Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb


MonicaT

Recommended Posts

Jeg veit at Labb er veldig omdiskuert

Men hva er grunnen ?

Vi kjenner jo alle noen hunder som ikke tåler det ene og det andre foret. Noen tåler ikke Eukanuba mens andre ikke tåler Royal Canine osv

Men hvorfor er Labb så "hat" ?

Jeg mener jeg hørte engang at de produserte foret i samme maskiner som kornet ( eller noe sånt )

Men gjør de virkelig dette fortsatt ?

Og så hører man selvsagt at "alle" vetrinærer sier at de fleste hundene som hud problemer skyldes Labb. Sant ??

Tja

Jeg har ingen planer om å bytte for, men lurer litt på hvorfor det Labb er så fyfy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Fordi det er forbausende mange (langt fler enn andre fôr) som har prøvd det og virkelig ikke liker effekten det har hatt på hunden sin?

Personlig fordi jeg har brukt det på to hunder og det var dramatisk endring på hundene som jeg på ingen måte ville utsette dem for.

Dog respekterer jeg at det funker sikkert helt greit for mange andre hunder. Men jeg anser det helt unødvendig at folk jeg kjenner prøver det og finner ut av det samme som det jeg gjorde. Hvorfor risikere dét, liksom?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Fordi det er forbausende mange (langt fler enn andre fôr) som har prøvd det og virkelig ikke liker effekten det har hatt på hunden sin?

Kan det være en sammenheng mellom markedsandelen til Labb ? :)

Pussig nok er det og forbausende mange som bruker dette med stort hell også. Alt fra sofaputer til aktivt krevende brukshunder så som jakt og trekk.

Her er det en grunn alene til at det ikke lenger fôres med Labb og det er råforing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sånn populær innstilling. Slik som at FLESTEPARTEN mener at klimaendringene er menneskeskapt. Det er litt mindre akseptert i samfunnet å si at "hey, de er IKKE menneskeskapt". Og siden det er en del yngre jenter som er lett formelige som gjerne leser slikt på nett tar de det for gitt og sprer det videre. (Mener ikke noe galt om dem altså! Jeg var da selv lita og lett påvirkelig da jeg satt på nett mine første år :) Trenger ikke å gjelde alle heller. *spesifisere og begrunne*)

Bikkjer funker på forskjellige ting. Min funker ikke på Eukanuba. Derimot er Hills perfekt, med innslag av LABB som godbiter. Derimot funker søstra på Eukanuba, og ikke på LABB som de har prøvd ut. Individuelt, og forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringen er at det er "poplulært hos småjenter mislike Labb.." ? Okey - mulig det..

Eller er forklaringen at markedsandelen faktisk kommer an på at mange, mange hunder får det fôret eierne kjøper billigst og enklest? At folk flest lar seg påvirke av testene som sier at Labb er det beste hunden kan få?

Fordi sekkene er rel. billige i kjøp tror man det er rimelig å fôre med det (selv om man må gi dobbel mengde)?

At mange tror at fordi det er norskprodusert så er det automatisk bedre enn amerikansk, tysk, etc?

Mange muligheter og tenkelige påstander. Men la nå folk gjerne bruke hva de vil på hundene sine, men da bør de kanskje ikke spørre om råd heller, da?

Folk må gjene få prøve seg fram fra billigst og oppover for å finne "minst mulig pris - men likevel greit nok".

Selv prøver jeg å unngå å prøve ut ting som mange, mange (også folk jeg respekterer) før meg sier ikke fungerer... Dog prøvde jeg Labb - og er helt enig med de andre som misliker det.

JEG skjønner ikke hvorfor såpass mange ser seg nødt til å forsvare EN fôrtype med nebb og klør, jeg. I hverfall ikke fra sånne som ikke bruker det selv...

Men vel bekomme.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hundefor er merkelige saker! Jeg tror dette er helt individuelt, hva den enkelte hund tåler og liker, og hva den absolutt ikke tåler uten å få diverse plager. Jeg bruker ikke Labb selv, og har heller aldri gjort det, men kjenner flere som med godt resultat har foret på Labb i åresvis. Hundene stråler av sunnhet, og lever godt og lenge. Jeg forer selv med Royal Canin, som jo er ganske så anerkjendt vil jeg tro, og mine hunder er spreke, pelsen er kjempefin og alt er bra. Så er det da andre som opplever at bikkjene blir dårlige av akkurat det foret, det funker overhodet ikke å bruke det!

Det er vel akkurat det samme som skjer med Labb? Hvis det foret er så skrekkelig dårlig som enkelte vil ha det til, hvorfor er det da så mange hunder som bruker det hele livet, og eierne har bare gode erfaringer?

Jeg mener å ha lest et sted at de aller fleste hundefor som selges her i landet er gode for som gir hundene det de trenger. Men så er det vel opp til hver enkelt å avgjøre hva som passer best for akkurat min hund, hva den tåler og liker best. Og det er vel ingen grunn til å rakke ned på andre fortyper selv om min hund ikke reagerte så bra på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Eller er forklaringen at markedsandelen faktisk kommer an på at mange, mange hunder får det fôret eierne kjøper billigst og enklest? At folk flest lar seg påvirke av testene som sier at Labb er det beste hunden kan få?

Fordi sekkene er rel. billige i kjøp tror man det er rimelig å fôre med det (selv om man må gi dobbel mengde)?

At mange tror at fordi det er norskprodusert så er det automatisk bedre enn amerikansk, tysk, etc?

Hvis ting var så sort hvitt som du skal ha det til så hadde de vel kjøpt first price fôr på matvarehandelen. De færreste hundeiere frekventerer faktisk Felleskjøpet, det er en spesialhandel for bønder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat det samme som skjer med Labb? Hvis det foret er så skrekkelig dårlig som enkelte vil ha det til, hvorfor er det da så mange hunder som bruker det hele livet, og eierne har bare gode erfaringer?

Tja, si det... kanskje de ikke har noe å sammenligne med ? Jeg må med skam innrømme at vi fôra vår bedlington på Frolic... Vi syntes det var helt utmerket og hunden levde til han var 11... Vi hadde "gode" erfaringer vi... at bikkja hadde diarè gjennom hele livet tenkte vi nok ikke over - og ikke aner jeg om pelsen var optimal for en bedlington heller - vi hadde jo ikke noe å sammenligne med - men om noen hadde spurt oss ville vi helt sikkert sagt at fôret var supert for vår hund... Noe jeg tror de aller fleste normale hundeeiere ville sagt også (nei - vi som er her inne er ikke helt normale :)).

Hvis ting var så sort hvitt som du skal ha det til så hadde de vel kjøpt first price fôr på matvarehandelen. De færreste hundeiere frekventerer faktisk Felleskjøpet, det er en spesialhandel for bønder !

Jeg var på Felleskjøpet her om dagen jeg - og jeg er ikke bonde... men jeg kjøpte ikke Labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg var på Felleskjøpet her om dagen jeg - og jeg er ikke bonde... men jeg kjøpte ikke Labb.

Så bra, fant du noe du spennende? handler mye der selv jeg selvom jeg heller ikke er bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat de jeg kjenner har jo noe å sammenlikne med da Siri, bl. annet meg og mine hunder, pluss mange andre hundefolk i omgangskretsen! (som ikke bruker Labb) De hundene jeg refererer til ER virkelig sunne og friske, og diare har de ikke! Frolic som du nevner, er vel et av de fortypene jeg har hørt mye negativt om. Har en bekjendt som foret på det, og diare var det støtt på hennes hunder også. Jeg personlig ville nok ha vurdert å skifte for ganske raskt hvis hunden min hadde konstant diare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, fant du noe du spennende? handler mye der selv jeg selvom jeg heller ikke er bonde.

Det er mye der som man ikke visste at man hadde bruk for, ja *ler*. Jeg skulle egentlig ha Muck-boots, men de hadde bare størrelse kano, så da ble det ikke noe (også kjennes ikke sålene så gode ut som de var før - alt for harde)... så det endte opp med bare to tyggebein :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat de jeg kjenner har jo noe å sammenlikne med da, bl. annet meg og mine hunder, pluss mange andre hundefolk i omgangskretsen! (som ikke bruker Labb) De hundene jeg refererer til ER virkelig sunne og friske, og diare har de ikke! Frolic som du nevner Siri, er vel et av de fortypene jeg har hørt mye negativt om. Har en bekjendt som foret på det, og diare var det støtt på hennes hunder også. Jeg personlig ville nok ha vurdert å skifte for ganske raskt hvis hunden min hadde konstant diare! :)

I dag ville jeg også sterkt vurdert å bytte fôr om ikke magen hadde stabilisert seg innen rimelig tid, men den gangen (jepp, det er en haug av år siden) var det liksom ikke noe man funderte og snakket om. Hunden var løs i magen, sånn var det bare :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle gjerne brukt labb jeg. Men det fungerer ikke på mine hunder.

hund en hadde alltid løs mage. Sånn har hun alltid vært, sa tidligere eier. Jeg skifta fôr, og vips så ble problemet borte, pelsen blank og mindre flass. Så, ikke noe labb her i gården nei.

Som en hundekjører sa det: Jeg hadde aldri i verden kjørt konkurranser på Labb. Og hundekjørere som bruker labb, de bruker ikke tørrfôr alene, men en kombinasjon mellom tørrfôr, rått kjøtt eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg - Hvorfor skulle du "gjerne brukt labb", da ?

Fordi at Labb er så bra (hvis det hadde funket), billig, lett tilgjengelig, norsk - eller hva?

Hvorfor går man og ønsker at et fôr var sammensatt på en annen måte så man kunne ha brukt det? (Da er det jo et annet fôr, liksom...)

Og hvorfor ønsker man å fremstille et fôr man ikke bruker selv (fordi det ikke er optimalt) så bra at andre burde prøve det for å se om det funker på deres hund?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at kjøttprosenten i Labb er ganske liten, på høyde med kjøttprosenten i et dagligvarefôr? De satser mer på vegetabilske proteiner, og vi vet alle at hunder har mye dårlige opptaksevne på det....

Kan Labb da sammenlignes med et dagligvarefôr - men allikevel er det såpass mange bikjefolk som forguder det - og derfor får Labb så mye pes av "andre"?

Labb har jo scoret best i test på tv2-greia (når jeg jobbet i dyrebutikk hørte jeg det heele tiden), noe mange mener er ufortjent, og kanskje derfor får Labb mye negativ omtale om andre, fordi fôret egentlig er oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Labb har en markedsandel på 25% av hundefôrmarkedet i Norge.

Hjelpe meg å mye bikkjer det sku vært med flassete pels som fiser hvis ting er som dere påstår.

Vi snakker en av fire hunder spiser Labb her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôr er "personlig". Noen hunder fungerer kjempebra på ett fôr, mens andre fungerer ikke på det. Nirm fungerer absolutt ikke på Labb, mens mora hans gjør det, og hun har nå vært både verdensmester i lydighet og aktiv gjeterhund på gården... Så hun er jo litt mer enn bare en familiehund som tusler rundt på tunet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle hunden min har gått på Labb hele livet han =) . Mange klager så over foret, så jeg har skifta for til noe jeg ikke husker navnet på :) . Synes at han gikk ganske bra på foret da men. Merker ikke så stor forskjell egentlig. (Han spiser alt han kommer over uansett så.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første huden jeg hadde 8sammen med familien), hun fikk Frolic, hap og trofast, samt mengder med middagsrester. Ingen løs mage, skinnende fin pels og sterke tenner. 15 år gammel ble den ... Veterinærene på den tiden solgte bare mat til huder som trenge spesialfor.

Hunder er individer, de tåler forskjellig. Skjønner godt at de som har dårlig erfaring med Labb ikke gidder prøve det flere ganger, samme som at jeg ikke gidder prøve Eukanuba flere ganger fordi jeg har dårlig erfaring med det.

Jeg må jo si, at om an gjennom hele hundens liv lar den gå og ha diaré, så feiler man stygt som hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har aldri prøvd Labb, men jeg kommer aldri til å gjøre det heller. Klart, noen hunder fungerer sikkert utmerket på det, det er jo store individuelle forskjeller på hundene, og det finnes ingen fasitsvar på hva som er perfekt for alle. Eldstemann her fungerte dårlig på mange av "kvalitetsmerkene" og han, så det er ikke nødvendigvis bare Labb som er "galt".

Likevel velger jeg å unngå Labb rett og slett fordi det er det fôret jeg har hørt flest negative erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke ut fra mine egne erfaringer med Labb, og de er strengt tatt ikke de beste... Buffy fikk syk diare og dreit konstant, Bridie gikk på delvis Labb når jeg fikk henne, og hu klødde helt til jeg bytta til rå mat.... Så ikke noe Labb er i gården.

Men, BC'n til bestemor og bestefar levde på Labb i nesten 14 år, sammen med litt kokte poteter. Aldri syk, fin i pels og mage. Så er jo ikke tvil om at noen hunder tåler det helt fint.

MULIG jeg kunne kommet til å prøve Labb igjen senere, om evnt senere hund ikke tåler vom og hundemat. ellers blir det kun rå foring her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Anette. Har aldri prøvd foret selv, fordi jeg ikke vil "utsette" hunden min for det. Vi har vel prøvd det meste innen kvalitetsfor, men for som Hills og Eukanuba fungerer han ikke på. Forer nå med Proplan og RC og hunden fungerer fint på det. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å skifte over til labb.

Jeg vet om mange hunder som fungerer supert på labb, men jeg vet om enda flere som ikke fungerer på foret i det hele tatt. Så hvorfor ta sjansen, sier nå bare jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny student ved universitet for miljø og biovitenskap er jeg så heldig å få treffe de største aktørene innen norsk landbruk. På mandag hadde vi besøk av felleskjøpet som holdt et foredrag om seg selv som organisasjon, forskningen som gjøres av FK osv. Jeg har aldri vært noen tilhenger av LABB, mye på grunn av problematikken med dårlig holdbarhet. Jeg kan ikke si jeg ble noe mer imponert da foredragsholder, etter å ha presentert en rekke forskningsområder på storfe, småfe og hest, nevnte at det "var vel gjort et par forsøk på hund i løpet av årene"... AT FK da skal klare å lage et tørrfór med samme kvalitet som aktører som har drevet med matforsk (hund) i flere år ser jeg som lite sannsynlig. Derfor ble jeg ennå mer skeptisk til LABB. Dessuten nevnte foredragsholder at LABB er dyrt sammenliknet med prisene på ingrediensene som brukes i foret. Er ikke det noe å stusse over (selv om det sannsynlig vis er relativt konfidensiell informasjon)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...