Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen 25.-26. Oktober


Peers

Recommended Posts

Noen som vet hvordan det gikk med Emma og X'en i dag?

blå :rolleyes:

som kjent kom jeg meg aldri til utstillingen på lørdag :D I dag fikk alle aussiene blå bortsett fra Tia, som fikk flat rød. Hun trengte å utvikles mer i brystkassen, noe jeg er veldig enig i. Trøster meg med at championatrosettene var stygge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar
Det går så opp og ned på utstiling.

Amen til det!

I går var det 43 bernere påmeldt, og jeg hadde en følelse av at det var Evens dag.

Han er eneste veteran påmeldt. Bevegelsene blir ikke de beste i en ring som er så liten at en svinger hele tiden, men jeg synes likevel han gjør en god figur - ti år og litt til gammel. Men, dommeren sier at det blir ikke mer enn førstepremie fordi han ikke har gode nok bakbeinsbevegelser... Synes det var litt strengt, men ok, da var det viktig for den dommeren.

Litt trist var det at ringsekretær ga meg en grå og rosa stripete sløyfe (som jeg ikke aner hva er, men jeg innbiller meg at det er deltager til veteran? Hvorfor vi nå enn skal ha det), så flere ringside tror vi får CK. D'ække morro å fortelle at neida, det er ikke en CK, det ble faktisk ikke HP en gang. Jupp, superskuffa, og ikke så god på å skjule det heller.

Så var det inn med X'en i junior, seks tisper påmeldt i klassen, og jeg tenker at om han er opptatt av bevegelser ryker vi rett ut - for X'en er type penest oppstilt for tiden... :D Litt sånn ung og ustabil i beina, kan du si...

Vi kommer bort til dommerbordet, dommer dikterer noe med en gang, før han kommer bort til oss for å gå over hunden. Spør om alder, jeg svarer 14 måneder, hvorpå han utbryter at det var da en veldig stor, voksen og ferdig berner til å være bare fjorten måneder! "Bare vent til vi begynner å løpe du", tenker jeg mutt, "så skal du få se hund som ikke er ferdig utviklet!" (tenker jeg altså, jeg har ikke noe behov for å fortelle dommeren om hundens feil, det får h*n finne selv! :D )

Men neida, vi får rødt. Vi er tre i klassen som har fått rødt, og rimelig kjapt setter dommermannen oss opp først! Og jaggu vanker det ikke CK også!

For å gjøre historien kort, så ender vi som 4 BTK, slått av tre voksne åpenklassetisper, hvor to av dem sto for championatet, så jeg er ikke annet enn superfornøyd!

I kritikken står det forresten "jevne bevegelser", og jeg lurer på om det betyr "jevnt dårlige bevegelser", eller om kanskje jeg er litt for streng med dyret mitt?

Jaja, søndag, ny dag og nye sjanser.

Vi har fått større ring, som i grunnen er helt greit med 55 påmeldte bernere. Dommer har drevet oppdrett av berner tidligere, så jeg regner med at hun vil være ganske streng og klar over hva hun vil ha.

Even inn i veteran, hun virker imponert når jeg sier alderen, og ber oss løpe. Det er stor ring, lett å få fraspark, ikke bare svinger hele tiden, og jeg føler at Even er virkelig med - vi har morro, vi! Og hurra, vi belønnes med 1 VETK, 1 VETKK og CK! Da ble jeg rørt, gamle lille guttungen, CK!

Beste hannhundklasse, syv hunder. Etter noen runder hives junioren og unghunden ut. Noen runder til, og dommer sier at den eldste dessverre må takkes av - det holdt nesten! Men hey, overhode ikke skuffet! Masse gratulasjoner og applaus ringside, tydeligvis mange som setter pris på å se en gammel berner i ringen.

Så skal jeg inn med X'en, som jeg i dag har litt håp for. See a pattern? Første runde hvor hele klassen løper, hun er litt "på", men traver. Individuell bedømmelse, hun hopper litt i runden, og hun spretter litt under fram og tilbake. Det blir en blå, med beskjed om at hunden trenger ringtrening, den er ikke i stand til å vise bevegelsene sine, og det er umulig å bedømme bevegelsene! Ikke akkurat fornøyd med verken bikkja, meg eller dommeren da. Synes det var strengt, jeg, hun travet nok til å kunne se at det er trav... Hehe, litt dårlig på å takle den blå, ja. X'en var rett og slett übersjalu på at Even og jeg hadde moro i ringen, så hun måtte bare fortelle meg at det var lumpent gjort og at det var HUN som skulle vært med, og da må hun hoppe og bjeffe litt for å fortelle det. Og jeg er teit som ikke klarer å roe bikkja, men sånn var det.

I etterpåklokskapens lys kom jeg også på at forutgående ganger jeg har stilt Even og X'en, har X'en tilfeldigvis ikke sett at jeg er i ringen med Even, mens nå satt hun ringside og ventet. Så en eventuell neste gang skal hun få være et annet sted, i stedet for å sitte og gire seg opp. Jaja, da har hun fått sin første blå, etter 12 utstillinger som junior. Nok syting.

Det var for øvrig påmeldt ei veterantispe, men siden den fikk "bare" HP ble Even automatisk beste veteran - eller BIR veteran, som de kalte det. Sist jeg sjekket utstillingsreglene er det ingenting som heter det, men hey, om arrangør vil bruke penger på egen rosett og premie til det, skal ikke jeg være vrang.

Jeg var selvfølgelig igjen til BIS veteran, en skal vise fram gamle hunder i fin form. Etter et par timer i bilen til ladning var Even superkeen på å løpe i ringen, og hadde det driiitmoro - logret i ett sett, og koste seg. Artig var det at BIS-dommeren sa han hadde gode bevegelser for rase og alder. Men, det ble ikke noen plassering (ikke at jeg noen gang forventet eller drømte om det heller). Og jeg fremmer igjen forslag om to BIS veteran for over og under 35 kilo... Chihuahuaen på åtte år og to kilo som ble plassert er kanskje halvveis i livet, Even er så å si på overtid. Men hey, en leonberger ble BIS veteran, så det er mulig. Bare vanskelig...

Siri ble utskremt som fotograf, tusen takk for hjelpen!

DSC_4177b.jpg

DSC_4171b.jpg

Gratulerer til alle med godt resultat! Lykke til videre, til alle!

Kjempegøy å se Carpe Briard vinne BIS i dag, han var flott å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: dommere er rare dyr. X'en fortjener ikke en blå, men sies det ikke at alle gode hunder får en blå en eller gang da? Jeg går bare og venter på Normas blåslufse (negativ, neeei da :D)... Synd vi ikke fikk sett deg og Even i BIS veteran, men utålmodige (og snille) sjåfører krever sitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chantie fikk jo BIR, som Izziebelle sa :D

Jeg kunne jo nesten ikke la være å prøve meg på BIG, selv om jeg visste at jeg hadde null sjangs :P

Dreit meg jo ut i BIG ringen.. fulgte litt for mye med på Chantie, og fulgte ikke så godt med på dommeren :rolleyes: så ting skjedde litt fortere enn jeg trodde.. :P Jeg rota meg da litt bort i ringen.. :P

Men morro var det :P Blei kjempestolt av jenta mi jeg :P

Jeg så Comma :P Hun var jo helskjønn! Grattis :P :P

Jeg så Labbis her inne også(Råkult hår forresten! :D) :P så sikket mange fler, bare ikke var klar over det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg jobbet i hele dag jeg og troor jeg så noen her inne fra men skal ikke si noe sikkert. Jeg stod i premieutleveringen mesteparten av dagen og ellers satt jeg inne i storeringen og løp frem og tilbake med premier så kan jo hende noen så meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg jobbet i hele dag jeg og troor jeg så noen her inne fra men skal ikke si noe sikkert. Jeg stod i premieutleveringen mesteparten av dagen og ellers satt jeg inne i storeringen og løp frem og tilbake med premier så kan jo hende noen så meg :P

Jeg skjønte ikke hvor jeg hadde sett deg før... :P også når du gikk med Dalmisen også, da skjønte jeg enda mindre :D

Men da er det altså her jeg har deg fra da :P:D

Da fikk du vel med deg min veldig fine opptreden i BIG ringen da :blush: Ble rimelig forvirra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke hvor jeg hadde sett deg før... :P også når du gikk med Dalmisen også, da skjønte jeg enda mindre :P

Men da er det altså her jeg har deg fra da :P:D

Da fikk du vel med deg min veldig fine opptreden i BIG ringen da :blush: Ble rimelig forvirra :P

Man kan vel ikke være perfekt på sin første utstilling vel? :P Det går seg til det veit jeg. :D Hun gikk kjempe fint i ringen og det er bare bra. Hun virket heller ikke så pysete som du skulle ha det til, virket trygg og stødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willys pappa fikk stryk av Babs' nevø og Lottas barnebarn i dag. N UCH Precieux Bijou Carpe gikk hen og ble BIR, 1.BIG og 1. BIS ! Utrolig artig må jeg si. Og ikke nok med at han er en flott hund, han vant LP kl 1 med 191 poeng på NKK i Kongsvinger også :D.

Jeg lurer på om det er et kullsøsken av lille Pelle, som jeg var en millimeter fra å kjøpe en gang ...

Grattis med strålende resultater folkens, sonenhundene er best! (Jada, vet at det ikke heter sonen lenger ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: dommere er rare dyr. X'en fortjener ikke en blå, men sies det ikke at alle gode hunder får en blå en eller gang da? Jeg går bare og venter på Normas blåslufse (negativ, neeei da :D)... Synd vi ikke fikk sett deg og Even i BIS veteran, men utålmodige (og snille) sjåfører krever sitt :D

Jeg kan fint plukke X'en fra hverandre til en blå, men det er surt å få blått på en hund som tidvis travet, også en hel runde i ett, med beskjed om at det er umulig å bedømme bevegelsene. Det går an å legge litt godvilje til på en junior, tenker jeg i mitt subjektive hode...

Men jo, det sies at alle championer skal ha en blå. Så kanskje det bare blir denne ene? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint plukke X'en fra hverandre til en blå, men det er surt å få blått på en hund som tidvis travet, også en hel runde i ett, med beskjed om at det er umulig å bedømme bevegelsene. Det går an å legge litt godvilje til på en junior, tenker jeg i mitt subjektive hode...

Men jo, det sies at alle championer skal ha en blå. Så kanskje det bare blir denne ene? :rolleyes:

Hender det av og til at championer har TO blå? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quotene mine forsvant visst... men...

Her var det mange gode resultater! Gratulerer folkens! :D

Vi hadde en langt over forventning kanon utstillingshelg selv. Begge frøknene ble BiR begge dager med kanonkritikker! Petit-valpen min på 5 mnd fikk dessuten kjempeskryt for steglengde, bevegelser og tempo i dag, og ikke minst så taklet hun støyende utstillingshall over all forventning.

Her er skrytebildet :P

CoraFoxy4Bir-1-1.jpg

Edit:

Hender det av og til at championer har TO blå? :D

Åjada :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare supersøt og flott, lille Comma :P .

Takk. Ikke så rent borte han "vill i nickersen" din heller. For en flott hund altså :P

Comma var kjempe søt :P

Takk. Takk.

Chantie fikk jo BIR, som Izziebelle sa :P

Jeg kunne jo nesten ikke la være å prøve meg på BIG, selv om jeg visste at jeg hadde null sjangs :P

Dreit meg jo ut i BIG ringen.. fulgte litt for mye med på Chantie, og fulgte ikke så godt med på dommeren :rolleyes: så ting skjedde litt fortere enn jeg trodde.. :P Jeg rota meg da litt bort i ringen.. :P

Men morro var det :P Blei kjempestolt av jenta mi jeg :P

Jeg så Comma :P Hun var jo helskjønn! Grattis :P:P

Jeg så Labbis her inne også(Råkult hår forresten! :P ) :P så sikket mange fler, bare ikke var klar over det :P

Gratulerer. Syns dere var flinke jeg. Følte meg helt forvirra sjøl også :D Heldigvis hadde jeg god backup av oppdretter hele helgen :P

Hyggelig at du liker Comma :D

Vel jeg jobbet i hele dag jeg og troor jeg så noen her inne fra men skal ikke si noe sikkert. Jeg stod i premieutleveringen mesteparten av dagen og ellers satt jeg inne i storeringen og løp frem og tilbake med premier så kan jo hende noen så meg :P

Tror jeg så deg da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro! Jeg så han i gruppefinalen, og "Emma" her inne nevnte at det kunne være et Lotta-barnebarn. Veldig fin hund altså ;)

Kjempegøy å se Carpe Briard vinne BIS i dag, han var flott å se på!

Jepp da, tjukke slekta var det :P. Litt vittig at han faktisk gjør det så bra, for hans foreldre er liksom ikke akkurat noe å henge på veggen... Pappa'n er liten og feminin og med en hale som kunne gjort en buhund misunnelig, og mamman er vel om mulig større enn pappan, har lite pels og er vel ikke noen skjønnhet hun heller :P.

Jeg lurer på om det er et kullsøsken av lille Pelle, som jeg var en millimeter fra å kjøpe en gang ...

Det kan nok stemme det ja :P: Pellegutt er broren til Diem (som han kalles til daglig) - og har også blitt en flott gutt. Nedklipt for øyeblikket med Vivi jobber med saken nå :P. Tipper vi ser ham i utstillingsringene til neste år igjen :D.

Hender det av og til at championer har TO blå? :whistle:

*Ler*... Det hender faktisk at internasjonale champions har en gul i bagasjen (Lotta fikk det som unghund en gang... :P )

Takk. Ikke så rent borte han "vill i nickersen" din heller. For en flott hund altså :D

Takk for det ;). De kommer nok til å knive om plassene i gruppa i tida framover, de to der *hviske noe om at vi gleder oss til de der svartingene etter Dina snart er voksne og ferdige med valpeshow - fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :D. De kommer nok til å knive om plassene i gruppa i tida framover, de to der *hviske noe om at vi gleder oss til de der svartingene etter Dina snart er voksne og ferdige med valpeshow - fnis*

Men altså du, nå var det jo sånn at både ører ( :P) og poter var feil. "Noen" hadde littt problemer med å oppføre seg også <_< Det er jammen godt at Lilli bestemte seg for å vise seg fra sin bedre side i går :whistle:

Men når det er sagt kan jeg jo ikke annet enn å undres over hvor forskjellige dommere er. Nå er jeg jo ikke veldig dreven i utstillingsringen, men det er jo bare litt over en måned siden jeg stilte Stitch i Drøbak og da ble det aldri nevnt noe om det denne dommeren trakk for. Ja, han har en liten "bøy" på ørene (igjen :D ), men det med potene blei jeg litt opphengt i. Nå kikket jeg på den som blei nummer 1 og den hadde verken "høyere" eller bredere poter enn Stitch. I tillegg syns jeg den var liten og "blass" og det var forøvrig tispa som vant foran Whisky også. Fikk jo beskjed også om at Stitch var max størrelse og burde ikke bli større. Jeg tror denne dommeren likte små feminine hunder, jeg. *nå er jeg jo selvfølgelig heeeelt objektiv :rolleyes: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså du, nå var det jo sånn at både ører ( :P ) og poter var feil. "Noen" hadde littt problemer med å oppføre seg også <_< Det er jammen godt at Lilli bestemte seg for å vise seg fra sin bedre side i går :whistle:

Men når det er sagt kan jeg jo ikke annet enn å undres over hvor forskjellige dommere er. Nå er jeg jo ikke veldig dreven i utstillingsringen, men det er jo bare litt over en måned siden jeg stilte Stitch i Drøbak og da ble det aldri nevnt noe om det denne dommeren trakk for. Ja, han har en liten "bøy" på ørene (igjen :D ), men det med potene blei jeg litt opphengt i. Nå kikket jeg på den som blei nummer 1 og den hadde verken "høyere" eller bredere poter enn Stitch. I tillegg syns jeg den var liten og "blass" og det var forøvrig tispa som vant foran Whisky også. Fikk jo beskjed også om at Stitch var max størrelse og burde ikke bli større. Jeg tror denne dommeren likte små feminine hunder, jeg. *nå er jeg jo selvfølgelig heeeelt objektiv :rolleyes: *

Ikke bekymre deg over potene til Stitch... de er helt sikkert fine.. :D

Sånn er det i utstillingsringen, noen liker det sånn, andre liker det slik.... Jeg har en Championtispe som har både en blå og en 0.... :s Nest siste utstillingen hun var på (ble stilt i Championklassen) fikk jeg beskjed om at hun trengte mer forbryst.... Måtte ta en titt igjen på henne, og måtte konstatere at dommeren nok ville likt en belger med rottweiler front ;) Fikk også på samme kritikken at hun hadde åpne vinkler fremme... noget hun heller ikke har. :P Jaja.. (likevel ble hun BIM) Så ikke bekymre deg om det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte kun på lørdag, og kun med en av mine to voksne sloughis. Eldstemann Azaar er allerede N S UCH og da gidder jeg ikke å betale 320 kr for å stille ham i konkurranse med yngstemann (nei, sorry: mellomstemann er han nå!) Bahij.

Men det gikk helt på rævva for Bahij, for han vegret seg for dommeren. Han synes at innpåslitne, fremmede menn er fæle greier, spesielt når de beføler hans edlere deler. Fysj og fy! Så der ble det blå sløyfe, til tross for en ellers fin kritikk. Han stilte forøvrig mot tre kullsøsken - en hann og to tisper, og det var den ene tispa som vant. Helt fortjent for hun gikk veldig fint og avbalansert, og sto fjellstøtt for dommeren.

Azaar og lille Djilál (12 uker i skrivende stund) var også med til Letohallen, og lille Dji syntes at det var en spennende opplevelse. Masse rare hunder, masse rare mennesker, massevis av spennende tisseflekker (helt utrolig at ingen hadde ansvar for å tørke opp disse! - og hvor var søppelsekkene??) - ja, i det hele tatt syntes Djilál at det var en fascinerende og ganske slitsom dag. Han delte tøybur med Bahij, og begge to sov som noen engler.

Bahij fikk forøvrig kjørt seg med "onkel" Kenneth, for nå må det trenes på tillit overfor menn. Hundene mine har mange "tanter" men få "onkler", og det er nok der problemet ligger. Så onkel Kenneth ble hanket inn da ringen ble ledig, og Bahij måtte ta noen runder med ham. Det var tydeligvis veldig skummelt, spesielt da onkel vinket over enda en onkel, og begge to begynte å klappe og kjenne på Bahij. Stakkars, han syntes de ble veldig innpåslitne, men han vegret seg ikke - han bare sto stokk-stiv og himlet med øya. Men så fant han visst ut at det egentlig var ganske ufarlig, og at han slettes ikke kom til å falle død omkull. Så det er kanskje håp for ham likevel, hvis han bare får treffe flere onkler fram mot Hamarutstillinga. Der skal han forøvrig stille mot diverse kullsøsken og mot Azaar og kanskje også en søster av Azaar, pluss ihvertfall én svensk sloughi. Det blir kjempegøy!

Men er jeg den eneste som mener at 1600 påmeldte er ALTFOR mange i Letohallen? Det var så trangt at det var en gru, og jeg skulle likt å høre hva brannvesenet eventuelt hadde hatt å si om de hadde sett hvordan det så ut i hallen. Jeg kommer aldri til å melde på der igjen hvis det ikke settes et fornuftig tak på antallet påmeldte. Det var helt horribelt trangt i "gangene" mellom ringene, og mynderingen var latterlig liten - hvordan skal man få vist fram bevegelsene til store, langbeinte hunder i en ring på størrelse med et middelstort frimerke??

Nei, takke meg til utendørsutstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jeg den eneste som mener at 1600 påmeldte er ALTFOR mange i Letohallen? Det var så trangt at det var en gru, og jeg skulle likt å høre hva brannvesenet eventuelt hadde hatt å si om de hadde sett hvordan det så ut i hallen. Jeg kommer aldri til å melde på der igjen hvis det ikke settes et fornuftig tak på antallet påmeldte. Det var helt horribelt trangt i "gangene" mellom ringene, og mynderingen var latterlig liten - hvordan skal man få vist fram bevegelsene til store, langbeinte hunder i en ring på størrelse med et middelstort frimerke??

Nei, takke meg til utendørsutstillinger...

Det var mildt sagt trangt - lørdag var vi en gjeng som endte med å sitte i en "tarm" med nødutgang, for det var eneste stedet det var ledig. Hvis det ble brann og folk skulle ut, måtte de skyflet unna bur og stoler først... Og en pitteliten ring som ikke var så lett å manøvrere i. Med tosifret antall hunder i enkelte klasser blir det ingen løping, det blir køgåing.

Men, det er jo ikke rom for å sette noen begrensning på antall påmeldte i utstillingsreglene, så jeg vet ikke om det er veien å gå? Så lenge folk overholder fristen, hvordan skal en da sette en grense? Noen av oss må jo se an pels før vi vet om vi vil melde på, for eksempel - skal det være et drawback sammenlignet med de som ikke har typiske pels-/røyteraser? Kanskje må noen raser tåle å være utendørs også på høsten? Kanskje må en bruke fredager? Eller kanskje Letohallen har utspilt sin rolle som utstillingssted?

Når det er sagt, virket de effektive og dyktige på parkering - jeg har sett mye stygge løsninger tidligere, men det virket som om det fungerte bra i helga.

Litt lite søppelsekker ja, men det er jo ikke noe nytt at utstillere ikke tørker eller plukker opp etter dyra sine...

Og ganske amatørmessig av kantinesaken å gå tom for mat i løpet av dagen. De måtte da vite hvor mange som skulle komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Bahij fikk forøvrig kjørt seg med "onkel" Kenneth, for nå må det trenes på tillit overfor menn. Hundene mine har mange "tanter" men få "onkler",

*klippe*

Det er du ikke alene om tror jeg, det er nok endel som får den reaksjonen på mannlig dommer.

Jeg så forresten deg løperundt der med 12uker saken på armen, tror jeg :whistle: Jeg er ikke helt inni hvordan dyrene dine ser ut som bebiser.

Men er jeg den eneste som mener at 1600 påmeldte er ALTFOR mange i Letohallen? Det var så trangt at det var en gru, og jeg skulle likt å høre hva brannvesenet eventuelt hadde hatt å si om de hadde sett hvordan det så ut i hallen. Jeg kommer aldri til å melde på der igjen hvis det ikke settes et fornuftig tak på antallet påmeldte. Det var helt horribelt trangt i "gangene" mellom ringene, og mynderingen var latterlig liten - hvordan skal man få vist fram bevegelsene til store, langbeinte hunder i en ring på størrelse med et middelstort frimerke??

Det er faktisk drøyt... selv viser jeg mine hunder i høyt tempo og det er nesten håløst å komme opp i riktig fart på langstrekkene, selv når jeg var alene i ringen.

Nei, takke meg til utendørsutstillinger...

Det hadde ikke vært noe problem for meg heller egentlig, bare det ikke er gjørme underlag.

Men, det er jo ikke rom for å sette noen begrensning på antall påmeldte i utstillingsreglene, så jeg vet ikke om det er veien å gå? Så lenge folk overholder fristen, hvordan skal en da sette en grense? Noen av oss må jo se an pels før vi vet om vi vil melde på, for eksempel - skal det være et drawback sammenlignet med de som ikke har typiske pels-/røyteraser? Kanskje må noen raser tåle å være utendørs også på høsten? Kanskje må en bruke fredager? Eller kanskje Letohallen har utspilt sin rolle som utstillingssted?

Altenative er jo at NMK arrangerer over to dager, og Dalmis over to dager. Ikke noen dobbelutstilling, men ettersom det er så "sentralt" så hadde det nok kommer nok folk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...