noeheltannet - hjeeelp!


Raksha

Recommended Posts

Pelsen trekker ned på Beauceron ja, og jeg kjenner virkelig ikke til dem.

Jeg er av den typen som tiltrekkes av sjeldne hunderaser, så jeg synes det er gøy å møte sånne som man ikke ser så mange av. Jeg har møtt to beauceron, og begge var utrolig flotte og staselige. Det finnes visstnok en oppdretter i Norge, men jeg vet ikke hvor i landet. Men, som du sier: pelsen, eller kanskje heller mangelen på lang og supermyk pels, trekker ned for deg. Selv er jeg allergisk mot hunder, så kort pels trekker opp for meg... :)

Jeg elsker mynder - virkelig! Men lurer på om muligens jeg hadde blitt mer enn nødvendig frustrert på de rare dyra. :) Og pelsen da...

Bevares, jeg ville aldri gjettet at du hadde sans for mynder. Men det har jeg forsåvidt fått høre selv også (jeg gikk fra boerboel til sloughi!). Men ja, du ville nok blitt noe frustrert, for det er omtrent like lett å dressere mynder som det er å dressere katter. Men ikke for det: ei venninne av meg konkurrerer i lydighet med en borzoi! Og borzoier har faktisk lang og supermyk pels, også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som tiltrekkes av sjeldne hunderaser, så jeg synes det er gøy å møte sånne som man ikke ser så mange av. Jeg har møtt to beauceron, og begge var utrolig flotte og staselige. Det finnes visstnok en oppdretter i Norge, men jeg vet ikke hvor i landet. Men, som du sier: pelsen, eller kanskje heller mangelen på lang og supermyk pels, trekker ned for deg. Selv er jeg allergisk mot hunder, så kort pels trekker opp for meg... :)

Skal jeg ha supersjelden hund, så må det bli den sorte russeren. Den ser man hvertfall ikke mange av. *drømme* Men jeg er skeptisk til hvor skarpe de faktisk er. Hvis jeg finner ut at jeg orker normal røyting igjen, så er absolutt Beauseron på lista. Noen år med cavalier og collie har kurert meg for røyting. Det ER så digg å ikke ha pels OVERALT. :) Blir tilsvarende mye mer sand rundt omkring da, og rusk etter turer, men det får jeg leve med.

Bevares, jeg ville aldri gjettet at du hadde sans for mynder. Men det har jeg forsåvidt fått høre selv også (jeg gikk fra boerboel til sloughi!). Men ja, du ville nok blitt noe frustrert, for det er omtrent like lett å dressere mynder som det er å dressere katter. Men ikke for det: ei venninne av meg konkurrerer i lydighet med en borzoi! Og borzoier har faktisk lang og supermyk pels, også... ;)
Hehe nå jeg skal si at jeg har en forkjærlighet for greyhound? I whippeten Doffen, til sissi her inne, er bare verdens herligste? Selv om det er mange år siden jeg har sett han nå. Sære hunder er jo genialt. :D Er røytingen jeg ikke orker med korthårshunder, vil ha hund som røyter ferdige hybelkaniner eller ikke i det heletatt. Men samtidig så tror jeg ikke at jeg har kapasitet til enda en stor hund som krever napping, finner jeg ut at jeg gjør det, så er rasevalget allerede klart, jeg vil ha en salt pepper riesen.

Men ja, en eller annen gang skal jeg ha en mynde - helt klart. Afghaneren blir nok litt vel mye pelsstell igjen... Den har vært til vurdering, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal titte litt på storpuddelen jeg. :)

Du slipper hundehår overalt og de skal ikke nappes. Klipper du kort-kort er det nesten ikke noe børsting heller, men det er selvfølgelig noe barbering. Hannhundene er ofte i enden av skalaen på 60 cm og jeg vet om flere som er like store og større enn Sophus som var 64 cm i manken.

Storpuddelen er glad, livlig, sær og lettlært. En perfekt potethund som kan brukes til det meste, også innmari vakker selvfølgelig. :) Og ikke minst helsen er god på storpuddel, Sophus var unntaket og slettes ikke regelen.

Har Kahlo truffet/lekt med storpuddel noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel er med på lista, helt klart. Jeg har desverre ikke så mange gode erferinger med dem, noen er det jo og den ene var en 14 år gammel godgutt jeg hadde i pensjon i fjorten dager. Kahlo har aldri møtt voksne storpuddler, vi har to unge her, og han ene lekte hun veldig bra med, den andre har en pinglete eier. *flire*

Vi vil gjerne møte flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe vekk litt*

Hehe nå jeg skal si at jeg har en forkjærlighet for greyhound? I whippeten Doffen, til sissi her inne, er bare verdens herligste? Selv om det er mange år siden jeg har sett han nå. Sære hunder er jo genialt. :whistle: Er røytingen jeg ikke orker med korthårshunder, vil ha hund som røyter ferdige hybelkaniner eller ikke i det heletatt. Men samtidig så tror jeg ikke at jeg har kapasitet til enda en stor hund som krever napping, finner jeg ut at jeg gjør det, så er rasevalget allerede klart, jeg vil ha en salt pepper riesen.

Men ja, en eller annen gang skal jeg ha en mynde - helt klart. Afghaneren blir nok litt vel mye pelsstell igjen... Den har vært til vurdering, faktisk.

næææ så koselig sagt! :) Doffen hilser tilbake, men han er en smule overlegen og tar det som en selvfølge at noen syntes han er kjempe herlig :rolleyes:

Her er det hvite små hår overalt! så forstår godt du ikke vil tilbake til røytene pelsdyr. Vi har jo 2 røytehunder, og har vi jo forøket familien med en røytekatt.. men man blir liksom litt blind etterhvert, så tenker ikke så mye over de ekstra hårene. Men til tider når det dukker oppi smøret og pen klærne eller når besøkende står 10 min på trappen før dem går videre for og plukke av pels.. hehe, så skulle man ønske man hadde hunder som ikke røyter ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næææ så koselig sagt! :whistle: Doffen hilser tilbake, men han er en smule overlegen og tar det som en selvfølge at noen syntes han er kjempe herlig :rolleyes:

Her er det hvite små hår overalt! så forstår godt du ikke vil tilbake til røytene pelsdyr. Vi har jo 2 røytehunder, og har vi jo forøket familien med en røytekatt.. men man blir liksom litt blind etterhvert, så tenker ikke så mye over de ekstra hårene. Men til tider når det dukker oppi smøret og pen klærne eller når besøkende står 10 min på trappen før dem går videre for og plukke av pels.. hehe, så skulle man ønske man hadde hunder som ikke røyter ja.

Hihi Doffen har all grunn til å være overlegen. :)

Ja, jeg var rimelig herda mot pels da jeg hadde Rikke og Aro sammen. Men det tok overraskende kort tid før jeg kjente hvor digg det er å ikke ha pels over alt. Skal nok litt til før jeg går tilbake på den altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...