Gå til innhold
Hundesonen.no

Vondt i brystet


Huldra

Recommended Posts

Nå begynner jeg å bli litt redd her, men det er godt mulig jeg overdriver. Jeg har i det siste (en, max to uker?) kjent en trykkende smerte i brystet. Rett under og litt "bak" puppene kan man si, og som en litt bred "strek" som går fra ene siden til den andre, vannrett. Det begynte på venstre siden, men nå er det like vondt over hele. Jeg har kjent stort sett på kveldene når jeg har lagt meg. For noen dager siden kjente jeg at jeg hadde samme type smerte i høyre armen, helt øverst og innerst, nesten i armhulen. Fremdeles på kvelden.

Men i dag har jeg kjent det i nesten hele dag.. :wub: Blir ærlig talt litt redd og tenker at nå får jeg vel hjerteinfarkt snart. :lol: Det høres jo litt voldsomt ut syns jeg, for selv om jeg bruker både p-piller og nikotin, så er jeg bare 25 år. :wub: Og det er vel ingen alder å få sånne sykdommer i? Kan ikke noen fortelle meg at det er helt normalt, og at det antageligvis er noe helt ufarlig? Jeg er ikke den som løper ned doktorens kontor i tide og utide, og det er ikke så vondt at det hindrer meg på noe vis. Det er bare sinnsykt ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli litt redd her, men det er godt mulig jeg overdriver. Jeg har i det siste (en, max to uker?) kjent en trykkende smerte i brystet. Rett under og litt "bak" puppene kan man si, og som en litt bred "strek" som går fra ene siden til den andre, vannrett. Det begynte på venstre siden, men nå er det like vondt over hele. Jeg har kjent stort sett på kveldene når jeg har lagt meg. For noen dager siden kjente jeg at jeg hadde samme type smerte i høyre armen, helt øverst og innerst, nesten i armhulen. Fremdeles på kvelden.

Men i dag har jeg kjent det i nesten hele dag.. :wub: Blir ærlig talt litt redd og tenker at nå får jeg vel hjerteinfarkt snart. :D Det høres jo litt voldsomt ut syns jeg, for selv om jeg bruker både p-piller og nikotin, så er jeg bare 25 år. :lol: Og det er vel ingen alder å få sånne sykdommer i? Kan ikke noen fortelle meg at det er helt normalt, og at det antageligvis er noe helt ufarlig? Jeg er ikke den som løper ned doktorens kontor i tide og utide, og det er ikke så vondt at det hindrer meg på noe vis. Det er bare sinnsykt ubehagelig.

Hjertet er IKKE til å spøke med... Sambo har en kompis som er like gammel som han (sambo er 23 år) og han fikk hjerteinnfarkt for noen få mnd siden. Han var heldig og fikk "bare" et lite, så han trengte ikke å opereres og ville antagelig bli fin igjen ved hjelp av medisiner til å åpne årene mer og mer etterhvert.

Svigermor har nettopp vært i tromsø og tatt en sånn bypass-operasjon eller hva det het igjen. De har åpnet blodårene inn til hjertet, tatt ut noen blodårer fra den ene foten hennes og sydd på blodårene inn til hjertet siden de var så tette og ødelagte. Hun har hatt 1 eller 2 hjerteinnfarkt for over 3-4 år siden uten at hun visste hva det var. Den ene gangen hadde hun kjørt samboeren min en eller annen plass mens hun plutselig fikk så vondt i brystet at hun måtte stoppe bilen, åpne døra og spy..

Så hjertet er ikke noe å tulle med, og man kan få problemer med det på tross av alder!

Samboeren min har en genfeil i familien som gjør at de lagrer alt for mye kolesterol i kroppen og produserer alt for mye av det selv også, så de har kolesterol på 7 og oppover mens det egentlig skal ligge på 3-4 tror jeg. Svigermor har kolesterol på 13 tror jeg det var :) Det finnes mennesker som har fått dobbelt opp av denne genfeilen, og de blir vanligvis ikke mer enn rundt 30 år gamle fordi kroppen deres lager så utrolig mye kolesterol..

I tillegg er familien hans allergisk mot medisinene man kan gi folk som produserer alt for mye kolesterol, så alternativet er å rense alt blodet i kroppen 1 gang i uken eller vente på hjerteinnfarkt.. :wub:

Så kjære Huldra, ring legen hvis du har vondt i brystet. Kompisen til samboeren min som fikk hjerteinnfarkt levde et veldig usunt liv, drakk mye alkohol og røyka sikkert to 20-pakninger om dagen i tillegg til at han hadde noen kg for mye på kroppen - men det KAN skje med tynne mennesker også. Årene våre kan være fulle de og, selv om vi ikke ser like fulle ut på utsiden.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger fått muskelstrekk rundt brystet og det gjør vondt i akkurat de områdene du beskriver.

Den kan bli såpass ille at jeg føler jeg ikke får puste til slutt.

Jeg har dog ikke hatt vondt i selve armen men inni armhulen.

Uansett er det kanskje en ide å ta det opp med legen hvis du bekymrer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vondt når du puster?Er du mer tungpusta enn vanlig? Er det vondt oppover spiserøret?Sliter du med sure oppstøt?

Nei, ingen av delene. Jeg har hatt lungebetennelse og kraftig forkjølelse, og det ligner overhodet ikke noe sånt. Jeg er litt "forkjølet" nå, dvs har nok hatt en influensagreie gående som jeg har klart å stoppe uten å bli syk av selv om jeg har vært nedsatt litt noen dager forrige uke, men jeg hoster enda litt. Ikke noe plagsomt altså, bare litt hosting (som sikkert ville vært bedre dersom jeg ikke røykte, ja, jeg vet.. <_< )

Hjertet er IKKE til å spøke med... Sambo har en kompis som er like gammel som han (sambo er 23 år) og han fikk hjerteinnfarkt for noen få mnd siden. Han var heldig og fikk "bare" et lite, så han trengte ikke å opereres og ville antagelig bli fin igjen ved hjelp av medisiner til å åpne årene mer og mer etterhvert.

Svigermor har nettopp vært i tromsø og tatt en sånn bypass-operasjon eller hva det het igjen. De har åpnet blodårene inn til hjertet, tatt ut noen blodårer fra den ene foten hennes og sydd på blodårene inn til hjertet siden de var så tette og ødelagte. Hun har hatt 1 eller 2 hjerteinnfarkt for over 3-4 år siden uten at hun visste hva det var. Den ene gangen hadde hun kjørt samboeren min en eller annen plass mens hun plutselig fikk så vondt i brystet at hun måtte stoppe bilen, åpne døra og spy..

Så hjertet er ikke noe å tulle med, og man kan få problemer med det på tross av alder!

Samboeren min har en genfeil i familien som gjør at de lagrer alt for mye kolesterol i kroppen og produserer alt for mye av det selv også, så de har kolesterol på 7 og oppover mens det egentlig skal ligge på 3-4 tror jeg. Svigermor har kolesterol på 13 tror jeg det var :o Det finnes mennesker som har fått dobbelt opp av denne genfeilen, og de blir vanligvis ikke mer enn rundt 30 år gamle fordi kroppen deres lager så utrolig mye kolesterol..

I tillegg er familien hans allergisk mot medisinene man kan gi folk som produserer alt for mye kolesterol, så alternativet er å rense alt blodet i kroppen 1 gang i uken eller vente på hjerteinnfarkt.. :lol:

Så kjære Huldra, ring legen hvis du har vondt i brystet. Kompisen til samboeren min som fikk hjerteinnfarkt levde et veldig usunt liv, drakk mye alkohol og røyka sikkert to 20-pakninger om dagen i tillegg til at han hadde noen kg for mye på kroppen - men det KAN skje med tynne mennesker også. Årene våre kan være fulle de og, selv om vi ikke ser like fulle ut på utsiden.. :P

Nå skremte du nesten vannet av meg! :P

Jeg lever ikke sååå usunt dah.. :) Røyker, men drikker veldig sjelden. Spiser vanlig studentmat, kanskje litt bedre (man dauer ikke av sånt?). Mosjonerer daglig sammen med hundene, men har ganske dårlig kondis, heh.. Men jeg stresser tidvis ganske mye, kanskje det er årsaken?

Men du som har litt peil; hvilken side er det man skal ha mest vondt på hvis det er noe sånt? Er det ikke høyre side og høyre arm?

Jeg har mange ganger fått muskelstrekk rundt brystet og det gjør vondt i akkurat de områdene du beskriver.

Den kan bli såpass ille at jeg føler jeg ikke får puste til slutt.

Jeg har dog ikke hatt vondt i selve armen men inni armhulen.

Uansett er det kanskje en ide å ta det opp med legen hvis du bekymrer deg.

Jeg har hatt muskelstrekk og muskelvondt også, men det er ikke sånn. Jeg hadde faktisk så kraftig gangsperr i ryggmuskulaturen en gang (hersens vorstehre som skulle dra så inni hampen!), at jeg trodde jeg hadde fått en kraftig lungebetennelse. Det gikk et par dager før jeg skjønte at det var pga musklene det gjorde vondt.. <_< Jeg har bristet ribbein også (høres jo ut som om jeg er den sveklingen da! :D ), og det ligner ikke på det heller. Men uansett; varer en muskelstrekk i nesten to uker da? Og hvordan får man egentlig muskelstrekk over brystet? :wub:

Kanskje legen vil ha besøk av meg..? :wub: Men det får uansett vente til etter NKK Hamar - nå må jeg stresse videre med alle forberedelsene! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vondt når du anstrenger deg, f.eks. når du løper opp trapper eller måker snø, så skal du ta deg en tur til legen. Jeg har vært hos legen et par ganger pga trykk/smerter i brystet. Legen spurte med en gang om det blir vondere når jeg anstrenger meg, og siden det ikke var det, fikk jeg vite at det høyst sannsynlig skyldtes ømme muskler/muskelfester.

Det er veldig sjelden noe galt med hjertet i din alder, da må det være noe arvelig/medfødt.

(Men altså: Leger vet ENNÅ mer enn meg om dette! :wub: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som noen morsomhet, men for all del.. Om det stadig plager deg, så er en lege bedre hjelp enn doggissonen..

Åå.. :icon_confused:

Jeg tolket det som enten

1) jeg hadde angstanfall fordi jeg var hypokondrisk; altså var vondt i brystet bare tull og tøys og ikke så vondt/plagsomt/farlig som jeg innbilte meg

2) jeg hadde/har et langvarig angstanfall og psykiske problemer

Bortsett fra disse psykiske problemene som ikke lar seg stikke under en stol, så lurer jeg litt på hvordan jeg kan ha angstanfall i over en uke? Og hva er det jeg har angst for? Og hvorfor får jeg det stort sett når jeg legger meg? Alle disse tingene gjorde at jeg tenkte; njes- sånt går ikke an, 2ne tuller. :icon_redface: Men for alt jeg vet, kan det hende du har rett.. Det er bare litt rart å tenke på at jeg går rundt med angstanfall i over en uke uten å vite det selv engang. (Nevnte noen Hamar?? :ahappy: )

Når det er sagt, som den sveklingen jeg er, så har jeg hatt angstanfall før også. Da kjentes det ikke sånn ut, det var tydelig hva jeg hadde angst for også, og det gikk over i løpet av minutter (i alle fall innen en halvtime). Men jeg er ingen psykolog, og aner ikke om angstanfall kan kjennes forskjellig ut, og hvordan de da evt kjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildels enig med 2ne. Men, det kan også være noe jeg selv var plaget mye med i ungdommen og tildels innimellom enda. Og det er altså at muskulaturen i brystet "knytter" seg. Dette oppstår veldig lett hvis en er stresset (også til en viss grad etter hardere trening, men eh.. nå gjør jeg sjeldent sånt tull :icon_confused:). Prøv dette: still deg opp ved siden av et hjørne. Plasser hånden (som er på den siden du har vondt) på hjørnet og vri kroppen motsatt vei. Da skal du kjenne at det strekker veldig i brystregionen. Dette må du gjenta ganske mange ganger mens det står på sitt verste. Og skulle du bli plaget med at det kommer igjen, så bør du gjøre det forebyggende- for å slippe "billigere" unna.

Nå husker jeg ikke hva den medisinske betegnelsen på dette var. Men som legen min så fortreffelig sa det, så kjennes det ut som et hjerteinfarkt og gjør mer vondt enn brukne ribbein. Og at det er vondt og HEMMENDE plagsomt kan jeg skrive under på.

Gi en lyd hvis min lille utstrekningsforklaring ikke holdt mål *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter muskelteorien! Jeg får sånn ganske så ofte, første gangene var jeg sånn 14-15 år og tenkte ikke noe over det, regner med det er derfor jeg aldri freaket ut pga det :icon_confused: Føles som noe låser seg inni der etc. Det er rett og slett musklene som er overarbeidet og sliten.

Pleier å strekke ut på forskjellige varierende måter, men best er rett og slett å bare slappe av.

Du kjenner om du har hjerteinfarkt altså, nummen arm, kjeve og enormt trykk på brystet. Var vitne til at bestefaren min fikk det to gang, det er absolutt ikke noe å kimse av. MEN selvfølgelig, det er UMULIG å si noe om slikt over nett. Alle er forskjellige. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden,men jeg er litt nysgjerrig; går det an å ha angstanfall uten å vite det? Altså at man ikke føler seg "redd" der og da, men at kroppen reagerer fysisk?

JEPP!

*flire*

Noen angstanfall setter igang en sinnsykt avfyring av hormoner som faktisk kan være så kraftige at synet ditt endres på kort tid. Skjelvinger, kvalme, spying, dårlig mage, ubalanse (tenker ala balansenerven... ikke humøret :icon_confused:) osv osv som, hvis man får alt på en gang, klart vil gi personen en indikasjon på at det gjerne er angstrelatert- Men når det kommer stykkevis og delt, så er det ikke alltid like greit.. Mener at de siste greiene var autoimmune reaksjoner.. men altså, på nettet fremstår jo auto immune sykdommer som at kroppens eget forsvar angriper kroppens eget vev?? Så da har jeg vel kanskje misforstått et eller annet sted? Eller er det slik at autoimune sykdommer gjelder som en samlebetengelse på ALT som kroppen gjør av egen maskin som den IKKE skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vert plaget med magesår el lignende?Blir det verre ved anstrengelse?Føler du deg klam og svett?Kvalm?

Angsten kan vare lenge den,for den blir jo ikke bedre når du er redd for hjerte.og mer du blir redd,verre føles smerten.Det er enn ond sirkel det der.(nå sier ikke jeg at du har angst altså :icon_confused: )

Det at du har vondt i armen,er ikke noe sikkert symptom på infarkt.Symptomene er så ulikt fra person til person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant å lese om at selv om du ikke FØLER det, så reagerer kroppen! Det er jeg litt fan av, for jeg vet hvis jeg f.eks blir helt latterlig forelsket i noen eller ordentlig bekymret for noe (f.eks var jeg overbevist om at vi alle kom til å dø pga den der partikkelakseletaoren nede i sveits) får jeg nedsatt matlyst, jeg sover ikke ordentlig og føler meg helt forjævlig i kroppen, uten at hjernen min i det hele tatt sier opp eller ned. Den bare er der som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant å lese om at selv om du ikke FØLER det, så reagerer kroppen! Det er jeg litt fan av, for jeg vet hvis jeg f.eks blir helt latterlig forelsket i noen eller ordentlig bekymret for noe (f.eks var jeg overbevist om at vi alle kom til å dø pga den der partikkelakseletaoren nede i sveits) får jeg nedsatt matlyst, jeg sover ikke ordentlig og føler meg helt forjævlig i kroppen, uten at hjernen min i det hele tatt sier opp eller ned. Den bare er der som vanlig.

Ja, jo... er med på tankegangen din. Imidlertid, så er det rimelig fortvilende å ikke ha kontroll over egen kropp hvis en får nok av disse "reaksjonene" på en gang. Kroppen bare reagerer og du aner ikke hva den reagerer på. Mer eller mindre som en udiagnosert allergi vil jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å lure litt på om det er det som kan ha plaget meg den siste tiden. Jeg har ikke tenkt på noe i den retningen før jeg leste her, jeg trodde egentlig jeg holdt på å brygge på en kraftig influensa.. I en periode nå( flere dager i uka,og bestandig mellom 14.00 og 16.00) blir jeg svimmel og veldig kvalm. Men idag kom det tidligere,og mye mer kraftig,med skjelvninger i hele kroppen og hjertebank. Pusten ble tung og lungene dirret liksom når jeg pustet. Det trenger jo selvsagt ikke være et anfall, jeg tenkte som sagt mer på influensa. Eller føling eller hva det er det heter som diabetikere får. Jeg sjekket diabetes for noen få år siden,men det kan jo ha kommet etter det. Men det henger liksom ikke sammen med kostholdet heller,så jeg vet ikke. Rare greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til muskelteorien jeg da, for man pleier å kunne kjenne det ved enkelte bevegelser om det er muskulatur.. I å med at du BÅDE røyker OG går på p-piller (fyfy kombinasjon) ville jeg tatt en tur til legen, og si nettopp dette.. Under armen (armhulen) ligger en av hovedpulsårene, og i worst case kan det vær forberedelse på blodpropp..

Det er jo sikkert ikke det, men etter at søstren til min gode venninde døde i sommer av nettopp dette (i en alder av 23, og pga røyk og p-piller) blir jeg alltid skeptisk når jeg hører om smerter i brystet på røyke og pillebrukere (snakk om å sette deg i boks da.. hehe.. sorry :icon_confused: )

Men ikke få hetta da, jeg har en tendens til å se alt som kan gå galt..:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til muskelteorien jeg da, for man pleier å kunne kjenne det ved enkelte bevegelser om det er muskulatur.. I å med at du BÅDE røyker OG går på p-piller (fyfy kombinasjon) ville jeg tatt en tur til legen, og si nettopp dette.. Under armen (armhulen) ligger en av hovedpulsårene, og i worst case kan det vær forberedelse på blodpropp..

Det er jo sikkert ikke det, men etter at søstren til min gode venninde døde i sommer av nettopp dette (i en alder av 23, og pga røyk og p-piller) blir jeg alltid skeptisk når jeg hører om smerter i brystet på røyke og pillebrukere (snakk om å sette deg i boks da.. hehe.. sorry :ahappy: )

Men ikke få hetta da, jeg har en tendens til å se alt som kan gå galt..:D

pga røyk og p-piller og en latent mulighet til å få det.... Man får nemlig ikke blodpropp kun i kombinasjonen av røyk og p-piller.. Og selv om man bruker begge deler, så betyr det heller ikke at man MÅ få det. Når det er sagt, så er jeg helt med på at man bør sjekke seg når det går over lengre tid.

Vedr. muskelteorien hvis du sikter til min, så er det faktisk ikke så lett å kjenne ved enkelte bevegelser.. Det er en smerte som går på inn - og ut pust og tilslutt ønsker man faktisk ikke å puste, men da har det vanligvist låst seg så sinnsykt at det gjør vondt okke som. Og det er ikke slik at man da kan trykke på muskulaturen og så gjør det vondt "der" eller "der".. smerten kommer ganske så dypt innenfra :icon_confused: Det er noe shit faktisk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående angstanfall så tror jeg helt klart at det er mulig å få dette selv om man nødvendigvis ikke har psykologiske problemer eller store angstproblemer. Jeg har hvertfall slitt med dette i over et år nå og tok til slutt motet til meg å ringte legen. Dette fordi jeg plutselig våknet opp med anfall og tenkte at nok er nok. Selv har jeg resonert meg frem til at det virker som angstanfall utfra hvordan jeg føler meg, kvalm og veldig svimmel, det varer kun i noen minutter men noen er mye mer kraftige enn andre.

Nå skal jeg til hjerte- og lungeutredning samt at jeg skal ta EEG, gruer meg litt men vil få en klarhet i dette. Følte meg som en tufs når jeg kom til legen, men hun har tatt det veldig seriøst og det hjelper mye.

Så her sitter jeg som har hatt en helt problemfri barndom og ingen psykiske problemer og kanskje sliter med angst. Forstå det den som kan :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Lommelegen.no..

Brystsmerter - hva kan årsaken være?

Brystsmerter er en svært vanlig plage hos både unge og eldre. Noen har smerter over lengre tid, andre har kortvarige og mer akutte smerter. Smertene kan være sviende, trykkende, skjærende, dunkende, og smertene kan sitte hvor som helst i brystkassen. Alt etter årsaken kan smertene stråle ut i armene, opp i halsen, ned i magen, og av og til ledsages av tung pust, kvalme, hjertebank og ikke minst angst.

Av: Roar Pedersen, lege

Relaterte artikler:

Behandling av hjerteinfarkt

Hjerteinfarkt

Betennelse i hjerteposen

Elektrokardiografi (EKG)

Relaterte senter:

Kolesterol

Smerter

Blodtrykk

De fleste har ikke hjerteproblemer!

Alle har hørt om hjerteinfarkt og sett dramatiske bilder på TV eller film av middelaldrende menn som trekker pusten dypt, holder seg for brystet og faller bevisstløse om på gaten. Heldigvis er på langt nær alle brystsmerter hjerteinfarkt - det viser seg faktisk at de fleste med brystsmerter IKKE har hjerteproblemer.

En vanlig plage

Både hos fastleger, på legevakt og på sykehus er brystsmerter et vanlig symptom, og det kan være en utfordring for legen å plukke ut de som har hjertesykdom og som skal behandles for dette. Noen brystsmerter er helt harmløse, andre er alvorlige og farlige, og felles for alle typer brystsmerter er at de som regel gjør pasienten engstelig.

Hos en allmennpraktiker har halvparten av pasientene som kommer med brystsmerter ikke hjertesykdom; brystsmertene skyldes psykisk årsaker eller muskelplager. Hjertesykdom, lungesykdom og magelidelser utgjør omtrent 15% hver.

.. og de fleste går ikke til legen

Vi vet dessuten at kun 5-10% av de som har brystsmerter tar kontakt med legen sin for å finne årsaken. Jo yngre personen er, jo mindre er sannsynligheten for at dreier seg om hjertesykdom. Hos unge voksne og ungdom er muskelplager og psykiske årsaker hyppige, men hos eldre øker frekvensen av hjertesykdom, sykdom i lunger og mage.

Hvem bør følge ekstra godt med?

De fleste som har hjertesykdom fra før vil kjenne igjen smerter fra hjertet når de dukker opp. Dessuten er det slik at personer som er friske fra før, men som har hjertesykdom i familien, sukkersyke eller høyt kolesterol bør være ekstra oppmerksom på brystsmerter.

En vanskelig nøtt for legen

Når du kommer til legen din med brystsmerter, er det svært viktig både for deg og legen at han kan utelukke de alvorligste årsakene, spesielt de som må behandles raskt. Hjertesykdom, blødende magesår, blodpropp i lungene, alvorlig lungebetennelse og gallestein kan være eksempler på slike alvorlige lidelser. Når de alvorlige lidelsene er avklart har man bedre tid på seg til å lete etter mindre farlige årsaker.

Sykehistorien er svært viktig

Symptomer som kommer svært brått på, som oppstår i forbindelse med fysisk aktivitet, tungpust, kvalme eller dårlig allmenntilstand bør få legen til å mistenke at det er noe mer enn muskelsmerter. Mange lidelser har typiske smertemønstre og typisk forløp, og en erfaren lege kan ofte identifisere pasientene som er mistenkelige med tanke på hjertesykdom. Har man hatt hjertesykdom tidligere, eller er man disponert for hjertesykdom, skal legen ha lavere terskel for å undersøke hjertet enn ellers.

Undersøkelsen hos legen

Etter at legen har spurt deg ut om sykehistorien vil du bli undersøkt kroppslig. Legen din vil vurdere puls, temperatur, blodtrykk, pustingen din og hvor smertepåvirket du er. Han vil lytte på lunger og hjerte, selv om et hjerteinfarkt ikke kan høres så kan slik lytting utelukke eller bekrefte andre diagnoser. Legen vil trykke på brystkassen din og lete etter ømme punkter, utslett eller ribbensbrudd.

Tilleggsundersøkelser

Et EKG hører også med, og et typisk hjerteinfarkt er synlig på en slik prøve. Hvis smertene har gitt seg, vil det sjelden vise noe galt, men man kan noen ganger se rester etter tidligere infarkter på slikt EKG. Noen ganger kan imidlertid EKG være normalt selv om det er hjertesykdom som forårsaker smertene. Blodprøver kan bekrefte eller avkrefte et hjerteinfarkt, men som regel tar det litt tid å få svar på en slik prøve. CRP kan si noe om eventuell bakterieinfeksjon (for eksempel lungebetennelse). På sykehus vil man gjerne undersøke deg med røntgenbilde av lungene eller nakken.

Likt symptom på flere diagnoser

Det er mange årsaker til brystsmerter, noen farlige, noen alvorlige, noen harmløse og noen ganger finner man ikke årsaken. Listen som følger under er en kortfattet oversikt over forskjellige årsaker. Trykker du på linkene kan du lese mer om hver enkelt tilstand.

Psykiske årsaker

Dette er en svært vanlig årsak, og er ofte det man står igjen med hvis ingen annen årsak påvises. Psykiske årsaker kan noen ganger ha en klar utløsende årsak, men ikke alltid.

Muskel-skjelettplager

Slike brystsmerter er også svært vanlige, spesielt hos unge. Er også en diagnose man må vurdere hvis ingen annen årsak påvises.

Smertene kan komme fra muskulatur, nakke, ribbebrudd, prolaps i nakke eller brystryggrad.

Gallestein

Her sitter smertene gjerne under høyre ribbeinsbue, men kan stråle opp til brystkassen. Gjerne takvise smerter, og svært intense.

Dette er sjeldnere hos unge enn hos eldre, og sees hyppigere hos kvinner. Feber kan være tegn på at galleblæren er betent.

Lungebetennelse

Symptomer på dette er hoste med gult eller grønt oppspytt, feber, dårlig allmenntilstand, tung pust, smerter ved pusting. Blodprøven CRP kan gi mistanke om infeksjon, lytting på lungene kan ofte påvise lungebetennelsen. Et røntgenbilde kan bevise at det foreligger en lungebetennelse (men ikke alltid).

Punktert lunge (pneumothorax)

Dette kan skje i forbindelse med skade eller slag mot brystkassen, noen ganger oppstår dette uten noen spesiell utløsende årsak.

Gir akutt pusteproblemer og smerter i brystet og er en potensielt dødelig tilstand. Røntgenbilde vil vise at lungen er punktert.

Halsbrann

Sviende smerter bak brystbenet er typisk for slike plager, hvor magesyren kommer opp i spiserøret. Disse plagene kan være vanskelige å skille fra hjertesykdom. Smertene kan bli bedre hvis man tar syrenøytraliserende medisin.

Blodpropp i lungene

Tilstanden kan ha mange grader, alt fra dramatiske symptomer til nesten ingen symptomer i det hele tatt. Intensiteten avhenger av størrelsen på blodproppen. Tung pust og brystsmerter er typisk.

Denne diagnosen er vanskelig å stille, og som regel må det gjøres spesialundersøkelser som CT eller scintigrafi av lungene.

Helvetesild

Dette er herpes-utslett (gamle vannkoppe-virus som "våkner til live")på brystkassen, ofte belteformet, rødflammet utslett med små blemmer. Ekstremt smertefullt. Som regel er denne diagnosen lett å stille.

Magesår

Kan være akutte smerter øverst i magen eller nederst i brystkassen.

Et blødende magesår kan gjøre pasienten svært syk og dette er potensielt dødelig.

Angina

Angina skyldes trange blodårer til hjertemuskulaturen, men ikke avstengte blodårer som ved infarkt. Smerter som dukker opp ved fysisk aktivitet og som går over i hvile er typisk. Smertene oppleves som et trykk like bak brystbenet, og kan stråle ut i venstre arm, ned til magen eller opp mot halsen. En EKG-undersøkelse mens smertene er til stede kan vise typiske forandringer. Ellers kan man gjøre et såkalt arbeids-EKG hvor man måler hjerteaktiviteten når man sitter på sykkel og trener.

Hjerteinfarkt

Dette skjer oftest med en middelaldrende eller eldre person. Smertene er identiske med anginasmertene, men kan være mer intense og går ikke over av nitroglyserin. Smertene skal vare over 30 minutter for at de defineres som hjerteinfarkt. Noen har tung pust, kvalme, angst. EKG og blodprøver viser typiske infarktforandringer.

Det finnes mange flere, sjeldnere årsaker til brystsmerter. Lidelsene nevnt ovenfor er de vanligste i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå.. :icon_confused:

Jeg tolket det som enten

1) jeg hadde angstanfall fordi jeg var hypokondrisk; altså var vondt i brystet bare tull og tøys og ikke så vondt/plagsomt/farlig som jeg innbilte meg

2) jeg hadde/har et langvarig angstanfall og psykiske problemer

Bortsett fra disse psykiske problemene som ikke lar seg stikke under en stol, så lurer jeg litt på hvordan jeg kan ha angstanfall i over en uke? Og hva er det jeg har angst for? Og hvorfor får jeg det stort sett når jeg legger meg? Alle disse tingene gjorde at jeg tenkte; njes- sånt går ikke an, 2ne tuller. :ahappy: Men for alt jeg vet, kan det hende du har rett.. Det er bare litt rart å tenke på at jeg går rundt med angstanfall i over en uke uten å vite det selv engang. (Nevnte noen Hamar?? :D )

Når det er sagt, som den sveklingen jeg er, så har jeg hatt angstanfall før også. Da kjentes det ikke sånn ut, det var tydelig hva jeg hadde angst for også, og det gikk over i løpet av minutter (i alle fall innen en halvtime). Men jeg er ingen psykolog, og aner ikke om angstanfall kan kjennes forskjellig ut, og hvordan de da evt kjennes.

Nei, etter X antall år med lege som stadig konkluderte med at det var noe psykisk, så beskylder jeg ikke andre for sånt veldig litt. Man trenger ikke å ha psykiske problemer sånn generelt heller, selv om man har et langvarig angstanfall. Det kan være at ting bare blir litt overveldende der og da, også blir man litt sånn "bundet og forknytt", til det løser seg igjen. Nå tror jeg ikke at du får angstanfall ene og alene fordi dere skal til Hamar i helgen, men det kan jo være en utløsende faktor om du er veldig stressa.

- Og om man skal være litt personlig, så kjenner jeg at om jeg gidder å høre på hodet mitt et øyeblikk, så stresser jeg litt pga jula, julegaver som jeg som vanlig ikke har begynt å planlegge engang, det at jeg veit jeg har en haug med regninger jeg MÅ betale når jeg får penger igjen - og det blir det jo ikke mye julegaver av, at det kommer huset fullt av folk i helgen, at det er onsdag og jeg må ta disse forhatte pillene igjen og at de gjør meg kvalm, at jeg har gått opp 15 kg på et år, at det å bli satt på utredning igjen ikke er så morsomt, at jeg gruer meg til neste runde med NAV - alt sånt bare bygger seg opp litt og blir litt mas sånn NÅ, men så løser det seg jo allikevel. Det er bare litt mye for øyeblikket.. Sånn om jeg hører på hodet mitt :icon_redface:

Men jo, jeg har hatt angstanfall som har vart i flere dager. Sist var det vel når det gikk opp for meg at jeg aldri kom til å bli frisk igjen - men jeg er litt treg, så det tok noen år før jeg helt tok inn over meg hva "kronisk" egentlig betyr, og det tok det lang tid å komme over igjen. Men for all del - du BØR ta en tur til legen om det har vart en hel uke! Og om det er et angstanfall, så blir det ikke noe bedre av at du bekymrer deg for at det er vondt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...