Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking med kjetting


Carina

Recommended Posts

I vårt tilfelle blir det jo forebyggende, uansett får han jo helt sikkert brukt muskler som han kanskje ikke ellers bruker så mye og det kan jo være bra dersom han en gang skulle skade seg. ;)

Hvilken sele bruker du Martine? Må vel bli en sånn nomegreie med fester på sidene?

Bruker kombiselen fra Breeders og jeg liker best å bruke trekket i sidene. Har også tilsvarende fra Laika, for å bytte litt på. Men hun har ganske store lårmuskler, regner jeg med at tauet gnager litt. Så jeg skal få sydd på noe fleece som kan beskytte litt.

Bilde226.jpg

Bilde220.jpg

Kylling! :P

That's me! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar
Når det er sagt så får det til å tenke på et av månedens bilder på hjemmesiden til den norske basenji-klubben. Der er det et bilde av en liten basenji på en tredemølle under en vegg fyllt opp av utstillingsrosetter.. det er et av de tristeste bildene jeg har sett.. små basenjier skal da søren ikke trimmes på en tredemølle i kjelleren *tenke på sin egen lille basenji som får lov å snoke rundt i skogen og jakte*

Jammen... Da Töddel var i live og før haltingen ble for ille så drømte jeg om å ha tredemølle til ham jeg. Det var pengene som stoppet meg. Trist? Hvorfor det? Han hadde fått trening på tredemølle i tillegg til å snoke rundt i skogen og jakte, til å løpe løs på jordene, til å leke med matmor og til å trekke kjetting etc etc.

Det er lett å hoppe til konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes fortsatt det generelt i utstillingslinjene er for lite lekelyst på hundene, men om det gjelder deres hunder aner jo ikke jeg? Du har jo sagt at Nora har så det holder, Belgerpia har sagt at Lilli har så det holder, hvorpå jeg har svart at det høres ut som kjekke hunder?

Nora har mer enn nok lekelyst for meg ja. Av alle belgerene jeg har hatt, hvorav alle har vært utstillingsavlede, så er det vel bare Dina og Emma jeg har ønsket meg mer av sånt på. Men det var jo teit når vi sa sånt, var det ikke? Og det var ihvertfall teit når vi la ut bilder av hundene våre som leker også?

Så en Groenendael med spesielt godt utviklede muskler ser ikke ut som en Groenendael? Det virker litt trist for meg om en Groenendael i eksepsjonell form, med kraftige og sterke muskler skulle gjøre det dårligere i utstillingsringen enn en som "bare" får kondisjonstrening. Jeg håper jeg misforstår deg?

Selvsagt misforstår du - en groenendael skal ha muskler og være i god fysisk form, den trenger bare ikke å ha amstaff-muskler for å være i god fysisk form. Å trekke kjetting er styrketrening og bygger store muskler, ikke sant? Og selv om belgere fint kan ha muskler som buler, så skal de ikke bule som de gjør på f.eks amstaff.

Kjære vakre vene. Det er vel snakk om at å trekke kjetting er en god måte for å få hunder i god fysisk kondisjon på? En type styrketrening som ikke treffer de samme musklene som jordeløping f.eks ei heller treffer muskler på samme måte. Slik trening kommer selvsagt i tillegg til mye annen trening. Så ble det spurt om hvorfor i alle dager man skulle trekke kjetting med hunden, og også at slik trening var forbeholdt "bolehunder". Det er ingen som har påstått at hunden må trekke kjetting for å være i god form?

Og svaret på det var en lang avhandling om at man foretrakk muskler på sine hunder, selv om ikke andre gjorde det.. Og nå diskuterer vi vel bare hvem som var dummest som sa sånne dumme ting?

Fordi jeg vet hvordan det er å ha hunder som (kanskje i størst grad av alle) blir generalisert og dømt nedenom og hjem på grunnlag av det man har lest på nett eller hørt rykter om? Jeg kan identifisere meg med den liksom.

Det tviler jeg ikke på, men jeg håper virkelig at ambull og amstaff-miljøet er bedre enn belgermiljøet tydeligvis er :) Jeg følte ikke den samme "fordømmelsen" fra andre husky-eiere som jeg gjør fra andre belger-eiere - til tross for at huskyen var noe så usselt som familiehund han og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sånn at trekking av kjetting tvinger hunden til å bruke musklene på en annen måte enn om den får rase løs uten bånd, eller om den bare går i bånd uten kjettingen bak. Så det finnes vel ikke noe negativt overhode med å trekke kjetting, med mindre man syns muskler ikke er noe fint på hunden da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen... Da Töddel var i live og før haltingen ble for ille så drømte jeg om å ha tredemølle til ham jeg. Det var pengene som stoppet meg. Trist? Hvorfor det? Han hadde fått trening på tredemølle i tillegg til å snoke rundt i skogen og jakte, til å løpe løs på jordene, til å leke med matmor og til å trekke kjetting etc etc.

Det er lett å hoppe til konklusjoner.

Mener du virkelig det? Tredemølle? Jeg ville heller gjort mer av skogstingene enn å sette bikkja på tredemølle jeg men.. synes det virker så helt naturstridig.. men det er vel en skjult puritaner innabords her, for jeg må jo innrømme - dager med dårlig vær får ikke basenjien trim, da benker hun seg til i koma i sofaen.. og da ville det kanskje vært sunt med en tredemølle for henne. Ser jo den, men synes allikevel det er trist med tredemølle (tydeligvis ikke logikkstyrt dette nei!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phuh - jeg kjenner at jeg kommer til å bruke laaaaang tid på å lære å nappe schnauzere skikkelig. Vanskelig!

Altså du skal bare gjøre ferdig hode og nakke. Så skal du ta bilde og sende inn :)

Nå er det vel slik at hunder har forskjellig kroppsbyggning alt etter avl vel?

Noen raser vil bygge stor muskelatur bedre/fortere enn andre raser nettopp pga det er avlet mer framtredene muskelmasse. Jeg tror jeg kan trime mine jenter hvor mye jeg vil, dem vil uansett ikke se ut som en amstaff.

Det viktigste å tenke på er jo om musklene blir "overtrente" så kan dem også bli forkortet. Forkortet er ett litt dårlig ord, men etter selv holdt på med mye vektløfting så ble utslaget på "strekken" i dem store musklene mindre/stiverer. Vanskelig å forklare, men om dere har vært rundt muskelbyggere så er dem mye seigere og tregere i bevegelsene enn f.eks en som trener mye kampsport.

Man får den muskelaturen som man trener. Det er en tydelig forsjell på kroppen til en Maraton løper, Kampsport utøver og en vektløfter. Og om man da sammenligner dette med forsjellige raser: Saluki - Husky - Rottweiler kanskje passer inn i dem 3 nevnte idrettene og musketyper? Du får med trim ikke den ene til å ligne den andre...

Selv trener jeg også med "kjetting". Kjettingen min heter Jeanette og veier 60kg+. Den henger ganske slapt bak i skritt eller den jogger, alt etter formen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt misforstår du - en groenendael skal ha muskler og være i god fysisk form, den trenger bare ikke å ha amstaff-muskler for å være i god fysisk form. Å trekke kjetting er styrketrening og bygger store muskler, ikke sant? Og selv om belgere fint kan ha muskler som buler, så skal de ikke bule som de gjør på f.eks amstaff.

En Belger vil nok aldri få muskler som en amstaff. Hunder, som mennesker, er født med genetiske begrensninger for hvor mye muskler de kan bygge. Men om nå en Groenendael dukker opp på utstilling med større muskler enn vanlig for rasen, vil den da bli trukket for det?

Og svaret på det var en lang avhandling om at man foretrakk muskler på sine hunder, selv om ikke andre gjorde det.. Og nå diskuterer vi vel bare hvem som var dummest som sa sånne dumme ting?

Det har vel kanskje noe å gjøre med at det ble implisert at kjettingtrekking er teit og unødvendig, at det bare er "bolehunder" som driver med sånt, og at det fører til at hunden ikke ser ut som den skal. Det har kanskje noe med ordlegging å gjøre? Da reagerer folk som driver med slik trening da og som ser både fordelene og effektene av det, slik som dere gjør når noen påstår at bikkjene deres ikke duger til annet enn å se pen ut.

Jepp, noen liker godt utviklete muskler på sine hunder, det har nok noe med at det er sunt for en hund å ha godt utviklet musklatur. Det betyr ikke at de trener fordi målet er boblemuskler. Alt med måte selvsagt, men så er det ingen her som argumenterer for det ekstreme.

Det tviler jeg ikke på, men jeg håper virkelig at ambull og amstaff-miljøet er bedre enn belgermiljøet tydeligvis er :P Jeg følte ikke den samme "fordømmelsen" fra andre husky-eiere som jeg gjør fra andre belger-eiere - til tross for at huskyen var noe så usselt som familiehund han og ;)

Det er mulig, og sikkert også sant. Det er ikke en slik veldig definert inndeling mellom bruks og utstilling på amstaff eller AB.

Mener du virkelig det? Tredemølle? Jeg ville heller gjort mer av skogstingene enn å sette bikkja på tredemølle jeg men.. synes det virker så helt naturstridig.. men det er vel en skjult puritaner innabords her, for jeg må jo innrømme - dager med dårlig vær får ikke basenjien trim, da benker hun seg til i koma i sofaen.. og da ville det kanskje vært sunt med en tredemølle for henne. Ser jo den, men synes allikevel det er trist med tredemølle (tydeligvis ikke logikkstyrt dette nei!)

Jeg ser ikke helt problemet med tredemølle jeg, det er mye som er unaturlig med hundehold. Töddel ble ikke sliten av å løpe tulling i skogen eller på jordet han. Whatsoever. Og jeg mener hunder har godt av å bli fysisk slitne noen ganger i uken, så da måtte det mer lut til. Så lenge tredemøllen ikke blir brukt som substitutt for aktivisering skjønner jeg ikke helt hva som er galt med det. Jeg syklet med ham også (jfr tredemølleløping), men det var jammen meg ekstremsport! Han var jo så hinsides sosial at han skulle bort ttl hvert eneste menneske som var i nærheten eller som vi syklet forbi. Og hunden var STERK! :P

Selv trener jeg også med "kjetting". Kjettingen min heter Jeanette og veier 60kg+. Den henger ganske slapt bak i skritt eller den jogger, alt etter formen. :)

Boleekorn... <_<

Bruker kombiselen fra Breeders og jeg liker best å bruke trekket i sidene. Har også tilsvarende fra Laika, for å bytte litt på. Men hun har ganske store lårmuskler, regner jeg med at tauet gnager litt. Så jeg skal få sydd på noe fleece som kan beskytte litt.

http://i237.photobucket.com/albums/ff5/mar...n5/Bilde226.jpg

http://i237.photobucket.com/albums/ff5/mar...n5/Bilde220.jpg

Jeg likte ikke helt passformen på den der, og jeg ville ikke brukt den til noe med særlig belastning på bikkja.

Hunden skal få tyngden på skuldrene når den trekker, på Kokos så ser det ut som mesteparten av tyngden kommer på øvre del av ryggen. Selen skal ligge slik at hunden automatisk må bøye seg framover og ned for å kommer seg bortover, på denne selen så ser det ur som hunden må bruke muskelkraft for å holde kroppen nede, at det naturlige bevegelsesmønsteret er oppover.

Her har du en sele som sitter riktig: (se bort ifra at hunden går weightpull, det er akkurat samme prinsippet om hunden skal trekke mindre og lengre) Ser du hvordan all belastning ligger på skuldrene til hunden? Dette er fordi det ikke belaster nakken, pluss at hunden får brukt momentet i alle fire beina. Det kommer ingen belastsning på rumpa, selv om kjettingen ligger på bakken. Med riktig sele blir hunden "tvunget" til å bra på mest effektiv og minst belastende måte. Det er rett og slett en mye bedre måte å trekke på. Ser du forskjellen? :P

Vakre Soleil :P

3003016446_8f3cd18050_o.jpg

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Belger vil nok aldri få muskler som en amstaff. Hunder, som mennesker, er født med genetiske begrensninger for hvor mye muskler de kan bygge. Men om nå en Groenendael dukker opp på utstilling med større muskler enn vanlig for rasen, vil den da bli trukket for det?

Hvis det dukker opp en groenendael med synlig større muskler enn hva som er vanlig for rasen, vil jeg anta den vil bli trukket for det fordi den blir grovere/større enn den skal være. Dina f.eks blir trukket fordi hun er stor og grov og har kraftig beinstamme, så jeg tviler på at dommeren skiller på det og større muskelmasse. Det sagt, så betyr det ikke at den skal komme i dårlig kondisjon og lår som går innover - for det ser ut til at det er litt enten eller i denne diskusjonen..

Det har vel kanskje noe å gjøre med at det ble implisert at kjettingtrekking er teit og unødvendig, at det bare er "bolehunder" som driver med sånt, og at det fører til at hunden ikke ser ut som den skal. Det har kanskje noe med ordlegging å gjøre? Da reagerer folk som driver med slik trening da og som ser både fordelene og effektene av det, slik som dere gjør når noen påstår at bikkjene deres ikke duger til annet enn å se pen ut.

Jepp, noen liker godt utviklete muskler på sine hunder, det har nok noe med at det er sunt for en hund å ha godt utviklet musklatur. Det betyr ikke at de trener fordi målet er boblemuskler. Alt med måte selvsagt, men så er det ingen her som argumenterer for det ekstreme.

Okay, og den stadige antydinga i at "noen liker godt utviklede muskler på sine hunder" - som i at vi som ikke henger kjetting på bikkjene våre ikke liker godt utviklet muskler, er veldig mye bedre fordi? Eller enda bedre - ikke har hunder med godt utviklet muskler? Og den eneste trimmen de får, er løsslipping på jordet! Eller at det ikke finnes alternativer til kjettingtrekking? Igjen, dette har blitt en "du er dum fordi du sa det dumme"-diskusjon.. Jeg ser ikke poenget med det.

Og siden jeg ikke gidder å diskutere dette videre, så siterer jeg hvordan dette starta:

Teit spørsmål, men hvorfor skal han trekke?

Om han er i god form sånn ellers liksom?

Sånn kjettingtrekking er jo bare noe folk med bolehunder eller utstillingschæfer driver med. ;)

Bare jeg som syns det er flott med muskler på bikkja?

hehe - Jeg syns det var skikkelig morsomt rett og slett at du quoter Belgerpia og spør om det - har du sett og kjent på hundene hennes du? De er ikke akkurat i manko for muskler :)

For min del så blir det litt som med menn - de kan godt være trent og ha definerte muskler, men de trenger ikke å se ut som de er bola.. (Så skal vi ikke snakke om mine muskler, som sannsynligvis driver og forsvinner *flir*)

Jeg tviler ikke på at hundene hennes er i normalt god form, de har sikkert slanke, flotte muskler etter turgåing og løpig og herjing med hverandre. Jeg forøvrig synes det er flott med hunder som har litt mer enn gjennomsnittet, og jeg tror det er en stor fordel for dem å være i så god form som mulig når alderdommen og eventuelle skader kommer. :P

Det blir vel litt tåpelig å diskutere hva som er normalt god form, og litt mer enn gjennomsnittet, når man ikke helt veit hva den andre mener med termene eller hvorvidt eksemplene (Noah og Lilli) har "bare" slanke, flotte muskler. Så jeg holder meg til å si meninga mi - belgere skal ikke se ut som amstaffer med pels. Enkelt og greit. Noah og Lilli har akkurat passe med muskler, de buler litt, men de ser ikke ut som om de er bola, nei :P

Da har jeg vel nok en gang forklart hvordan jeg syns at belgern skal se ut (jeg brukte forøvrig kjetting og dekk-trekking på huskyen, men så ble han brukt på en litt annen måte enn belgerene, det var liksom jobben hans å trekke).

Noen som har litt ekstra god form og god helse å gi bort?.. Min er helt rævva :P

Du kan få min, om du tror det er bedre :P

Så må en bare håpe at en treffer de etter hverandre, og ikke alle samtidig. Med mindre en vil ha alle samtidig, da, og det er greit for dem og! :P

Nei, det har vært bare en av gangen, det holder i lange baner det! hehe

.. Skal jeg lage middag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Så en Groenendael med spesielt godt utviklede muskler ser ikke ut som en Groenendael? Det virker litt trist for meg om en Groenendael i eksepsjonell form, med kraftige og sterke muskler skulle gjøre det dårligere i utstillingsringen enn en som "bare" får kondisjonstrening. Jeg håper jeg misforstår deg?

En belger i dårlig kondisjon vil skåre dårligere enn en i god kondisjon om de ellers er like (har samme mengde feil og mangler og av samme karakter). En belger skal ha muskler, den skal ha god kondisjon, den skal se sunn ut når den beveger seg og den skal bevege seg uten at det ser ut som om det koster den en kalori. Og rygglinja skal ikke bevege seg, hverken svaje nedover i takt med bevegelsene eller slå opp - den skal være rett og i ro uansett hvor fort eller sakte hunden traver.

Kjære vakre vene. Det er vel snakk om at å trekke kjetting er en god måte for å få hunder i god fysisk kondisjon på? En type styrketrening som ikke treffer de samme musklene som jordeløping f.eks ei heller treffer muskler på samme måte. Slik trening kommer selvsagt i tillegg til mye annen trening. Så ble det spurt om hvorfor i alle dager man skulle trekke kjetting med hunden, og også at slik trening var forbeholdt "bolehunder". Det er ingen som har påstått at hunden må trekke kjetting for å være i god form?

Mine VALPER har "bole" muskler på både skuldre og lår, og det har de fått av å beine rundt og rundt, frem og tilbake, opp og ned på regnvåte jorder som både har oppoverbakker og nedoverbakker, grøfter etter traktorhjul osv. - så de har både muskler og kondisjon an mass - og kanskje mer enn hva de burde ha i forhold til alderen.

Og så tenkte jeg kanskje at det kunne være greit å minne deg på hva du selv synes når folk tolker det du skriver i hytt og gevær, jeg mener vi har vel hørt noe om hva du mener om det tidligere.

Les det jeg skriver når jeg spør hva som var poenget med kjettingene og vær grei å se på uttrykksikonet ETTER siste spørsmålet.

En Belger vil nok aldri få muskler som en amstaff. Hunder, som mennesker, er født med genetiske begrensninger for hvor mye muskler de kan bygge. Men om nå en Groenendael dukker opp på utstilling med større muskler enn vanlig for rasen, vil den da bli trukket for det?

Nei det vil den ikke, for belgeren vil aldri få så store muskler at det vil hemme den (håper jeg) i så fall så vil den med sin kroppsbygning se skada ut - den skal ikke se ut som en am.staff forfra når den beveger seg (eller rottis) - det skal ikke være noe bulldoserlike med belgeren, den skal være elegant og se ut som om den kan løpe i timesvis uten å anstrenge seg.

Det har vel kanskje noe å gjøre med at det ble implisert at kjettingtrekking er teit og unødvendig, at det bare er "bolehunder" som driver med sånt, og at det fører til at hunden ikke ser ut som den skal. Det har kanskje noe med ordlegging å gjøre? Da reagerer folk som driver med slik trening da og som ser både fordelene og effektene av det, slik som dere gjør når noen påstår at bikkjene deres ikke duger til annet enn å se pen ut.

Jepp, noen liker godt utviklete muskler på sine hunder, det har nok noe med at det er sunt for en hund å ha godt utviklet musklatur. Det betyr ikke at de trener fordi målet er boblemuskler. Alt med måte selvsagt, men så er det ingen her som argumenterer for det ekstreme.

Ingen har vel sagt at det er teit og unødvendig - men kanskje sagt at det finnes alternativer?

Og igjen - legg merke til uttrykksikonet etter det med bolehunder liksom.

Men jeg ser ikke sammenhengen med størst mulig muskler i forhold til en belger som rase.

Tunge store muskler er skjelden forbundet med stor utholdenhet - og det er vel i grunnen utholdenhet en brukshund trenger mer enn massive, tunge muskler? (om man skal gå flere kilometer spor osv.)

Arnold Schwartzneger ville neppe hatt noe i New York maraton å gjøre liksom, og han ville vel neppe vært noe særlig stor på terrengløp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine VALPER har "bole" muskler på både skuldre og lår, og det har de fått av å beine rundt og rundt, frem og tilbake, opp og ned på regnvåte jorder som både har oppoverbakker og nedoverbakker, grøfter etter traktorhjul osv. - så de har både muskler og kondisjon an mass - og kanskje mer enn hva de burde ha i forhold til alderen.

Jeg må spørre for nå ble jeg usikker: Mener du seriøst at grøfter og traktorspor er like bra substitut for trening i terreng? Eller er du ironisk nå? (og alle jorder går opp og ned, men dem er fortsatt like flate)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du skal bare gjøre ferdig hode og nakke. Så skal du ta bilde og sende inn :)

Nå er det vel slik at hunder har forskjellig kroppsbyggning alt etter avl vel?

Noen raser vil bygge stor muskelatur bedre/fortere enn andre raser nettopp pga det er avlet mer framtredene muskelmasse. Jeg tror jeg kan trime mine jenter hvor mye jeg vil, dem vil uansett ikke se ut som en amstaff.

Det viktigste å tenke på er jo om musklene blir "overtrente" så kan dem også bli forkortet. Forkortet er ett litt dårlig ord, men etter selv holdt på med mye vektløfting så ble utslaget på "strekken" i dem store musklene mindre/stiverer. Vanskelig å forklare, men om dere har vært rundt muskelbyggere så er dem mye seigere og tregere i bevegelsene enn f.eks en som trener mye kampsport.

Man får den muskelaturen som man trener. Det er en tydelig forsjell på kroppen til en Maraton løper, Kampsport utøver og en vektløfter. Og om man da sammenligner dette med forsjellige raser: Saluki - Husky - Rottweiler kanskje passer inn i dem 3 nevnte idrettene og musketyper? Du får med trim ikke den ene til å ligne den andre....

Unnskyld, men har folket glemt å lese alt som Jeanette sa her. Belgeren vil aldri i ******* se ut som en dogge, uannsett hvor mye dekk den trekker. Det blir som i si at -jeg- (flisa) kommer til å se ut som Schwarenegger om jeg bare er i helsestudio lenge nok... eh nei jeg kommer aldri til å se ut som han, jeg har prøvd. Jeg er bygd på en annen måte, jeg er tynn og spinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang trekking, muskler osv... Den dagen jeg går 2 mil hver dag og trives ute uansett vær, som jeg skal ha en Malamute, skal jeg også begynne aktivt med Weightpulling. Du dæven så flott det er å se på hunder som jobber sånn!

Du kan da vel drive med weightpulling med Bridie vel! ;) Det finnes en Italiensk Mynde som driver med WP, så det burde være nema problema med en Aussie.

Mari: Har du link til sider med gode bilder fra Weightpulling? Der man også ser hundene utenom akkurat mens de drar?

Hva er det du er ute etter? Det er godt mulig jeg har noe liggende selv.

Prøvde liksom moderere meg litt :)

I is evil biiiaatch!

Mine VALPER har "bole" muskler på både skuldre og lår, og det har de fått av å beine rundt og rundt, frem og tilbake, opp og ned på regnvåte jorder som både har oppoverbakker og nedoverbakker, grøfter etter traktorhjul osv. - så de har både muskler og kondisjon an mass - og kanskje mer enn hva de burde ha i forhold til alderen.

Fint for både deg og dem. :P Jeg tror ikke jeg har sagt et ord om deg og dine hunder og jeg er ikke i tvil om at de er i solid fysisk form. Jeg mener det er bare sunt at valper har god muskelmasse jeg. Da har de mye å støtte opp rundt og avlaste de voksende leddene sine, jeg tror ikke de kan ha "for mye" muskler. Så helt oppriktig, det er flott at de er i god form og har bra muskelmasse!

Og så tenkte jeg kanskje at det kunne være greit å minne deg på hva du selv synes når folk tolker det du skriver i hytt og gevær, jeg mener vi har vel hørt noe om hva du mener om det tidligere.

Les det jeg skriver når jeg spør hva som var poenget med kjettingene og vær grei å se på uttrykksikonet ETTER siste spørsmålet.

Om jeg har mistolket den setningen så er det helt greit at du påpeker det, Belgerpia. Om jeg blir ivrig og misforstår har jeg ingen problem med å bli fortalt nettopp det. :P Men ja, den setningen så litt spydig ut for meg. Mener du plystresmileyen forresten?

Ingen har vel sagt at det er teit og unødvendig - men kanskje sagt at det finnes alternativer?

Og igjen - legg merke til uttrykksikonet etter det med bolehunder liksom.

Hvorfor bruke alternativer når man kan bruke kjetting? Igjen, som en del av et variert og strukturert treningsopplegg er det et godt alternativ. Kjetting kommer altså i tillegg til løpe å jordet, i grøfter, opp og ned. Altså vanlige hundeting. Det styrker kroppen på en annen måte. Man kan isolere støttemusklatur, man tvinger hunder til å ikke avlaste, man treffer muskelgruppene litt anderledes etc etc. Å trekke, gjort på riktig måte, er god trening. Men det skal selvsagt ikke være den eneste treningen en hund får.

Jeg tror kanskje plystresmileyen betyr to forskjellige ting for meg og deg forresten.

Men jeg ser ikke sammenhengen med størst mulig muskler i forhold til en belger som rase.

Hvem snakker om å få størst mulig muskler på belgeren? Som jeg har sagt flere ganger nå, det er ingen som argumenterer for ekstremene. het Målet med denne type trening å hund er jo ikke å få store muskler, men å få en hund i svært god fysisk form. Styrketrening er en del av et slikt mål. At musklene vokser er jo bare naturlig, sånn er det når man trener liksom.

Tunge store muskler er skjelden forbundet med stor utholdenhet - og det er vel i grunnen utholdenhet en brukshund trenger mer enn massive, tunge muskler? (om man skal gå flere kilometer spor osv.)

Arnold Schwartzneger ville neppe hatt noe i New York maraton å gjøre liksom, og han ville vel neppe vært noe særlig stor på terrengløp heller.

Töddel hadde nok gjort det relativt greit på marathon han, og jeg tipper han hadde gjort det rimelig greit på weightpull også. Terrengløp var han himla dyktig til, selv om han noen ganger hadde så stor fart at han kræsja inn i terrenget både her og der.

Igjen, det er ikke snakk om estremer her. Og det er ikke sånn at man ved å velge én ting velger bort det andre.

Hunder får ikke automatisk boblemuskler av å trekke kjetting noen dager i uka. Se bare på Soleil jeg har klipt inn bilder av her inne. Hennes muskler er ikke bodybuilderaktig, og det er vel liten tvil om at hunden har både utholdenhet, styrke og smidighet. Hun er ganske så lett i kroppen også.

At man trener styrke betyr ikke at man får dårlig utholdenhet. Det er ikke enten eller når det kommer til trening. Det er ikke det ene eller det andre.

Når jeg trener meg selv f.eks så trener jeg både styrke og utholdenhet. Jeg løfter til og med på vekter jeg, men jeg har ikke klumpemuskler alikevel. Sånt går det i stor grad an å styre selv. Å bli stor, altså få klumpemuskler, krever vannvittig mye. Og det har også en del krav til genetikken. Som at noen raser (f.eks bullehundene) bygger muskler lettere og raskere enn andre raser.

Men at man trener styrke betyr ikke at man trener for å få størst mulig muskler på hunden. Å sammenligne Schwarzenegger med en hund som trener styrke via kjetting er jo helt håpløst. Det er ikke noe sammenligningsgrunnlag rett og slett. Treningsopplegget til Schwarzenegger er ikke i nærheten av å trene styrke med en hund noen dager i uka liksom. Og det er ikke resultatet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine løper mye rundt i veldig variert terreng, men jeg burde nok bli bedre til å gå litt med dem før jeg lar dem løpe og stryre som de selv vil. Vi bor oppå en slags haug kan man si, så vi har veeeldig variert terreng rett utenfor døra.

Hva er "gode intervaller" ? Tenker f.eks på når jeg kaster ball utenfor en bakke.. Da løper My etter, og må jobbe godt når hun skal tilbake igjen. Hva ville "gode intervaller" blitt for den type trening?

Enn med kjetting? Hva er en "god begynnelse" - og hvordan utvikler man det videre når hunden kommer opp i kondisjon og får sterkere muskler?

Når man en unghund begynne å trekke litt forresten? Har hørt folk si at jeg kan la My trekke meg på ski i vinter så lenge vi er forsiktige og ikke overdriver. Det skjønner jo de fleste.. Men kan hun begynne å trekke kjetting også nå f.eks, så lenge jeg setter meg inn i dette?

Når My var liten valp gikk vi ofte i bratt terreng, i tett kratt osv. - rett og slett fordi jeg ville la henne bruke kroppen sin litt ordentlig på en sunn måte mens hun fikk kose seg løs sammen med meg og Emma. Vi gikk aldri langt på slike steder, men la ofte turene innom sånne plasser - og My begynte tidlig å få kraftig frempart og bakpart. Nå syns jeg hun har en utrolig kraftig bakpart, mens fremparten kanskje kunnet blitt styrket litt på en måte, men det er vel ganske naturlig at hunder får sterke muskler i bakparten og litt mindre fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine løper mye rundt i veldig variert terreng, men jeg burde nok bli bedre til å gå litt med dem før jeg lar dem løpe og stryre som de selv vil. Vi bor oppå en slags haug kan man si, så vi har veeeldig variert terreng rett utenfor døra.

Ja, du bør varme opp. Det gjør at hundene klarer å yte mer og det minsker sjansen for belastningsskader på sikt. Etter en god økt kan du også med hell gå dem ned igjen også.

Hva er "gode intervaller" ? Tenker f.eks på når jeg kaster ball utenfor en bakke.. Da løper My etter, og må jobbe godt når hun skal tilbake igjen. Hva ville "gode intervaller" blitt for den type trening?

Det spørs jo helt på formen til hunden, hva den er vant med, hvor mye belastning den tåler osv. :)

Enn med kjetting? Hva er en "god begynnelse" - og hvordan utvikler man det videre når hunden kommer opp i kondisjon og får sterkere muskler?

Se over. ;) Når hunden kommer opp i kondisjon så øker du belastningen. Altså flere kilo kjetting eller lengre avstand. En grei huskeregel er å ikke øke belastningen med mer enn 10% i uka, men det beror jo selvsagt helt på treningsopplegget til hunden. Hvor mye og hvor ofte den trenes sånn fysisk.

Når man en unghund begynne å trekke litt forresten? Har hørt folk si at jeg kan la My trekke meg på ski i vinter så lenge vi er forsiktige og ikke overdriver. Det skjønner jo de fleste.. Men kan hun begynne å trekke kjetting også nå f.eks, så lenge jeg setter meg inn i dette?

Jeg er ikke redd for å mosjonere valper, men de trenger selvsagt ikke noen belastning. Det er en fin ting å venne hunder til å trekke fra de er små, altså at de har noe bak seg. Men ordentlig trening gjør man jo ikke med valper.

Jeg vet ikke hvor gammel My er, men er hun rundt året så bør det gå helt fint. Det er en fin regel å ikke kjøre noe særlig belastning på hunden før den er blitt røntget og du vet hva det er du har mellom henda.

Nå syns jeg hun har en utrolig kraftig bakpart, mens fremparten kanskje kunnet blitt styrket litt på en måte, men det er vel ganske naturlig at hunder får sterke muskler i bakparten og litt mindre fremme?

Mine hunder har vært ganske balanserte. Det kan være så enkelt som at My belaster bakparten mer enn framparten. Det kan rett og slett bety alt eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener også weightpulling! Kliner på med et dekk eller kjetting. Nema problemas. Og ikke har han bodybuildermuskler, og det kommer han nok heller aldri til å få, uansett hvor mye han trekker, løper, eter, svømmer. Nettopp fordi han ikke er genetisk disponibel for den egenskapen.

Dekktrekk og pløying av snø.

2161651679_f0fdaaf139.jpg

2162453478_074ba3b810.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da vel drive med weightpulling med Bridie vel! ;) Det finnes en Italiensk Mynde som driver med WP, så det burde være nema problema med en Aussie.

Ja, har sett aussier som driver med WP faktisk. Men husker ikke hvor. Hmmm... Aner DU om noe sånn miljø i Gjøvik distriktet eller? :) hehe.

Hva er det du er ute etter? Det er godt mulig jeg har noe liggende selv.

Egentlig vil jeg bare se MYE jeg.... Sleng ut en haug bilder under bildeforumet da vel? Lag en WP/Bolehund tråd :P

Hvor har du kjøpt selen du bruker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har mer enn nok lekelyst for meg ja. Av alle belgerene jeg har hatt, hvorav alle har vært utstillingsavlede, så er det vel bare Dina og Emma jeg har ønsket meg mer av sånt på. Men det var jo teit når vi sa sånt, var det ikke? Og det var ihvertfall teit når vi la ut bilder av hundene våre som leker også?

Jeg skjønner at du har en dårlig dag, men vær så snill å ikke gå inn for å ikke forstå? Min høyst personlige mening er at jeg foretrekker at folk kommer til meg og sier at 'hey, nå synes jeg du var dust' enn at de skal gå rundt i ukesvis og surmule og baksnakke og whatever. T-t-tog du an?

Nå er det vel sånn at trekking av kjetting tvinger hunden til å bruke musklene på en annen måte enn om den får rase løs uten bånd, eller om den bare går i bånd uten kjettingen bak. Så det finnes vel ikke noe negativt overhode med å trekke kjetting, med mindre man syns muskler ikke er noe fint på hunden da :)

Ja, det var med det jeg først spurte om dette og ble litt overrasket når jeg fikk BP sin kommentar slengt i trynet.

Det har vel kanskje noe å gjøre med at det ble implisert at kjettingtrekking er teit og unødvendig, at det bare er "bolehunder" som driver med sånt, og at det fører til at hunden ikke ser ut som den skal. Det har kanskje noe med ordlegging å gjøre? Da reagerer folk som driver med slik trening da og som ser både fordelene og effektene av det, slik som dere gjør når noen påstår at bikkjene deres ikke duger til annet enn å se pen ut.

Jepp, noen liker godt utviklete muskler på sine hunder, det har nok noe med at det er sunt for en hund å ha godt utviklet musklatur. Det betyr ikke at de trener fordi målet er boblemuskler. Alt med måte selvsagt, men så er det ingen her som argumenterer for det ekstreme.

Nemlig, Mari. Det er klart man reagerer når man liksom får en småsur kommentar om hvorfor man i all verden vil gjøre noe så idiotisk som å henge en kjetting på bikkja. ;)

Okay, og den stadige antydinga i at "noen liker godt utviklede muskler på sine hunder" - som i at vi som ikke henger kjetting på bikkjene våre ikke liker godt utviklet muskler, er veldig mye bedre fordi? Eller enda bedre - ikke har hunder med godt utviklet muskler? Og den eneste trimmen de får, er løsslipping på jordet! Eller at det ikke finnes alternativer til kjettingtrekking? Igjen, dette har blitt en "du er dum fordi du sa det dumme"-diskusjon.. Jeg ser ikke poenget med det.

Ehh? God dag mann - økseskaft? Du snakker om å ta ting opp i verste mening, Tone, men når jeg sier 'jeg liker hundene mine med litt mer muskler enn det som er vanlig for hunder flest' så betyr det faktisk det som står der. Ikke at 'du som har en sånn forferdelig utstillingshund som bare sitter i sofaen og ikke gjør annet enn å løpe på jordet er udugelig som ikke lar den dra kjettinger minst tre timer om dagen'. Du trenger ikke lese mellom mine linjer, har jeg noe jeg vil si - så sier jeg det. :P

Dette er mitt syn på å trekke kjetting: Kjempebra styrketrening for en ellers veltrent hund som daglig går turer og trenes i ulendt terreng og som etterhvert kommer til å kløve endel og bli svømt med når det er temperatur for det. Det har ingenting med at han er bruksbelger, at han ikke er bullehund, jeg ønsker ikke å gjøre ham til en bo(b)lehund. Det har heller ingenting med lekelysten til sonisbelgerne å gjøre.

Ellers synes jeg dette med weightpulling så utrolig kjekt ut! Har jeg ikke hørt om før. Hvor får man kjøpt en sånn sele da, for jeg så helt klart poenget ditt, Mari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg dette med weightpulling så utrolig kjekt ut! Har jeg ikke hørt om før. Hvor får man kjøpt en sånn sele da, for jeg så helt klart poenget ditt, Mari?

Som sagt tidligere, hun har ikke verdens beste service (tar lang tid før du får svar på mail og noen ganger må du mase) men hun har veldig god kvalitet og syr etter mål. :)

CDpits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere, hun har ikke verdens beste service (tar lang tid før du får svar på mail og noen ganger må du mase) men hun har veldig god kvalitet og syr etter mål. :)

CDpits

Seee hva jeg fant:

brodyC2.jpg

boston terrier

goodsidepose.jpg

Australian shepherd, eller aussie-blanding?

angelasdogs2_160.jpg

irsk setter!

Alle bildene er fra CDpits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seee hva jeg fant

...

Alle bildene er fra CDpits

Bolehunder... ;)

(det var forresten en spøk om noen skulle føle at tærne med ett ble litt flate :P)

Husker du pris, gjerne inkl alt? :P

Jeg bestilte både walkingharness og weightpullharness, begge sydd etter mål. Tror jeg betalte ca 800 for hele røkla. Men jeg husker ikke nøyaktig, så ikke skyt meg om det er mer.

Begge selene er av knall kvalitet, og walkingselen kommer til å vare så lenge jeg har hund til å bruke den tror jeg. Den blir ikke ødelagt med det første.

Det er en stund siden, og jeg bestilte en vanlig gåsele i samma slengen. Tror det kom på rundt 700,- for begge, inkludert frakt. Husker du, Mari?

I got yir back babe. :)

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...