Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder settes i bur i eget hjem


Argyr

Recommended Posts

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Ja, er det ikke rart hvordan noen roper opp i forferdelse og avsky mot "fenomenet" burhunder, mens andre påstår at det er jo bare så "koselig", "trygt" og helt klart "det beste for hunden"?

Og 2 kv.meter bur til en miniatyrhund, liksom...

Yeah right - hos mange man hører om her er hundene heldige om de får en tiendedel (dvs 40 x 60 cm)..

Men, men - som så populært sies her - "folk vet best selv hva sin egen hund liker/tåler/trenger". Er glad barna i vårt samfunn i alle fall har et bedre rettsvern enn foreldrenes egen "synsing", da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rart at vi ikke har samme lovverket i Norge og Sverige? Selvfølgelig er burbruk i hjemmet dyreplageri. Noen av oss trenger ingen lov for å se det, men den brer seg jo som pesten denne uvettige burbruken... :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært velsignet med en lov her i Norge også.

Det er lettere å henvise til en lov enn til folks sunne fornuft. Den sunne fornuften er nemlig fraværende hos veldig mange.

Nja jeg vet ikke jeg

Folk bryter da vitterlig båndtvangen hver dag, selv om det er en lov

Men med en lov hadde det vært lettere å si fra, men det må nok en holdnings endring til i hundenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig å si noe positivt om burbruk, er som å banne i kirka, det. :rolleyes:

Nei, å si noe negativt om burbruk er å banne i kirken. For de som er veldig positive til burbruk baserer sin positivisme på i hovedsak tro og dogmer og ting som er blitt sagt så mye at det bare er "blitt" sant, så det å være "burtilhenger" er en mer "religiøs" greie enn det å være skeptisk til bur. Å være skeptisk til burbruk (utenom i bil) kan begrunnes utifra fag-litteratur, mens slike ting som "hunden har sin egen lille hule som den føler seg trygg i", "det er naturlig for hunder å ha huler", "hunder liker å ligge i huler" osv osv finnes det ingen fag-dokumentasjon på, meg bekjent ihvertfall. Så hvorfor skal de da måtte ligge i bur? Broderfolket har faktisk fått med seg slikt, men stae Ola Dunker nekter å tro på ting hvis det betyr umak for dem, uansett hvor mye det begrunnes fra fag-ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å si noe negativt om burbruk er å banne i kirken. For de som er veldig positive til burbruk baserer sin positivisme på i hovedsak tro og dogmer og ting som er blitt sagt så mye at det bare er "blitt" sant, så det å være "burtilhenger" er en mer "religiøs" greie enn det å være skeptisk til bur. Å være skeptisk til burbruk (utenom i bil) kan begrunnes utifra fag-litteratur, mens slike ting som "hunden har sin egen lille hule som den føler seg trygg i", "det er naturlig for hunder å ha huler", "hunder liker å ligge i huler" osv osv finnes det ingen fag-dokumentasjon på, meg bekjent ihvertfall. Så hvorfor skal de da måtte ligge i bur? Broderfolket har faktisk fått med seg slikt, men stae Ola Dunker nekter å tro på ting hvis det betyr umak for dem, uansett hvor mye det begrunnes fra fag-ståsted.

*hosthost*

Nå virker feks ikke fagfolk som Egtvedt,Køste og Jean Donaldson som noen ihuga motstandere av bur. Jean D oppfordrer tilogmed til bruk av bur i feks renslighetstrening.

Bare for å skyte meg selv litt i leggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken virker ikke. Jeg mener at bur i hus kan være til nytte i noen situasjoner, men å ha en hund permanent i bur 8 timer om dagen blir noe annet. Når den tid kommer at jeg får en valp kommer jeg nok til å ha den i bur i den første perioden (riktignok et stort bur) mens jeg er på jobb, slik at den ikke blir most av min kjempe. Jeg sier ofte til hundeeiere at jeg ikke har hunden i bur og får nesten alltid i svar, "nei du som har så stor hund kan ikke det, men det blir noe annet for meg som har liten".

Man trenger ikke faglitteratur for å få bekreftet om en hund liker å ligge i bur eller ikke. Sett opp døren til buret og se om hunden går inn når den vil slappe av. Mange hunder vil gå inn i buret og trives med å være der, men i det du lukker igjen døra mister den valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi digger buret sitt han, men han får stort sett gå fritt inn og ut. Det kan gjerne ha noe med saken. Utover det synes jeg det er mye positivt med den svenske hundeloven, men en del av det som står der blir litt "over the top" for min del. Har ikke lest selve lovteksten, men baserer dette på det jeg har fått via media 8så kan hende inntrykket er feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hosthost*

Nå virker feks ikke fagfolk som Egtvedt,Køste og Jean Donaldson som noen ihuga motstandere av bur. Jean D oppfordrer tilogmed til bruk av bur i feks renslighetstrening.

Bare for å skyte meg selv litt i leggen :ahappy:

Alle kan ta feil, vet du... Selv Egtvedt, Køste og Donaldson...

Jeg har forresten gjentatte ganger forsøkt å få Egtvedt til å forklare hvordan han kan forsvare burbruk - uten å få svar. Tvert i mot, han har som regel valgt å stenge/lukke de trådene på forumet sitt hvor spørsmålene har blitt for mange og vanskelige.

Når det gjelder burbruk til renslighetstrening så har det ingen påviselig positiv effekt overhode, annet enn at hundeEIEREN slipper å vaske gulv i valpeperioden... Valper blir renslige når de er fysisk og psykisk modne for det, forutsatt at de får muligheten til å gjøre sitt fornødene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er prinsippielt motstander av bur som fengselsbolig (lukket og låst burdør) og i dressurøyemed.

At noen synes buret er et utmerket alternativ til en sosial- og fysisk irettesettelse, er etter min mening et bevis på en villet instrumentalisering og marginalisering av hunden som et artig verktøy for mennesklig ufoldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ta feil, vet du... Selv Egtvedt, Køste og Donaldson...

Jeg har forresten gjentatte ganger forsøkt å få Egtvedt til å forklare hvordan han kan forsvare burbruk - uten å få svar. Tvert i mot, han har som regel valgt å stenge/lukke de trådene på forumet sitt hvor spørsmålene har blitt for mange og vanskelige.

Personlig er jeg ikke ihuga motstander, har brukt det på hund nr 1, men ikke på hund nr 2 og og til valpen vi har nå er det brukt i bil samt at bilburet har blitt tatt ut av bilen og brukt når vi feks har vært på offroad kjøring og det er sovetid for små`n. Føles rett og slett tryggere når det er folk og biler på alle kanter.

Her er forøvrig et svar fra Morten E :

Det som kan diskuteres er hvor mye hunder bør være i bur på dagtid. Jeg tror ikke hunder nødvendigvis har vondt av å ligge i bur mens eieren er på jobb så lenge de slapper av i buret. Mange hunder ligger jo bare og sover på samme plassen når eier er på jobb uansett, så hvorfor ikke like gjerne ligge i buret? Men ideellt sett tror jeg nok at hundene har bedre av å kunne gå litt rundt å strekke på beina i løpet av dagen. Jeg mistenker at endel hundeeiere bruker buret som en litt lettving løsning for å kamuflere dårlig hjemme-alene-trening. Hvis man har en hund som stresser og ødelegger ting når den er hjemme alene er det lettvint å sette den i bur i stedet.

Kort oppsummert er min konklusjon er at alle hunder bør vennes til å ligge i bur. Så er det opp til eier å ikke overdrive burbruken. Buret bør heller ikke brukes for å kamuflere manglende aktivisering, dårlig hjemme-alene-trening osv.

Morten Egtvedt

Dokumenatsjon på at det er skadelig/"har lite positiv effekt" med "vettug" burbruk osv, kunne selvsagt vært interessant å se, men for meg spiller det strengt tatt liten rolle hva de lærde mener i forhold til mitt burbruk :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er isåfall en dyreplager, men det skal jeg nok klare å leve med..

Jeg brukte bur på staffen min i 3 år, så prøvde jeg noen dager uten bur for å se hvordan det gikk og da det gikk helt fint sluttet jeg med buret. Så kom valpen min Vegas og jeg var fast bestemt på å lære han til å være alene hjemme uten bur. I begynnelsen gikk det greit, men så begynte *******.. Jeg kom jeg hjem til en rasert leilighet hver eneste dag og verdisaker ble ødelagt. Uansett hvor mye jeg ryddet bort klarte han alltid å finne noe. Itillegg tisset han og bæsjet overalt, tråkket i det og dro det opp i sofaen. Jeg ga dette 3 mnd så orket jeg ikke mer, begynte å hate bikkja og sånn skal det ikke være. Nå har jeg fått bur til han og han har blitt en helt annen hund. Han elsker buret sitt og det virker som han trives med å ha sitt eget sted. Målet er selvfølgelig å kunne la burdøren stå åpen etter en stund og så slutte helt med buret, men akuratt nå er dette en løsning som fungerer utmerket for oss alle, også for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ta feil, vet du... Selv Egtvedt, Køste og Donaldson...

Men ikke Lotta....

... men for meg spiller det strengt tatt liten rolle hva de lærde mener i forhold til mitt burbruk :happy:

Nettopp :ahappy:

Vi er dyremishandlere vi Landy.. Du dæven så vondt de bikkjene våre har det som kanskje sitter i bur innimellom. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er isåfall en dyreplager, men det skal jeg nok klare å leve med..

Og det er du stolt av, eller?

Nå har jeg fått bur til han og han har blitt en helt annen hund.

Nei, han har bare blitt fratatt noen muligheter.

men akuratt nå er dette en løsning som fungerer utmerket for oss alle, også for hundene.

Jeg er uenig på hundens vegne.

Vi er dyremishandlere vi Landy..

Når dere krysser grensa så er dere det (eller dyrevernlovbrytere, om det høres snillere ut).

Du dæven så vondt de bikkjene våre har det som kanskje sitter i bur innimellom. *sukk*

Nei, de har det sikkert så supert at hvis dere bare viser dem frem for svenske jordbruksverket, så blir de nok overbevist om at de har gjort en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere krysser grensa så er dere det (eller dyrevernlovbrytere, om det høres snillere ut).

Hvor går grensa ? Eller kanskje mer, hvilken grense ?

Nei, de har det sikkert så supert at hvis dere bare viser dem frem for svenske jordbruksverket, så blir de nok overbevist om at de har gjort en feil.

Viser frem hvem/hva ? Bikkja i bur ?

Øhh.... kunne nesten tro du bare var ute etter å provosere litt på slik en flott fredag :ahappy:

Edit: hvor mye av min burbruk vet du noe om ?... sånn av ren nysgjerrighet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er du stolt av, eller?

Nei, men jeg skammer meg ikke heller, siden jeg kan stå for det jeg gjør.

Nei, han har bare blitt fratatt noen muligheter.

Han har blitt fratatt muligheten til å være urolig hjemme, nå har han sitt eget sted som han føler seg trygg i. Han bruker mye av tiden sin i buret selv om jeg er hjemme. Så hvis dette hadde vært så grusomt tviler jeg på at han ville gått inn ditt frivillig. Han virker generellt mer avslappet etter at buret kom. Det optimale er selvfølgelig å slutte med buret ettervert, jeg sier ikke at bur er en bedre løsning. Men det er en fin midlertidig løsning, og hadde han blitt misshandlet ville jeg sett det på han.

Jeg er uenig på hundens vegne.

Det må du gjerne være, men kunne han snakke så tror jeg at han ville vært enig med meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjerne være, men kunne han snakke så tror jeg at han ville vært enig med meg :P

Det er jo strålende. Regner med at du ikke stenger døren da? For ingen hund som elsker buret sitt så mye som jeg har skjønt at alle burhunder gjør, trenger å ha døren igjen? Egentlig er burdiskusjoner fullstendig absurde. Det er usedvanlig få hundeeiere som innrømmer at de stenger inne en hund som overhodet ikke ønsker å være i buret. Ergo: Alle burhunder foretrekker å ligge i et bur og har ikke noe behov for lukket dør. Det er få burmotstandere som har noe imot bur brukt som bisarre senger. Ergo: Bur med avskrudd dør er helt ok.

Nå føler jeg egentlig at jeg har løst hele problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...