Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking med kjetting


Carina

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar
Tror Emma og My skal få hver sin "walking" sele derifra når jeg får penger på konto. Håper hun syr helt ned i størrelse pitteliten! (Emma veier såvidt 3kg, og My veier 17)

Det øverste bildet du la ut er vel en Boston Terrier hvis jeg ikke ser feil? Da får du nok noe som passer dine også. :P

Edit: Ser nå at du har skrevet rasen under bildet. :) Siden hun syr etter mål, er hun nok ikke vanskelig. ;) Tror jeg skal bestille en sånn dra-sele derfra når jeg får råd, de så solide ut og ingenting er vel bedre enn en spesialsydd sele ment for nettopp trekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte både walkingharness og weightpullharness, begge sydd etter mål. Tror jeg betalte ca 800 for hele røkla. Men jeg husker ikke nøyaktig, så ikke skyt meg om det er mer.

Begge selene er av knall kvalitet, og walkingselen kommer til å vare så lenge jeg har hund til å bruke den tror jeg. Den blir ikke ødelagt med det første.

Så litt på det her nå, og med dagens kurs kommer WP sele og porto på 693 kr... Også måtte jeg jo selvfølgelig hatt med en vanlig sele med det samme, så... ;)

Tror ikke dette ble noe med det første gitt... :) Men plutselig en dag! Selene ser jo HELT supre ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skreiv et lengere innlegg her som svar i stad, men nettet her er litt ustabilt for øyeblikket, så vi får prøve oss på en kortere versjon..

Jeg skjønner at du har en dårlig dag, men vær så snill å ikke gå inn for å ikke forstå? Min høyst personlige mening er at jeg foretrekker at folk kommer til meg og sier at 'hey, nå synes jeg du var dust' enn at de skal gå rundt i ukesvis og surmule og baksnakke og whatever. T-t-tog du an?

hehe - Jeg tror jeg har bedt deg om det før, men ikke gidd å gjette på dagsfomen min ut fra hva og hvordan jeg diskuterer her på forumet, gidder du? Og dette er (minst) andre gangen du antyder baksnakking i en diskusjon - du som er så åpen og rett frem kan vel muligens være så vennlig å forklare meg hvorfor du tror at "vi" - as in de som diskuterer med deg, og ikke er enige med deg - driver og baksnakker deg? Fordi at vi snakker sammen utenom forumet?

At vi er uenig med deg, betyr ikke at vi "baksnakker" deg utenfor forumet. At vi stort sett er enige når vi diskuterer, kan derimot være grunnen til at vi er venner utenfor forumet. Det er mulig at det er vanskelig å se den nyansen?

- Men det er kanskje noe med det "på seg selv kjenner man andre"? Eller, for å gjøre det enda tydeligere, du foretrekker det jo sånn - driver du og baksnakker folk du diskuterer med på forumet, Carina?

Ehh? God dag mann - økseskaft? Du snakker om å ta ting opp i verste mening, Tone, men når jeg sier 'jeg liker hundene mine med litt mer muskler enn det som er vanlig for hunder flest' så betyr det faktisk det som står der. Ikke at 'du som har en sånn forferdelig utstillingshund som bare sitter i sofaen og ikke gjør annet enn å løpe på jordet er udugelig som ikke lar den dra kjettinger minst tre timer om dagen'. Du trenger ikke lese mellom mine linjer, har jeg noe jeg vil si - så sier jeg det. ;)

Du siterer og svarer på et svar jeg gir til Mari, men det er jeg som er hårsår og leser mellom linjene? God dag, mann - økseskaft, ja.. :rolleyes:

Så vidt jeg husker, så engasjerte jeg meg i diskusjonen da Marit kommenterte at hun likte muskler på hundene sine, som et svar på Belgerpias kommentar - og bare for å ha gjort det klart med en gang, Lilli og Noah er IKKE mine hunder, så hvorfor MINE hunder plutselig dras inn her (jeg har ikke nevnt mine hunders fysikk jeg - ikke engang nå), må du gjerne forklare meg? Hvorfor tror du jeg er snurt på mine hunders vegne, når de ikke har vært et tema engang i denne muskelmassekondisdiskusjonen? :)

Jeg sa vel at Lilli og Noah er i god form, så jeg syns det var morsomt at Marit kommenterte sånn til Belgerpia (jeg har hilst på ganske mange hunder hun har hatt i sitt hushold jeg, og felles for de alle er/var at de har/hadde god kondisjon og muskelmasse), og da kommer DU og uttaler deg om hva slags form de er i - og det er DET som provoserer meg, skjønner du - selv om det ikke er MINE hunder, ja. Jeg har - i motsetning til Marit og deg - faktisk både sett og tatt på Lilli og Noah, så jeg VEIT hvor muskelsatte de er. Da blir det direkte latterlig med kommentarer som "vi liker muskler på hundene våre" og "de er sikkert i normalt god kondisjon", syns du ikke? Og det sa jeg ganske tidlig og, at det blir teit å diskutere hva som er "god form" og "nok muskelmasse", når man ikke veit hva den andre legger i det.. Ja, også har jeg sagt at jeg ikke syns belgere trenger å ha amstaff-bulemuskler.. Og det er tydeligvis synonymt med at de burde være i dårlig form, og da orker jeg ikke å diskutere det mer - sorry!

Oh.. Den korte versjonen ble visst ikke så kort allikevel.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også har jeg sagt at jeg ikke syns belgere trenger å ha amstaff-bulemuskler.. Og det er tydeligvis synonymt med at de burde være i dårlig form

Nigga say whaaat??

Om jeg blir anklaget for å tillegge andre meninger de ikke har gitt uttrykk for fordi jeg tolket "bolehunder" som spydig, så lurer jeg på hvilket adjektiv som passer best til denne slutningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nigga say whaaat??

Om jeg blir anklaget for å tillegge andre meninger de ikke har gitt uttrykk for fordi jeg tolket "bolehunder" som spydig, så lurer jeg på hvilket adjektiv som passer best til denne slutningen...

Okay, nå kjører du samme greia som Carina gjør - jeg svarte Carina, jeg sa ikke noe om at du hadde sagt det.. Men jeg sikta mer til den argumentasjonsrekka med "vi foretrekker muskler på hundene våre, vi".. Og da gjentar jeg meg forhåpentligvis for aller siste gang - det er fullt mulig å få muskler på hundene selv om man ikke henger på de kjettinger, og vi som ikke henger på bikkjene våre kjettinger, kan faktisk ha sansen for muskler vi og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, nå kjører du samme greia som Carina gjør - jeg svarte Carina, jeg sa ikke noe om at du hadde sagt det.. Men jeg sikta mer til den argumentasjonsrekka med "vi foretrekker muskler på hundene våre, vi".. Og da gjentar jeg meg forhåpentligvis for aller siste gang - det er fullt mulig å få muskler på hundene selv om man ikke henger på de kjettinger, og vi som ikke henger på bikkjene våre kjettinger, kan faktisk ha sansen for muskler vi og..

Det var vel heller ikke snakk om at "vi foretrekker muskler på hundene våre, vi" men heller "vi foretrekker kanskje litt mer muskler enn hvermansen flest" !

Og litt mer muskler enn hvermansen flest får ofte hunder som trekker og brukes aktivt, og ikke bare freser rundt på et jorde, som ble nevnt en plass i diskusjonen også.. Jeg sier IKKE at hunder som "freser rundt på et jorde" ikke er aktive, har det bra eller whatever- ALT jeg sier er at en hund som trekker dekk/kjetting/whatever, går jevnlige turer i fjell og ulendt terreng, svømmer jevnlig og kanskje trener rundering i tillegg osv. naturlig nok HAR bedre muskulatur enn en hund som får mesteparten av trimmen sin på et jorde. Hundene som freser rundt på jordet har det sikkert helt fint, og for guds skyld, mine hunder får ofte "jordeturer" de og - men; naturens lover er visst satt sammen slik, at jo mer et individ trener fysikken sin, jo bedre fysikk vil dyret få..

-Hilsen Anniken som ikke vet, mener eller har sagt NOENTING om noen andres hunder i sitt innlegg, bare trukket frem div. utsagt fra den aktuelle diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, nå kjører du samme greia som Carina gjør - jeg svarte Carina, jeg sa ikke noe om at du hadde sagt det..

Vel, det er fortsatt ingen som har antydet at du mener at hunder burde være i dårlig form. Uansett hvem det var du svarte.

Men jeg sikta mer til den argumentasjonsrekka med "vi foretrekker muskler på hundene våre, vi"..

Så den ene kommentaren, som satt i sammenheng betyr noe så enkelt som "jeg liker mye muskler på hunder" er nok til å bety at vi som trekker er under oppfatning om at du mener at hunder burde være i dårlig form?

For du så vel neste innspill fra vedkommende som klarner opp alle eventuelle misforståelser: "Og JEG er av typen som liker kanskje MER muskler enn gjennomsnittet, uavhengig av rase. "

De to tingene betyr ikke automatisk at noen som helst sier at du mener hunder burde være i dårlig form. Det er flisespikking med en drittynn kvist og verdens minste kniv det.

Synes jeg da.

Og da gjentar jeg meg forhåpentligvis for aller siste gang - det er fullt mulig å få muskler på hundene selv om man ikke henger på de kjettinger,

Åh. Er det litt det samme som at det går an å trekke kjetting uten at hverken målet eller resultatet er boblemuskler?

og vi som ikke henger på bikkjene våre kjettinger, kan faktisk ha sansen for muskler vi og..

Det er jo ingen som har sagt at de som ikke trekker ikke liker muskler på hunder! Noen har sagt at de personlig liker mye muskler på hunder (som svar på hvorfor man trekker med hund). Det er du som tolker det til å bety at de mener dine/belgerpias hunder ikke har muskler. Det er å lese i aller verste mening det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på en orienteringsløper og en person som trener styrketrening i helsestudio. Sånn er det bare :icon_confused:

Mari: Så kommentaren om selen til Kokos først nå. Hun går helt likt som på de diverse wp-bildene når det blir tungt(ikke så kroket kanskje...). Om kjettingen havner i gjørme går hun slik, eller den dagen det var snø. Er det da selen som fortsatt ikke er noe god, eller er vekten på kjettingen for liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken tid eller lyst til å diskutere dette så ****** mye lenger, så jeg svarer dere begge i ett:

Det var vel heller ikke snakk om at "vi foretrekker muskler på hundene våre, vi" men heller "vi foretrekker kanskje litt mer muskler enn hvermansen flest" !

Og litt mer muskler enn hvermansen flest får ofte hunder som trekker og brukes aktivt, og ikke bare freser rundt på et jorde, som ble nevnt en plass i diskusjonen også.. Jeg sier IKKE at hunder som "freser rundt på et jorde" ikke er aktive, har det bra eller whatever- ALT jeg sier er at en hund som trekker dekk/kjetting/whatever, går jevnlige turer i fjell og ulendt terreng, svømmer jevnlig og kanskje trener rundering i tillegg osv. naturlig nok HAR bedre muskulatur enn en hund som får mesteparten av trimmen sin på et jorde. Hundene som freser rundt på jordet har det sikkert helt fint, og for guds skyld, mine hunder får ofte "jordeturer" de og - men; naturens lover er visst satt sammen slik, at jo mer et individ trener fysikken sin, jo bedre fysikk vil dyret få..

-Hilsen Anniken som ikke vet, mener eller har sagt NOENTING om noen andres hunder i sitt innlegg, bare trukket frem div. utsagt fra den aktuelle diskusjonen.

Så den ene kommentaren, som satt i sammenheng betyr noe så enkelt som "jeg liker mye muskler på hunder" er nok til å bety at vi som trekker er under oppfatning om at du mener at hunder burde være i dårlig form?

For du så vel neste innspill fra vedkommende som klarner opp alle eventuelle misforståelser: "Og JEG er av typen som liker kanskje MER muskler enn gjennomsnittet, uavhengig av rase. "

De to tingene betyr ikke automatisk at noen som helst sier at du mener hunder burde være i dårlig form. Det er flisespikking med en drittynn kvist og verdens minste kniv det.

Synes jeg da.

Det er jo ingen som har sagt at de som ikke trekker ikke liker muskler på hunder! Noen har sagt at de personlig liker mye muskler på hunder (som svar på hvorfor man trekker med hund). Det er du som tolker det til å bety at de mener dine/belgerpias hunder ikke har muskler. Det er å lese i aller verste mening det.

Dette var kommentarene som gjorde at JEG heiv meg inn i diskusjonen:

Bare jeg som syns det er flott med muskler på bikkja?

Jeg tviler ikke på at hundene hennes er i normalt god form, de har sikkert slanke, flotte muskler etter turgåing og løpig og herjing med hverandre. Jeg forøvrig synes det er flott med hunder som har litt mer enn gjennomsnittet, og jeg tror det er en stor fordel for dem å være i så god form som mulig når alderdommen og eventuelle skader kommer. :icon_confused:

Og dere må bare fortsette å fortelle dere selv at det ikke har blitt sagt noe om at de som ikke hiver på kjettinger på bikkja ikke foretrekker å ha muskler på bikkja - Marit sitt svar beviser noe annet, eller? Og det er ikke sånn at det ikke har blitt kommentert hva for slags muskelmasse som er på Lilli og Noah heller, som dere ser i Carina sitt svar?

Det som irriterte meg i utgangspunktet, var Carina sin kommentar - hun tviler ikke på at Lilli og Noah (og legg NOK EN GANG merke til at jeg ikke har nevnt MINE hunder en eneste gang?) er i normalt god form, men Carina foretrekker litt mer muskler enn gjennomsnittet.. Det er akkurat det samme argumentet som dere kommer med, Mari og Anniken. "Det er ikke det at vi mener at hundene deres er i dårlig form, men vi foretrekker MER muskler enn normalen, vi".

Så da har vi igjen den greia om å uttale seg om noe man strengt tatt ikke veit noe om! Lilli og Noah ER bedre muskelsatte og har bedre kondisjon enn gjennomsnittet/normalen/kall det hva du vil (og de er stadig bare hhv knappe 9 mnd og drøye 7 mnd gamle) - og det VET jeg fordi jeg faktisk har SETT de, så hvorfor dere gidder å protestere på det FORTSATT skjønner jeg ikke. Hva veit dere om muskelmasse og kondisjon på disse hundene, siden dere fortsatt bruker "men VI foretrekker MER muskler på våre hunder" som et argument? Og mer muskelmasse på en belger enn hva disse to hundene har betyr at de har "amstaff-muskler"..

Igjen, jeg har ikke nevnt mine hunder av EN grunn - de kunne fint ha vært i bedre kondisjon. Det ville vært rimelig teit av meg å bli såra og vonbråten på deres vegne, når jeg VEIT at de kunne vært i bedre form. Så nei, jeg engasjerte meg ikke pga MINE hunder - de (les: Nora) ble nevnt i forbindelse med nok LEK, ikke hva for slags form de er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her var det ikke bare NM, men kanskje VM i såre tær fra alle kanter... *gidder ikke hente popcornet engang*

Jeg ser for min del på å bruke kjettingen på mine hunder for:

1: Min voksne hund har en del ekstra vekt på ribbene som ikke går vekk med "kun" tur og slankefór (hun er genetisk disponibel for lett overvekt), dermed kan kjettingene hjelpe på å belaste de deler av kroppen som hun ikke bruker ellers, og kanskje ta vekk dette ekstra "spekklaget". Hun er ellers meget velbygget og har muskler både i nakke, skuldre og ikke minst lår.

2: På sikt bygge muskelmasse på min noe pinglete unghund (ikke før hun er ferdig utvokst, hun er nå kun 10,5 mnd), som ikke bruker så mye annet enn springfjærene i beina sine når hun er ute og løper og herjer...

For min del syns jeg det er best å ha en hund som har godt med muskler. Men det også viktig for meg at de får brukt hele seg, og ikke går på "energisparing" hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Jeg tror jeg har bedt deg om det før, men ikke gidd å gjette på dagsfomen min ut fra hva og hvordan jeg diskuterer her på forumet, gidder du? Og dette er (minst) andre gangen du antyder baksnakking i en diskusjon - du som er så åpen og rett frem kan vel muligens være så vennlig å forklare meg hvorfor du tror at "vi" - as in de som diskuterer med deg, og ikke er enige med deg - driver og baksnakker deg? Fordi at vi snakker sammen utenom forumet?

At vi er uenig med deg, betyr ikke at vi "baksnakker" deg utenfor forumet. At vi stort sett er enige når vi diskuterer, kan derimot være grunnen til at vi er venner utenfor forumet. Det er mulig at det er vanskelig å se den nyansen?

- Men det er kanskje noe med det "på seg selv kjenner man andre"? Eller, for å gjøre det enda tydeligere, du foretrekker det jo sånn - driver du og baksnakker folk du diskuterer med på forumet, Carina?

Har jeg noen ganger sagt at noen har baksnakket meg? Eller tok jeg det som eksempel fordi det er typisk kvinneting å gjøre? Legg merke til formuleringen xxx eller xxx eller whatever. Bare sett inn det som passer for deg liksom. Damer flest surmuler, stikker litt i folk når de har sjangsen, har dårlig avreagering, baksnakker osv. At dere har gjort minst en av disse tingene er ikke å ta i, og det er det jeg mener. Mye bedre å ta tyren ved hornene og bli ferdig med det - synes JEG.

Og bare siden du spør, jeg har ikke sagt noe om noen som jeg ikke har sagt rett til dem det handler om. It's not my style.

Du siterer og svarer på et svar jeg gir til Mari, men det er jeg som er hårsår og leser mellom linjene? God dag, mann - økseskaft, ja.. :rolleyes:

Jeg sa vel at Lilli og Noah er i god form, så jeg syns det var morsomt at Marit kommenterte sånn til Belgerpia (jeg har hilst på ganske mange hunder hun har hatt i sitt hushold jeg, og felles for de alle er/var at de har/hadde god kondisjon og muskelmasse), og da kommer DU og uttaler deg om hva slags form de er i - og det er DET som provoserer meg, skjønner du - selv om det ikke er MINE hunder, ja. Jeg har - i motsetning til Marit og deg - faktisk både sett og tatt på Lilli og Noah, så jeg VEIT hvor muskelsatte de er. Da blir det direkte latterlig med kommentarer som "vi liker muskler på hundene våre" og "de er sikkert i normalt god kondisjon", syns du ikke? Og det sa jeg ganske tidlig og, at det blir teit å diskutere hva som er "god form" og "nok muskelmasse", når man ikke veit hva den andre legger i det.. Ja, også har jeg sagt at jeg ikke syns belgere trenger å ha amstaff-bulemuskler.. Og det er tydeligvis synonymt med at de burde være i dårlig form, og da orker jeg ikke å diskutere det mer - sorry!

Selvsagt svarer jeg og siterer på det du skrev til Mari, er ikke dette en diskusjon som er åpen for alle? Som faktisk begynte meg at JEG stilte et enkelt, lite og nokså uskyldig spørsmål? Hvem var det som først var ute med de surmaga oppgulpene liksom?

Har aldri påstått at Merete sine hunder er i DÅRLIG form eller har FOR LITE muskler, men det er jo rein skjær fysikk at en hund som driver variert styrketrening får bedre muskulatur enn en som driver mest kondistrening? Eller er du ikke enig i det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har vi igjen den greia om å uttale seg om noe man strengt tatt ikke veit noe om! Lilli og Noah ER bedre muskelsatte og har bedre kondisjon enn gjennomsnittet/normalen/kall det hva du vil (og de er stadig bare hhv knappe 9 mnd og drøye 7 mnd gamle) - og det VET jeg fordi jeg faktisk har SETT de, så hvorfor dere gidder å protestere på det FORTSATT skjønner jeg ikke.

Jeg har ikke nevnt Lilli og Noah med et eneste ord jeg, annet enn at jeg er helt sikker på at de er i knakanes god form og at jeg er oppriktig glad for det? Så du trenger ikke inkludere meg i "dere". Det var faktisk du som dro inn Lilli og Noah om jeg ikke husker helt feil. Og det er da ingen som påstår "FORTSATT" at de ikke har flotte muskler og er i bra form.

Til Belgerpia kom jeg opprinnelig bare med én kommentar, og det var at jeg brukte hennes begrep "bolehunder".

Det eneste Rotta sier er at de sannsynligvis ville hatt enda bedre muskler om de aktivt hadde blitt brukt til trekking (de er for unge selvsagt så det er hypotetisk), og jeg skjønner ikke helt hvordan man kan være uenig i det.

De to kommentarene du hisser deg sånn opp over er ikke så ille eller så ladet som du skal ha det til. Den ene ble oppklart fort i vedkommendes andre innlegg, og den andre sier da at Bergerpias helt sikkert er i flott form (normalt god form med slanke og flotte muskler. Det man med andre ord kan forvente etter slik trening som Belgerpis driver med).

Ja, begge indikerer at trekking stimulerer musklene på en annen og mer effektiv måte enn løsløping og herjing kan. Men det er jo bare sant uansett hvordan man snur og vender på det.

Du forsvarer et angrep som jeg ikke kan se eksisterer. Og jeg forsvarer påstander som jeg ikke har kommet med. Jeg skal herved slutte med mitt. :whistle: Misforståelser. Bygones. On my merry way.

Uansett. Det jeg reagerte på er at du utbasunerte at folk i denne tråden sier at du mener at hunder burde være i dårlig form. Det er rett slett ikke sant.

Flisespikk og kveruler så mye du bare vil, men her har du overreagert og gjort en bitteliten fjær til et hønsetun. Mener jeg da.

Det er mulig at du og Belgerguri har en eller annen konflikt gående på bakrommet og at det er derfor tonen er så innmari catty i denne tråden, det vet jeg ikke. Men ikke bland meg inn i noe isåfall.

Mari: Så kommentaren om selen til Kokos først nå. Hun går helt likt som på de diverse wp-bildene når det blir tungt(ikke så kroket kanskje...). Om kjettingen havner i gjørme går hun slik, eller den dagen det var snø. Er det da selen som fortsatt ikke er noe god, eller er vekten på kjettingen for liten?

Jeg dobbelposter muligens til deg, men det er fordi du er så spesiell. :icon_confused:

Altså det er vanskelig å se helt konkret på et bilde bare så det er sagt.. Men det jeg mener er at hunden må bruke ekstra jobb for å komme inn i den mest effektive og gunstige måten å trekke på. Vekten kommer litt feil og det gjør at den naturlige framdriften kommer på skrått oppover i stedet for nedover. Akk, det er litt vanskelig å forklare. Vekten kommer heller ikke i all hovedsak på skuldrene, men på brystkassa og ryggen. Det er ikke gunstig om du skal trekke tungt og/eller over lengre avstand.

Den ser ikke helt optimal ut. Men for å være helt ærlig så er det langt mellom de virkelig gode selene som egner seg til trekking i Norge.

Kanskje vi skulle møttes istedet så jeg kan forklare litt bedre hva jeg mener. Kan jo evt ta med wp-selen til Töddel sånn for sammenligning selv om den neppe hadde passet så godt til Kokos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg hopper bukk over alt kjerringsnakket (for det er det faktisk; du saaa det og jeg mente ikke sånn og den saaa ikke det til meg pjatt)

Jeg bruker å trekke med bikkjene mine fordi jeg vil gi de variert trening, noen ganger trekker de meg på ski, noenganger trekker de meg på beina, noenganger trekker de pulk, men som regel trekker de kjettinger. Flesteparten av kjettingturene våre foregår i skogen i kupert terreng. Jeg foretrekker kjettinger framfor dekk fordi det ikke henger seg opp eller napper slik som ett dekk kan gjøre. Jeg bruker en vanlig nomesele med trekkpunktet bak på rumpa, fester ett tau der med karabinkrok og kjettingen i enden ca 1,5-2 m bak hunden. Vekta varierer fra hund til hund, han sterkeste trekker mellom 7-10 kg tispa trekker ca 6 kg. Men vi går lange turer, min 2 timer ca 10-18 km. Stopper og tar av kjettingene ved ett par anledninger så de får drukket vann og løst opp litt.

Grunnen til at jeg velger dette er fordi mine hunder får for mye kondisjonstrening, de er med å trener travhester med intervaller, fartslek og styrketrening. Jeg mener helt bestemt at det er sunnest for hunder(egentlig alle dyr/mennesker) å ha ett variert treningsgrunnlag med oppbygging av alle muskelgrupper, slik at man kan forebygge mot skader og forhåpentligvis gi hunden ett godt utgangspunkt i all annen trening. Enn sunn sjel i ett sundt legeme etc etc.. Jeg merker i hvertfall at min hund fungerer langt bedre i trening og konkurranser når hun er i fysisk god form enn når vi har hatt en litt daff periode.

Jeg skal ikke uttale meg om noen sonen hunder, men generelt sett så syns jeg at de aller fleste hundene i dette landet, som jeg har sett, er i for dårlig fysisk kondisjon (særlig i forhold til det arbeidet som mange krever av sine hunder) enten det er bruks, utstilling, lp eller bare å tusle rundt kvartalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Det jeg reagerte på er at du utbasunerte at folk i denne tråden sier at du mener at hunder burde være i dårlig form. Det er rett slett ikke sant.

Flisespikk og kveruler så mye du bare vil, men her har du overreagert og gjort en bitteliten fjær til et hønsetun. Mener jeg da.

Dette er jeg enig i, jeg skjønner fortsatt ikke hvor den voldsomme diskusjonen kom fra og jeg skjønner fortsatt ikke hvem som liksom har sagt alle disse tingene? :icon_confused:

Det er mulig at du og Belgerguri har en eller annen konflikt gående på bakrommet og at det er derfor tonen er så innmari catty i denne tråden, det vet jeg ikke. Men ikke bland meg inn i noe isåfall.

Hvis du med i 'bakrommet' mener her på doggis, kan det være du har rett i det. :whistle: Jeg hadde i grunnen lagt den diskusjonen bak meg, men følte den - eller iallefall de sure minene - ble dratt opp igjen. Og det er og derfor jeg hele tiden oppfordrer til å bare få ut det en vil si og bli ferdig med det, for dette begynner å bli slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dobbelposter muligens til deg, men det er fordi du er så spesiell. :icon_confused:

Altså det er vanskelig å se helt konkret på et bilde bare så det er sagt.. Men det jeg mener er at hunden må bruke ekstra jobb for å komme inn i den mest effektive og gunstige måten å trekke på. Vekten kommer litt feil og det gjør at den naturlige framdriften kommer på skrått oppover i stedet for nedover. Akk, det er litt vanskelig å forklare. Vekten kommer heller ikke i all hovedsak på skuldrene, men på brystkassa og ryggen. Det er ikke gunstig om du skal trekke tungt og/eller over lengre avstand.

Den ser ikke helt optimal ut. Men for å være helt ærlig så er det langt mellom de virkelig gode selene som egner seg til trekking i Norge.

Kanskje vi skulle møttes istedet så jeg kan forklare litt bedre hva jeg mener. Kan jo evt ta med wp-selen til Töddel sånn for sammenligning selv om den neppe hadde passet så godt til Kokos. :)

*Julie likte ikke at jeg var spesiell <_< *

Det var den beste selen jeg klarte å finne til formålet, men helt sikkert ikke optimal. Vi kan gjerne møtes en dag, så kan vi gå 'boletur', mohahaa :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en vanlig nomesele med trekkpunktet bak på rumpa, fester ett tau der med karabinkrok og kjettingen i enden ca 1,5-2 m bak hunden. Vekta varierer fra hund til hund, han sterkeste trekker mellom 7-10 kg tispa trekker ca 6 kg. Men vi går lange turer, min 2 timer ca 10-18 km. Stopper og tar av kjettingene ved ett par anledninger så de får drukket vann og løst opp litt.

Er du ikke redd for at belastningen blir feil ved bruk av nomesele på den måten? Det bakre festepunktet er vel i utgangspunktet ment for når feks føreren har belte ol slik at linen går i mest mulig rett linje bak til det som trekkes? Spør fordi jeg er oppriktig interessert forresten, bare så vi ikke starter noe nytt her. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er hundene når dere starter med lett trekking? Og trekker dere noe på asfalt? Jeg hadde jo lyst til å starte WP med knøttis jeg, men da må man ha fungerende rygg - så da kan det jo hende at lille krokkis kunne tenke seg noe sånt. Men, hvordan få henne til å trekke i det heletatt? Hun har det rimelig langt inn i ryggmargen at "vi ikke trekker" når vi er i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Er du ikke redd for at belastningen blir feil ved bruk av nomesele på den måten? Det bakre festepunktet er vel i utgangspunktet ment for når feks føreren har belte ol slik at linen går i mest mulig rett linje bak til det som trekkes? Spør fordi jeg er oppriktig interessert forresten, bare så vi ikke starter noe nytt her. :whistle:

Jeg har kjettingen i en line, så den henger rett bak trekkpunktet. Jeg har brukt det sånn i alle år og det har fungert utmerket på mine hunder for da jobber de med brystet og hele lengden på ryggen ikke bare musklene rundt skulderbladet. Men man skla passe på at selen passer godt på hunden og at trekkpunktet ikke blir for langt frem.

Det eneste var på en malle vi hadde at hvis tråden begynte å flise seg opp, så syntes han det kilte sånn i halerota at han begynte å vrikke på rumpa :icon_confused:

No offence taken.. Jeg har liktorntær

Edit:Raksha: Jeg har startet å trekke ved 12-15mnd alder når hd/aa resultater er i boks. Jeg anbefaler ikke å trekke på asfalt for det blir så statisk trening at det er fare for overbelastning av enkelte muskelgrupper. Det er seff ikke noen krise om du må gå en km for å komme til skogen, men jeg hadde ikke basert treningen min på å kun trekke på asfalt. Da er det bedre om du jogger/går og hunden trekker deg slik at du kan bedre regulere "motstanden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke redd for at belastningen blir feil ved bruk av nomesele på den måten? Det bakre festepunktet er vel i utgangspunktet ment for når feks føreren har belte ol slik at linen går i mest mulig rett linje bak til det som trekkes? Spør fordi jeg er oppriktig interessert forresten, bare så vi ikke starter noe nytt her. :icon_confused:

Er ikke nomeselen bygget for et lavere trekkpunkt? Som slede? Synes de fleste hyler opp hver gang man sier man bruker nomesele i belte, for trekkpunkter er for høyt om man ikke har beltet rundt anklene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Er ikke nomeselen bygget for et lavere trekkpunkt? Som slede? Synes de fleste hyler opp hver gang man sier man bruker nomesele i belte, for trekkpunkter er for høyt om man ikke har beltet rundt anklene...

Den nomeselen jeg har er laget for ett lavt trekk punkt som slede, helt korrekt. Men jeg bruker den også når hunden trekker meg enten på ski eller på bena og det er av den enkle grunn at jeg gidder ikke å ha snørten forskjellige seler til like mange hunder.. Jeg er lat.

Dessuten antar jeg at hunden ikke tar sin død av å trekke meg en mil eller to, jeg er liksom ikke 100kg+ riktig enda :icon_confused: Belastningsskader bekymrer jeg meg lite over faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Julie likte ikke at jeg var spesiell <_< *

Det var den beste selen jeg klarte å finne til formålet, men helt sikkert ikke optimal. Vi kan gjerne møtes en dag, så kan vi gå 'boletur', mohahaa :icon_confused:

:whistle: Julie da... You know I love ya, hun. Ingen kan være så grisete som deg, og sånt står det respekt av!

Charlie får ikke bolet seg stakkar, han har forkalkninger i ryggen. Men tur hadde vært hyggelig det. Alltid stas med hundeskravling. :)

Hvor gamle er hundene når dere starter med lett trekking? Og trekker dere noe på asfalt? Jeg hadde jo lyst til å starte WP med knøttis jeg, men da må man ha fungerende rygg - så da kan det jo hende at lille krokkis kunne tenke seg noe sånt.

Som Gråtass sier, etter røntging. Men det er greit å venne hunden til å ha noe bak seg med litt lyd og motstand før den tid.

Angende asfalt så kan det absolutt brukes med hell det. For de trekkene med høy belastning på veldig korte trekk. Sånn som i en wp konkurranse.

Men, hvordan få henne til å trekke i det heletatt? Hun har det rimelig langt inn i ryggmargen at "vi ikke trekker" når vi er i bånd.

Åh, sånt er jo dritvanskelig å forklare uten å kunne vise! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gråtass sier, etter røntging. Men det er greit å venne hunden til å ha noe bak seg med litt lyd og motstand før den tid.

Angende asfalt så kan det absolutt brukes med hell det. For de trekkene med høy belastning på veldig korte trekk. Sånn som i en wp konkurranse.

Åh, sånt er jo dritvanskelig å forklare uten å kunne vise! :/

Dette må det forskes mer på. Og ja, du må komme og vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...