Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor operasjon

Benedicte

Recommended Posts

I morgen skal Cita inn til en stor operasjon og fjerne hele det ene bakre juret. Er det slik at hun ikke vil være i stand til å gå før på lenge? Jeg har nemlig ikke bil, så planen var å ta buss, men dersom hun kommer til å være veldig dårlig og det vil bli en belastning for henne å ta buss, så får jeg ordne med taxi eller høre om noen bekjente kan kjøre.

Kommer hun til å være i god form til torsdag? Jeg skal nemlig til NKK Hamar, og planen var å ta henne med (ikke ta henne inn i hallen, såklart), men dersom dette også blir en stor belastning for en nyoperert hund blir jeg nødt til å finne noen som kan passe henne, eller bli hjemme.

Hvor lang tid tar det før hunder kommer seg etter slike operasjoner? Jeg har aldri vært med på noe slikt, og aner ikke hvordan tiden etterpå blir.

Edit: Har fått ordnet skyss fra dyrlegen i morgen, men jeg lurer fortsatt på hvor lang tid det tar hunder å komme seg etter en slik operasjon, og om det vil være ansvarlig å reise til Hamar og la henne bo på et nytt sted allerede på torsdag.

Edit2: Hørte med en dyrlegeassistent som mente det var veldig forskjellig, men at man ikke burde reise så tidlig. Og jeg er ganske enig og vil ikke gjøre noe som kan være belastende for henne, men nå ser det ut til at hun jeg bor med kan passe henne. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, nå ser det ut som jeg får problemer med pass av henne allikevel :console: Venninnen min snakker nemlig om å dra opp til NKK Hamar på lørdag fordi hun ikke gidder være her alene.

Cassandra: Hun skal operere ut to små svulster fra juret, så vi fjerner hele det bakre juret hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei! Du må jo få pass til henne! Nå er jeg fryktelig egoistisk altså, men uuææ! :console: Bare det ikke blir søndag, så.. :)

Om jeg ikke får pass til henne så ber jeg mamma og oppdretter kjøre omvei for å hente oss på Furuset, og kjøre oss hjem igjen på søndag, så hun slipper å gå noe særlig og slipper togreise. Så får hun slappe av på eget rom mens jeg er på utstilling. :) Det ordner seg alltid for meg av en eller annen grunn uansett. Kanskje jeg har god karma. hih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke får pass til henne så ber jeg mamma og oppdretter kjøre omvei for å hente oss på Furuset, og kjøre oss hjem igjen på søndag, så hun slipper å gå noe særlig og slipper togreise. Så får hun slappe av på eget rom mens jeg er på utstilling. :console: Det ordner seg alltid for meg av en eller annen grunn uansett. Kanskje jeg har god karma. hih
Det ordner seg alltid for snille piker :) Jeg ble faktisk fortalt at at det ikke gjorde noe at jeg ikke hadde penger en helg, jeg kunne fint gå på byn uansett - for bare jeg smilte pent så ville gutta spandere alt på meg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke får pass til henne så ber jeg mamma og oppdretter kjøre omvei for å hente oss på Furuset, og kjøre oss hjem igjen på søndag, så hun slipper å gå noe særlig og slipper togreise. Så får hun slappe av på eget rom mens jeg er på utstilling. :) Det ordner seg alltid for meg av en eller annen grunn uansett. Kanskje jeg har god karma. hih

Puh! Det var jammen godt å høre! :) *sende over min gode karma (hvis jeg har noen) til deg sånn at du har enda mer å gå på* :P

Men egoisme til siden: jeg skjønner du er bekymret og at du vil det beste for henne. Jeg hadde fått helt noia om Tulla skulle opereres (er vel en grunn til at hun ikke er sterilisert enda, for å si det sånn), og jeg skjønner at du vil hun skal ha det best mulig etterpå. Du må selvsagt gjøre det som er best for Cita! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge tispene mine har hatt stor bukoperasjon (ene fjernet en 15 cm stor svulst som hang i urinblæren, den andre hadde perforert tarmen med beinsplinter).

Allerede 2 dager etterpå var de ute og gikk - og tilsynelatende uten smerter. God appetitt og i godt humør.

Men du må nesten se hunden og formen an - ikke alle reagerer likt. Jeg ville nok ikke tatt henne med på utstilling selv om hun skal være i bil/annet sted når det kun er noen få dager etter operasjonen. De er slitne og trenger å ta det rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordnet seg :console: Får skaffet skyss fra hjemmet mitt til der jeg skal bo i Hamar, så Cita kan ligge i bilen og slappe av hele veien og slipper å gå. Fra torsdag-fredag har vi okkupert hele kjelleren til en kamerat, og der skal Cita få ligge i sengen og slappe av så mye hun vil. Fredag-søndag sover vi i hytte, og så blir vi kjørt hjem igjen.

Cita ble levert hos dyrlegen for en time siden (stakkar liten, hun ga meg DET triste blikket når jeg satte henne i buret og gikk fra henne), og da tok jeg en prat med dyrlegen om det, og hun sa det ikke var noe problem når jeg ble skysset frem og tilbake og Cita fikk slappet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordnet seg :) Får skaffet skyss fra hjemmet mitt til der jeg skal bo i Hamar, så Cita kan ligge i bilen og slappe av hele veien og slipper å gå. Fra torsdag-fredag har vi okkupert hele kjelleren til en kamerat, og der skal Cita få ligge i sengen og slappe av så mye hun vil. Fredag-søndag sover vi i hytte, og så blir vi kjørt hjem igjen.

Cita ble levert hos dyrlegen for en time siden (stakkar liten, hun ga meg DET triste blikket når jeg satte henne i buret og gikk fra henne), og da tok jeg en prat med dyrlegen om det, og hun sa det ikke var noe problem når jeg ble skysset frem og tilbake og Cita fikk slappet av.

Så godt det ordnet seg da! Cita får det nok supert! Og hold oss oppdatert her når hun kommer hjem igjen da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra høre det ordnet seg!Det er nok avhengig hva de oppereres for såklart forriga mi oppererte bort fett kuler endel ganger og de første dagene var hun ikke i så bra form akkorat.Men,det gikk seg til selv om vi måtte ta det med ro angående turer osv i starten.

Håper det går bra med henne da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå bra :D

Jeg har flere ganger måtte opperer fettkuler på hunden min. Det har alltid vært fjerna mer enn tre hver gang (han like å lage mange :) ). Etter på har han sett ut som et lappeteppe, men er ganske kvikk allerede samme kveld, og dagen etter på har han vært helt vanlig og med normal aktivitet.

Så hvis du har en hund som lett slapper av på nye steder, tror jeg hun helt fint kan være med deg. Trenger jo ikke bli tatt med inn på Hamar.

Men hun kan jo være tilbake til "normalen" like fort som min har vært.

Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at mange bryr seg! :D

Hun har vært i dyp narkose før og det tok ikke lang tid før hun var supersprek, men den gangen var det "bare" trekking av premolar, og ingen operasjon. Hadde det vært Tia det gjaldt, så hadde jeg nok blitt hjemme. Stakkar dyret blir jo spinnvill når det "skjer" noe. Cita er derimot veldig tilpasningsdyktig og rolig i nye situasjoner. Kjenner jeg henne rett kommer hun til å legge seg rett ned i bilen og sove hele veien, og legge seg i sengen med en gang vi er fremme og slappe av helt til jeg byr henne på action (om hun må holdes i ro i 14 dager så klarer hun fint det også).

Veterinæren ringte og sa at operasjonen var vellykket, og det var bare de to små svulstene som ble funnet. De og lymfeknuten er nå sendt inn til undersøkelse, og jeg får svar tidlig neste uke. Skal hente henne klokken 6 når hun har kommet seg litt, og jeg gleder meg til å få henne hjem igjen. ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuuud, jeg får så vondt av henne. :) Veterinæren sa at vanligvis skulle hunden hatt mer smertestillende de neste dagene, men hun syns Cita var så pigg at hun kanskje ikke trengte det. Men når hun skulle inn i bilen pep hun, og hun HATER kragen. Går ikke et eneste skritt med den på! Når hun går dulter kragen nedi bakken og hindrer henne i gå, så hun står heller helt passiv. Etter å ha lokket henne de få meterene til døren, så står hun bare helt passiv på gulvet og vil ikke legge seg eller noenting. Utenfor tok jeg av kragen litt for å la henne tisse, og da var det full fart igjen, men når hun så ut til å gå på do så det ut som om såret var irriterende og hun satte seg heller ned på rompa og prøvde å komme til der.

Om hun ikke snart legger seg ned kommer jeg til å ta av kragen og bare passe veldig godt på henne så hun ikke slikker (men hun prøver på det HELE tiden når hun har den av).

Noen som vet om andre alternativer enn kragen? Vet om slike oppblåsbare grønne dingser hun kan ha rundt halsen, men hvor får jeg tak i det i Oslo? Og vil den hindre at hun får slikket i såret? Blir hjemme i morgen med henne, så jeg er sikker på at alt går bra. Har hendt et par ganger at hun har prøvd å få av seg kragen, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuuud, jeg får så vondt av henne. :) Veterinæren sa at vanligvis skulle hunden hatt mer smertestillende de neste dagene, men hun syns Cita var så pigg at hun kanskje ikke trengte det. Men når hun skulle inn i bilen pep hun, og hun HATER kragen. Går ikke et eneste skritt med den på! Når hun går dulter kragen nedi bakken og hindrer henne i gå, så hun står heller helt passiv. Etter å ha lokket henne de få meterene til døren, så står hun bare helt passiv på gulvet og vil ikke legge seg eller noenting. Utenfor tok jeg av kragen litt for å la henne tisse, og da var det full fart igjen, men når hun så ut til å gå på do så det ut som om såret var irriterende og hun satte seg heller ned på rompa og prøvde å komme til der.

Om hun ikke snart legger seg ned kommer jeg til å ta av kragen og bare passe veldig godt på henne så hun ikke slikker (men hun prøver på det HELE tiden når hun har den av).

Noen som vet om andre alternativer enn kragen? Vet om slike oppblåsbare grønne dingser hun kan ha rundt halsen, men hvor får jeg tak i det i Oslo? Og vil den hindre at hun får slikket i såret? Blir hjemme i morgen med henne, så jeg er sikker på at alt går bra. Har hendt et par ganger at hun har prøvd å få av seg kragen, også.

Du kan jo evt. prøve en "body"? Begge gangene Tinka opererte (og fikk langt sår nedover magen) måtte hun uansett gå med ei t-skjorte som var teipet slik at den satt tett inntil kroppen - hun klødde seg på såret med bakføttene, men ved å ha på t-skjorte fikk hun i alle fall ikke klødd opp stingene.

Når det er sagt så ville jeg uansett ventet til i morgen før jeg hadde satt i verk andre tiltak enn krage. Det er vanlig at de er litt fortumlete og passive etter operasjoner, både på grunn av narkosen og fordi kragen er i veien. Da Tinka kom hjem etter den første operasjonen sin stod hun i gangen og peip lenge før hun endelig fikk til å legge seg ned uten at det var for ubehagelig. Dagen etterpå var hun pigg og rask igjen, og etter et par dager hadde hun ingen problemer med å gå i trapper, sove, bevege seg osv med kragen på.

Forøvrig er det jo heller ikke nødvendig å ha på kragen så lenge du er til stede og kan følge med. Jeg valgte allikevel å ha på kragen i situasjoner hvor jeg gikk litt til og fra også videre, siden hun tross alt var veldig rask til å begynne og slikke på såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt. prøve en "body"? Begge gangene Tinka opererte (og fikk langt sår nedover magen) måtte hun uansett gå med ei t-skjorte som var teipet slik at den satt tett inntil kroppen - hun klødde seg på såret med bakføttene, men ved å ha på t-skjorte fikk hun i alle fall ikke klødd opp stingene.

Når det er sagt så ville jeg uansett ventet til i morgen før jeg hadde satt i verk andre tiltak enn krage. Det er vanlig at de er litt fortumlete og passive etter operasjoner, både på grunn av narkosen og fordi kragen er i veien. Da Tinka kom hjem etter den første operasjonen sin stod hun i gangen og peip lenge før hun endelig fikk til å legge seg ned uten at det var for ubehagelig. Dagen etterpå var hun pigg og rask igjen, og etter et par dager hadde hun ingen problemer med å gå i trapper, sove, bevege seg osv med kragen på.

Forøvrig er det jo heller ikke nødvendig å ha på kragen så lenge du er til stede og kan følge med. Jeg valgte allikevel å ha på kragen i situasjoner hvor jeg gikk litt til og fra også videre, siden hun tross alt var veldig rask til å begynne og slikke på såret.

Nå har hun endelig lagt seg ned og sover, men planen er å ha kragen så lite på som mulig når jeg har 100% oversikt. Problemet med Cita er at hun hater alt som ikke er halsbånd. Seler, dekken, t-skjorter osv. Hun blir ekstremt passiv når hun får noe slikt på seg, og hun blir ikke i form igjen før hun får det av seg. Husker hun var fotomodell for dyrebutikk-reklame en gang og skulle ha på seg refleksdekken og refleksbånd på beina. Det tok over en time før vi kunne ta bildene, og jeg måtte dra frem de aller beste godbitene for at hun ikke skulle se mishandlet ut i bare ett sekund.

Dersom en slik krage er like bra som denne, så kjøper jeg en sånn, tror ikke hun ville hatt så mye imot den. Men kan hende hun takler kragen i morgen, så jeg får bare se. :)

bilde091-2.jpg

Her står jeg helt passiv og venter på at noen skal redde meg

For dere som enda har til gode å se en ikke-lykkkelig Cita:

bilde087-1.jpg

bilde086.jpg

Dette er såret mitt

bilde083-2.jpg

Og sånn ser jeg ut når jeg ikke vil legge meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...