Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking med kjetting


Carina

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar
Biltema + Clas Ohlsson

Tusen takk Iselin, var på nettbutikken til Biltema og fant akkurat det jeg lette etter. :whistle:

Noen som vet hvilken vekt man kan legge seg på når man begynner å trekke med en hannhund på 27-28 kilo? Han er godt trent ellers, men har ikke brukt ham til å trekke før. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Iselin, var på nettbutikken til Biltema og fant akkurat det jeg lette etter. :whistle:

Noen som vet hvilken vekt man kan legge seg på når man begynner å trekke med en hannhund på 27-28 kilo? Han er godt trent ellers, men har ikke brukt ham til å trekke før. :ahappy:

Kjøpte mine på Biltema, og de veier ca 5 kg per remse. Jeg hang på 5 kg med en gang, og har delt den andre remsa i 2, så jeg kan legge på 2,5 kg om gangen etter det. Kokos er 20 kg og godt trent. Første turen gikk vi 15 minutter, så gikk vi 30 og deretter har det bltt tre kvarter/time kjettingturer. Det blir mye tyngre i gjørme/snø/vann. Passer på å ikke gå med kjetting to dager etter hverandre, samt å gå skikkelig tur med hunden for å varme opp først, og gå 15 minutter uten kjetting til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte mine på Biltema, og de veier ca 5 kg per remse. Jeg hang på 5 kg med en gang, og har delt den andre remsa i 2, så jeg kan legge på 2,5 kg om gangen etter det. Kokos er 20 kg og godt trent. Første turen gikk vi 15 minutter, så gikk vi 30 og deretter har det bltt tre kvarter/time kjettingturer. Det blir mye tyngre i gjørme/snø/vann. Passer på å ikke gå med kjetting to dager etter hverandre, samt å gå skikkelig tur med hunden for å varme opp først, og gå 15 minutter uten kjetting til slutt.

Frister å prøve dette på Roma... Hun er 2,5 år, og veier ca. 22 kg, hun er godt trent fra før av, men har et lite spekklag som er nesten umulig å bli kvitt... Matchvekten hennes er på ca. 20 kg, da er hun i støtet... Hun går på lightfór og alt, men jeg mistenker henne for å snike mat fra vår andre...

Det hadde jo kanskje også vært greit å få henne i kanonform til hun skal ha kull og... Lettere å få henne til hektene igjen og da, kanskje :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tusen takk Iselin, var på nettbutikken til Biltema og fant akkurat det jeg lette etter. :ahappy:

Noen som vet hvilken vekt man kan legge seg på når man begynner å trekke med en hannhund på 27-28 kilo? Han er godt trent ellers, men har ikke brukt ham til å trekke før. :P

Teit spørsmål, men hvorfor skal han trekke?

Om han er i god form sånn ellers liksom?

Sånn kjettingtrekking er jo bare noe folk med bolehunder eller utstillingschæfer driver med. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit spørsmål, men hvorfor skal han trekke?

Om han er i god form sånn ellers liksom?

Sånn kjettingtrekking er jo bare noe folk med bolehunder eller utstillingschæfer driver med. :whistle:

Canutten skal bli bolebelger. :ahappy: Det kan vel ikke skade med godt med muskler som støtter opp? Synes ikke han får brukt seg nok fysisk, han blir jo aldri trøtt av å springe rundt som en tulling, så tenkte å gjøre noe med det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok heldigvis ikke så lang tid, som hos visse over her :ahappy:

:P Tok NESTEN like lang tid på meg... :P Men jeg skylder på at det er morran og da virker jeg ikke :P

Teit spørsmål, men hvorfor skal han trekke?

Om han er i god form sånn ellers liksom?

Sånn kjettingtrekking er jo bare noe folk med bolehunder eller utstillingschæfer driver med. :whistle:

Bare jeg som syns det er flott med muskler på bikkja?

Vurderer kjetting på bridie også faktisk... Men vi får se da vettu :P

NÅ skal vi tusle på jordet med kamera, nisselue, ball osv. KANSKJE det blir julekort bilde idag? Men jeg sliter en hel del med fantasien på disse julekortene nå kan man si...

Edit: jordetur utsatt pga mangel på strøm på kamera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canutten skal bli bolebelger. :whistle: Det kan vel ikke skade med godt med muskler som støtter opp? Synes ikke han får brukt seg nok fysisk, han blir jo aldri trøtt av å springe rundt som en tulling, så tenkte å gjøre noe med det. :ahappy:

Pluss at man 'tvinger' hunden til å bruke alle musklene, de får ikke sjans til å avlaste det som eventuellt gjør litt vondt - slik som de kan når de springer løse.

Ja til bolegolden :P (Men ja, føler meg ikke veldig feminin når jeg møter på folk i skogen med kjetting bak hunden, skal innrømme det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at man 'tvinger' hunden til å bruke alle musklene, de får ikke sjans til å avlaste det som eventuellt gjør litt vondt - slik som de kan når de springer løse.

Ja til bolegolden :ahappy: (Men ja, føler meg ikke veldig feminin når jeg møter på folk i skogen med kjetting bak hunden, skal innrømme det)

I vårt tilfelle blir det jo forebyggende, uansett får han jo helt sikkert brukt muskler som han kanskje ikke ellers bruker så mye og det kan jo være bra dersom han en gang skulle skade seg. :whistle:

Hvilken sele bruker du Martine? Må vel bli en sånn nomegreie med fester på sidene?

hehe - Jeg syns det var skikkelig morsomt rett og slett at du quoter Belgerpia og spør om det - har du sett og kjent på hundene hennes du? De er ikke akkurat i manko for muskler :P

Jeg tviler ikke på at hundene hennes er i normalt god form, de har sikkert slanke, flotte muskler etter turgåing og løpig og herjing med hverandre. Jeg forøvrig synes det er flott med hunder som har litt mer enn gjennomsnittet, og jeg tror det er en stor fordel for dem å være i så god form som mulig når alderdommen og eventuelle skader kommer. :P

Gråtass: Hvadda briljering med vanskelige ord og uttrykk? Ser du har svart i det som etterhvert har utviklet seg til å bli en genetikktråd, har det noe med det å gjøre?

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg tviler ikke på at hundene hennes er i normalt god form, de har sikkert slanke, flotte muskler etter turgåing og løpig og herjing med hverandre. Jeg forøvrig synes det er flott med hunder som har litt mer enn gjennomsnittet, og jeg tror det er en stor fordel for dem å være i så god form som mulig når alderdommen og eventuelle skader kommer. :)

Gråtass: Hvadda briljering med vanskelige ord og uttrykk? Ser du har svart i det som etterhvert har utviklet seg til å bli en genetikktråd, har det noe med det å gjøre?

*ler*

Med gjennomsnittlig 2 timer sprint-trening på jorder hver dag (og da snakker vi bånn gass og full spiker i intervaller på mellom 20 og 40 minutter) så velger jeg å tro at mine "valper" er i langt bedre form enn "normalen" - Det har forøvrig alltid mine hunder vært, uten kjettinger. Du er velkommen til å klå på dem når du måtte ønske, og når det gjelder utholdenhet så tror jeg de kan matche de fleste der også - til tross for at de bare er 8 måneder gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Jeg syns det var skikkelig morsomt rett og slett at du quoter Belgerpia og spør om det - har du sett og kjent på hundene hennes du? De er ikke akkurat i manko for muskler :P

Nei, jeg har vel ikke akkurat tafset på hundene til BP, men det var jo hun som lurte på hvorfor man sku ha muskler på bikkja :P SÅ derfor ble det rett å quote henne.

Og det er en vesentlig forskjell på muskel bygging til hunder som bor sammen med andre hunder og herjer, løper og leker hver dag, kontra alene hunder som må få sin trim på andre måter.

Og JEG er av typen som liker kanskje MER muskler enn gjennomsnittet, uavhengig av rase. Noen "bole hund" hadde det aldri bitt på Bridie uansett, men over gjennomsnittet GODT muskelsatt, hadde jeg ikke sagt nei til. Så for å få til det kunne jeg tenkt meg å bruke kjetting, grustak eller annen trening ...

;)

Jeg tviler ikke på at hundene hennes er i normalt god form, de har sikkert slanke, flotte muskler etter turgåing og løpig og herjing med hverandre. Jeg forøvrig synes det er flott med hunder som har litt mer enn gjennomsnittet, og jeg tror det er en stor fordel for dem å være i så god form som mulig når alderdommen og eventuelle skader kommer. :)

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen derimot føler seg så truffet av tidligere diskusjoner feks angående belgeren at de må legge ut bilder av sine lekende hunder med kommentarer om at 'xxx har visst ikke hørt at ustillingsbelgere ikke skal ha lekelyst' og ellers komme med samme kommentarer med hver anledning som byr seg, klarer til og med jeg å se det dumme og komiske i det. :P

Tja.. Det er vel omtrent like dumt og komisk som å hevde at det ikke er lekelyst eller kamp i bikkjer man ikke har sett også, eller prate om mentaliteten til hunder man bare har lest om på nett eller hørt rykter om - ELLER muskelmasse og kondis på hunder man bare har sett bilder av :P

Det blir liksom ikke riktig uansett hvordan man gjør det, har man oppstillingsbilder av hunden sin, så er jo det synonymt med at den ikke gjør noe annet, og om man legger ut bilder av hundene sine hvor de gjør noe annet enn å stå og være lekre på, så er det plutselig for å bevise noe.

Nei, jeg har vel ikke akkurat tafset på hundene til BP, men det var jo hun som lurte på hvorfor man sku ha muskler på bikkja :P SÅ derfor ble det rett å quote henne.

Nope, Belgerpia skreiv:

Teit spørsmål, men hvorfor skal han trekke?

Om han er i god form sånn ellers liksom?

Sånn kjettingtrekking er jo bare noe folk med bolehunder eller utstillingschæfer driver med. :)

Ække et eneste spørsmål om hvorfor man skal ha muskler på bikkja der? ;)

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Med gjennomsnittlig 2 timer sprint-trening på jorder hver dag (og da snakker vi bånn gass og full spiker i intervaller på mellom 20 og 40 minutter) så velger jeg å tro at mine "valper" er i langt bedre form enn "normalen" - Det har forøvrig alltid mine hunder vært, uten kjettinger. Du er velkommen til å klå på dem når du måtte ønske, og når det gjelder utholdenhet så tror jeg de kan matche de fleste der også - til tross for at de bare er 8 måneder gamle.

Jeg må ødelegge morroa litt for deg :)

Hundene dine er nok i knallform kondisjonsmessig av å løpe slik på jordet. Men dem utvikler veldig dårlig støttemuskelatur av å bare løpe på flat mark. Ja det er dem store muskelgruppene "vi" er veldig opptatt av, men uten dem små musklene i rygg, bryst o.l. så får man fort en skade eller to når hunden brått må jobbe i tøft terreng.

Bare se på dem som bare løper på tredemølle/bane og brått skal ut å leke i terrenget, dem ender med vrikkene ankler, såre skuldre (ja faktisk skuldre) av å bruke kroppen på en helt annen måte.

Så vil man ha dyrene i bedre fysisk muskel kondisjon så hadde jeg heller kjøpt en kløv og kommet meg ut i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Med gjennomsnittlig 2 timer sprint-trening på jorder hver dag (og da snakker vi bånn gass og full spiker i intervaller på mellom 20 og 40 minutter) så velger jeg å tro at mine "valper" er i langt bedre form enn "normalen" - Det har forøvrig alltid mine hunder vært, uten kjettinger. Du er velkommen til å klå på dem når du måtte ønske, og når det gjelder utholdenhet så tror jeg de kan matche de fleste der også - til tross for at de bare er 8 måneder gamle.

Hundene dine får ikke 'store' muskler av å løpe på et jorde. De får trent et begrenset antall muskler som blir slanke muskler. Og jeg betviler ikke i at de har god kondis. :P

Tja.. Det er vel omtrent like dumt og komisk som å hevde at det ikke er lekelyst eller kamp i bikkjer man ikke har sett også, eller prate om mentaliteten til hunder man bare har lest om på nett eller hørt rykter om - ELLER muskelmasse og kondis på hunder man bare har sett bilder av :P

Det blir liksom ikke riktig uansett hvordan man gjør det, har man oppstillingsbilder av hunden sin, så er jo det synonymt med at den ikke gjør noe annet, og om man legger ut bilder av hundene sine hvor de gjør noe annet enn å stå og være lekre på, så er det plutselig for å bevise noe.

Ja, det hadde vært like komisk, derfor har jeg aldri hevdet noe om hunder jeg ikke har truffet, kun de jeg har sett i aksjon. Mao har jeg aldri nevnt verken Dina/Emma/Nora eller Lilli/Noah fordi jeg såvidt har hilst på to av disse hundene, og det er ikke nok til å si noe som helst om dem, annet enn at de er vakre å se på da. :)

Å si noe om muskelmasse (har aldri nevnt kondis) om hunder som mesteparten løper på jorder med hverandre kan man faktisk, for det er jo fysikk.

*plystre plystre* 2010 kanskje? :P

Hehe. :P Jeg er 95% sikker på at det blir ekorn neste gang, men er usikker på når. :P

Ække et eneste spørsmål om hvorfor man skal ha muskler på bikkja der? ;)

Indirekte blir det jo det? Hvorfor skal hunden dra kjettinger om det ikke er for å bygge muskler?

Edit:

Jeg må ødelegge morroa litt for deg :P

Hundene dine er nok i knallform kondisjonsmessig av å løpe slik på jordet. Men dem utvikler veldig dårlig støttemuskelatur av å bare løpe på flat mark. Ja det er dem store muskelgruppene "vi" er veldig opptatt av, men uten dem små musklene i rygg, bryst o.l. så får man fort en skade eller to når hunden brått må jobbe i tøft terreng.

Bare se på dem som bare løper på tredemølle/bane og brått skal ut å leke i terrenget, dem ender med vrikkene ankler, såre skuldre (ja faktisk skuldre) av å bruke kroppen på en helt annen måte.

Så vil man ha dyrene i bedre fysisk muskel kondisjon så hadde jeg heller kjøpt en kløv og kommet meg ut i skogen.

Ja, nå er jo Jeanette flinkere å forklare enn meg. Når jeg da mener at jeg tror det er lurt å bygge støttemuskler, så er det altså dette jeg mener. :P Nå skal vi begynne med kjettinger og kløven kommer i hus neste gang jeg har råd. Om sommeren skal vi bruke en del tid på svømming, regner med vi tar på vest for å forsikre at hunden svømmer 'riktig'. I tillegg til dette går vi mye i ulendt terreng, og med alt det håper jeg at hunden min skal ha et godt grunnlag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ødelegge morroa litt for deg ;)

Hundene dine er nok i knallform kondisjonsmessig av å løpe slik på jordet. Men dem utvikler veldig dårlig støttemuskelatur av å bare løpe på flat mark. Ja det er dem store muskelgruppene "vi" er veldig opptatt av, men uten dem små musklene i rygg, bryst o.l. så får man fort en skade eller to når hunden brått må jobbe i tøft terreng.

Bare se på dem som bare løper på tredemølle/bane og brått skal ut å leke i terrenget, dem ender med vrikkene ankler, såre skuldre (ja faktisk skuldre) av å bruke kroppen på en helt annen måte.

Så vil man ha dyrene i bedre fysisk muskel kondisjon så hadde jeg heller kjøpt en kløv og kommet meg ut i skogen.

:) Balanse og styrke samtidig er toppers, samt legge opp riktige intervaller for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er jo Jeanette flinkere å forklare enn meg. Når jeg da mener at jeg tror det er lurt å bygge støttemuskler, så er det altså dette jeg mener. :) Nå skal vi begynne med kjettinger og kløven kommer i hus neste gang jeg har råd. Om sommeren skal vi bruke en del tid på svømming, regner med vi tar på vest for å forsikre at hunden svømmer 'riktig'. I tillegg til dette går vi mye i ulendt terreng, og med alt det håper jeg at hunden min skal ha et godt grunnlag. ;)

Jeg sliter med å få tak på en kløv som passer jentene. Utrolig irriterenes <_< Entene er dem for korte i fronten (lange bryst på jentene) eller dem er for lange i ryggen så kløven havner for langt bak.

Tror jeg har prøvd 2-3 forsjellige, eneste jeg ikke har fått tak på er Kennel sin i s eller xs. Så foreløpig løper jentene mine bekymringsfri løs i skogen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å få tak på en kløv som passer jentene. Utrolig irriterenes <_< Entene er dem for korte i fronten (lange bryst på jentene) eller dem er for lange i ryggen så kløven havner for langt bak.

Tror jeg har prøvd 2-3 forsjellige, eneste jeg ikke har fått tak på er Kennel sin i s eller xs. Så foreløpig løper jentene mine bekymringsfri løs i skogen ;)

Jeg aner jo ikke hvordan en kløv skal sitte eller hva man bør se etter, så jeg har ikke turt å kjøpe disse ferdigkløvene. Tenkte bare å bestille fra seleverkstedet eller hva det heter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at hundene hennes er i normalt god form, de har sikkert slanke, flotte muskler etter turgåing og løpig og herjing med hverandre. Jeg forøvrig synes det er flott med hunder som har litt mer enn gjennomsnittet, og jeg tror det er en stor fordel for dem å være i så god form som mulig når alderdommen og eventuelle skader kommer. ;)

Hør hør!

belgere skal ikke se ut som amstaffer med pels. Enkelt og greit.

For min del er det ikke så viktig hvordan rasene mine "skal" se ut. Det er ikke det som motiverer meg selv om jeg personlig synes det er pent med hunder som har svært godt utviklet musklatur. Jeg vil at de skal være i sunnest mulig kondisjon jeg, og det betyr at de følger et variert, bredt og gjennomtenkt treningsprogram som blandt annet består av kjettingtrekking. (Som er kjøpt på Biltema forresten, Belgerguri. Billig og greit. Stapp dem i et putetrekk eller noe om han skal ut og trekke i ulent terreng forresten. Sånn i begynnelsen. Slik at de ikke henger seg opp for en hund som ikke er vant med slik type belastning og han begynner å røkke og nappe.)

Som en bonus får jeg en hund som er fysisk sliten, noe jeg tror alle hunder har veldig godt av. Og som i tillegg er vanskelig å få til på enkelte hunder som ikke blir det spøtt slitne av å herje løs på jorder i hverken to eller tre timer daglig.

At de er "bolehunder" eller hva enn det var de blir stemplet som i dag, er en ren og skjær tilfeldighet. (Ja, det siste var selvsagt til Belgerpia og ikke deg. Jeg bare glemte å sitere henne. )

eller prate om mentaliteten til hunder man bare har lest om på nett eller hørt rykter om -

Hehe, minn meg på denne neste gang det diskuteres bullehunder. Enten det gjelder deres mentalitet eller deres eiere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært like komisk, derfor har jeg aldri hevdet noe om hunder jeg ikke har truffet, kun de jeg har sett i aksjon. Mao har jeg aldri nevnt verken Dina/Emma/Nora eller Lilli/Noah fordi jeg såvidt har hilst på to av disse hundene, og det er ikke nok til å si noe som helst om dem, annet enn at de er vakre å se på da. :P

Å si noe om muskelmasse (har aldri nevnt kondis) om hunder som mesteparten løper på jorder med hverandre kan man faktisk, for det er jo fysikk.

Indirekte blir det jo det? Hvorfor skal hunden dra kjettinger om det ikke er for å bygge muskler?

Så vidt jeg husker, så skreiv du at du betvilte ikke at Lilli og Noah hadde normalt godt med muskler, hvor du understreker normalt - så da har du vel uttalt deg ganske direkte om det? Og ved å generalisere slik det alltid blir gjort i bruks/utstillingsavl - det være seg om belger eller andre raser - og si at det er MYE (understreket og med store bokstaver) dårlig mentalitet og for lite lek og kamplyst i utstillingslinjer, så sier du indirekte noe om (våre) utstillingsavlede belgere.

Vi kan være enige om at hunder bygger muskler enten de løper på jorder, i skoger eller om de trekker på kjettinger, sant? Spørsmålet er HVORDAN de bygger muskler, og HVILKE muskler de bygger. Så nei, Belgerpia sa neppe - hverken direkte eller indirekte - at hunder ikke trenger å bygge muskler, hun spurte indirekte om hvorfor de skulle bygge SÅNNE muskler. Og så blir det indirekte antydet at f.eks Lilli og Noah ikke bygger RIKTIGE muskler, fordi man går ut fra at den eneste formen for fysisk fostring de får, foregår på et sprintjorde. Uttaler man seg fortsatt ikke om hunder man bare har sett bilder av? :P

Så da kan jeg jo spørre på en annen måte - hva for slags muskler er det man bygger så innmari korrekt av å henge på bikkja kjettinger? Og Jeanette - som du sier sa det du mente - sier vel heller ingenting om kjetting? Hun skreiv "Så vil man ha dyrene i bedre fysisk muskel kondisjon så hadde jeg heller kjøpt en kløv og kommet meg ut i skogen."

For min del er det ikke så viktig hvordan rasene mine "skal" se ut. Det er ikke det som motiverer meg selv om jeg personlig synes det er pent med hunder som har svært godt utviklet musklatur. Jeg vil at de skal være i sunnest mulig kondisjon jeg, og det betyr at de følger et variert, bredt og gjennomtenkt treningsprogram som blandt annet består av kjettingtrekking. (Som er kjøpt på Biltema forresten, Belgerguri. Billig og greit. Stapp dem i et putetrekk eller noe om han skal ut og trekke i ulent terreng forresten. Sånn i begynnelsen. Slik at de ikke henger seg opp for en hund som ikke er vant med slik type belastning og han begynner å røkke og nappe.)

Som en bonus får jeg en hund som er fysisk sliten, noe jeg tror alle hunder har veldig godt av. Og som i tillegg er vanskelig å få til på enkelte hunder som ikke blir det spøtt slitne av å herje løs på jorder i hverken to eller tre timer daglig.

At de er "bolehunder" eller hva enn det var de blir stemplet som i dag, er en ren og skjær tilfeldighet. (Ja, det siste var selvsagt til Belgerpia og ikke deg. Jeg bare glemte å sitere henne. )

Mens jeg som driver med noe så tåpelig som utstillingsavlede hunder, syns jo at det er et stort poeng at de ser ut som den rasen de er. Jeg ser heller ikke at det er noen motsetning mellom å ikke trekke rundt på kjettinger, og å ha en hund som er i god fysisk form - men jeg tipper jeg får en liten leksjon om det snart :P

Hehe, minn meg på denne neste gang det diskuteres bullehunder. Enten det gjelder deres mentalitet eller deres eiere. ;)

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du siterer meg på det? Har jeg uttalt meg om bullehunder og deres eiere i - vil jeg anta - en negativ retning? :)

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker, så skreiv du at du betvilte ikke at Lilli og Noah hadde normalt godt med muskler, hvor du understreker normalt - så da har du vel uttalt deg ganske direkte om det? Og ved å generalisere slik det alltid blir gjort i bruks/utstillingsavl - det være seg om belger eller andre raser - og si at det er MYE (understreket og med store bokstaver) dårlig mentalitet og for lite lek og kamplyst i utstillingslinjer, så sier du indirekte noe om (våre) utstillingsavlede belgere.

Vi kan være enige om at hunder bygger muskler enten de løper på jorder, i skoger eller om de trekker på kjettinger, sant? Spørsmålet er HVORDAN de bygger muskler, og HVILKE muskler de bygger. Så nei, Belgerpia sa neppe - hverken direkte eller indirekte - at hunder ikke trenger å bygge muskler, hun spurte indirekte om hvorfor de skulle bygge SÅNNE muskler. Og så blir det indirekte antydet at f.eks Lilli og Noah ikke bygger RIKTIGE muskler, fordi man går ut fra at den eneste formen for fysisk fostring de får, foregår på et sprintjorde. Uttaler man seg fortsatt ikke om hunder man bare har sett bilder av? :)

Så da kan jeg jo spørre på en annen måte - hva for slags muskler er det man bygger så innmari korrekt av å henge på bikkja kjettinger? Og Jeanette - som du sier sa det du mente - sier vel heller ingenting om kjetting? Hun skreiv "Så vil man ha dyrene i bedre fysisk muskel kondisjon så hadde jeg heller kjøpt en kløv og kommet meg ut i skogen."

Nå trodde jeg vi snakket om dette med lekelyst da. At hunder ikke får en TOPP fysikk av ensformig aktivitet er jo ikke akkurat rakettforsking? Jeg sier jo ikke at min er så himla mye bedre, men jeg sier at jeg har lyst til å gjøre noe med det og nevner da en del aktiviteter som jeg vil tro er med på å bygge FLERE og MER muskler?

Ja, jeg synes fortsatt det generelt i utstillingslinjene er for lite lekelyst på hundene, men om det gjelder deres hunder aner jo ikke jeg? Du har jo sagt at Nora har så det holder, Belgerpia har sagt at Lilli har så det holder, hvorpå jeg har svart at det høres ut som kjekke hunder?

Akkurat hvilke muskler de bygger av å trekke kjettinger kan jeg ikke svare på, men jeg regner med at en kombinasjon av å trekke, svømme, gå i ulendt terreng med/uten kløv vil gi en bedre og mer balansert muskulatur enn å gå turer på flatmark? I tillegg stretcher og masserer så ofte jeg kan/gidder, nettopp fordi jeg er opptatt av å forebygge skader på bikkja.

Edit: Forøvrig var det Belgerpia selv som ga uttrykk for at herjing på jordet liksom var hovedaktiviteten der i huset, det var iallefall det hun trakk frem som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg som driver med noe så tåpelig som utstillingsavlede hunder, syns jo at det er et stort poeng at de ser ut som den rasen de er.

Så en Groenendael med spesielt godt utviklede muskler ser ikke ut som en Groenendael? Det virker litt trist for meg om en Groenendael i eksepsjonell form, med kraftige og sterke muskler skulle gjøre det dårligere i utstillingsringen enn en som "bare" får kondisjonstrening. Jeg håper jeg misforstår deg?

Jeg ser heller ikke at det er noen motsetning mellom å ikke trekke rundt på kjettinger, og å ha en hund som er i god fysisk form - men jeg tipper jeg får en liten leksjon om det snart :)

Kjære vakre vene. Det er vel snakk om at å trekke kjetting er en god måte for å få hunder i god fysisk kondisjon på? En type styrketrening som ikke treffer de samme musklene som jordeløping f.eks ei heller treffer muskler på samme måte. Slik trening kommer selvsagt i tillegg til mye annen trening. Så ble det spurt om hvorfor i alle dager man skulle trekke kjetting med hunden, og også at slik trening var forbeholdt "bolehunder". Det er ingen som har påstått at hunden må trekke kjetting for å være i god form?

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du siterer meg på det?

Fordi jeg vet hvordan det er å ha hunder som (kanskje i størst grad av alle) blir generalisert og dømt nedenom og hjem på grunnlag av det man har lest på nett eller hørt rykter om? Jeg kan identifisere meg med den liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, Belgerpia skreiv:

Ække et eneste spørsmål om hvorfor man skal ha muskler på bikkja der? :)

Indirekte blir det jo det? Hvorfor skal hunden dra kjettinger om det ikke er for å bygge muskler?

Jeg følte også at INDIREKTE så ble det sånn...

Jeg skal ikke uttale meg så mye om hvilke muskler man bygger ved å gjøre hva, for slik har jeg lite peiling på. Men av de hundene jeg har sett, som man virkelig SER musklene på, så syns jeg det er ufattelig flott med de jeg VET har trent med kjetting/dekk trekking osv.

Men dette er hver sin smak, enkelt og greit.

Jeg har ikke påstått at noen hunder her inne har dårlige muskler eller annet, for det vet jeg veldig lite om. Men jeg kunne tenke meg at MIN hund hadde mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...