Gå til innhold
Hundesonen.no

Julen 2008


xxx12345

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Mye gode forslag her..! Har fått mange idér nå..

Skal handle litt forskjellig i år, og syns det er greit å kunne finne på det på forhånd.. Det som hadde vært best hadde jo vært å gjøre slik som wesminister sier, å handle i de pyntede julgatene.. Men når man ikke er sikker på om man rekker det, så får det bare bli planlegging på forhånd... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalendere er en slager!

En venninne av meg har corgi, så hun får kalender med corgi-valper.

Forøvrig har både jeg og de fleste av mine venner ønskeliste på den britiske og den amerikanse amazon. Det er GENIALT! Jeg bare plukker ut forskjellige ting (mest bøker, musikk og film/TV-serier) i forskjellige prisklasser fra deres ønskelister og vips! Juehandelen dukker opp i postkassen min før jul. Jeg begynte allerede på septemberlønninga jeg. Det er den ultimate løsninga for oss som foretrekker å lese bøker på engelsk, samt ikke er avhengig av norsk tekst på filmer/tv-serier. Det er forøvrig også mange fine kalendere der å ønske seg.

Pappa får Pondusbok og Pondus-kalender.

Mamma har nettopp kjøpt boken jeg skulle kjøpe til henne (tilbake til Riverton) ARGH! Jaja, mamma blir glad for ALT, så det blir sikkert teatergavekort eller kaffebønner eller begge deler.

Søster + mann får gavekort på Nord-Norges største kjøpesenter.

Nieser får klær og kanskje en leke hver.

Sambo har ønskeliste på amazon

Bestefar får fenalår.

Svigermor og svigerfar (skilt) får hver sin "yttersia"-kalender, for den ønsker de seg hvert år, og en flaske vin hver.

Jeg har aldri problemer med å kjøpe gaver til folk. Kanskje det er et talent jeg kan føre på cv'en min? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så dårlig råd om dagen, så siden jeg liker å sysle med ting, og siden jeg fikk verdens fineste kamera til jul i fjor (som jeg har brukt så flittig så flittig!) lager jeg kalendere til halve vennegjengen + deler av familien. Har satt av noen hundringser jeg skal bruke på julegaver og slikt, men det morsomste er jo å lage noe selv da :) Tanta mi blir nesten fornærma hun om hun ikke får noe hjemmelaget til jul.

Så får jo jeg verdens beste "julegave" selv i år da, fått så mye hjelp av familie til å betale for valpen min! :) Blir ikke bedre jul nå!

(og heldige bestefaren til Hundepsyk! Kanskje jeg skal sette fenalår på ønskelista mi...)

(så ga jeg omsider opp i dag... Har kjempet mot julestemningen i en måned alt, men i nærbutikken nå har de omsider fått inn julekalendere, så jeg dro'n helt ut og ba om julepølse til middag og fant fram julemappa med musikk på den eksterne harddisken...)

--

Så sto det tradisjoner i "underemnet" på tråden her, så selv om jeg ikke har tenkt å gjennomgå hele julemaset her nå (det gjorde jeg i fjor, ei fransk venninne fikk høre hvordan jeg og familie feirer jul og jeg tror hun satt i et hjørne og gråt over galskapen mot slutten...) så kan jeg jo ta den tradisjonen jeg liker best; gaveåpning! Vi tar det sånn at først deler "hjelpenissene" (som oftest meg og lillesøs) ut gaver fra under treet, så alle får hver sin haug, og så setter vi oss sånn mer eller mindre i ring så sant møblementet tillater det... Deretter går det på rundgang å åpne gaver, gjerne med hyl og skrik om "TA MIN TA MIN!" eller "VENT MED MIN VENT VENT!". Jeg syns det er morsomst å se folk åpne gaver fra meg, er mye morsommere enn å åpne selv! :D

Er det noen her som ikke ser Grevinnen og Hovmesteren på lille julaften? I omgangskretsen min er det vel bare en jeg vet ikke gjør det, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så dårlig råd om dagen, så siden jeg liker å sysle med ting, og siden jeg fikk verdens fineste kamera til jul i fjor (som jeg har brukt så flittig så flittig!) lager jeg kalendere til halve vennegjengen + deler av familien. Har satt av noen hundringser jeg skal bruke på julegaver og slikt, men det morsomste er jo å lage noe selv da :lol: Tanta mi blir nesten fornærma hun om hun ikke får noe hjemmelaget til jul.

Så får jo jeg verdens beste "julegave" selv i år da, fått så mye hjelp av familie til å betale for valpen min! :D Blir ikke bedre jul nå!

(og heldige bestefaren til Hundepsyk! Kanskje jeg skal sette fenalår på ønskelista mi...)

(så ga jeg omsider opp i dag... Har kjempet mot julestemningen i en måned alt, men i nærbutikken nå har de omsider fått inn julekalendere, så jeg dro'n helt ut og ba om julepølse til middag og fant fram julemappa med musikk på den eksterne harddisken...)

--

Så sto det tradisjoner i "underemnet" på tråden her, så selv om jeg ikke har tenkt å gjennomgå hele julemaset her nå (det gjorde jeg i fjor, ei fransk venninne fikk høre hvordan jeg og familie feirer jul og jeg tror hun satt i et hjørne og gråt over galskapen mot slutten...) så kan jeg jo ta den tradisjonen jeg liker best; gaveåpning! Vi tar det sånn at først deler "hjelpenissene" (som oftest meg og lillesøs) ut gaver fra under treet, så alle får hver sin haug, og så setter vi oss sånn mer eller mindre i ring så sant møblementet tillater det... Deretter går det på rundgang å åpne gaver, gjerne med hyl og skrik om "TA MIN TA MIN!" eller "VENT MED MIN VENT VENT!". Jeg syns det er morsomst å se folk åpne gaver fra meg, er mye morsommere enn å åpne selv! :D

Er det noen her som ikke ser Grevinnen og Hovmesteren på lille julaften? I omgangskretsen min er det vel bare en jeg vet ikke gjør det, tror jeg...

Jeg ser det! Det blir ikke jul uten, og det er rart hva man glemmer fra år til år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare på det varmeste anbefale personlige kalendere fra vistaprint.no

Jeg var litt i tvil fordi det stod at bildene jeg hadde lastet opp var for små slik at trykket ikke ville bli bra. Bestilte en "prøve" versjon til oppdretter. Kunne få bilde + tekst på hver enkelt måned + forside. Så jeg lagde en med "Kennel ..." Fremgangsrike hunder fra kennelen. Dessuten kan man sette inn symboler/tekst på spesielle dager. Kjempe flotte :-)

CIMG1784.jpg

Slik så f.eks forsiden ut. Den grønnen rammen er et av flere mønster man kan velge. Det supre er at når man først bestiller noe derfra så får man mange nye tilbud (som i lengden blir spam i innboksen OBS OBS!) Men andre gangen bestile jeg en ny kalender, en tskjorte, merkelapper til julegavene + en annen ting GRATIS! Eneste jeg betalte var 14,90 for å laste opp egne bilder. Under 200,- slipper man toll. Syntes i hvertfall den ble superflott! Og oppdretter var og fornøyd :lol:

Takk for idéen! :D

Hvor mye betalte du for porto når du kjøpte ''prøve'' versjonen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid kalender til foreldrene mine. noen ganger har jeg bestilt dem ferdige, slik som ovenfor, og andre ganger kjøper jeg bare kalenderen og limer inn bilder og pynt selv. Det blir alltid bilder av "barna" (hunden og katten). Jeg har flere ganger laget ulike fotoalbum også, som regel fra japan foto eller fra vg nett, eller laget dem selv som scrapbooking. noen ganger lager jeg et "helt" album, og noen ganger får de bare sider som de kan sette inn selv i et tidligere album. Jeg brukt bilder fra ulike familie sammenkomster og fylt på med bilder av dyra om jeg har for lite. Det er stor variasjon i størrelsen på de ulike albumene, og mange ulike prisklasser. Jeg har dessverre ikke besteforeldre lengre, så der sliter jeg litt, men de hadde garantert fått kalender. Mine besteforeldre hadde nok også blitt veldig glad for en "mat kurv" med litt spesiell mat som de ikke så ofte ville kjøpt seg selv. Har fortiden dårlig råd, og er svært glad i gaver som ikke kostre skjorta, men som viser at jeg bryr meg om dem. Alt som er personlig, og hjemmelaget har man lagt tid og energi i og det blir som regel tatt i mot med glede. Hadde også en periode jeg malte mye på glass, og gav bort som gave. Kjøpte glass billig på ikea, nille osv og malte dem. Store cognac glass kan bli fine lysestaker med litt maling, eller sand i bunnen. fine stearinlys er også koselig gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år ser jeg på jula og juleforberedelsene med gru... Lommeboka er raka og blir ikke fylt igjen med det første, har ikke fått ordnet eller planlagt en neste julegave og det er full diskusjon i "famliy'n" om hvor vi skal være...

O jul med din glede... :P

Edit: Men! Jeg gleder meg sykt til julekaker og god mat uansett hvordan det blir! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et skikkelig julemenneske!

Jula starter for meg den helga Vikingskipet arrangeres. Jeg har mange år vært ringsekretær der, og får litt julestemning av hotellhelg på Scandic, med julematbuffet på fredagen, julepynt på hotellet, vinnergalla på lørdagskvelden, glitter og stas, spotlight og musikk under finalene - da starter jula for meg! Det snør gjerne på vei hjem også - koselig! Dessuten har det blitt tradisjon med "julebord" etter at rasen er ferdigbedømt, hvor alle tar med litt hver, og har spleiselag.

Sambo har bursdag 26. november, så først når bursdagen er feiret pynter vi til advent. I år er første søndag i advent dagen etter at han skal ha fest, så den søndagen skal det pyntes her. Adventsstake, stjerne, noen julestjerneblomster, lilla lys, lilla duker, kalenderlys...

Nærmere jul (rundt 17.) kommer også resten av pynten opp - tre og masse nisser, lilla duker og lys byttes ut med rødt. Altfor mye, sukker sambo, men han får protestere mer intens om han virkelig mener det... :P

Vi bor foreløpig for trangt til at det er noen idé å feire med familien hos oss, så vi drar til Østfold og bor vekslesvis hos min og hans familie fra rundt 22. desember til 2. januar. Vi sørger begge for å ha fridager eller avspasering til gode, så vi kan ha lang juleferie - så slipper en stresset med å kjøre fram og tilbake.

Foreldrene til oss begge er skilt, så vi trenger noen dager bare på primærfamilien. I fjor feiret vi julaften med noe av hans familie, i år skal den feires med min far, og min søster med sambo og sønn. Det er ikke helt bestemt om vi er hos pappa eller søss, men det er minor detail.

Lille julaften er en viktig dag i vår familie - da kommer nissehuset fram på sin faste plass, en del annen pynt skal fram først denne dagen, juletreet (over)pyntes, vi spiser en fast middag, ser Grevinnen og hovmesteren. Det kokes grøt, som nissen kan få når han kommer med presanger i sekken vi setter fram - og vi henger strømper på peisen. Før skrev jeg og min søster brev/ønskeliste til nissen, i fjor gjenopptok nevøen min den tradisjonen. Så er det veldig viktig at pappa ikke fyrer i peisen på kvelden, for da svir nissen rumpa si, og det gjør sikkert kjempevondt!

Så legger vi oss for å sove, og alle har hørt nissens bjeller på taket i løpet av natta. Helt sant!

Neste morgen står vi driiittidlig opp, for å få med oss barne-TV. Ja, jeg er den mest ivrige, jeg må ha alle disse tradisjonelle filmene med meg, og er skikkelig TV-slave til etter Tre nøtter til Askepott og Disneyklassikerne. Vi spiser fellesfrokost, med en dullion forskjellig pålegg, kakao med pisket krem og masse snadder. Du spiser så mye, at det er helt greit at middag ikke er før i femtiden... Når det kommer noe kjedelig på TV sprer det seg en kledelig falsk beskjedenhet over forsamlingen, før pappa sier at vi kanskje skal gå og se om nissen har vært der i løpet av natta? Så da gjør vi det. Nevøen har naturlig nok fortrinn, og får åpne sekken. En og en pakke taes ut, det leses på lappen hvem det er til og fra - men det er ikke lov til å klemme - pakkene må rett under treet. Det er alltid en gave fra Julenissen, en fra Nissemor og en fra Nissebarna. (Og jaggu hender det at det dukker opp flere gaver fra andre nisser i løpet av kvelden også...). Så griper vi strømpene og hopper tilbake til TV'n, og trykker i oss godteri, siden vi er så sultne etter frokosten... Og hele seansen foregår gjerne i pysjamas under dyna/teppe, klærne taes ikke på før vi pynter oss for julaften...

Så er det noen timer midt på, som brukes for transport når vi ikke feirer hos pappa. Eller så leser vi julehefter, titter på julekort, leser avisa, slapper av - og går en tur med hundene. Og nå begynner det å lukte deilig av pinnekjøtt i hele huset, og magen sier den helt klart kan spise middag etterpå, selv om trommeskinnet står rett ut etter frokosten.

Hvis vi ikke feirer julaften hos pappa, sørger jeg alltid for at det er pinnekjøtt dit jeg skal - ved at jeg enten får med fra pappa, lager selv, eller feirer med noen som også spiser det (sambos mamma lager i stand pinnekjøtt, sambos pappa lager ikke i stand).

I jula må en selvfølgelig også ha i seg et måltid med svineribbe og tilbehør, og en middag med laks. Og en spiser pinnekjøttrester lengst mulig, siden det er et år til neste gang.

1. juledag tilbringes gjerne med noe av den familien vi ikke tilbragte julaften med, det samme med andre juledag. Dagene i midten er til for avslapping, treffe gamle venner, nye runder med familien, rekreasjon og kanskje hundeutstilling. Vi har de siste årene også fått noen fine skogsturer, hvor vi ikke går så veldig langt, men finner en fin plass hvor vi lager bål, svir pølser, drikker kakao med krem og spiser julekaker. Så leker vi gjemsel i skogen, og bare koser oss. Det er med pappa, søss med familie og meg med sambo.

I år skal mamma feire rund bursdag, og kommer ned fra Bodø for å feire med sine elskede barn. Så lille nyttårsaften og nyttårsaften ser ut til å bli tilbragt hos søss med mamma og sambo. Det er tradisjon med pinnekjøtt på nyttårsaften også.

Før jul er det også juleverksted - for en må bake syv slag, minst. Pepperkaker, julemenn, kransekake (men vi gidder ikke stable ringer, så vi lager bare stenger), krumkaker, julekake, mormorkaker (en oppskrift fra mormor på noen søte kjeks med sjokoladebiter), Sarah Bernhard, iskake, marsipankuler, delfiakake, risboller...

Vi lager også litt julepynt, nevøen lager noen gaver.

Og en må ha kalender! Julekort må kjøpes/bestilles, skrives og sendes. Snøen skal nytes. Julemarsipan og julebrus kan prøvesmakes fra og med Hamarhelga.

Pakker skal pakkes inn akkompagnert av levende lys og julemusikk, og helst litt julesnop.

Men hva jeg skal kjøpe/gi, og hva jeg selv ønsker meg, det har jeg ikke helt tenkt på enda. Først må jeg finne bursdagsgave til sambo, når det er unnagjort kan jeg tenke jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et skikkelig julemenneske!

Jula starter for meg den helga Vikingskipet arrangeres. Jeg har mange år vært ringsekretær der, og får litt julestemning av hotellhelg på Scandic, med julematbuffet på fredagen, julepynt på hotellet, vinnergalla på lørdagskvelden, glitter og stas, spotlight og musikk under finalene - da starter jula for meg! Det snør gjerne på vei hjem også - koselig! Dessuten har det blitt tradisjon med "julebord" etter at rasen er ferdigbedømt, hvor alle tar med litt hver, og har spleiselag.Sambo har bursdag 26. november, så først når bursdagen er feiret pynter vi til advent. I år er første søndag i advent dagen etter at han skal ha fest, så den søndagen skal det pyntes her. Adventsstake, stjerne, noen julestjerneblomster, lilla lys, lilla duker, kalenderlys...

Nærmere jul (rundt 17.) kommer også resten av pynten opp - tre og masse nisser, lilla duker og lys byttes ut med rødt. Altfor mye, sukker sambo, men han får protestere mer intens om han virkelig mener det... :ahappy:

*klipp*

Vi og, men ikke i år ser det ut som :hyper:

Kjempe koselig tilltak som anbefales for andre og! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år får lommeboka kjørt seg litt, for når man er på stramt budsjett og i tillegg skal avholde julekveldkalaset hos seg selv, blir det moro, rent pengemessig.

Julegavene har jeg tenkt på for lenge siden, men nå er det midt i november og ingenting er kjøpt eller planlagt (så mye for hundeulla jeg skulle få spunnet og strikket - neste år!), og sliter med svigers. Har gått mye i bøker tidligere, så det er oppbrukt, tenkte svigermor skulle få en pen bok å sette inn oppskrifter i (hun må bla i en papirhaug hele tiden), men finner ikke noe pent og billig.

Pikebarnet ønsker (og behøver) ny sykkel, men det var disse pengene.. Lille gudbarn får nok en sparkebukse eller to, søsknene må jeg tenke mer på.

Var ikke vært noe utpreget julemenneske på en stund (snodig hva familieoppløsning lille julaften kan gjøre), men nå er julestemningen tilbake og en ny sesong med hjemmelaget konfekt står for tur. Har gjort det hvert år de siste årene, og begynner å få dreisen på det nå. Skal noen hjemmepyntede esker med nammis i posten, og noen flere i magen til oss i heimen (kremt). Folk får hyle ut om de vil ha oppskrifter eller tips (men ikke forvent noe avansert, altså).

I år vil jeg gjøre noe jeg har savnet - lage stort pepperkakehus og dynke det i melis (det har snødd sideveis også, må vite) og nonstop og gelétopper! Må bare finne ut om jeg tar sjansen på å bake det selv eller om jeg må krype til korset og kjøpe ferdig byggesett..

Juletre og julepynt blir det - ikke mye, men litt - og ikke før det er jul (æh.. ihvertfall ikke før over midten av desember).

Juletreet vårt blir vel ikke av de peneste - for det hogger vi selv i egen skog (og det er ikke et juletrefelt). Frukttrærne i hagen blir forhåpentligvis pent dekket av rimfrost og får lysremser på seg, og på dørene henger vi granbarkranser med julebånd.

Inne blir det levende lys i brannfarlige mengder, noen røde duker og nisser her og der. Er ikke så glad i nips.

På julaften blir det vel risgrøt (med mandel i!), og restene blir til Norges største bolle med riskrem som står og utfordrer alle som kikker i kjøleskapet frem til over nyttår. Til middag (når gjestene har kommet) blir det kalkun, og kanskje noe medisterpølser og slikt for å "jule det opp litt". Synes kalkun med smørstekt loffstuffing og waldorfsalat er utmerket julemiddag jeg, da. Og fløtesaus, såklart! Grønnsakene er bare i veien.

Til dessert den famøse riskremen med rød saus - om jeg husker å hamstre før jul, de er alltid utsolgt (det må være kjøpesaus, det er jeg sikker på). Så er det pakkeåpning og mer trynestapping med hjemmesnekret konfekt, pepperkaker, kokosmakroner, krumkaker (tørre greier altså) og delfiakake mens man deler ut pakker pent og pyntelig, en og en (eller ikke).

Romjula tilbringes gjerne hos svigers for det meste, der trynestappe-maratonen fortsetter.

Så kommer nyttår, og da blir det nok enda mer kalkun og waldorf (eller blir det and i år?), lys og smell og bekymring over alle sarte, firbente sjeler der ute som ikke synes sånt er noe moro..

Litt mer pakkeutdeling, siden det er et par bursdager i slutten av romjula og vi får besøk.

Så blir det storslått knusing av pepperkakehus - med hammer! - og påfølgende spising av pepperkakehusruin. Da sitter man fornøyd og tygger på små, kantede sukkerbomber så tennene spruter, for huset har stått fremme siden det ble laget (en ukes tid før jul), og både pepperkakeveggene, melisen og knekket som limte det sammen gjør at det likner mer på betong enn pepperkakehus - heldigvis tror man som regel det er nonstopen som knaser så ille.

Så ruller man ut i januar og lurer på hvor alle pengene og all tiden ble av, hvorfor ingen klær passer lenger, og hvilke unnskyldninger man kan dikte opp for å spise opp resten av kaker og nammis, selv om jula er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jeg gleder meg noe villt.. Julen er beste tiden på året, men savner jo snøen. Vi har strømpetradisjon her i familien, så det blir en del smågaver om morgenen (strømpene er igrunnen ikke så veeeldig små, rundt en meter lange hehe). I tillegg har vi en konkurranse gående om hvem som kan kjøpe den styggeste gaven til min far. Totalt sett leder jeg takket være ett stk. villsvinskinn som 1) ser ut som en enorm rotte som har blitt kjørt over av en dampveivals og 2) stinker noe avsinding. Min mor har likevel klatret på listen med fjordårets bidrag; en hvitmalt hjortelignende sak i tre som ser ut som et skjelett ala. det man ser i ørkenen i westernfilmer. Men man må kanskje ha en noe spesiell sans for humor for å sette pris på akkurat den tradisjonen *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke jul lenger jeg..

Ikke? Noen spesiell grunn? :) Og jula som er så fin da..!

Ah jeg gleder meg noe villt.. Julen er beste tiden på året, men savner jo snøen. Vi har strømpetradisjon her i familien, så det blir en del smågaver om morgenen (strømpene er igrunnen ikke så veeeldig små, rundt en meter lange hehe). I tillegg har vi en konkurranse gående om hvem som kan kjøpe den styggeste gaven til min far. Totalt sett leder jeg takket være ett stk. villsvinskinn som 1) ser ut som en enorm rotte som har blitt kjørt over av en dampveivals og 2) stinker noe avsinding. Min mor har likevel klatret på listen med fjordårets bidrag; en hvitmalt hjortelignende sak i tre som ser ut som et skjelett ala. det man ser i ørkenen i westernfilmer. Men man må kanskje ha en noe spesiell sans for humor for å sette pris på akkurat den tradisjonen *kremt*

Det tror jeg må være den tøffeste juletradisjonen jeg har hørt om noen gang :) (selv om jeg syntes den hjortelignende saken hørtes mer dritkul enn stygg da :P)

Jeg elsker gaveåpning jeg, på julaften. Ikke bare fordi jeg får gaver (jula handler jo ikke om gaver og gaver er nesten noe av det som kan droppes for min del og fortsatt ha en fin jul, liksom... Er medisterpølse, familie og Tre nøtter til Askepott som er viktigst!), men fordi vi alltid åpner etter tur, så vi ser hva alle andre får! Noe av det beste jeg vet er å se andre åpne gaver fra meg, spesielt om jeg har lagt ekstra mye tanker og arbeid i det :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg begynt med julegavene.

Med tro på at mottagerne ikke leser her: Søss og jeg har gått sammen om gave til våre besteforeldre, hvor de skal få et fotoalbum proppet av masse bilder som er tatt gjennom året. De bor 70 mil fra oss, så vi ser de ikke så ofte, så vi håper de vil sette pris på bilder av barnebarn og oldebarn. Albumet er også pent, så det blir en koselig gave - håper vi. To mennesker som aldri ønsker seg noe, forhåpentligvis kan et "familien Emma anno 2008"-album være noe.

Til våre foreldre lager vi kalender med bilder av oss - pappa ble kjempeglad i fjor, og mimrer for hver måned, ser hvor stor valpen/barnebarnet har blitt, og har sin egen barnlige glede ved å snu om til neste måned. Mamma aner jeg ikke hva syntes om kalenderen, men hun kan få for det. Om hun ikke vil ha, kjenner jeg at det bryr meg midt i lilletåknoka... :console:

Dessuten har jeg fått laget nøkkelring med bildet av nevøen min, fire stykk som skal gå til nevøens mor, morens samboer og nevøens besteforeldre (mine foreldre). En liten nissegave jeg håper de vil sette pris på. Og disse fikk jeg vel egentlig fikset i oktober, men jeg har gjemt og glemt de i mellomtiden...

Let the Christmas commence!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg må være den tøffeste juletradisjonen jeg har hørt om noen gang :) (selv om jeg syntes den hjortelignende saken hørtes mer dritkul enn stygg da ;))

Hehe, takk ^_^ Er blitt en av mine favorittradisjoner ja, selv om jeg sliter litt i år ;) Og skulle postet bilde av hjorten, men aner ikke hvor den er (sikkert gjemt unna i en bod eller på loftet), men den var griiiim, trust me! :D

Og Nirm: Aner ikke, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi... Jula gir meg store problemer, fordi eg aldri huske ka eg har gitt tidligere, samt eg ikkje alltid veit ka folk har fra før. Men det skal ikkje være lett da, spesielt ikkje når man har stor familie.

Går av og til sammen med min eldre bror om gavene (dvs, han gir meg sin del av penga og eg må finne gave, kjøpe gaven, og evt pakke gaven inn).

Men, eg har ikkje kjøpt noe til sambo hverken til jul eller bursdag de siste 3 årene. Han er noe heilt sinnsykt komplisert og liker ting eg ikkje har peiling på. Så, til jul kjøper vi noe sammen til oss (som følgende over de siste tre årene har vært: xbox, ps3 og nintendo wii.) så slipper vi finne på noe å kjøpe til hverandre. (og for de som lurer, eg lar han kjøpe noe til seg sjøl på b-dagen sin, siden han bare vil ha dill dall eg ikkje aner hva er... PC-ting, anlegg greier til bil osv...).

Aner ikkje ka eg skal kjøpe til familie i år fordi eg ikkje får noe vettig svar på ka folk ønske seg. ARGH! Frustrerende much?

Eneste tradisjonen eg kommer på akkurat nå er Tre Nøtter Til Askepott filmen på TV (DVD... Har ikkje noen kanaler akkurat nå så får ikkje sett den ellers), med litt snop. Samt jule frokost enten før eller etter filmen. Kommer ikkje på noen andre akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk ^_^ Er blitt en av mine favorittradisjoner ja, selv om jeg sliter litt i år :whistle: Og skulle postet bilde av hjorten, men aner ikke hvor den er (sikkert gjemt unna i en bod eller på loftet), men den var griiiim, trust me! :)

Da skal jeg huske på at jeg må få se den en gang! Sånn om du nevner et sted at boden er rydda, så får jeg sprette fram og spørre om du fant hjorten :D

Er lutfattig i år, så jeg gjør noe så enkelt som å lage kalender til de fleste. I word altså, med egne bilder etc :P Vi har fotoprinter fra jobben til pappa og en haug sånn fint... ikke fotopapir, noe litt mer "papiraktig", husker ikke hva det heter, er stivere enn vanlig kopipapir og mye penere! :P

Så kjøpte jeg en del billig smårusk i Italia som jeg kan gi bort, og så er det alltid morsomt å finne på ting til klassekamerater, for da kan man bare gi alt mulig tull (som da jeg ga en av dem en rull gaffateip og festet en post-it lapp til der jeg skrev han fikk finne på noen nye leker med kjæresten sin, eller da jeg ga en annen en coveret til en film han ønsket seg - med Paris Hiltons "Pledge This" inni (han fikk jo den ordentlige filmen etterpå da) :P). Bruker nok knapt 500 kroner på gaver i år, tenker jeg...

Julestemninga begynner å syns her i huset ihvertfall! Kjøpt meg ny jule-cd, sjokoladekalender og så har jeg funnet fram julefilmene våre fra boden :P Nå må jeg bare finne juletregenseren min og kjøpe meg nisselue, og så kan desember bare komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå trenger jeg litt hjelp her snille son... eh doggiser. Jeg tenker å kjøpe gavekort på teater til foreldrene mine. Men så var det hvilket teater. Det er Oslo det er snakk om og jeg står mellom Det norske teater og Oslo nye. Kanskje håpløst å svare på, men hvilke av disse setter opp flest forskjellige stykker egna for et par i 50-60 års aldern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til endel av mine familie i år har jeg et gjennomgående gavetema. De får hver en kurv som er fylt med blant annet god te i løsvekt, f.eks Bestemors Frukthage eller Chai, god kaffe i løsvekt, et par småting som tilpasses hver person (undertøy? lommebok? vinflaske?), hjemmelaget julesnop osv. Det kan være ganske billig, og veldig koselig å både gi og få.

Men frøken, disse kurvene... hvor får du kjøpt dem og hva betaler du for dem? Ideen er jo glimrende, men ser for meg at kurvene bare i seg selv lett kan koste endel hvis en ikke vet om et "smart" sted å kjøpe dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...