Gå til innhold
Hundesonen.no

Polarhundene


Klementin

Recommended Posts

Jeg er så fascinert av de flotte polarhundene... En vakker dag så vil jeg ha en! Men jeg vet egentlig ikke om de passer til meg... Jeg har jo en portugisisk vannhund, og setter så utrolig pris på det at hun er så førerorientert, lærevillig, samarbeidsvillig. Hun gjør det bra i LP, og det er en fryd å jobbe med henne. En annen ting som er deilig er at jeg kan ha henne løs når vi går i skogen eller på fjellet. Hun holder seg alltid i nærheten, og kommer kjapt på innkalling.

Så hvordan ville jeg da fått det med en malamute eller husky f.eks?

Noen "eksperter" som vil sammenligne polarrasene for meg? For jeg er utrolig betatt av både samojed, alaska malamute og husky jeg. Hvem kunne passet meg best tro?

Vi er jo veldig glade i å gå turer i skog og mark da, og på ski om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fascinert av de flotte polarhundene... En vakker dag så vil jeg ha en! Men jeg vet egentlig ikke om de passer til meg... Jeg har jo en portugisisk vannhund, og setter så utrolig pris på det at hun er så førerorientert, lærevillig, samarbeidsvillig. Hun gjør det bra i LP, og det er en fryd å jobbe med henne. En annen ting som er deilig er at jeg kan ha henne løs når vi går i skogen eller på fjellet. Hun holder seg alltid i nærheten, og kommer kjapt på innkalling.

Så hvordan ville jeg da fått det med en malamute eller husky f.eks?

Noen "eksperter" som vil sammenligne polarrasene for meg? For jeg er utrolig betatt av både samojed, alaska malamute og husky jeg. Hvem kunne passet meg best tro?

Vi er jo veldig glade i å gå turer i skog og mark da, og på ski om vinteren.

hei. jeg har hatt husky i nesten 17 år.. mine har jeg løse. dette gjorde jeg bevisst fra de var unge. det er voldsomt jaktinnstinkt i dem, men jeg har ikke problemer med dette. min favoritt er al.huskyen, og siberian husky. det finnes oppdrettere som selekterer på nettopp det å kunne gå løs med dem over alt. ei jeg kjenner har hund fra en slik oppdr, og den er pålitelig ovenfor alt den møter ute. god trekkhund er hun og. lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg har hatt husky i nesten 17 år.. mine har jeg løse. dette gjorde jeg bevisst fra de var unge. det er voldsomt jaktinnstinkt i dem, men jeg har ikke problemer med dette. min favoritt er al.huskyen, og siberian husky. det finnes oppdrettere som selekterer på nettopp det å kunne gå løs med dem over alt. ei jeg kjenner har hund fra en slik oppdr, og den er pålitelig ovenfor alt den møter ute. god trekkhund er hun og. lykke til :)

Det er spesielt en oppdretter av SH i Norge som selekterer på at hundene skal kunne gå løse. Jeg ville likevel ALDRI stolt på en husky i områder med vilt eller bufe. Ei heller alaska husky. Dette uansett hvor lydige de er. en dag kan jaktinstinktet ta overhånd, og det er passe dumt å komme med "men hunden min er jo så lydig" når man vet hvor sterkt instinkt disse hundene har.

Ellers så kunne jeg selv ikke tenkt meg noen annen hundetype enn polarhunder, og siberian husky er nok favoritten:)Det finnes SH som konkurrerer i LP, AG og også ettersøk (kjenner til eksempler), men man skal ikke stikke under en stol at de er litt "sære" å trene. Jeg liker utfordringen, det gjelder å finne riktig motivasjon og trene i korte økter. Hvor førerorienterte de er varierer, men de kan nok aldri slå en gjeterhund.

les mer om siberian her : www.siberian-husky.net

Les mer om samojed (og grønlandshund) her: www.polarhund.no

Les mer om alaskan malamute her: www.namk.no

En av grunnenen til at jeg foretrekker SH foran AM er størrelsen, en annen er gemyttet (AM er ofte noe skarpe mot hunder av samme kjønn). I tillegg har AM vært noe mer plaget av arvelige lidelser enn SH. Samojeden har variende trekkvilje, og har for mye pels for min smak. i tillegg er noen av dem litt løsmunnet. Men absolutt flotte hunder det også. Alaska husky er jo ingen rase, men en hundetype, og dermed stor variasjon i både gemytt, aktivitetsnivå og utseende. En del av dem kan vel med rette kalles ADHD bikkjer og mest preget av fuglehundblod og evt myndeblod:) Mens en del andre er mer polarhundtype

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det den av de Polare rasen som jeg foretrekker :) Grønlandshunden.

Her er link til mer stoff om denne herlige polarhunden http://www.klubbinfo.no/ringen/index.html

En allsidig herlig turkompis!!

Uansett polar rase som er aktuell, så vil jeg fraråde å ha dem løse. Uavhengig av hvor gode de er på innkalling.

post-3189-1223565680_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er favorittrasene mine også.. Jeg vurderer og skaffe meg en siberian etter jul.. Men får se hvordan det går.. Bor jo i leilighet nå.. Den er ikke kjempestor, men vi ha mye turterreng rundt omkring her.. Hvordan tror dere det ville gått? Alle hunder kan jo læres opp fra de er valp.. Og så lenge de blir vant til å være familie/tur hund så skal det vel ikke være noe problem å ha en her? Bor i Steinkjer.. En by i ingenmannsland omtrent.. :P Kjempefint terreng ihvertfall :)

Det eneste jeg ikke syns er så bra er jo det med bånd.. Det tryggeste er jo å ha de i bånd hele tiden.. Det har ikke jeg noe imot.. Men synes liksom hunden ikke får løpt fra seg med feks. andre hunder.. Lekt litt og slikt.. :)

Men får se hva som skjer etter jul.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det den av de Polare rasen som jeg foretrekker :) Grønlandshunden.

Her er link til mer stoff om denne herlige polarhunden http://www.klubbinfo.no/ringen/index.html

En allsidig herlig turkompis!

Uansett polar rase som er aktuell, så vil jeg fraråde å ha dem løse. Uavhengig av hvor gode de er på innkalling.

Å de høres trivelige ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bodde en periode i oslo (vel, drabantby i oslo) med en husky, i en leilighet uten utemuligheter. Det gikk fint. Cluet er å gi hunden nok mosjon og aktivisering. Men det er helt klart en fordel med utemuligheter.

Det at man ikke kan slippe dem løs, gjør at man må gi dem nok mosjon på andre måter: sykle med dem, jogge med dem, la dem gå med kløv, snørekjøre på ski osv. herje med andre hunder kan man gjøre på inngjerdede områder.

Etter å ha hatt en hund med kjønnsrelatert aggressjon i fjorten år, var det utrolig herlig å gå over til husky. Snill mot alt og alle, så lenge du ikke er en katt/kanin/sau e.l. Og så lite kompliserte de er- ærlige og med godt språk. Det er en av tingene som facinerer meg med dem- det gode språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det den av de Polare rasen som jeg foretrekker :) Grønlandshunden.

Her er link til mer stoff om denne herlige polarhunden http://www.klubbinfo.no/ringen/index.html

En allsidig herlig turkompis!

Uansett polar rase som er aktuell, så vil jeg fraråde å ha dem løse. Uavhengig av hvor gode de er på innkalling.

Hvordan er grønnlandshunden i forhold til andre hunder? Ryktene sier jo at de er glade i å sloss og spesielt hanhundene kan være rimelig harde med andre hanner. Stemmer dette på dagens grønnlandshunder eller hvordan står det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...