Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


Wilma

Recommended Posts

Ah, jeg ble så glad når jeg leste denne tråden :ahappy: Så godt å lese om et ungt menneske som er så gjennomtenkt i sitt hundehold :ahappy:

Puddel blir nok bra! En treningskompis av meg skal få seg dvergpuddel og driver og undersøker linjer og oppdrettere for tiden. Han skal bruke sin til agility og har fått et godt tips: kjøpe fra foreldre som er høyt premiert på utstilling. Svært få pudler MH`testes eller har andre meriter å vise til, så da må man gå etter noe annet. En hund som f.eks er internasjonal champion og/eller har vunnet store utstillinger, viser at den har gutsen til å stå på en hel dag, showe og vise seg frem. Det er jo ikke bare-bare å holde ut en hel, lang dag på utstilling og vise seg fra sin beste side. Gjerne innendørs med masse hunder og folk tett på. Så det sier litt om at hunden har en god mentalitet og et ork til å holde ut, men ikke bare det: at den er god til det også :wacko: Så mitt tips er å sette seg på valpeliste etter foreldre (og gjerne videre bak i slekten også) som har gode utstillingsresultater å vise til, og selvfølgelig også som er friske og raske.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar
Ah, jeg ble så glad når jeg leste denne tråden :ahappy: Så godt å lese om et ungt menneske som er så gjennomtenkt i sitt hundehold :)

Puddel blir nok bra! En treningskompis av meg skal få seg dvergpuddel og driver og undersøker linjer og oppdrettere for tiden. Han skal bruke sin til agility og har fått et godt tips: kjøpe fra foreldre som er høyt premiert på utstilling. Svært få pudler MH`testes eller har andre meriter å vise til, så da må man gå etter noe annet. En hund som f.eks er internasjonal champion og/eller har vunnet store utstillinger, viser at den har gutsen til å stå på en hel dag, showe og vise seg frem. Det er jo ikke bare-bare å holde ut en hel, lang dag på utstilling og vise seg fra sin beste side. Gjerne innendørs med masse hunder og folk tett på. Så det sier litt om at hunden har en god mentalitet og et ork til å holde ut, men ikke bare det: at den er god til det også :wacko: Så mitt tips er å sette seg på valpeliste etter foreldre (og gjerne videre bak i slekten også) som har gode utstillingsresultater å vise til, og selvfølgelig også som er friske og raske.

Lykke til!

Jeg ble glad av og lese at du ble glad jeg! :) Og, ja, jeg har tenk masse på hund, hundehold, og hvor mye arbeid det er med valp. Men jeg er liksom overbevist om at jeg klarer det, men liksom, jeg har mer bestemt meg for og klare det ;) Jeg skal også bruke min i agillity, men og utstilling. Har tenkt litt på hobbyspor, og lydighet, spessielt på lydighet, men kommer nok ikke til og starte. Da må jeg nok prøve og trene det litt mer seriøst enn jeg gjør nå. Nå trener jeg jo mest kontakt med Gulla, og prøver og få henne til og gå og se meg inn i øynene. Går faktisk bedre enn jeg hadde trodd det skulle gå! :hug:

Når det gjelder foreldrene, så har jeg faktisk ikke tenkt så mye på det du sa! Tusen takk for tipset! :P Har jo god tid til og finne en ny oppdretter, men jeg vil gjerne ha alt klart og ikke bare pluttselig finne et kull, reise, og si "Den vil jeg ha!" liksom .. :P Alt må liksom planlegges nøye! :P Men det er jo ikke sikkert at alt går som plantlagt og da må jeg jo finne en "Plan B". Alt må liksom klaffe når det gjelder valp. Men, jeg håper jo bare på at alt skal gå som planlagt da!

På kullet som jeg håper på og få tispe fra står det :

Salsa kommer att paras med

Pandorans As You Like It " Max"

NORDV-99 SUCH, S52173/97

Vet ikke helt hva det betyr.. Noen som hvet? :P

Og på aktuelt kull nummer to står det:

Timba kommer att paras med

Apart Amadeus von der Salana

"Eros" efter en lyckad kull

apricot Toy

Tysk och Svensk Schampion

reg nr: S28101/2006

Der står jo alt klart og tydelig! :P Tysk og svensk Champion faktisk :P

Håper jo aller helst på brun tispe! Også har jeg jo førstevalget! *OVERLYKKELIG* :ahappy:

Hvis det ikke kommer vil jeg gjerne ha Rød/Aprikos. Og der etter vurderer jeg svart :P

Er jo ikke så nøye med fargen, jeg ønsker meg jo bare en frisk og fin hund som kan brukes til det meste!

Og jeg vet at mye er opp til meg når det gjelder sosialisering og trening, men jeg er helt forbredt! :)

Edit: Også må jeg legge til at jeg har lært masse at dere! :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble glad av og lese at du ble glad jeg! :ahappy: Og, ja, jeg har tenk masse på hund, hundehold, og hvor mye arbeid det er med valp. Men jeg er liksom overbevist om at jeg klarer det, men liksom, jeg har mer bestemt meg for og klare det :wacko: Jeg skal også bruke min i agillity, men og utstilling. Har tenkt litt på hobbyspor, og lydighet, spessielt på lydighet, men kommer nok ikke til og starte. Da må jeg nok prøve og trene det litt mer seriøst enn jeg gjør nå. Nå trener jeg jo mest kontakt med Gulla, og prøver og få henne til og gå og se meg inn i øynene. Går faktisk bedre enn jeg hadde trodd det skulle gå! :)

Når det gjelder foreldrene, så har jeg faktisk ikke tenkt så mye på det du sa! Tusen takk for tipset! :hug: Har jo god tid til og finne en ny oppdretter, men jeg vil gjerne ha alt klart og ikke bare pluttselig finne et kull, reise, og si "Den vil jeg ha!" liksom .. :) Alt må liksom planlegges nøye! :) Men det er jo ikke sikkert at alt går som plantlagt og da må jeg jo finne en "Plan B". Alt må liksom klaffe når det gjelder valp. Men, jeg håper jo bare på at alt skal gå som planlagt da!

På kullet som jeg håper på og få tispe fra står det :

Salsa kommer att paras med

Pandorans As You Like It " Max"

NORDV-99 SUCH, S52173/97

Vet ikke helt hva det betyr.. Noen som hvet? ;)

Og på aktuelt kull nummer to står det:

Timba kommer att paras med

Apart Amadeus von der Salana

"Eros" efter en lyckad kull

apricot Toy

Tysk och Svensk Schampion

reg nr: S28101/2006

Der står jo alt klart og tydelig! :P Tysk og svensk Champion faktisk :P

Håper jo aller helst på brun tispe! Også har jeg jo førstevalget! *OVERLYKKELIG* :P

Hvis det ikke kommer vil jeg gjerne ha Rød/Aprikos. Og der etter vurderer jeg svart :P

Er jo ikke så nøye med fargen, jeg ønsker meg jo bare en frisk og fin hund som kan brukes til det meste!

Og jeg vet at mye er opp til meg når det gjelder sosialisering og trening, men jeg er helt forbredt! :P

Edit: Også må jeg legge til at jeg har lært masse at dere! :ahappy:

Salsa kommer att paras med

Pandorans As You Like It " Max"

NORDV-99 SUCH, S52173/97

Regner med at det betyr: Salsa kommer til å parres med Pandorans As you Like It "Max" Nordisk Vinner 1999, Svensk Utstillings Champion, registrerings nr. S5217/97

Stemmer det? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg ble så glad når jeg leste denne tråden :ahappy: Så godt å lese om et ungt menneske som er så gjennomtenkt i sitt hundehold :wacko:

Puddel blir nok bra! En treningskompis av meg skal få seg dvergpuddel og driver og undersøker linjer og oppdrettere for tiden. Han skal bruke sin til agility og har fått et godt tips: kjøpe fra foreldre som er høyt premiert på utstilling. Svært få pudler MH`testes eller har andre meriter å vise til, så da må man gå etter noe annet. En hund som f.eks er internasjonal champion og/eller har vunnet store utstillinger, viser at den har gutsen til å stå på en hel dag, showe og vise seg frem. Det er jo ikke bare-bare å holde ut en hel, lang dag på utstilling og vise seg fra sin beste side. Gjerne innendørs med masse hunder og folk tett på. Så det sier litt om at hunden har en god mentalitet og et ork til å holde ut, men ikke bare det: at den er god til det også :wacko: Så mitt tips er å sette seg på valpeliste etter foreldre (og gjerne videre bak i slekten også) som har gode utstillingsresultater å vise til, og selvfølgelig også som er friske og raske.

Lykke til!

*Tenke litt og bli enig med seg selv at man er mer seriøs selv* :ahappy:

OT: Går det an å guote et annet innlegg når man "editer"? :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: er fresten litt nysgjerrig, hvordan kennel skal du bestille fra?

Også har du snakkes med oppdretter per. telefon eller bare over datan? :yes:

?

Som hun sier over her er det titler, men har ikke moren noen titler?

Har du spurt om det kommer brun da?

Er det toy/dveg/mellom/konge puddel det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Som hun sier over her er det titler, men har ikke moren noen titler?

Har du spurt om det kommer brun da?

Er det toy/dveg/mellom/konge puddel det er snakk om?

Beklager, så den ikke :yes: Salsa har blitt BIR HP CK, men jeg skal spørre om hun har blitt noe mer i neste mail. Oppdretter er Kennel Astelita, og det er snakk om Dverg puddel. Jeg har skrevet det her, så du kunne jo bare lest noen av innleggene mine så hadde du nok funnet ut av noe du lurer på :)

Har bare snakket med dem over mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med en dvergpuddel valp da. :)

Jeg måtte selvfølgelig sjekke ut kennelen du har valgt deg, og titte litt på de vakre hundene (nysgjerrig som jeg er). :yes: Begge tispene var skikkelig pene. ;)

Men bare et lite "heads up", jeg ser av hjemmesiden til Astelita at begge valpekull som er planlagt er dverg - toy parringer. Det betyr at det er ingen garanti for at det blir født dverger, du kan risikere at det bare kommer toyvalper. I Sølve sitt kull er han den eneste som er dverg av 5 valper (sist jeg hørte noe), alle de andre valpene ble toy, det var en dverg-toy parring. I utgangspunktet hadde jeg som deg et stort ønske om dvergpuddel og jeg var egentlig ikke interessert i toy valp i det hele tatt, det gikk riktignok over da jeg møtte valpene, men jeg kjøpte den største for sikkerhetsskyld. Noen mener at det er så lite som skiller toy fra dverg at det spiller ingen trille, men det er jo en forskjell synes jeg. Mange toyer ligger på 25 cm i mankehøyde, mens Sølve ligger på 33 cm og da blir det jo en viss størrelsesforskjell. Selv kan jeg godt tenke meg en toy neste gang, men til mitt bruk nå er en dverg helt perfekt og litt mer robust enn det en toy ville vært. Men det kommer helt ann på hva du ønsker å bruke valpen til. :P

Og en annen ting, jeg kunne ikke se av hjemmesiden om tispene og avlshannene er sjekket for patella luksasjon? Det ville jeg sjekket opp om jeg var deg, det er dessverre en arvelig og smertefull tilstand ikke uvanlig på miniatyrpudler. Det er også veldig lett å sjekke hos veterinær. Avlskravet på dverg og toy i Norge er at den ene skal være fri og den andre kan ha grad 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med en dvergpuddel valp da. :)

Jeg måtte selvfølgelig sjekke ut kennelen du har valgt deg, og titte litt på de vakre hundene (nysgjerrig som jeg er). :yes: Begge tispene var skikkelig pene. ;)

Men bare et lite "heads up", jeg ser av hjemmesiden til Astelita at begge valpekull som er planlagt er dverg - toy parringer. Det betyr at det er ingen garanti for at det blir født dverger, du kan risikere at det bare kommer toyvalper. I Sølve sitt kull er han den eneste som er dverg av 5 valper (sist jeg hørte noe), alle de andre valpene ble toy, det var en dverg-toy parring. I utgangspunktet hadde jeg som deg et stort ønske om dvergpuddel og jeg var egentlig ikke interessert i toy valp i det hele tatt, det gikk riktignok over da jeg møtte valpene, men jeg kjøpte den største for sikkerhetsskyld. Noen mener at det er så lite som skiller toy fra dverg at det spiller ingen trille, men det er jo en forskjell synes jeg. Mange toyer ligger på 25 cm i mankehøyde, mens Sølve ligger på 33 cm og da blir det jo en viss størrelsesforskjell. Selv kan jeg godt tenke meg en toy neste gang, men til mitt bruk nå er en dverg helt perfekt og litt mer robust enn det en toy ville vært. Men det kommer helt ann på hva du ønsker å bruke valpen til. :P

Og en annen ting, jeg kunne ikke se av hjemmesiden om tispene og avlshannene er sjekket for patella luksasjon? Det ville jeg sjekket opp om jeg var deg, det er dessverre en arvelig og smertefull tilstand ikke uvanlig på miniatyrpudler. Det er også veldig lett å sjekke hos veterinær. Avlskravet på dverg og toy i Norge er at den ene skal være fri og den andre kan ha grad 1.

Trodde ikke det var "lov" å blande de forskjellige typene? :P De er jo forskjellig raser, er de ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg også.. Hva er poenget med å parre dverg og toy? Hvorfor ikke parre en dverg med en dverg og en toy med en toy? Vis jeg var deg Wilma, ville jeg skjekket ut foreldrene og slekta på dogweb :ahappy:

Kennelen er svensk :P

Men ta en titt på skk.se og se på både hunddata og avelsdata. Sistnevnte er veldig omfattende og et veldig fint verktøy synes jeg. Du trenger ikke være medlem av SKK for å kunne bruke tjenestene deres, i motsetning til hos NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelen er svensk :P

Men ta en titt på skk.se og se på både hunddata og avelsdata. Sistnevnte er veldig omfattende og et veldig fint verktøy synes jeg. Du trenger ikke være medlem av SKK for å kunne bruke tjenestene deres, i motsetning til hos NKK.

Jeg liker liker også SKK's hunddata godt. Praktisk at man ikke trenger å være medlem! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var "lov" å blande de forskjellige typene? :ahappy: De er jo forskjellig raser, er de ikke? :P

tenkte jeg også.. Hva er poenget med å parre dverg og toy? Hvorfor ikke parre en dverg med en dverg og en toy med en toy? Vis jeg var deg Wilma, ville jeg skjekket ut foreldrene og slekta på dogweb :P

Det er lov å blande dverg og toy, det er ikke lov å parre mellom med annet enn mellom eller stor med annet enn stor. Alle variantene er puddel og de er alle samme rase, men det er altså reglene. Det skiller veldig lite mellom toy og dverg, toy er fra 24 -28 cm i manke og dverg fra 28 - 35 cm i manke. Mellompuddelen er fra 35 - 45 cm, storpuddelen er fra 45 - 60 + - 2 cm.

Det er ikke uvanlig å parre dverg og toy, men det er vanligst i de mer sjeldne fargene pga mindre avlsmaterialet. "Ulempen" er at kullet bli mer ujevnt og det er ingen garanti for hvor store valpene blir.

Sølve er en veldig spinkel og feminin dverg, trolig fordi han har flere toyer i slekten bak han. Andre dverger (fra dverg-dverg parringer) jeg har møtt er mer kompakte og ikke så spinkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var "lov" å blande de forskjellige typene? :ahappy: De er jo forskjellig raser, er de ikke? :P

Fullt "lovlig" å blande toy og dverg. Om jeg ikke tar helt feil kan man faktisk i teorien blande storpuddel med toy og registrere den som mellom om den blir innenfor standarden. Jeg vet ikke hvilken størrelse valpene blir registrert etter, men når de er voksne og målt kan de omregistreres.

Slik har jeg forstått det hvertfall.

Og jeg tror det samme gjelder papillon og phalène (registreres etter hvordan ørene står), kanin - dverg og standard dachs og chinese cresten puff og naken. Disse kan blandes og allikevel registreres som renraset.

Edit: Ser i LivB sitt innlegg at man ikke kan bland toy og stor (selvom det kanskje hadde vært en utfordring) og få de registrert som renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille Tyson er dvergpuddel..ca 35 cm i mankehøyde..altså på grensen til mellompuddel.

Han er registrert som Toy Puddel...pga at mora var det, visstnok.. Faren var dverg.

Tyson er enebarn i sitt kull, så jeg har ingen helsøsken å sammenligne han med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar mange dager (3-6) før jeg får svar fra oppdretter, også vil jeg ikke at det skal virke som jeg maser skikkelig! :ahappy:

Er jo VELDIG spent da :angry:

Dere skal bare legge ut bilder av puddlene deres! Jeg vil gjerne se! :cheer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, det blir nok puddel nå ja :) Det mest praktiske er vell en hund som ikke røyter, og nå har jeg jo kontaktet ganske mange oppdrettere og har jo førstevalget på brun tispe osv. :P :P Også har jo Cavalieren en del helseraser da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forøvrig i en rasebok hvor det stod "Det er lov å parre dverg og toy, og Dverg og mellom". Mulig dette er endret, tror boken en litt gammel, men jeg er ikke helt sikker..

Jeg har også funnet en kennel som kanskje passer enda bedre! Jeg sendte mail hvor jeg spurte om de skulle ha noe brunt til sommeren, da jeg er mest innteresert i brunt. Dette fikk jeg til svar :

Hej

Jag ska para en av mina bruna dvärgtikar under februari & förhoppningsvis blir det då bruna valpar i april & som blir leveransklar i början av juni.

Jag ska para henne med en brun hane så det kommer att bli bara bruna valpar.

Jeg har svart, og spør om det blir dverg-toy, eller dverg-dverg parring :o Jeg håper jo selfølgelig på dverg-dverg.

Men det kan hende dette passer enda bedre siden det bare blir brune, og da er det jo igjen større sjanse for brun DVERG tispe! :hug:

Jeg venter i spenning på svar :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt "lovlig" å blande toy og dverg. Om jeg ikke tar helt feil kan man faktisk i teorien blande storpuddel med toy og registrere den som mellom om den blir innenfor standarden. Jeg vet ikke hvilken størrelse valpene blir registrert etter, men når de er voksne og målt kan de omregistreres.

Slik har jeg forstått det hvertfall.

Og jeg tror det samme gjelder papillon og phalène (registreres etter hvordan ørene står), kanin - dverg og standard dachs og chinese cresten puff og naken. Disse kan blandes og allikevel registreres som renraset.

Edit: Ser i LivB sitt innlegg at man ikke kan bland toy og stor (selvom det kanskje hadde vært en utfordring) og få de registrert som renraset.

Er ikke lov å parre papillon og phalene med hverandre.. Men det kan komme papillon i phalenekull og phalener i papillonkull, så det er jo litt rart :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forøvrig i en rasebok hvor det stod "Det er lov å parre dverg og toy, og Dverg og mellom". Mulig dette er endret, tror boken en litt gammel, men jeg er ikke helt sikker..

Jeg har også funnet en kennel som kanskje passer enda bedre! Jeg sendte mail hvor jeg spurte om de skulle ha noe brunt til sommeren, da jeg er mest innteresert i brunt. Dette fikk jeg til svar :

Hej

Jag skal para en av mina bruna dvärgtikar under februari & förhoppningsvis blir det då bruna valpar i april & som blir leveransklar i början av juni.

Jag skal para henne med en brun hane så det kommer att bli bara bruna valpar.

Jeg har svart, og spør om det blir dverg-toy, eller dverg-dverg parring :hug: Jeg håper jo selfølgelig på dverg-dverg.

Men det kan hende dette passer enda bedre siden det bare blir brune, og da er det jo igjen større sjanse for brun DVERG tispe! ;)

Jeg venter i spenning på svar ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor fargen er så viktig..? :o

Er det ikke lurere å se på premieringer, oppvekstmiljø, hvor oppdretteren bor, HD osv.? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor fargen er så viktig..? :hug:

Er det ikke lurere å se på premieringer, oppvekstmiljø, hvor oppdretteren bor, HD osv.? :o

Hvis du har lest hele tråden så mener jeg at jeg har skrevet at farge ikke er det viktigste :o

Det første jeg har sett etter er jo faktisk oppvektsmiljø, premiering osv. Men er det ikke lov og ha en yndlingsfarge da?

Og det er jo grunner til at jeg ønsker en farge fremfor en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov, har man muligheten kjører man løpet mot den fargen man ønsker. :hug:

Man ender uansett opp med å elske hunden sin, og når fargen har kommet i hus kommer man til å tenke "herregud så glad jeg var for at jeg fikk DENNE fargen, og ikke DEN fargen!".

Jeg leita i første omgang etter brun Labrador. Men endte opp med svart. I dag tenker jeg "herregud så glad jeg er for at det ble slik" - men det hadde jeg sikkert ikke tenkt, hadde jeg fått meg en brun labrador. Selv bikkja mi som har en hale som står en helt annen vei enn sin raseslekt og ei stripe mellom øya som er sjeldent man ser - så kunne jeg ikke tenkt meg en annen hund. For den er jo ikke *min* favoritthund i hele verden, det er nemlig den jeg har! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...