Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


Wilma

Recommended Posts

Nå hadde jeg akkurat skrivd maaaaaaaaasse om hva jeg skulle bruke hunden til osv. også klikker datan og sletter alt som star her! :closedeyes: Derfor står det kanskje ikke så mye.

Vell, jeg skal få egen valp, men er ikke helt sikker på rase. Som trådnavnet sier, så trenger jeg litt tips om hvordan hund som passer for meg :whistle: Hunden kommer til og få lange turer vær dag sammen med Gulla. Luftetur på morgenen ca tre kvarter, og dagsturene blir vell en og en halv time ca, og "tissetur" på kvelden ca 20 minutter. Kommer sikkert til og gå flere turer litt etter hva som passer, og om hunden er rastløs osv :wub: Nå skal jeg prøve og ikke si at hunden ikke må røyte, for da får jeg vell flere forslag, og uansett så kan jeg godt ha en hund som røyter liksom.. Den bør helst ikke være større en en mellom Scnauzer. Jeg har tenkt litt på Cavalier King Charles Spaniel, Dverg/Mellom puddel og Fox terrier. Dette er hunder jeg liker veldig godt, og tror kan passe for meg. Jeg kommer først og fremst til og ha hund som turkamerat, men har tenkt til og bruke den til litt Agillity (Men tror ikke jeg kommer til og starte, mest som trenging), Lydighet og ikke minst Utstilling. Så om du hvet om en oppdretter som er seriøst, og ikke alt for langt unna Nordland (Ikke for det, kan godt reise langt for og hente valpen, men hadde vært fint om jeg kunne hilst på foreldrene og slikt..) så hadde det vært fint. Også lurte jeg på om det hadde vært lurt og ha den raser jeg finner ut jeg skal ha, på fôr før jeg kjøper den rasen? Eller ha en hund på fôr før jeg kjøper egen hund?

Håper på svar :angry:

Edit: Hvis noen lurer på hvorfor jeg skal ha en ny hund når jeg allerede har en "brukbar" en, så er svaret at jeg rett og slett hvil ha en egen hund. Siden Gulla er familie hund og en skikkelig mammadalt. Uansett tror jeg det er vanelig at man får lyst på en hund til, når man allerede har en fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

du hadde da en annen tråd og dette også? Husket at jeg annbefalte Weaten ..

Jeg skjønner du har lyst på "ny" og egen hund! Det har jeg utrolig lyst på! Men har bestemt meg for å vente å gjøre det beste utav familiehunden! Du er jo bare 14 nå og vet du hvordan framtiden din ser ut? Om du kan ha med hunden når du flytter? Har du foreldrene dine som støtte/backup ? Og ha en hund alene når du er 14 er stort ansvar, og det er vell sikkert enn del oppdrettere som er litt i tvil om å selge til noen som er så ung. Hund tar mye tid, og og når du begynner i 10'ende trinn MÅ du bruke tiden din på skolen får å få de beste karakterene :whistle: Og hvem betaler valpen? En valp koster rundt 10.000 :angry: Ganske mye penger :wub: Men vis det er gjennomtenkt er Cavalier King Charles Spaniel en fin type! :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

armagnac: Det hadde vært mer ryddig om du hadde laget en egen tråd med dine spørsmål, så du ikke "ødelegger" tråden til Wilma, her :whistle:

Wilma: Jeg synes Cavalier er en utrolig fin rase, og er en av mine favoritter selv. Jeg er veldig glad i spanieller, og synes de er veldig barnevennlige og elsker denne gruppe-rasen! Jeg har ingen erfaring med puddel, men Cavalier anbefaler jeg på det sterkeste! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale Cavalieren, de er herlige hunder, har ennå ikke møtt en sur en! :whistle: De finnes sikkert de også, men de fleste virker som å være flotte hunder, krever ikke all verden, men er overlykkelige over alt de får være med på. :angry:

Edit: Hvis du vil ha en som ikke røyter allverdens, så er jo bichon frisé også flotte hunder, de jeg har møtt har vært veldig blide små personligheter! :wub: Cavalieren må jo børstes litt for å holdes fin i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hadde da en annen tråd og dette også? Husket at jeg annbefalte Weaten ..

Jeg skjønner du har lyst på "ny" og egen hund! Det har jeg utrolig lyst på! Men har bestemt meg for å vente å gjøre det beste utav familiehunden! Du er jo bare 14 nå og vet du hvordan framtiden din ser ut? Om du kan ha med hunden når du flytter? Har du foreldrene dine som støtte/backup ? Og ha en hund alene når du er 14 er stort ansvar, og det er vell sikkert enn del oppdrettere som er litt i tvil om å selge til noen som er så ung. Hund tar mye tid, og og når du begynner i 10'ende trinn MÅ du bruke tiden din på skolen får å få de beste karakterene :P Og hvem betaler valpen? En valp koster rundt 10.000 :P Ganske mye penger :) Men vis det er gjennomtenkt er Cavalier King Charles Spaniel en fin type! ;)

Lykke til!

Jo, men det var liksom ikke en tråd om dette :P Den tråden handlet jo om at jeg og venninna mi skulle kjøpe valp.

Jeg har tenkt til og satse på hund, og skal ha den med når jeg flytter. Og foreldrene mine støtter meg virkelig, og de kan passe hunden hvis jeg må bort osv. Men jeg har jo Gulla nå, og jeg klarer fint og ta ansvaret for henne, gå tur og slikt, og det skulle ikke være så stor problem og ha en til hund med på tur. Jeg passer og går tur med en uoppdragen Mellom Schnauzer tispe, og det går fint, bortsett fra at det er veldig slitsomt. Hun tisser og bæsjer inne uten forvasel (det er ikke fordi jeg ikke lufter henne, hun kan finne på og tisse inne etter en times tur på åsen) og piper når vi skal sove, og vil ikke ligge i ro.. Og jeg klarer jo og takle dette, så hvorfor skulle jeg ikke klare og takle en liten Cavalier som jeg oppdrar selv ? :P

- Jeg er ikke helt sikker på hvem som betaler valpen, men jeg har spart og spart og spart.. Moren til venninna mi skal betale valpen hennes, men da må hun betale alt utstyr osv. Og da jeg fortalte det så tullet mamma og sa "Ja, hvis du betaler valpen så kan jeg betale fôr livet ut" :P

Wilma: Jeg synes Cavalier er en utrolig fin rase, og er en av mine favoritter selv. Jeg er veldig glad i spanieller, og synes de er veldig barnevennlige og elsker denne gruppe-rasen! Jeg har ingen erfaring med puddel, men Cavalier anbefaler jeg på det sterkeste! :P

Ja, jeg har nesten bare hørt posetive ting om Cavalieren! ;) Det eneste negative er at snorker, men hva gjør vell det ? *ler*

Vil også anbefale Cavalieren, de er herlige hunder, har ennå ikke møtt en sur en! :P De finnes sikkert de også, men de fleste virker som å være flotte hunder, krever ikke all verden, men er overlykkelige over alt de får være med på. :lol:

Edit: Hvis du vil ha en som ikke røyter allverdens, så er jo bichon frisé også flotte hunder, de jeg har møtt har vært veldig blide små personligheter! :P Cavalieren må jo børstes litt for å holdes fin i pelsen.

Ja, jeg synes de hører veldig sånn ut! ;) Når vi skulle få hund, så tenkte vi på en cavalier, og hun dama vi skulle ha kjøpt av forsikret oss om at cavlieren aldri var sur! :P

Men Bichon frisè er nok ikke et alternativ.. Jeg vil ikke ha hvit hund, men det er jo bare en smaksak da! ;)

Jeg kommer til og børste den hvis jeg får cavalier, er vant til og bøste :P

Tror cavalieren kunne passet deg fint jeg. Søskenbarnet mitt på 13 år har en cavalier og klarer fint ansvaret for den hunden alene. Foreldrene betaler utgiftene da.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes de hører veldig sånn ut! :lol: Når vi skulle få hund, så tenkte vi på en cavalier, og hun dama vi skulle ha kjøpt av forsikret oss om at cavlieren aldri var sur! :)

Henne ville jeg ikke kjøpt av, for visst kan en cavalier være sur. Alle hunder kan bli det, selv om det ikke er normalen for noen raser egentlig. Hvis du seriøst vurderer cavalier så snakk med noen som kan rasen uten nødvendigvis å være oppdretter: hva bør du se etter, hva bør du forvente av helsetester, hva bør du spørre oppdretter om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også Cavalier er et godt forslag, eventuelt også Tibetans spaniel? Mitt inntrykk av de er at de er glade hunder, som også er lettlærte. Hørt mange si at de er stae og ikke interessert i sin eier osv, men jeg har gått på kurs med flere tibber, og ikke opplevd noen av dem til å være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henne ville jeg ikke kjøpt av, for visst kan en cavalier være sur. Alle hunder kan bli det, selv om det ikke er normalen for noen raser egentlig. Hvis du seriøst vurderer cavalier så snakk med noen som kan rasen uten nødvendigvis å være oppdretter: hva bør du se etter, hva bør du forvente av helsetester, hva bør du spørre oppdretter om?

Jaja, selfølgelig, men liksom det virker som de fleste Cavalierer er blide :lol: ..

Syns også Cavalier er et godt forslag, eventuelt også Tibetans spaniel? Mitt inntrykk av de er at de er glade hunder, som også er lettlærte. Hørt mange si at de er stae og ikke interessert i sin eier osv, men jeg har gått på kurs med flere tibber, og ikke opplevd noen av dem til å være sånn.

Ja, tror kanskje jeg tar Cavalier foran Tibetansk spaniel :) Men jeg har også hørt at tibbene er stae og ikke ønsker og samarbeide med eier, men har aldri møtt en som er sånn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggproblemer har jeg ikke hørt noe særlig om på Welch C.

Vi kjente en Corgie gjennom flere år... Kjempe sjarmerende og tøff.

For noen helger siden var jeg på agility-kurs med min Samojed.. Der var det en Corgie som imponerte og sjarmerte meg. Den hadde kjempefin kontakt med eieren sin og var flink og villig på banen(ei ung jente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror kanskje jeg tar Cavalier foran Tibetansk spaniel :P Men jeg har også hørt at tibbene er stae og ikke ønsker og samarbeide med eier, men har aldri møtt en som er sånn! :P

Har møtt noen få tibber som virker litt fjerne, og da mener jeg FÅ.. :lol:

Maja elsker å trene triks og slikt, og er veldig oppmerksom på meg når vi trener. Litt sta er hun i blandt, men er ikke de fleste hunder det?

Dette er jo min tibbe da, men har møtt flere som er slik..

Men tror nok kanskje en cavalier passer best til deg ja.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt noen få tibber som virker litt fjerne, og da mener jeg FÅ.. :lol:

Maja elsker å trene triks og slikt, og er veldig oppmerksom på meg når vi trener. Litt sta er hun i blandt, men er ikke de fleste hunder det?

Dette er jo min tibbe da, men har møtt flere som er slik..

Men tror nok kanskje en cavalier passer best til deg ja.. :P

Jippi! Flere forslag! :P

- Jaaa, selfølgelig er alle hundet litt stae i blandt! Tror ikke det finnes noen hunder som finner seg i alt osv. :P

Men Dverg Puddel da? Kunne den passe for meg den og?

Jeg vet ikke hvor stor de rasene du sa er, men Finsk Lapphunder blir ikke så store. De blir mindre enn middels.

Hørtes ut som om den kunne passe deg også, i og med du er åpen for flere forslag :P

Gi beskjed viss du er mer intressert^^

Ja, jeg har sett at interessen for de Finske lapphundene har eksblodert i det siste! Virker som de er utrolig flotte hunder, siden de har blitt så utrolig populære! ;) Er kanskje ikke heeeeelt sikker på om dette er rasen for meg, i og med at pappan min er bitte litt alergisk (har hørt at de røyter mye .. ?) .. Men det kan sikkert helt klart være et alternativ! :P

Også er jo Keela helskjønn da! Elsker fargen hennes! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jada, dobbeltpost :closedeyes: Men kunne Dverg Puddel passe for meg? :D

Tror nok ikke Puddel er noen dårlig ide med tanke på AG. Om du skal på utstilling så krever jo det litt mer (pm den interessen skulle våkne)

Når det gjelder Tibetansk Spaniel så fins det hunder som er veldig treningsvillige der, men det er veldig skjeldent til å stole på :D Jeg har selv hatt 2 stk hannhunder. Men AG er nok mer motiverende for dem enn f.eks lp som jeg holdt på med.

Tispene er enklere enn hannhundene innen denne rasen, og ærligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke Puddel er noen dårlig ide med tanke på AG. Om du skal på utstilling så krever jo det litt mer (pm den interessen skulle våkne)

Når det gjelder Tibetansk Spaniel så fins det hunder som er veldig treningsvillige der, men det er veldig skjeldent til å stole på :D Jeg har selv hatt 2 stk hannhunder. Men AG er nok mer motiverende for dem enn f.eks lp som jeg holdt på med.

Tispene er enklere enn hannhundene innen denne rasen, og ærligere.

Ja, jeg tror kanskje ikke Puddel er en så dårlig idè faktisk :D Men, jeg har jo tenkt til og prøve meg på utstilling.

Hva mener du med Pm om interessen skulle våkne ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror kanskje ikke Puddel er en så dårlig idè faktisk :D Men, jeg har jo tenkt til og prøve meg på utstilling.

Hva mener du med Pm om interessen skulle våkne ? :D

Det skulle nok stå: Om den interessen skulle våkne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt om cavalieren jeg da, for alt er ikke så rosenrødt i den rasen som mange elsker å fremstille det som (men i hvilken rase er det det?)

Cavalierern sliter med en hel del helsemessige problemer, alt fra ørebetennelser til syringomyelia og hjertefeil. Mentalt så er det også blitt endel rusk, det er endel nervøse, gneldrete cavalierer ute og går. De skal IKKE være slik. Cavalieren skal være en lykkelig vimsete sjel som tror at hele verden er laget for å elske den.

En bra skrudd sammen, både helsemessig og mentalt, cavalier er en fantastisk liten hund. Den elsker sine mennesker, elsker å jobbe og er generelt sett bare glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...