Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


Wilma

Recommended Posts

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Oi, beklager.. Jeg er litt treig av og til :ahappy: ..

- Men litt av poenget med at jeg skal ha hund nå, er at den ikke skal røyte. Mamma orker ikke en hund som røyter. Vi har hatt boxer, trenger vell ikke si mer?

Og jeg tror kanskje jeg har bestemt meg for at Puddel er det rasen som passer meg best. Egentlig .. Den er allegivennelig og den røyter ikke. Dvergen er helt perfekt størrelse for meg og :ahappy: Også er jo pappa egentlig litt allergisk, så det hadde vert greit om den ikke røytet. I praksis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cavalieren røyter dessverre en del til å være en så liten hund. Det er også en hund som røyter hele tiden, ikke bare en- to ganger i året.

De er plaget med altfor mye helseproblemer, spes hjerte og knær. Så forsikringen burde være det beste du kan få. De er ellers kjærlige og glade, sosialiserer du de godt når de er små så blir de ikke gneldrete (ikke at rasen er kjent for det, men de kan bjeffe selvsagt) og det innebærer litt pelsstell særlig med ørene :)

Eller så er de lettlærte og glade i tur og mosjon, det er en stor hund i en liten pakke sånn sett . Du må gjerne sende en PM hvis du lurer på noe mer.

Men jeg vil anbefale en rase til deg; bichon havanais! Liten hund som er noge lik cavalieren i humør, mosjon og generelt en glad og snill hund som elsker sin eier over alt på jord. De røyter ikke men har nydelig og bløt pels. De kommer i andre farger enn hvit og er mye penere (synes jeg) enn bichon frisèn.

De er virkelig en rase verdt å kikke litt på. Går kjempe godt sammen med alle slags hunder og vil uten tvil bli din beste venn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på Bichon Havanais, og er helt enig at de er penere i andre farger enn hvit. Men jeg føler liksom ikke helt at dette er den perfekte rasen. Jeg er bare ikke helt sikker.. Men jeg har jo god tid til og ombestemme meg, blir jo ikke valp før til våren/sommeren.

- Btw så har jeg kontaktet en oppdretter i Sverige og stilt noen spørsmål! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på Bichon Havanais, og er helt enig at de er penere i andre farger enn hvit. Men jeg føler liksom ikke helt at dette er den perfekte rasen. Jeg er bare ikke helt sikker.. Men jeg har jo god tid til og ombestemme meg, blir jo ikke valp før til våren/sommeren.

- Btw så har jeg kontaktet en oppdretter i Sverige og stilt noen spørsmål! :) :)

Hva er det som gjør deg usikker på havanaisen? Skjønner at dette kanskje går litt på magefølelsen din, men jeg blir jo litt nysgjerrig :D Bare spør hvis det er noe du lurer på om rasen. Hvilken oppdretter har du kontaktet forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går for det meste på magefølelsen.. Også er det kanskje litt at de har så lang pels, og korte føtter.. (?) Jeg er ikke helt sikker egentlig..

Kan jo spørre litt da. Jeg lurer litt på hvor kraftig de er bygd. Det er litt vanskelig og se på bilder, og når de har så lang pels. Er rasen kjent for et godt gemytt? Er det en fin familiehund? Krever de mye tur?

Kunne jo selfølgelig surfet litt rundt for og finne svar, men jeg er virkelig i IKKE i surfte-humør! :)

- Jeg har kontaktet en dvergpuddel oppdretter i Sverige og stilt noen spørsmål, men har ikke fått svar enda. Jeg går bar erundt og sjekker e-posten hele tiden og håper virkelig at det kommer et svar snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassekamerat av sønnen min har en havanaise hannhund på for (eller familen hans da, ikke guttungen :) ) og moren hans hadde med hunden en dag hun hentet sønnen sin her, og vi lot Blondie og Zeus leke sammen. Og han var myyye større en Blondie hvertfall. Og veide bly i forhold til henne.. hehe.. Men nå er Blondie bare ei lita tispe på 1 år da. Men de er nok en del større og mere massive en det Blondie vil bli ja.. (Blondie er 31 cm og ca 5 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er jo Gulla en stor tispe da, men en Dvergpuddel vil nå henne nesten helt opp til ryggen. En Toy vil nå henne nesten til magen ++, og dette blir for lite for meg. Derfor er liksom dvergpuddel det som er det jeg tenker mest på.

Havanaisen har liksom så korte ben, og jeg ser for meg alle snøballklumpene i pelsen, eller at hele skauen blir med hjem.. Og jeg har jo tenkt til og holde litt på med utstilling, og da kan jeg liskom ikke klippe den helt ned.. Kan jo bruke heldress da :) ..

- Også går det jo mye på hva mamma vil at vi skal ha, og hva jeg får lov til og ha. Jeg tenker jo masse på hva som faktisk er fornuftig og anskaffe i forhold til hunden beste. Jeg er veldig forelsket i Springer spaniel, men dette er en hund som krever alt for mye, og det blir mye lekser på ungdomskolen, og jeg vil ikke få tilstrekkelig med tid pga. lekser. Derfor må jeg skaffe meg en liten hund jeg kan trives med, som jeg har kontroll på, og ikke krever allverdens. Gulla vil gjerne gå tre timers tur, men kan også nøye seg med en liten tur i gata. Hun er veldig grei og ha med og gjøre, så jeg håper at det nye tilskuddet til familien også blir grei! :)

- Jeg skal jo kjøpe valp sammen med venninna mi, og vi hadde syntes det hadde vært veldig morsomt med samme rase. Jeg har ikke allergi, men pappa har det og hund har litt (?). Derfor er det viktig at hunden hennes er allergivennelig. Og vi elsker jo bare utsende på puddlene. Jeg synes Bichon Havanaisene er nydelig også da, men det går litt på hva familien syns og hva jeg har tid til. Jeg tror ikke at en Havanais krever spessielt mye mer enn en Dvegpuddel, men det er flere personer jeg kjenner litt som har puddel her hvor jeg bor, og det hadde vært greit med hjelp av pelsstell osv. Men nå hvet ikke jeg helt hvor mye pelstell og klipping en havanis krever. Men den må vell børstes vær dag da, som puddelen.

- Jeg har veldig lyst på puddel, og har egentlig lukket meg litt for andre raser, men jeg må jo nesten finne ut hva som passer best.. Jeg må bare beklage alle lapphund-fans for det blir desverre ikke Finsk Lapphund. Tror det blir alt for mye pels for meg, blir slitsomt og holde rent osv. Men at jeg synes de er nydelig hunder, dèt skal jeg ikke legge skjul på! :D

Cavalier King Charles Spaniel blir det kanskje ikke. Jeg synes det er litt vanskelig og avgjøre hvor friske linjene er, men at de røyter blir et stort minus. Jeg synes også at de er flotte hunder! Men at de røyter året rundt er jo litt dumt da, jeg er liksom ikke den flinkeste til og støvsuge vær dag og selv om den kanskje kunne passe meg veldig bra tror jeg kanskje det hadde vært lettere for meg og ha en puddel.

Her er listen av hundene som er aktuelle:

1. Dverpuddel

2. Fox Terrier

3. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går for det meste på magefølelsen.. Også er det kanskje litt at de har så lang pels, og korte føtter.. (?) Jeg er ikke helt sikker egentlig..

Kan jo spørre litt da. Jeg lurer litt på hvor kraftig de er bygd. Det er litt vanskelig og se på bilder, og når de har så lang pels. Er rasen kjent for et godt gemytt? Er det en fin familiehund? Krever de mye tur?

De har en kraftigere beinbygning enn en puddel, men er spinklere enn f.eks en cavalier. De har heller ikke noe kortere bein i forhold til kroppen enn det en cavalier har. Havanaisene bare ser mer kortbeinte ut med all pelsen.

Her er noen bilder av noen kortklipte havanaiser:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...avanese0315.jpg

http://www.blessyourhearthavanese.com/medi...6;201-31-07.JPG

Det er på ingen måte noen "tung og dvask" hund:

Her er Pablo med halvlang pels og en veldig kortklippet Isak:

pablo1.jpgisak_motlys.jpg

Morsjons- og aktiviseringsbehov blir det samme som puddel. Passer veldig godt som familiehund da de er veldig sosiale. De er lettlærte som pudler og sosiale som labradorer. Det blir mye pels og pelsstell, særlig hvis man skal stille ut, men ikke noe mer enn på en puddel. Snøballklumper og "hele skogen hjem" får du på begge rasene. Pudler og havanaiser kan i grunnen sammenlignes på mange områder. Største forskjellen er vel at havanaisene som regel er mer utadvendte og kanskje litt "røffere". Ellers skjønner jeg godt at du har lyst på puddel. Jeg vurderer å skaffe meg mellompuddel neste gang - ikke fordi det er noe i veien med havanais, men det kan jo være greit å prøve noe annet etter tre havanaiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en nedklipt Havanais på hundepensjonatet der jeg jobber. Han så ut som en terrier uten pelsen, kjempesøt! Han var ikke så veldig høy. Ca like stor som Frøken, ca 28 cm. Romeo (som han het) var en veldig trivlig hund, ikke dvask på noen måte! Synes de er penere uten all den pelsen, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i rasestandaren at havanaisen skal være mellom 23-27 + - 2 cm, og det vil si en god del MINDRE en Blondie :) men mulig det bare er at en hannhund med masse pels ser veldig ruvende ut i forhold til den den nynappa flisa mi :P

Det er mange havanaiser, særlig hannhunder, som er i den store enden av skalaen. Jeg har kjent/hatt flere som er såvidt innenfor eller som er større enn standarden. Isak er vel ca. 34 cm mankehøyde og er 8.5 kg slank. Men han er vel en av de største havanaisene jeg har vært borti. Theo var ca. 30 cm og veide 7 kg. Vet ikke helt hvor stor Pablo blir. Har ikke målt mankehøyden hans, men han veier ca. 6.5 kg nå (9 mnd gammel). De fleste dvergschnauzertisper jeg har kjent har vært på størrelse med havanaisguttene mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaisene er flott hunder, og jeg hadde i en periode bare lyst på denne rasen. Men jeg vet liksom ikke heeeelt om det blir der rette valget. Eller, uansett om jeg hadde kjøpt en Chihuahua eller en Irsk ulvhund så skulle jeg bestemt meg for og få det til, men det kunne jo blitt veldig slitsomt. Og nettopp derfor er det jo veldig viktig og velge rett rase, så det ikke blir så utrolig mye unødvendig styr.. Jeg har liksom på følelsen at Puddel passer bra for meg, og et har jeg jo følt en stung nå. Jeg synes jo også at disse hundene har et utrolig vakkert utsende, og etter hva jeg har hørt og sett, er de veldig lærevillige og har et godt gemytt. Det handler jo mye om milijøtrening, oppdragelse og gener, også er det jo forskjellig fra individ til individ. Er jo mye jobbing med valp, men jeg skal klare det, og jeg har tenkt på dette ganske lenge nå.

For ca ett år siden begynte jeg og tenke på valp. Jeg tenkte lenge, lette etter raser, oppdrettere, fakta om rasen, surfet og sjekket veldig mye rundt om kring. Nå har jeg jo kanskje funnet oppdretter i Sverige, og steget fra en tanke til leting etter oppdretter er, for meg, enormt. Ingenting er bestemt ennå, men mamma og pappa, spessielt mamma, har begynt og tenke litt på dette seriøst. Når det bare var en tanke, så blir det jo bare sånn "Jaaaa, du kan jo sikkert få en hund, men da må vi jo planlegge det nøye" osv. osv. ... Men nå, nå som jeg fåreslo oppdretter i Sverige er det mer "Ja, kanskje vi kan dra til Sverige i stede for Hellas, også kan vi jo besøke Irene!". At de oppfører seg såpass postevie gjør meg glad.

Jeg har sendt mail til oppdretter og håper virkelig at jeg får svar snart! Jeg sjekker e-posten min hele tiden, og vær gang det står (1) eller noe sånt, så holder jeg på og tisse på meg! ;) Også synker jeg sammen som en blomst uten vann når jeg ser at det bare er reklame.

Det jeg har sakt til oppdretter er at jeg er interessert i valp, farge og kjønn. Også har jeg spurt ca når de venter kull, og hva det koster for valp. Er det noe mer jeg bør spørre om? Jeg er ikke så proff i svensk, og det står ikke all verdens på hjemmesiden, men etter det jeg har forstått er de registert i Sveriges NKK, og har stamtavle på hundene sine. Tror valpekjøperne får stamtavle med valpene, men det kan jeg spørre om hvis jeg får svar.

Tror dere mailen går tregt gjenom fordi de bor i Sverige? Eller er det kanskje at de ikke sjekker mailen i jula?

- Og selvom jeg har kontaktet en oppdretter vil det IKKE si at jeg skal kjøpe valp derfra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg eeeendelig fått svar fra oppdretter! :) Så nå er det bare og maile litt og snakke med mamma så får jeg kanskje snart vite det endelig resultatet! :P

- Også må jeg jo bare legge til at jeg fikk et lite hundehalsbånd fra lillesøstra mi, som jeg skulle bruke på hunden!

Jeg syntes det bare var så søtt og snilt! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det puddel det er snakk om?

Er det bestemt at du skal ha hunder derfra nå?

Blir den registrert i SKK, må den omregistreres til NKK :o

Ja, jeg har bestilt brun puddeltispe fra Sverige :P Jeg skal ha fra en kennel som er registrert på canis, men de holder til i Sverige.. ? :) Koster det penger og omregistrere ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har bestilt brun puddeltispe fra Sverige :) Jeg skal ha fra en kennel som er registrert på canis, men de holder til i Sverige.. ? :o Koster det penger og omregistrere ? :P

Canis har egentlig ikke noe å gjøre med å kvalitetssikre oppdrettere. De er bare en slags reklame nettside liksom... :P

Hvis du leser tilbakemeldinger på produkt på canis f.eks. vil du se at det er mange fra Sverige og Danmark som handler der. Det blir det samme som at vi fra Norge kan handle på en butikk/nettbutikk fra Danmark. Det du skal se på er om oppdretter er godkjent av SKK og av den svenske klubben for puddler, og om parringen er godkjent. Nå vet jo ikke jeg hvilket system de har i Sverige, men jeg regner med at det er ganske likt NKK..? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har bestilt brun puddeltispe fra Sverige :o Jeg skal ha fra en kennel som er registrert på canis, men de holder til i Sverige.. ? :P Koster det penger og omregistrere ? :P

jeg er ikke sikker på om det koster noe, men det er vell ikke snakk om mer enn noen hundrelapper da :P

Du kan sende en PM til Anniken&rotta, tror hun henta hunden sin i sverige i fjor. Ganske sikker på at hun også omregistrerte :P

edit: er fresten litt nysgjerrig, hvordan kennel skal du bestille fra?

Også har du snakkes med oppdretter per. telefon eller bare over datan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hente en hund i sverige vil si at du skal tolle den i tollen. Det koster penger. Så og så mange prosenter av kjøpssummen du gir for valpen. Noen stopper, noen gjør ikke, noen blir stoppet og må da tolle.

Vi kjøpte i Sverige og omregistrerte til NKK. Du sender inn den orginale stamtavlen (du får den igjen når regningen er betalt) og så gjør de det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man spart opp 10.000 norske kroner til en valp vil man jo mest sannsynlig komme litt i "overskudd" etter å ha byttet pengene til svenske kroner, så da er det bare å bruke de pengene til å betale tollen hvis man møter på tollere.

Omregistrering fra SKK til NKK koster rundt 500,- og det kan gjøres samtidig som man omregistrerer chippen til hunden. Men dette kan man gjøre når man vil, og man trenger jo ikke å ha registrert hunden i NKK før det "trengs" - f.eks når man skal delta på offisielle utstillinger eller konkurranser. Så den summen er jo ingenting man må stresse med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...