Gå til innhold
Hundesonen.no

Julen 2008


xxx12345

Recommended Posts

Ja, da er det snart den tiden av året igjen, og jeg slår krøll på hjernen for å finne på gaver til alle. Hva kjøper man egentlig til et par pensjonister som har god råd og kjøper det de trenger og har lyst på når det passer dem? Hva kjøper man til mannen som også har alt?

Når det er sagt så gleder jeg meg til jul likevel da. Jeg bruker å henge store kuler i blått, hvitt, sølv osv i vinduene i forskjellige høyder, har fem adventsstjerner rundt om i stuevinduene og en adventsstake. Det er det som er så koselig med julen, alle lysene - og det er vel egentlig en lysfest for oss nordboere. Feire at sola endelig snur, og det går mot lysere tider igjen.

Hvert år planlegger jeg å starte en tradisjon med å lage hjemmelaget konfekt å gi bort som en oppmerksomhet - og hvert år sier jeg: neste år! ;)

Hvilket forhold har dere til julen? Noen som har tips til gaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Mitt beste gavetips i år er personlig almanacka, genialt! Personlig og fint.

Skal gi en sånn til min mor, også må jeg jo få en selv også..

Har hatt en i hele 2008 og den har holdt seg veldig fint :-)

Ellers.. første gang jeg feirer jul med sambo sin familie, er litt rart å være vekke fra min egen familie. Det blir også annerledes for vofsen som ikke er vandt til å være så mye med småbarn, men tror det vil gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med gaver ;)

I år blir det spesielt vanskelig med gaver, jeg flytter inn i min førstekjøpte leilighet og pengeboka blir ganske tom. Tenker på at det er bare 2 lønninger igjen før 24.desember :shocked:

Neste måned blir det mest oppussing før jeg kanskje begynner å ta frem julestasen. Jeg får 32km2 mer enn jeg har nå, så det blir god plass :P

I år skal jeg være borte i (selve) jula, så noe mer utover pynten jeg har fra før blir det nok ikke.

Men det var disse julegavene da... ;)

Prøver å få tid til å lage gaver som enkle strikke-ting + litt sying (går sykurs en gang i uken 4 kvelder fremover), men helt enkle prosjekter :P Desverre er det få stoff-butikker i Trondheim, så stoffet er dyrt! Prøver å bestille på "stoff og stil".

I fjor laget jeg litt hjemmelaget konfekt, 2 sorter. Skulle gjerne ha gitt deg oppskrifta, men den finner jeg ikke akkurat nå. Det var sånn sjokolade-fudge og "firkløver".

Men jeg blir veldig glad om noen kommer med fine gaveønser til en grei pris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste gavetips i år er personlig almanacka, genialt! Personlig og fint.

Skal gi en sånn til min mor, også må jeg jo få en selv også..

Har hatt en i hele 2008 og den har holdt seg veldig fint :-)

Meneh.. får man levert dette til Norge uten at det koster skjorta??

EDIT: er det i grunnen ikke en litt stiv pris når det kun er omslaget en kan gjøre personlig? Eller er jeg bare gnien og sur nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjem til stavanger i jula, da blir det feiring meg meg, bikkja, bror, bikkja hans, mamma, stepaps og muligens stebror. Gaver har jeg egentlig ikke tenkt på enda... Eller jo, har en gave i boks - en hundebok til bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I år så blir det jo enda en jul hvor vi får satse på at treet står stille de dagene som det skal være inne. Valpen til sønnen er da blitt ca 6 mnder og er sikkert like glad i å trekke opp den voksne hihi. Ellers så blir det som før to hunder og sønn som skal feire jul med meg.

Når det gjelder å finne på julepresanger til pensjonistene og dem som har alt og kan kjøpe seg alt bruker jeg gjerne å handle noe småskala mat. Det dukker gjerne opp på julemessene rundt omkring. (min mor som er utdannet i matvegen og flink til å lage mat setter veldig stor pris på denen type julepresang).Foruten 20 kg solsikker og fuglemater. Det ble til forlystelse for pensjonistene og et ekorn. En meter med sjokolade. forresten et år så fikk jeg en boks med julekaker det satte jeg stor pris på. Hjememstrikekde sokker tar gjerne ikke folk seg tid til å lage hvertfall ikke dem som kan kjøpe alt.

Men jeg lurer i grunne på hva jeg skal kjøpe til niese og nevø. Dem er 13 og 14 jente og gutt. Er det noen som kan komme med tips på ikke alt for dyre presanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meneh.. får man levert dette til Norge uten at det koster skjorta??

EDIT: er det i grunnen ikke en litt stiv pris når det kun er omslaget en kan gjøre personlig? Eller er jeg bare gnien og sur nå?

Det koster ikke så voldsomt mye, og jeg syns det er verdt pengene, spes med tanke på at upersonlige almanakker ofte koster like mye.

Er ulike variasjoner av hvordan man kan ha den inni også, samt at du også kan skrive noe personlig på første siden.

Jeg syns i alle fall de er superflotte, og gleder meg til å lage en ny til meg selv og mams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi opplevelser. Kinoturer, konserter, teater, middag på en fin restaurant, helaften på byen etc. Eller gavekort på SPA/skjønnhetssalonger (eller hva de nå kalles...). De som har alt (og penger nok til å kjøpe seg det de ønsker), ønsker kanskje mer tid med familie og venner? Da har man også et ganske bredt sjikte prismessig også som burde passe de fleste lommebøker...

Er de av typen som gir litt til veldedighet, så er det jo mange muligheter til det også. I fjor var det jo opp en tråd der man kunne kjøpe geiter og høner og slikt. Eller man kan lage et gavekort der de får bestemt hva pengene skal gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok begrensa med julepynt her i gården, ingen av oss orker så mye dill dall, og med en katt i sin beste alder løpene rundt overalt, så er det litt risk å finne frem alt mulig.

Gaver til familie som har alt og som man er glad i kan feks være bilde av deg selv, gavekort på å gjøre noe sammen, ellers så kom "Nirm" med en del gode ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver til familie som har alt og som man er glad i kan feks være bilde av deg selv, gavekort på å gjøre noe sammen, ellers så kom "Nirm" med en del gode ideer.

Han har nettopp hjulpet meg ut av årets knipe. Alle gaver kjøpt eller planlagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til endel av mine familie i år har jeg et gjennomgående gavetema. De får hver en kurv som er fylt med blant annet god te i løsvekt, f.eks Bestemors Frukthage eller Chai, god kaffe i løsvekt, et par småting som tilpasses hver person (undertøy? lommebok? vinflaske?), hjemmelaget julesnop osv. Det kan være ganske billig, og veldig koselig å både gi og få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer jul hjemme vi.... alltid alene ;) Er vel sånn det er når enn ikke har kontakt med slekten.

Anyway.. er ikke så mangen gaver som skal handles. Mamma & Co får det samme som i fjord, kaffe bønner til kaffe maskinen dems. hehe.

Men jeg sliter litt med hva jeg skal kjøpe til ett par venniner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til søstera mi klarer jeg alltids å finne noe. Mamma og pappa går også greit, for jeg veit hva de kan ha glede av/trenger/har lyst på. Men besteforeldre syns jeg er litt vanskelig, altså. Jeg faller derfor nesten alltid tilbake på hjemmestrikkede grytekluter (det er faktisk et litt merkelig talent jeg har - jeg er ikke flink med håndarbeid i det hele tatt, men jeg er suveren til å strikke gode grytekluter) og cd/bok/film. Forresten, for de som bor i Trondheim er det et godt tips å gå innom boksalgbutikken i Olav Tryggvasons gate, der har de mange gode bøker (særlig barnebøker og kokebøker, men man kan da gi bort det også. ;)) til 40, 60 og 80 kroner. Hvis man ikke har så stort budsjett så er det greit å kjøpe en bok der og fremdeles ha råd til å kjøpe en liten ting og legge ved siden av... F.eks. kokebok og forkle, vinbok og ei flaske vin osv.

Forøvrig syns jeg Aya sin kurv-idé var kjempekoselig! Kanskje jeg skal gå for noe sånt i år...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i julestemning i flere uker jeg :blush:

Julegaver ja, det blir vanskelig. Til besta pleier jeg å kjøpe en fin pynteting. Nisser, engler etc. Til besten kan jeg kanskje kjøpe flakslodd eller noe lotto-greier. Det liker han.

Men hva med mamma og pappa? Har dere noen idèer, som ikke er for dyre? Tror pappa skal få slips, for det er en spøk i familien. Alle pakker er "slips" før de blir pakket ut. ;)

Også er det storebrødrene mine da (20 og 22 år gamle). De liker musikk og film, og ellers blir e sikkert glade for litt sære og rare ting. Finnes det en bok om alt mulig? Han yngste kan nemlig "alt" (han gir et fornuftig svar på alt jeg spør om), og det hadde vært gøy å gi ham noe sånt. Martin, den eldste aner jeg ikke. Hadde vært fint å gi ham en god film, men han har jo sett alle før! Men han kan kanskje få en hagenisse.

Ting til leiligheten deres er jo en mulighet, men det blir litt kjedelig.

Personlig ønsker jeg meg en god bok (gjerne om programmering. Php eller noe sånt), en god film, fine klær/sminke osv., fotoutstyr. Kanskje et nytt objektiv eller et skikkelig stativ.

Mest av alt gleder jeg meg til brødrene mine kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var disse julegavene da... :P

Prøver å få tid til å lage gaver som enkle strikke-ting + litt sying (går sykurs en gang i uken 4 kvelder fremover), men helt enkle prosjekter :P Desverre er det få stoff-butikker i Trondheim, så stoffet er dyrt! Prøver å bestille på "stoff og stil".

Hmmm, vet det er en del som bestiller stoff og sånn fra utlandet.. Om du er intr i å vite mer om det, så registrer deg på katteprat.no. Der er det mange som syr ting selv, og har god erfaring med å bestille spesielle stoffer fra utland ;)

Julegaver ja, det blir vanskelig. Til besta pleier jeg å kjøpe en fin pynteting. Nisser, engler etc. Til besten kan jeg kanskje kjøpe flakslodd eller noe lotto-greier. Det liker han.

Vi har kjøpt flax-lodd de siste årene til besteforeldre, men så begynte vi å tenke på at de kanskje ble fornærmet for å få dette.. "jahaja, de gir oss muligheten til å vinne masse penger de selv kan arve ja... ". hehe. Så i år MÅ vi finne på noe annet :P

Ellers er jeg ferdig med en del gaver. Lars har tilogmed FÅTT sin. Men jeg har igjen besteforeldre, mamma, noen venner og noen til.

Men bilder kan vel hende blir en liten gjenganger igjen her i år. Bror min ønska seg det iallefall. Bilder jeg har tatt. Så må vel forstørre noe til han tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den ene venninden min har jeg tankt å go et album med bilder jeg har tatt av henne og hunden hennes ;)

Jeg har forøvrig ringt to brødre. KP ønsket seg ikke noe, men Martin kunne tenkt seg tøfler og evt. en hagenisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til jul, det gjør jeg hvert år. I år blir det mange hjemmelagede gaver fra meg. Skal strikke noen luer og hekle noen sjal. Til et vennepar av meg skal jeg lage et scrapbookingalbum fra bryllupet deres, hvis ikke tiden stikker fra meg. Ellers virket Aya sin julegaveide veldig god, dessuten er den personlig og litt mer gjennomtenkt enn kun å kjøre noen par sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest av alt gleder jeg meg til brødrene mine kommer hjem!

Hah, det skulle vært meg, det! ;) Han bor hjemme da, men vi er ikke bestevenner for å si det sånn! Vi har begynt å krangle mindre nå, da :P (det skal sies at jeg er 12 år og han er 16...)

Jeg lurer på hva jeg skal kjøpe til folk jeg skal kjøpe til?

1) Venniner på 12 år. Et par stk som driver med hest, så de blir sikkert glad hvis de får noe som har med hest og gjøre. Rundt 100 kr, tenker jeg.

2) Bestemor og bestefar.

3) Foreldre. Mamma ønsker seg en te-kopp, så jeg og faren min har tenkt til å bestille kopp med bilde av Eira på.

4) Tror jeg skal kjøpe gave til eieren til fôrhesten min. Gjorde det i fjor. Kanskje noen børster hadde vært tingen. Andre forslag? Noe til hest som ikke er altfor dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, det skulle vært meg, det! ;) Han bor hjemme da, men vi er ikke bestevenner for å si det sånn! Vi har begynt å krangle mindre nå, da :P (det skal sies at jeg er 12 år og han er 16...)

Storebrødre kan være veldig irriterende, men når du er uten dem hele året bortsatt fra jul, sommer og noen helger innimellom, så savner du dem ufattelig mye! Heldigvis er telefonen oppfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebrødre kan være veldig irriterende, men når du er uten dem hele året bortsatt fra jul, sommer og noen helger innimellom, så savner du dem ufattelig mye! Heldigvis er telefonen oppfunnet.

OT: Ja. Før, når han spilte fotball og var på turneringer i Sverige og sånn, så var vi andre på campingplass og sånn når vi ikke så på kamper. Det ble faktisk litt kjedelig uten han ;) Hihi. Men vi plager ikke hverandre så mye. For når han ikke spiller data, så er han på jobb, når han ikke er på jobb, kjører han moped og er hos andre venner :rolleyes:

Ja, dette var OT som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare på det varmeste anbefale personlige kalendere fra vistaprint.no

Jeg var litt i tvil fordi det stod at bildene jeg hadde lastet opp var for små slik at trykket ikke ville bli bra. Bestilte en "prøve" versjon til oppdretter. Kunne få bilde + tekst på hver enkelt måned + forside. Så jeg lagde en med "Kennel ..." Fremgangsrike hunder fra kennelen. Dessuten kan man sette inn symboler/tekst på spesielle dager. Kjempe flotte :-)

CIMG1784.jpg

Slik så f.eks forsiden ut. Den grønnen rammen er et av flere mønster man kan velge. Det supre er at når man først bestiller noe derfra så får man mange nye tilbud (som i lengden blir spam i innboksen OBS OBS!) Men andre gangen bestile jeg en ny kalender, en tskjorte, merkelapper til julegavene + en annen ting GRATIS! Eneste jeg betalte var 14,90 for å laste opp egne bilder. Under 200,- slipper man toll. Syntes i hvertfall den ble superflott! Og oppdretter var og fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og storebroren min, skal gå i ett fotostudio og ta bilder av oss, som vi skal gi til foreldrene og bestefaren vår : )

Synes egentlig at det er en super gave ! :P Og spesielt nå som famefotograf har hatt ett knalltilbud :P

Ellers så skal jeg gi noe musikk greier til broder`n, og kanskje ett fint slips til onkel :P

For til jul blir det; Meg, mamma + pappa, storebror, onkel og bestefar :- )

Men til venner er jeg ganske usikker nå..

Blir vel og gi penger/voks eller no til gutta,

men til jentene vet jeg ikke :P :P typisk at jeg ikke har noooen ideer, i år. For nå har jeg jo begynt på ungdomsskolen, noe som betyr flere og kjøpe gave til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig syns jeg det er for tidlig å tenke på julegaver nå, jeg. Julegaver skal handles inn mens man rusler i julepyntede butikker som ligger i julepyntede gater, og det skal være desember og snø og julestemning. :P

I vennegjengen min har vi forresten en koselig liten tradisjon med "Secret Santa". Vi er såpass mange at det blir for dyrt for oss å kjøpe gaver til alle, så derfor er vi 17 stk som har gått sammen og trekker en person vi skal kjøpe gave til. Så kan vi heller legge ekstra omtanke i den ene gaven, evt. kjøpe gaver utenom også om det er noe spesielt vi har lyst til å gi til en eller annen. Fin ordning som er vennlig mot min stakkarslige lommebok. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig syns jeg det er for tidlig å tenke på julegaver nå, jeg. Julegaver skal handles inn mens man rusler i julepyntede butikker som ligger i julepyntede gater, og det skal være desember og snø og julestemning. :P

I vennegjengen min har vi forresten en koselig liten tradisjon med "Secret Santa". Vi er såpass mange at det blir for dyrt for oss å kjøpe gaver til alle, så derfor er vi 17 stk som har gått sammen og trekker en person vi skal kjøpe gave til. Så kan vi heller legge ekstra omtanke i den ene gaven, evt. kjøpe gaver utenom også om det er noe spesielt vi har lyst til å gi til en eller annen. Fin ordning som er vennlig mot min stakkarslige lommebok. :P

Da må man vinne i lotto , annenhvert år :P

Vi er bare 5, så det går akkurat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man vinne i lotto , annenhvert år :P

Vi er bare 5, så det går akkurat :P

Nettopp. :P Nå er det ikke alle jeg hadde kommet til å kjøpe til hvis vi ikke hadde gjort det sånn, altså. Men siden jeg egentlig har lyst til å gi til flesteparten er det jo greit å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...