Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med "store og hårete" hunder


-Mia

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke om gordon setter regnes som stor og hårete, men hårete er de iallefall. (Den jeg hadde var det)

Brukte aldri noen form for dekken på ham, hadde ikke behov for det i det hele tatt. Synes kanskje det er litt rart når jeg ser hunder med mye pels gå med dekken på vanlig tur i bånd, ser ikke helt vitsen med det. Men så vet ikke jeg hvorfor eier velger å gjøre det, kan jo være flere grunner.

Men sånn i utgangspunktet synes jeg det er unødvendig å bruke dekken på hunder, med mindre det er dødelig kaldt, eller den skal sitte stille lenge i kuldegrader/regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin og Symra har regndekken med avtagbart for. Vi bruker det uten for når det regner. Pippin har brukt det med for noen få ganger når det har vært skikkelig kaldt. Symra har aldri hatt behov for foret. Pelshunder har vel egentlig ikke mer behov for varmedekken enn rever og ulver har? Men regndekken synes jeg er praktisk.

Dekkenet heter forøvrig Karli og har veldig bra passform, finnes i masse størrelser.

Karlie.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri dekken, og har aldri følt bahov for å bruke det heller. Biikkjedyret tåler godt kulde, hun :)

Jeg har en skidress til henne som vi bruker dersom vi går på ski når det er kram snø og før vi skal på utstilling. Det er det eneste. Jeg har et Pro Plan-dekken, men har aldri brukt det annet enn til å ta på hvis vi har pause i skiløypa.

Jeg synes pelsen er lett å vaske av etter en tur i skikkelig møkkavær, og Chessea trvies aller best på vinteren virker det som. Hun går gjerne tur i tjue minus uten å vise tegn til å fryse, selv om hun har løveklipp på rompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da var d dekken igjen da...

Ross er rizen schnauzer og klippes ikke han så ser han ut som en bamse om vinteren, i 2 år har jeg latt håret vokse om viteren for at han skal holde varmen men han drar inn ufattelig mye dritt i pelsen og det er slitsomt så i år klipper jeg han hver 2-3 mnd og da når han er ny klippet har jeg kjøpt et flees dekken til han som er vanntatt, veldig lett dekken og ikke spess tykt.

Så får vi se hvordan det går denne vinteren;)

Jeg er ikke no tilhenger av å bruke dekken for gøy, men er det hund me lite pels eller tynn pels så er d jo bare godt for de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur kan jeg ikke huske at jeg har gjort det, nei. På vei til og fra trening, samt mellom øktene, i vinterhalvåret har hun som regel dekken på seg, samme når hun ligger i bilen og det er kaldt ute. Øser det ned med regn eller snø ute tar jeg ofte på henne et dekken for at hun ikke skal bli så våt. Nå har hun kastet all underulla før vinteren, så jeg får se om jeg er litt ekstra påpasselig i år. Synes hun at hun blir for varm så drar hun av seg dekkenet selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette den første vinteren til Toiwo (Finsk Lapphund), men har enda ikke sett han fryse. Han er mer enn gjerne ute mange timer i strekk, uansett vær og vind. En eller annen form for dekken for å slippe alle "snøballene" i pelsen kunne kanskje vært aktuelt, men ikke pga kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn i utgangspunktet synes jeg det er unødvendig å bruke dekken på hunder, med mindre det er dødelig kaldt, eller den skal sitte stille lenge i kuldegrader/regn.

Pelshunder har vel egentlig ikke mer behov for varmedekken enn rever og ulver har?

Enig med dette. Men syns jeg ser mange type hunderaser med dekken, både på tur, trening og i marka. (også hunderaser som i utgangspunktet burde hatt mer enn nok pels til å klare seg uten).

For vår del lurer jeg på om det vil bli nødvendig med dekken dersom hun blir med på dagsturer på ski? (for å holde henne varm i pausene?) Som Toiwo har vi aldri merket at hun har frosset, uansett vær og vind. Dette blir hennes andre vinter.

Og ang snøklumper i pelsen; er det enkelte pelstyper som plages mer med dette enn andre? (merket lite til dette i fjor vinter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir også snømenn... Dette er ikke et ukjent fenomen <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Jul_smile.png' alt=':)'> Bildet er lånt fra desperado.no.

Ellers bruker jeg en sjelden gang dekken når det er kaldt. Om hundene er i bevegelse trenger de ikke dekken, men om de må sitte i ro utendørs når det er kaldt slenger jeg på dekken for sikkerhets skyld. Spesielt på Norma, hun fryser lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin og Symra har regndekken med avtagbart for. Vi bruker det uten for når det regner. Pippin har brukt det med for noen få ganger når det har vært skikkelig kaldt. Symra har aldri hatt behov for foret. Pelshunder har vel egentlig ikke mer behov for varmedekken enn rever og ulver har? Men regndekken synes jeg er praktisk.

Dekkenet heter forøvrig Karli og har veldig bra passform, finnes i masse størrelser.

Karlie.jpg

Det dekkenet bruker jeg til Ganzie, hun er på jobb med meg, og sitter i hundegården om dagene.

Flott hundehus, (faktisk en isolert dokkestue) men "noen" har ikke vett til å bruke den, så derfor bruker jeg det dekkenet på henne med for om vinteren, uten for på høsten og når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har brukt varmedekken på Fenris,hovawart. Det var i pausene på NRH kurs oppe på fjellet i snøfokk. Han er ikke vant med å være ute annet en når vi er på tur, og selv om jeg lagde varmegrop til ham, så var det såppas kaldt at jeg ville ha dekken på ham. Han har lang pels, men ikke mye underull (til hoffe å være). Jeg synes det er veldig greit å bruke under pauser i treninga når det er kaldt.

Bruker dette, type Ruffwear, egentlig litt knapt til ham med tanke på rygglengde, ble kjøpt uprøvd:

u901.jpg

Ellers må han bruke tynn, tynn overtrekkstdress når han er ute i kram snø for å ikke bli seende ut som en million snøballer:

0811219.jpg

Dressen vi bruker ser sånn ut, type Hurtta:

0811235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken størrelse du har til han? Og blir pelsen under dressen flokete?

Han har str 601. Pelsen under blir ikke floket siden dressen er ganske vid og ikke ligger og "gnukker" mot pelsen hans. Kom akkurat inn fra en tur nå, og det er ikke antydning til floker der hvor strikket nederst på beina er heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dette. Men syns jeg ser mange type hunderaser med dekken, både på tur, trening og i marka. (også hunderaser som i utgangspunktet burde hatt mer enn nok pels til å klare seg uten).

For vår del lurer jeg på om det vil bli nødvendig med dekken dersom hun blir med på dagsturer på ski? (for å holde henne varm i pausene?) Som Toiwo har vi aldri merket at hun har frosset, uansett vær og vind. Dette blir hennes andre vinter.

Og ang snøklumper i pelsen; er det enkelte pelstyper som plages mer med dette enn andre? (merket lite til dette i fjor vinter)

Det kan være de har en skade/problem som gjør at de må gå med dekken så de ikke blir kalde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må han bruke tynn, tynn overtrekkstdress når han er ute i kram snø for å ikke bli seende ut som en million snøballer:

0811219.jpg

Da kan jeg altså utelukke at hoffepels ikke klumper seg i kram snø... :)

Hvilken Ruffweartype har Fenris? "K-9 Overcoat II" ?

Da jeg hadde stor hårete hund (med dårlig/lite underull) brukte jeg alltid foret vindtett dekken i regnvær og når det blåste kraftig. For baksing i snøen sprayet jeg pelsen med formfett, dress var helt håpløst siden jeg aldri fant en som satt godt.

Formfett? Det var nytt for meg! Holder dette snøklumpene unna? Og hvordan blir pelsen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Yippie og Amira sov i hundehus ute om vinteren, hadde de på dekken om nettene ja. Amira har på dekken her oppe i Pasvik når det er skikkelig kaldt. Hun har foreløpig veldig tynn pels og får aldri noe særlig underull (selv når hun bor ute). Igår var det f.eks 23 kuldegrader her, så da må hun helt klart ha på dekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ett flecdekken og ett regndekken.

Når det regner og er helt ****** ut brukes regndekkenet.

flecdekkenet brukes når han ikke er i aktivitet ute om vinteren.

Skulle gjerne ha hatt en kondom drakt :blush: pga av at han får slippe klumper i pelsen som de hundene lenger opp.

Og han er mye i snøen og hopper om vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg altså utelukke at hoffepels ikke klumper seg i kram snø... :)

Hvilken Ruffweartype har Fenris? "K-9 Overcoat II" ?

Formfett? Det var nytt for meg! Holder dette snøklumpene unna? Og hvordan blir pelsen etterpå?

haha, neida ingen klumper på hoffene :rolleyes: Fenris er MYE verre en den første hoffen jeg hadde, hun fikk stort sett bare klumper mellom potene, ingen behov for dress på henne. brukte potesokker for å slippe klumpene mellom potene bare.

Varmedekkenet er K-9 Overcoat II ja. Synes godt det kunne vært noen cm lenger, men det gjør nytta si. Han har også fleecedressen som passer inni Hurtta dressen, fin den også.

Fett i pelsen bruker ikke jeg flere ganger på Fenris iallfall. Fenris fikk MASSE MASSE floker nedover frambeina (på fanene) og ja, egentlig overalt hvor jeg hadde på fettet. Ikke hjalp det mot snø-klumper heller på ham. Han har veldig fin og myyk pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, neida ingen klumper på hoffene :rolleyes: Fenris er MYE verre en den første hoffen jeg hadde, hun fikk stort sett bare klumper mellom potene, ingen behov for dress på henne. brukte potesokker for å slippe klumpene mellom potene bare.

Varmedekkenet er K-9 Overcoat II ja. Synes godt det kunne vært noen cm lenger, men det gjør nytta si. Han har også fleecedressen som passer inni Hurtta dressen, fin den også.

Fett i pelsen bruker ikke jeg flere ganger på Fenris iallfall. Fenris fikk MASSE MASSE floker nedover frambeina (på fanene) og ja, egentlig overalt hvor jeg hadde på fettet. Ikke hjalp det mot snø-klumper heller på ham. Han har veldig fin og myyk pels.

Merket kun litt klumper mellom potene i fjor vinter - så jeg lever enn så lenge i troa på at frøkna har slik praktisk superpels som ikke klumper. :)

Inntil videre føyer jeg varmedekken på ønskelista til jul. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har str 601. Pelsen under blir ikke floket siden dressen er ganske vid og ikke ligger og "gnukker" mot pelsen hans. Kom akkurat inn fra en tur nå, og det er ikke antydning til floker der hvor strikket nederst på beina er heller.

Takk. Får se hvordan hun takler vinteren før jeg kjøper noe, kjedelig å kjøpe før hun er fult utvokst også, men greit å vite om muligheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...